Hobbykoks tellen graag meerprijs neer voor culinaire magazines
De gezichten achter enkele foodmagazines over het belang van de dagbladhandel

Nichebladen nemen tegenwoordig een sterkere positie in ten opzichte van algemene dagbladen en tijdschriften. Met een diepgaande inhoud en een lay-out die tot de verbeelding spreekt, hebben deze gespecialiseerde magazines vaak een streepje voor op het allegaartje van algemene bladen. Dat geldt eveneens voor culinaire magazines, een segment waarmee u in uw dagbladhandel zeker kunt uitpakken. “De dagbladhandel is voor ons hét uithangbord bij uitstek”, vertelt Bernd De Crée van Culinaire Ambiance. “Dankzij de expertise van de dagbladhandelaar krijgt de consument een mooi aanbod aan kwaliteitsvolle foodmagazines.”
Evolutie verkoop
De verkoop van gespecialiseerde foodmagazines heeft rond 2010 een daling meegemaakt in de losse verkoop – net zoals zoveel tijdschriften. In die periode ging ‘food’ van een hype naar een trend en leek iederéén plots geïnteresseerd in het uitbouwen van een hobbykokcarrière. Om daarvan de vruchten mee te plukken, werden heel wat artikels online aangeboden en dat vaak gratis. De invloed daarvan werd duidelijk weerspiegeld in de dalende verkoopcijfers van gedrukte magazines. Sinds 2018 ziet AMP opnieuw een lichte groei van de cijfers. Echte foodies betalen tegenwoordig graag een centje meer voor de kwaliteitsvolle content, recepten en reportages die ze in culinaire magazines krijgen – een schril contrast met het aanbod online, dat na verloop van tijd een minder waardevol ‘gemeengoed’ was geworden. De ommezwaai gaf een boost aan de verkoop van dit perssegment en dat zet zich tot op vandaag voort.

Meer dan enkel recepten
De culinaire pers heeft haar succes grotendeels te danken aan het feit dat ze meer dan alleen recepten aan bod brengen. Vaak gaan recepten gepaard met allerhande achtergrondinformatie over de toegepaste technieken en gebruikte ingrediënten. Daarnaast komen ook vaak inspirerende (culi)columns, handige tips & tricks, te ontdekken adresjes en hotspots dicht bij huis of net heel ver weg alsook gesprekken met vooraanstaande namen uit de foodsector aan bod. Reportages krijgen een originele insteek dankzij de expertise van culinaire journalisten die de lezers bij elke editie op hun wenken bedienen.
Kwaliteit in het kwadraat
Niet alleen aan de inhoud wordt hard gewerkt, maar ook aan de volledige vormgeving wordt heel wat aandacht besteed. Van het kwaliteitsvolle papier tot de foto’s – elk element straalt luxe uit. Redacties steken heel wat tijd en energie in de vormgeving, uitstraling en fotografie van hun magazines en spelen daarmee in op alle zintuigen van hun lezers. Foto’s doen al watertanden nog voor het gerecht in de oven zit, de geur en het gevoel van het papier in de handen doen de lezer genieten van een moment voor zich alleen. Daarin zit dan ook het succes van nichebladen – in een digitale samenleving richt de consument graag nog enkele offlinemomenten in en een geprint magazine in het teken van zijn passie biedt daarvoor de ideale gelegenheid.
Voorzie voldoende ruimte in het schap
Voor foodmagazines is het bijzonder belangrijk dat de volledige cover zichtbaar in beeld komt. Culinaire magazines behoren nog voor een groot deel tot de impulsaankopen, dus laat klanten verwateren bij het zien van de cover. Voorzie daarom voldoende ruimte in het schap en voor u het weet is uw voorraad uitverkocht. Hecht ook extra belang en aandacht aan speciale edities en extra uitgaven, vooral rond de feestdagen. Feestelijke aangelegenheden zoals Pasen of kerst staan voor veel mensen gelijk aan samen koken. Culinaire magazines en extra edities mogen op dat moment zeker extra in de verf worden gezet. Ze kunnen tijdens die periodes drie tot vier keer meer verkopen.

Maak kennis met het brein achter het foodmagazine
delicious. magazine
Was delicious. magazine altijd al een foodmagazine?
Maureen Belderink (hoofdredacteur delicious. magazine): “Het foodmagazine delicious. verscheen tot zo’n 13 jaar geleden nog onder de naam Tip Culinair, maar dat hebben we toen omgedoopt. delicious. is van oorsprong een Australische titel en is daar al jaar en dag een gerenommeerd blad. Maar het is niet zo dat ons magazine louter een vertaling is, de inhoud en planning worden volledig bij ons op de redactie bepaald. Inspiratie halen onze redacteuren uit alles wat er leeft in de wereld van eten en koken, aan de hand daarvan bepalen wij onze inhoud.”
Wat zijn jullie belangrijkste rubrieken en waarmee onderscheiden jullie zich van andere culinaire magazines?
Belderink: “Waarmee wij ons voornamelijk onderscheiden, is de nadruk die we leggen op het ambachtelijke aspect van eten. Daarom niet alleen van koken, maar ook de wijze waarop producten tot stand komen, de herkomst van eten, de duurzame manieren om producten te maken … delicious. is een boekje voor mensen die echt van koken houden en het zien als een passie. En ze willen het niet alleen doen, ze willen er ook meer over te weten komen en hun skills nog verder aanscherpen. We zoeken altijd naar een goeie balans in de recepten die we publiceren. Zo hebben we de rubriek ‘10 keer simpel en snel’ waar een gerecht koken niet langer dan 30 minuten van jouw tijd zal innemen. Maar we hebben eveneens de rubriek ‘Be a better cook’ waarin we een pak dieper ingaan op kooktechnieken, voedselkennis, bewaartechnieken, no-wastekoken … Zo hebben we toch voor elke hobbykok wat wils.”
delicious. magazine
Vormt de digitalisering voor jullie een uitdaging?
Belderink: “In Nederland staat het woord uitdaging synoniem voor probleem en zo zien wij de digitalisering helemaal niet, integendeel. Wij zien het eerder als een leuke aanvulling. Ons magazine verschijnt maandelijks, dus dat betekent dat we eigenlijk maar één keer per maand in contact staan met onze lezers. Uiteraard is het veel leuker om elke dag met hen in gesprek te gaan via onze website en via de socialemediakanalen. Zo hebben we dagelijks meerdere touchpoints waarop we in contact komen met onze lezers. Wij omarmen dat zeker en zijn daar ook heel actief op.”
Zijn jullie sterk aanwezig in de Belgische dagbladhandel?
Arjan van Rijn (marketing delicious. magazine): “Ons blad wordt gemaakt in Nederland, maar toch liggen wij in 1.300 Belgische dagbladhandels, dus ik vind wel dat we sterk aanwezig zijn. Opvallend is dat de verhouding tussen de aantallen in losse verkoop en abonnementen in Nederland een pak schuiner liggen dan in België. In Nederland zijn abonnementen belangrijker terwijl de verhouding in België nagenoeg gelijk ligt met losse verkoop op kop, van die laatste hebben we in België een iets hogere oplage. Belgen gaan dus nog graag naar de krantenwinkel om ons magazine te kopen.”
Hoe zien jullie foodmagazines naar de toekomst toe evolueren?
Van Rijn: “Naar ons gevoel hebben nichetitels een grotere kans op overleven dan general interestmagazines. Die laatste groep gaat vaak over te veel onderwerpen. Een magazine gewijd aan één bepaalde passie, daar geven mensen met plezier nog geld aan uit. Dus volgens mij gaat de verkoop van ons magazine in dagbladhandels de komende jaren heel stabiel blijven.”
Culinaire Ambiance
Hoe is de inhoud van het magazine Culinaire Ambiance de voorbije jaren geëvolueerd?
Bernd De Crée (project manager/auteur Culinaire Ambiance): “Het magazine bestaat al sinds 1986 en werd oorspronkelijk uitgegeven in het Frans en in het Nederlands. Die werden enkele jaren geleden van elkaar gesplitst en de Franstalige versie is ondertussen stopgezet. Oorspronkelijk was het magazine gericht tot vooral de professionele horecasector. Langzaamaan spreken we nu een bredere categorie geavanceerde (hobby)chefs aan, met andere woorden iedereen die gepassioneerd is door en bezig is met voeding. Ons magazine is toch wel voor de meerwaardezoeker.”
Waar halen jullie inspiratie voor de inhoud van jullie magazine?
De Crée: “Qua onderwerpen gaan we heel breed. Uiteraard is voeding heel belangrijk, maar we brengen eveneens de verhalen achter de chefs en de ingrediënten en brengen ook caseverhalen aan bod uit de hele horecasector en schrijven over reizen, cocktails, de shoppingcultuur … Inspiratie halen we voornamelijk uit ons eigen netwerk. Naast onze magazines brengen we ook jaarlijks een clubgids uit. Dat is een gids voor de delicatessenwinkels enerzijds en voor de hotels, restaurants en cocktailbars anderzijds. Velen uit die sectoren zijn lid van ons netwerk en zijn onze professionele achterban in de sector, onze ambassadeurs. Dankzij hen hebben wij voeling met wat er leeft in de culinaire wereld en worden we op de hoogte gebracht van de laatste nieuwtjes. Op basis daarvan plannen wij een groot deel van onze inhoud.”
Op welke manier digitaliseren jullie het magazine?
De Crée: “Voor ons blijft het papieren blad de belangrijkste schakel naar de lezers toe en die blijft primordiaal. Het blad zelf blijft eigenlijk ons paradepaardje en dat vullen we verder wel aan met de website en de socialemediakanalen. Integratie is hier key, zo gaan we binnenkort een app lanceren, maar die app staat niet los van het magazine. Het kan gebruikt worden om QR-codes in artikels te scannen en zo online extra informatie of recepten te verkrijgen. Alles wat we online ondernemen, zijn aanvullingen op het blad en maken de ervaring interactiever.”
Hoe belangrijk is de dagbladhandel als kanaal voor jullie magazine?
De Crée: “Als papieren blad steken we heel veel tijd in de inhoud en opmaak ervan omdat we willen opboksen tegen het enorme aanbod dat online gratis terug te vinden is. En pas op, we zijn zelf online aanwezig en steken daar met de redactie ook heel wat tijd in. Maar het papieren blad moet toch net perfect zijn, elke keer opnieuw. We willen dat momentje van rust voor onze lezers zo perfect mogelijk inrichten. Niets is zo fijn als eindelijk te kunnen bladeren in het blad waar je elke maand zo naar uitkijkt. In dat opzicht is de dagbladhandel voor ons ons belangrijkste uithangbord. De cover ligt in hun rekken en we doen er bij elke editie alles aan om die eruit te laten springen. Het is tenslotte nog steeds een impulsaankoop, dus in zo’n rek vol culinaire magazines moet de cover opvallen. Hoewel we een groot trouw klantenbestand hebben, spelen we op die manier ook nog heel hard in op die losse verkoop.”
Foodies en Koken & Genieten
Foodies en Koken & Genieten
Hoe precies plannen jullie de inhoud van jullie magazines?
Sanne van den Heuvel (brandmanager Foodies en Koken & Genieten): ”Koken & Genieten is al jaar en dag het blad met een heleboel recepten voor een kleine prijs terwijl Foodies langzamerhand steeds persoonlijker is geworden. Lezers leren ons steeds beter kennen door onze persoonlijke verhalen en tips. Bij die laatste neemt de redactie de lezer aan de hand en geven we ze tips. We starten altijd met een jaarplanning waarin we rekening houden met wat er speelt op culinair gebied. Vervolgens maken we per uitgave een plan. In augustus zijn meestal volop bezig met de kerstuitgaves, dus dat geeft ons op de redactie een nogal verstoord gevoel van feestdagen en seizoenen.”
Wat laat jullie magazines er uitspringen binnen de culinaire pers?
Van den Heuvel: “Iedereen op de redactie is zelf ook een echte foodie, wij zijn elk moment van de dag bezig met eten. We werken daarnaast nauw samen met uitgeverijen om de nieuwste kookboeken bij onze lezers te kunnen introduceren. En ook onze samenwerking met foodbloggers is uniek, die laten regelmatig van zich horen in ons magazine en zijn er dan ook trots op om in een gedrukte uitgave te verschijnen. Foodies brengt afwisseling tussen recepten, verhalen en inspiratie. Koken & Genieten zit vooral bomvol goede recepten, veruit de meeste recepten voor de laagste prijs. Het is een fijn kookblad om thuis op de keukentafel te hebben liggen en biedt hét antwoord op de vraag ‘wat eten we vandaag?’.”