Tuinbladen: stabiele losse verkoop via verschillende insteken
Deze tuinbladen leest de Belg het liefst

Vele tijdschriften kennen een dalende verkoop in ons land, maar de verkoopcijfers van de tuinmagazines stabiliseren. Dat blijkt ook uit de recentste cijfers van AMP over de losse verkoop. Wij spraken met L’Ami des Jardins, Seasons en Groei & Bloei. Terwijl Seasons meer een aspiratieblad is, benadrukken L’Ami des Jardins en Groei & Bloei meer de praktijk. De drie bladen verschillen dus qua insteek. Ook online hebben ze een andere aanpak. Maar uiteindelijk zijn ze het over één zaak eens: de losse verkoop blijft cruciaal.
MARKTSITUATIE
Stabilisatie
Binnen een dalende tijdschriftenmarkt stabiliseert de verkoop van de tuinmagazines zich in 2019. Nemen we er even de verkoopcijfers bij van de tuinbladen die AMP distribueert. Let wel, de cijfers in dit artikel slaan enkel op de losse verkoop, niet op gratis nummers of abonnementen. Zo kende de Belgische verkoop van de Nederlandstalige AMP-tuinbladen in 2019 een kleine groei van 2,1%, in vergelijking met 2018. De verkoop van de Franstalige AMP-tuinbladen nam verder af, maar met slechts 1,9%. Volgens AMP hebben tuinmagazines dan ook een vaste doelgroep van lezers. Vorig jaar verdwenen er geen tuinbladen, maar kwamen er evenmin bij. In 2020 verschijnt wel de Franstalige nummer vijf van de losse verkoop, Vivre au Vert, niet meer op de Waalse markt.
Wat zijn de meest verkochte titels?
Bij dit artikel vindt u de top vijf van los verkochte tuinmagazines (niet abonnementen) in het Frans en Nederlands, via AMP verdeeld. In het Nederlands vond bovenaan een wissel van de wacht plaats. Terwijl in 2018 Groei & Bloei nog op de eerste plaats stond (met 20.234 exemplaren), prijkt daar nu Seasons (met 21.273 exemplaren). Voor de rest verandert de Nederlandstalige top vijf van de losse verkoop niet. In de Franstalige top vijf van de losse verkoop zakte Esprit Jardin met -9,2% van de derde naar de vierde plaats, ten voordele van Jardin & Loisirs, een blad dat in Wallonië ook een tv-programma en een tuinevent heeft. L’Ami des Jardins en Détente Jardin blijven respectievelijk nummer één en twee. Met de directeur van Groei & Bloei, Flip Van Leeuwen, en de hoofdredacteurs van Seasons en L’Ami des Jardins, respectievelijk Fanny Glazenburg en Christian Ledeux, hadden we een goed gesprek over het succes van hun bladen, de digitalisering en de toekomst.
POSITIONERING OP DE MARKT
Wegdromen
Seasons is volgens de verkoopcijfers van AMP sinds 2019 het meest los verkochte blad in Vlaanderen. Welke reden ziet hoofdredactrice Fanny Glazenburg daarvoor? “Ik denk dat ons blad een ijzersterke formule heeft die al jarenlang veel mensen aanspreekt. Zeker in deze tijden van centralisatie is er een verlangen naar het buitenleven, naar groen”, vertelt ze. Maar wat bracht dan de sprong naar de hoogste ereplaats? “Seasons gaat al langer over de romantiek van het buitenleven. Dus ook over landelijk wonen, reizen die niet over platgetreden paden gaan en mooie ambachten. Maar sinds vorig jaar geven we nog meer aandacht aan de tuin, mede ingegeven door lezersonderzoeken.” En terwijl andere tuinmagazines een meer praktische insteek hanteren, heeft Seasons een hoog aspiratieniveau, aldus de hoofdredactrice. “Bij ons blad kunt u heerlijk wegdromen.”
Bewonderen en zelf realiseren
L’Ami des Jardins, Frans van oorsprong, wordt al lang in Brussel en Wallonië verkocht, maar drie jaar geleden krikte de uitgever het aantal verdeelde nummers in België op, waarop stijgende verkoop volgde. “Dat komt omdat we dezelfde taal spreken, maar ook omdat we dezelfde interesses delen en onze inhoud ook helemaal van toepassing is voor België”, vertelt hoofdredacteur Christian Ledeux. “Ons magazine focust bijvoorbeeld erg op de praktijk van het tuinieren, ook in onze reportages. Dan tonen we magnifieke tuinen en ontmoeten we de eigenaar, maar geven we ook steeds praktische tips mee. Of zaken die de lezer in de eigen tuin kan realiseren. Tegelijk tonen we hoe u anders kunt tuinieren, zonder synthetische chemische producten.” Vanuit diezelfde hang naar haalbaarheid verkoopt L’Ami des Jardins planten op meerdere pagina’s in het blad. “Daarbij selecteren wij elke maand nieuwigheden.”
Flip Van Leeuwen (directeur Groei & Bloei)
Kennis overdragen
Ook Groei & Bloei, het tweede meest los verkochte tuinmagazine van Vlaanderen volgens AMP-cijfers en al actief sinds 1960, focust op de praktijk. “Daarbij leggen we alles goed uit voor elke type tuinier, van de beginner tot de gevorderde”, licht directeur Flip Van Leeuwen toe. “We richten ons op plezier, kennis en praktisch aan de slag. Want als je met de juiste knowhow aan de slag kunt gaan, wordt tuinieren een hele leuke en gezonde hobby, want het is er één waarbij je veel beweegt.” Net daarom staat Groei & Bloei in België ook voor de vereniging Tuinpunt, die tuinreizen, onlinecursussen, tuinevenementen enzovoort organiseert. Groei & Bloei is trouwens ook zelf een vereniging van tuinliefhebbers, met 130 afdelingen in België en Nederland.
ROL VAN DAGBLADHANDEL
Over de rol van de krantenwinkel als distributiekanaal is L’Ami des Jardins alvast duidelijk: “Als de dagbladhandel niet bestond, zouden we ook niet bestaan”, aldus Christian Ledeux.
Losse verkoop vs. abonnementen
“Tegelijk lijden we onder het feit dat vele krantenwinkels sluiten”, vervolgt de hoofdredacteur van L’Ami des Jardins. “Dat is ook voor ons een echte zorg, want soms is het wat moeilijk om ons magazine te vinden. Belangrijk is dat de dagbladhandel zijn diensten diversifieert. Wij kunnen natuurlijk meer focussen op abonnementen, maar dat is niet hetzelfde als losse verkoop, want sommige mensen willen enkel bepaalde nummers kopen. Ook digitale verkoop volstaat niet als oplossing: ten eerste omdat je het magazine dan niet in de hand hebt, maar ook om andere redenen die ik straks aanhaal.”
“Zowel de losse verkoop als de abonnementen zijn ons dierbaar”, merkt Fanny Glazenburg van Seasons op. “Het is natuurlijk ook altijd afwachten of een losse koper ons blad wil kopen; die maakt elke maand een afweging. De laatste jaren is losse verkoop lastig. Sommige maanden verkopen we uitermate veel, in andere maanden veel minder. Er valt tegenwoordig geen peil meer op te trekken. Die onzekerheid is er met abonnees natuurlijk niet, zij zijn onze stabiele factor.” Uit de AMP-cijfers blijkt dat alle tuinmagazines doorheen het hele jaar los verkopen, maar met een piek in de lente en in de vakantiemaand augustus.
Foto 2: Aan Franstalige zijde staat in de top van meest verkochte tuinmagazines L’ami des Jardins op nr. 1
DIGITALISERING
Digitale versies van magazine
Sinds een viertal jaar is Amis des Jardins digitaal te koop in pdf-formaat. “Maar die digitale verkoop vult de sales op papier aan, het vervangt ze niet”, aldus hoofdredacteur Christian Ledeux. “Zij die het magazine online kopen, zijn – denk ik – immers niet dezelfde als zij die op papier kopen. De digitale verkoop is interessant, maar kan nooit genoeg de verkoop op papier vervangen.”
“Wij zijn een tijdje digitaal verschenen,” vertelt Seasons-hoofdredactrice Fanny Glazenburg, “maar er bleek weinig interesse naar. Het print-magazine is toch iets dat je jezelf cadeau doet en dat je wil bewaren. Wellicht waren we toen ook nog te vroeg. Tot vandaag halen we onze verdiensten trouwens veelal uit print. Nu zijn we wel aan het onderzoeken of de tijd vandaag niet rijp is.”
Websites rond tuin en buitenleven
Groei & Bloei zit als vereniging ook achter de drukbezochte tuinwebsite groei.nl, met naar eigen zeggen 130.000 unieke bezoekers per maand. De website biedt vele blogposts over allerlei planten, tuininrichting en -ontwerpen, onderhoud van moes- en andere tuinen, kalenders, video’s over bloemschikken … Ook Seasons vinden we online terug, met recepten, blogposts over tuinen en tuinieren, planten, DIY … Seasons heeft dan weer een zusterwebsite, Oogstkoken.nl, over onder meer tuinieren in de moestuin, koken uit de tuin en conserveren.
WAAROM ALS DAGBLADHANDEL VERKOPEN?
Natuur is hot
Waarom zou u als krantenwinkel zeker altijd enkele tuinmagazines moeten aanbieden? “De wereld van de tuinen is populair. Mensen praten er veel over, kopen veel planten … En het onderwerp interesseert ook nieuwe lezers. Jonge mensen keren terug naar de natuur. Daarover lezen ze veel online, maar ik geloof én hoop dat we ook de verkoop op papier kunnen behouden”, vertelt Christian Ledeux van L’Ami des Jardins.
Betrouwbare bron om te bewaren
Tegelijk bewaken tuinmagazines de inhoudelijke kwaliteit, meer dan sommige pure internetbronnen. De drie gesproken bladen zien zichzelf dan ook als echte bewaarbladen, niet voor snelle consumptie. “Wij zijn zeer zeker om te sparen”, merkt Flip Van Leeuwen van Groei & Bloei op. “Veel lezers bewaren onze bladen of doen ze aan het eind van ieder jaar in een verzamelband.”
Inhoud die steeds verder evolueert
“Naar aanleiding van lezersonderzoeken kijken wij ook altijd of en hoe we de redactionele inhoud moeten bijstellen”, aldus Fanny Glazenburg van Seasons. “Zo kregen we vorig jaar meer aandacht voor tuinen en zullen we dit jaar in onze artikels meer focussen op duurzaamheid, omdat lezers daar nu meer naar vragen.”
“Wij van onze kant willen onze magazine dan weer zo toegankelijk mogelijk voor de lezers maken”, aldus Christian Ledeux van L’Ami des Jardins. “Elke maand reserveren we vier pagina’s waarop de lezers hun ervaringen delen of ons vragen stellen.”
Met specials
Ten slotte brengen de drie tuinmagazines ook specials. “Bij Groei & Bloei handelen die bijvoorbeeld over zaken als moestuinen, tuinontwerp en tuinaanleg”, licht directeur Flip Van Leeuwen toe. “Wij brengen momenteel dan weer een tuinspecial in het voorjaar en een woonspecial in het najaar”, vult Fanny Glazenburg aan. “L’Ami des Jardins brengt dan weer elk jaar zes speciale nummers over bijvoorbeeld een mooie tuin in de winter”, besluit Christian Ledeux.