Lang vloeipapier en nieuwe tabaksproducten scoren
Evolutie in de RYO- en MYO-accessoires

De tabaksmarkt verandert razendsnel. Alsmaar strengere wetgeving en hogere accijnzen doen consumenten naar alternatieven zoeken. De verkoop van rookaccessoires zoals vloeitjes, tubes en filters volgt de algemeen dalende trend. Maar er zijn zeker nog opportuniteiten in dit marktdeel.
Marktevolutie
Twee grote spelers
In het marktsegment van de sigarettenvloeitjes (RYO, Roll Your Own) zijn er twee grote spelers, waarbij Rizla duidelijk de grootste is met ruim 75% marktaandeel. In het hulzensegment (MYO, Make Your Own) zijn er meerdere fabrikanten actief, maar door de plain packaging-wetgeving is dit fors verminderd. Club van Imperial Brands is het grootste merk met ruim 50% marktaandeel. Wat filter tips (RYO) betreft, spant Mascotte de kroon, gevolgd door Smoking en Rizla.
Invloed Brexit
De ontwikkeling van vloeipapier loopt qua ontwikkeling redelijk gelijk met de ontwikkeling van RYO-tabak en daalt licht. We zien hierin wel een geleidelijke toename van het lange vloeipapier als gevolg van het ‘recreationeel roken’. Roltabak wordt sowieso meer en meer een niche in ons land. Belangrijke RYO-merken zoals Lucky Strike, Camel en Marlboro groeien in marktaandeel, maar aangezien de algemene RYO-categorie verliest, gaan zij er ook in volume op achteruit. Dit heeft vermoedelijk ook te maken met het feit dat nogal wat Britse merken zoals Cutter’s Choice, Golden Virginia, Gold Leaf en Turner te lijden hebben onder de Brexit waardoor strengere controles aan de grenzen zorgen voor minder reizigers. Corona heeft dit effect enkel versterkt. De verkoop van MYO-tabak anderzijds is sterk afhankelijk geworden van de binnen- en buitenlandse accijnspolitiek van onze regering én van die van onze buurlanden.
Verkoop zal dalen
De verwachting is dat de totale RYO-markt verder zal dalen als gevolg van de accijnsverhogingen, en dit zowel in de ‘domestic’ als in de ‘Travel Retail’ markt (grensverkoop). En de markt voor vloeipapier zal dezelfde trend volgen. We zien ook een verschuiving van de verkoop van MYO-hulstabak naar het Groothertogdom Luxemburg en de verkoop van hulzen zal hierdoor ook in België afnemen. Sowieso wordt er minder tabak gekocht, dus vanzelfsprekend ook minder rookaccessoires zoals vloeipapier, tubes, rol- en tubing machientjes.
Belang van 3e kwartaal
Over het algemeen wordt het meeste volume van zowel sigaretten als van RYO- & MYO-tabak verkocht in het derde kwartaal dat loopt van begin juli tot en met eind september. Dit kan verschillende oorzaken hebben waarbij zowel het weer, vakantieperiodes en (buiten)activiteiten een rol kunnen spelen. De verkoop van accessoires volgt die trend.
Vernieuwingen
In 2020 hebben de consumenten meer hulzen, filters en hulzenstoppers gekocht dan in 2019. Dit was zeker een gevolg van de coronacrisis, men kreeg meer tijd om zelf sigaretten te maken. Er werd ook steeds meer gerold met een filtertje omdat consumenten dat prettiger vinden in de mond, het filtert en het spaart tabak. Deze positieve evolutie is ondertussen echter gekeerd. Vandaag is de markt eerder gestagneerd. Filters noteren momenteel nog een lichte groei, maar dit zal meer dan waarschijnlijk de trend van het conventionele kanaal volgen. De traditionele producten zoals hulzen en vloeitjes hebben het dus moeilijker, omdat deze de evolutie van de RYO-markt volgen. Kingsize papier, rolls, tips en active filters zijn daarentegen wel groeikanalen. Vooral het kingsize segment is groeiend en vooral daar liggen de opportuniteiten. Het CBD-kanaal helpt hier zeker een handje.
Kingsize
De stijgende trend op het vlak van kingsize papers en tips zette zich anderzijds ook in 2021 door, en dit in alle varianten. De vernieuwingen zitten dus vooral in het ‘recreationeel kanaal (kingsize)’ en daar komen de meeste innovaties vandaan. Active Filters zijn een internationale trend en daar zet bijvoorbeeld Mascotte volop op in. De speler doet het bijzonder goed met haar combi packs (convenience packs van lange blaadjes met tips). In dat segment werd begin 2022 Mascotte Original Rolls Combi succesvol geïntroduceerd. Het traditionele kanaal (‘conventional, regular papers’) heeft het moeilijker in een dalende tabaksmarkt, maar ook hier zijn er nog steeds opportuniteiten. In april lanceert Mascotte een nieuwe lijn van de 100 series met nieuwe namen (Mascotte Magnet 100) en nieuw design. In dit kanaal ziet de speler nog groeikansen ondanks een dalende markt.
Natural
De trend naar natural producten zet zich eveneens voort en dat verklaart ook het succes van unbleached producten.
Nieuwe tabaksproducten zoals nicotine pouches groeien hard in diverse Europese landen
Nicotine pouches
Vandaag valt er ook veel vernieuwing te noteren op het vlak van alternatieven voor nicotineconsumptie zoals e-sigaretten en nicotine pouches. Nieuwe tabaksproducten zoals nicotine pouches groeien hard in diverse Europese landen. Ze hebben in geheel Europa een enorme aantrekkingskracht op rokers omdat deze ongestoord en overal kunnen worden geconsumeerd en een frisse adem geven. Deze nicotinezakjes zijn verkrijgbaar in diverse smaken en kunnen oraal geconsumeerd worden waarbij ze nicotine en smaak afgeven en vervolgens weggegooid kunnen worden. Ze zijn dus het ideale alternatief als je niet kan of mag roken (wat op steeds meer plekken geldt). Ondertussen is er ook in België eindelijk duidelijkheid over de status van dit product. Zolang er 20 mg nicotine of minder in zit en op het etiket duidelijk de risico’s voor bepaalde bevolkingsgroepen worden omschreven en de maximale dagelijkse consumptie voor een volwassene wordt vermeld, mag u dit product aanbieden. Dit is meteen een fantastische aanvulling op uw assortiment. VCT (de Jaegher) heeft met het merk Ace van het Deense Ministry of Snus maar liefst 6 varianten op de markt. Ook BAT is sinds februari met het merk Velo actief.
Strengere wetgeving
Welke invloed hebben de meest recente nieuwe wetgevingen op deze marktgroepen gehad?
SUP
In 2021 werd de SUP-wetgeving (Single-Use Plastics) voor filters en hulzen van kracht (met als doel de plastic afvalberg in de EU te verminderen) en dat was zeker geen makkelijke periode voor de leveranciers omdat ze op korte termijn alles moesten omzetten. Alle verpakkingen moesten op korte termijn marktconform worden gemaakt.
Plain Packaging
In het geval van Mascotte bijvoorbeeld, dat geen tabaksmerk is, is de verkoop van hulzen na de invoering van de plain packaging-wetgeving toegenomen. De enige 3 grote merken die overblijven in dat segment zijn Mascotte, Club en Lucky Strike.
Menthol ban
De verkoop van menthol hulzen, menthol filters en clickhulzen moest echter worden stopgezet omwille van de menthol ban. Deze producten verkochten nog bijzonder goed in 2020.
Toekomst
Voor u als dagbladhandelaar is de transitie naar nieuwe, nicotinehoudende producten de ‘game-changer’ voor de komende 10 à 15 jaar. Niet alleen zorgt het voor opvang van de al jaren dalende afzetvolumes voor traditionele tabaksproducten, maar creëert het een enorme additionele markt voor accessoires. Denk daarbij aan het feit dat miljoenen rokers telkens heating devices, opberghoesjes, onderdelen … nodig zullen hebben.

