PERS
Pers blijft ondanks de dalende trend hoe dan ook een uiterst belangrijk onderdeel van de dagbladhandel. Het begrip pers omvat tevens meer dan alleen maar kranten en tijdschriften, ook stripalbums, puzzelmagazines en boeken kunnen onder de noemer 'pers' onderverdeeld worden.
ROULARTA NEEMT BELANGEN FRANSE BAYARD PRESSE OVER
Plus Magazine en Télépro vallen voor de volle 100% in handen van Roularta. Die overname zagen zij nodig om de digitale investeringen in goede banen te leiden. Ondanks een moeilijk 2020 heeft Roularta dus niet stilgezeten.
HOBBYKOKS TELLEN GRAAG MEERPRIJS NEER VOOR CULINAIRE MAGAZINES
“De dagbladhandel is voor ons hét uithangbord bij uitstek”, vertelt Bernd De Crée van Culinaire Ambiance. “Dankzij de expertise van de dagbladhandelaar krijgt de consument een mooi aanbod aan kwaliteitsvolle foodmagazines.”
Tuinbladen: stabiele losse verkoop via verschillende insteken
Vele tijdschriften kennen een dalende verkoop in ons land, maar de verkoopcijfers van de tuinmagazines stabiliseren. Dat blijkt ook uit de recentste cijfers van AMP over de losse verkoop. Wij spraken met L’Ami des Jardins, Seasons en Groei & Bloei. Terwijl Seasons meer een aspiratieblad is, benadrukken L’Ami des Jardins en Groei & Bloei meer de praktijk. De drie bladen verschillen dus qua insteek. Ook online hebben ze een andere aanpak. Maar uiteindelijk zijn ze het over één zaak eens: de losse verkoop blijft cruciaal.
DERTIG JAAR STRIPS IN BELGIE: DIVERSER DAN OOIT
Begin oktober 2019 blies het Belgisch Stripmuseum in Brussel dertig kaarsjes uit. Het museum krijgt soms wat kritiek, omdat het te veel op mainstream zou focussen. Maar tegelijk draagt het veel bij aan het internationale imago van het Belgische striplandschap. Een landschap dat de voorbije decennia almaar diverser werd: zowel qua onderwerpen als tekenstijlen, genres én met véél meer vrouwen die tekenen. Er verschijnen ook meer strips dan ooit, maar in veel kleinere oplagen. “Het gevolg: niemand kan nog volgen en een bekwame winkelier is dus meer dan ooit nodig", merkt autoriteit Gert Meesters op. Een terugblik op dertig jaar strips.
DAGBLADHANDEL BELANGRIJKSTE KANAAL VOOR LUXEMAGAZINE
Ubiway heeft op basis van zijn ‘losse verkoop’-cijfers een lijst opgesteld van de vijf meest verkochte luxemagazines in Vlaanderen en Wallonië. De lijst wordt aangevoerd door vrouwenbladen, maar verder staan er ook magazines met een totaal andere insteek: reizen en chique auto’s bijvoorbeeld. En zelfs een magazine voor Fransen die in België komen wonen. Die luxemagazines zijn typische impulsproducten en moeten het hebben van de losse verkoop. Dagbladhandelaars geven ze dan ook het best een opvallend plaatsje in de rekken.
DOORLEVERPUNTEN: DE REDDING VAN HET PERSSEGMENT IN DE DAGBLADHANDEL?
Peter Bouckaert is verantwoordelijk voor Marketing Operations & Retail Sales bij DPG Media, sinds begin 2019 de mediaorganisatie waaronder Persgroep Publishing en Medialaan werden gebundeld. “We kunnen er niet omheen, de digitalisering maakt het de pers en bijgevolg de dagbladhandel bijzonder moeilijk. Desondanks blijven we bij DPG Media innoveren en vooral investeren in het kanaal van de dagbladhandel.“
KOOKBOEKEN ZIJN EEN GRAAG GEGEVEN EINDEJAARSCADEAU
Kookboeken gaan niet in grote getale over de toonbank in krantenwinkels. Uitzonderingen zijn kookboeken geschreven door bv's. Denk aan de bestsellers van Sandra Bekkari, bekend van VTM. Het is voor de dagbladhandel niet evident om altijd op de kar te springen omdat verdelers/uitgevers een kookboek 'niet zomaar' afzetten als de kans op retours groot is. Toch kan een kookboek waar iedereen over spreekt in uw schap voor de kers op de taart zorgen.
DAGBLADEN WORDEN VOOR RUIM 15% DIGITAAL VERSPREID
Uit recente cijfers van de CIM Brand Reports blijkt dat dagbladen steeds vaker digitaal verspreid worden. Van een stijging met 30 procent voor de Nederlandstalige titels tot een stijging met 62 procent voor Franstalige titels. Daarmee stijgt het aandeel van de totale digitale verspreiding met om en bij 5 procent in vergelijking met 2017.
“WE GAAN OP ZOEK NAAR EEN HOGERE EFFICIENTIE”
Sinds 2016 heeft bpost de Belgische tak van Lagardère Travel Retail overgenomen met goedkeuring van de mededingsautoriteit. De overgenomen activiteiten behouden hun commerciële naam, maar worden gebundeld onder de naam Ubiway. 2019 is een erg belangrijk jaar voor Ubiway. Alles wordt operationeel en moet in goede banen worden geleid. Daarvoor is een CEO aangesteld, Nicolas Meire, en een CCO, Tom Vermeirsch. Het geknipte moment om met de heren rond tafel te schuiven om de overname toe te lichten.
“WE MOETEN ONS AANPASSEN AAN HET VERANDEREND CONSUMENTENGEDRAG”
Roularta nam in de zomer van 2018 de Sanoma-vrouwenbladen over voor een totaalbedrag van 33,3 miljoen euro. Het gaat om de weekbladen Libelle, Femmes d'Aujourd'hui en Flair, de maandbladen Feeling en Gael en de magazines La Maison Victor, Communiekrant, en Loving You. Voor Kiosk een uitgelezen moment om het met CEO Xavier Bouckaert te hebben over de overname, de veranderingen in het perssegment en hoe dagbladhandels kunnen anticiperen op het veranderend consumentengedrag.
AUTO- EN MOTORBLADEN ONVERMINDERD OP KOERS
Te midden van de mindere cijfers van de Belgische pers houdt de niche van de special-interestbladen over auto's en motoren goed stand. Uitegevers bieden overzichtelijke en betrouwbare informatie voor de potentiële autokoper, én ze verwennen de auto- en motorliefhebber met bezielde reportages over hun hobby.

NICHEBLADEN WIL DE LEZER VAN A TOT Z UITLEZEN
Het wielermagazine Bahamontes is meer dan alleen maar een doorsneewielermagazine. Het magazine brengt levensverhalen over en door de koers, gepaard met adembenemende foto's en een ijzersterke lay-out. Bahamontes verschijnt vier à vijf keer per jaar: elk seizoen eentje, en daarbij nog een special. Founding fathers en hoofdredacteurs Jelle Vermeersch en Jonas Heyerick vertellen ons hoe Bahamontes is ontstaan en waarom het magazine voor u als krantenwinkel een bestseller kan zijn.
DAGBLADWINKEL BIJZONDER GOEDE PLEK OM STRIPS TE VERKOPEN
Ballon Media werd opgericht op 1 april 2008. Toen werden de activiteiten van De Ballon, een kinderboekenuitgever met meer dan twintig jaar ervaring, boekenverdeler Balloon Books en striplabel Mezzanine samengebracht onder een nieuwe gemeenschappelijke koepel. Ballon Media ontplooit zijn activiteiten in drie entiteiten vandaag: kinderboekenuitgever Ballon Kids, stripverhalenuitgever Ballon Comics en boekenverdeler Ballon Media Sales (in Vlaanderen en Nederland). We hadden een gesprek met CEO Alexis Dragonetti, over de toekomst van de strip en het potentieel ervan in de dagbladwinkel.
