NIEUWE WANDEL- EN FIETSTITELS ZORGEN VOOR EXTRA PASSAGE
MOOIE VERHALEN KOMEN BETER TOT HUN RECHT IN PRINT
De koers, wielertoerisme, een recreatief rondje: we zijn een fietsland bij uitstek. En dan wandelen, gezond en laagdrempelig. Hoewel de piek na corona wat is afgezwakt, zijn beide vormen van vrijetijdsbeleving toch blijvers. Een scala aan magazines speelt hierop in, met voor elk wat wils. De groeiende interesse voor de bladen zit voornamelijk in de abonnementen, maar ook de losse verkoop doet het betrekkelijk goed, zeker in combinatie met speciale acties.
LICHT DALENDE MARKTTREND
De algemene trend binnen het segment van de vrijetijdsmagazines is licht dalend, net zoals bij het gros van de tijdschriften. Volgens de recentste AMP-cijfers (jan. 2023) evolueert de subrubriek 'fietsmagazines' qua verkoop in aantal -10,60%, en in waarde -5,40%. Dit geldt echter niet voor alle bladen.
Sommige wandelmagazines vertonen tijdens de pandemie bv. een opmerkelijke stijging en ook nu nog gaat de verkoop van losse nummers omhoog. Andere bladen tekenen de afgelopen jaren een stijging op van het aantal abonnees, terwijl de losse verkoop lichtjes blijft dalen. Die trend was al bezig voor corona en zet zich gewoon door.
Als er al een opflakkering is van wandel- en fietsmagazines tijdens covid blijft die beperkt en tijdelijk van aard. Het is niet zo dat losse verkoop en abonnementen aantoonbaar en structureel stijgen, maar van substantiële dalingen is ook weer geen sprake.
Deze evolutie is vooral te danken aan tijdschriften waarvoor extra inspanningen worden geleverd: promoties via de persverdeler, diverse activeringen, aandacht op sociale media, enz. Ook in onze buurlanden zien we dezelfde trends. Sommige titels verschijnen zowel in Nederland als in België, en de verkoopcijfers zijn gelijklopend.
Marktonderzoek bewijst populariteit
Pasar organiseerde in het voorjaar van 2021 een vrijetijdstest in samenwerking met iVOX. Daaruit blijkt dat maar liefst 71,5% van de bevraagden regelmatig de wandelschoenen aantrekt. Ook fietsen is een geliefde vrijetijdsbesteding. In totaal 48,5% van de ondervraagden – en zelfs 56,6% van de 55-plussers – geven dit aan.
Als belangrijkste redenen om te wandelen of fietsen halen de ondervraagden de gezondheidsvoordelen aan. Het is de perfecte manier om te ontspannen, buiten te komen en nieuwe plekken te ontdekken. Fietsen en wandelen maakt mensen gelukkig en het zijn leuke activiteiten in gezinsverband.
Opportuniteiten VOOR DE DAGBLADHANDEL
De winkelier in de hoofdrol
Ook een perswinkel kan niet langer verwachten dat consumenten zomaar binnendwarrelen: iedereen moet "strijden" om volk over de vloer te krijgen. Er is dus een essentiële rol weggelegd voor de individuele winkels. De dagbladhandel is het kanaal bij uitstek om mensen aan te trekken. Special interest uitgaven zoals fiets- en wandelmagazines trekken passage.
Het is zaak om als handelaar oog te hebben voor het DNA van de titels in kwestie. Verdiep u in de materie om precies te weten tot welke doelgroep het magazine zich richt. De winkelier moet ervan overtuigd zijn dat een bepaald magazine "hot" is en waarschijnlijk de deur uitvliegt. Ken uw bladen, uw publiek en reik titels aan die uw klanten ongetwijfeld interesseren.
Aanvulling van uw aanbod
Met wandel- en fietsmagazines vervolledigt u uw totaalpakket. In ons land worden heel wat titels verdeeld, en vele daarvan zijn gelijkaardig. In het voorjaar vinden de Vlaamse klassiekers plaats, dus die zullen de meeste lezers aanspreken.
Kwalitatieve koersbladen met reportages, beschouwingen en interviews uit het wielerpeloton, democratisch qua prijszetting, mogen dan niet ontbreken. Verder zijn magazines die de actieve fietser informeren en inspireren een absolute must. Het gros van de koersfanaten is trouwens ook een actieve beoefenaar.
Optimale presentatie
Een mooie positionering in de rekken is cruciaal: maak uw assortiment duidelijk toonbaar, hou het schap ordelijk en overzichtelijk, vul steeds aan. En etaleer bepaalde uitgaves prominent naargelang de context of het moment. Bijvoorbeeld: geef bij de start van het wielerseizoen bladen die de koers belichten extra aandacht. Of promoot titels via eigen (socialemedia)kanalen wanneer de zomermaanden voor de deur staan. Licht bij belangrijke wedstrijden uit wat u in huis hebt.
Abonnementen stijgen licht
Voor sommige uitgevers is de stimulering van de losse verkoop geen prioriteit. Het budget wordt eerder besteed aan de werving van leden, die bovenop hun lidmaatschap, verzekering en eventuele andere voordelen automatisch een abonnement ontvangen. Op deze manier wordt gebouwd aan een community van gelijkgestemde zielen.
Ondersteuning door uitgevers
Hoewel de losse verkoop dus niet het hoofddoel is, wordt hier nog te weinig aandacht aan besteed, want in de kiosk worden heel wat nieuwe geïnteresseerden bereikt. De extra visibiliteit, ondersteund door een opvallende plaats in de zaak, prikkelt de spontane lezer.
Eén uitgever heeft nu bijvoorbeeld met een aantal titels een test lopen om na te gaan of de losse verkoop verbetert met een andere plek in het schap. Soms nemen distributeurs bepaalde titels mee in hun nieuwsbrief richting de retailers, met tips voor de presentatie. Andere bladen mikken op promotieacties, zoals een digitale leadcampagne die de titel meer over de tongen moet doen rollen en die aanzet tot kopen.
Maar al deze inspanningen zijn niet zaligmakend. Ze werken slechts als gelijktijdig het merk of de titel in kwestie geactiveerd wordt via acties, events, enz.
Vernieuwing brengt leven in het schap
Enkele uitgevers blazen hun magazines nieuw leven in door een rigoureuze wijziging van de aanpak. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een andere naam voor een bestaand blad, zoals Poggio dat vroeger Cycling heette. Of Ride, een totaal nieuwe uitgave met een verfrissende aanpak richting de avontuurlijke fietser, een combinatie van recreatief fietsen met info voor de koersfan, verhalen rond de Tour én toeristische wetenswaardigheden.
Pasar vaart sinds dit jaar een andere koers en omvat nu 3 aparte titels: wandelen, fietsen en kamperen. In de bladen wordt telkens één type van vrijetijdsbesteding uitgelicht, wat beter gesmaakt wordt bij de lezer.
Analyse wees uit dat wandelaars en fietsers (korte of langere afstanden, alleen of in groep …) graag gericht zoeken naar routes (van station naar station, dagtochten, samen met kleine kinderen …) en daar wordt nu beter op ingespeeld. Dergelijke nieuwkomers verdienen beslist een prominente plek.
Voordelen van print versus online
Niet iedereen zit constant online, zeker niet de grote groep actieve 55-plussers. Online is een vluchtig medium, terwijl de lezer een printtitel overal mee naartoe kan nemen: in de zetel, op vakantie …
Gedrukte verhalen komen beter tot hun recht, en de wielrennerij leeft nu eenmaal van mooie verhalen. Mensen kopen magazines ook voor de extraatjes: de sfeer, toeristische informatie over gastronomie en bezienswaardigheden, doelgerichte inlichtingen over de stopplaatsen.
Met medewerking van AMP, Fietsen moet kunnen!, Grinta!, Pasar, Ride Magazine, Uitgeverij Virtumedia, Vlaamse Wielrijdersbond