AUTO- EN MOTORBLADEN ONVERMINDERD OP KOERS
De gespecialiseerde pers blijft kopers en liefhebbers bekoren
Te midden van de mindere cijfers van de Belgische pers houdt de niche van de special-interestbladen over auto's en motoren goed stand. Toch moeten de uitgevers ervan zich blijven aanpassen om een alternatief te kunnen bieden voor de snelheid en toegankelijkheid van de onlineconcurrentie. Dit doen ze op twee manieren. Ze bieden overzichtelijke en betrouwbare informatie voor de potentiële autokoper, én ze verwennen de auto- en motorliefhebber met bezielde reportages over hun hobby.




AUTO- EN MOTORBLADEN IN DE MARKT
U hebt het ongetwijfeld ook al gemerkt in uw winkel en verkoopcijfers. Hoewel de geschreven pers het vandaag niet altijd makkelijk heeft, is er een nichemarkt die vrijwel ongestoord zijn verkoopcijfers blijft halen: die van de specialinterestbladen voor de auto- en motorliefhebber.
Op cruisesnelheid
De CIM-cijfers liegen er niet om. Terwijl de algemene tijdschriften een jaarlijkse daling kennen van 7 à 15%, houden auto- en motorbladen goed stand met een geringe daling (2 à 3% per jaar volgens één uitgever, 7% volgens een andere) of zelfs een lichte stijging. Dat is zeker niet slecht, vooral als u er rekening mee houdt dat de verkoopcijfers er vier, vijf jaar geleden veel minder rooskleurig uitzagen.
Motormagazines blijven goed verkopen, hoewel er de laatste vijf jaar helaas twee titels zijn verdwenen (Motorwereld en Moto & Loisirs). Titels over classic cars en oldtimers kennen ook nog steeds een goede verkoop, maar bladen over autotuning verliezen aan populariteit. Elk jaar verschijnen er nieuwe tijdschriften, die meestal zeer gespecialiseerd zijn en op kleinere oplages gedrukt worden.
Informatie: hier en nu
De lichte daling in verkoopcijfers is voornamelijk te wijten aan de toenemende digitalisering en het veranderde koopgedrag van de consument. Wie een nieuwe auto wil kopen, heeft graag snel toegang tot de nodige informatie. Met een paar muisklikken kan hij die online vinden. Ook voor specialinterestbladen over auto's en motoren is aanpassen dus de boodschap.
VERKOOP VAN AUTOMAGAZINES IN BELGIË
LEZERS
Praktisch of gepassioneerd?
De autobladen richten hun pijlen op twee verschillende doelgroepen. Vooreerst zijn er lezers die heel praktische feiten opzoeken met het oog op de aankoop van een auto. In 2017 kochten net geen 550.000 Belgen een nieuwe wagen. Volgens een studie van het marktonderzoeksbureau Profacts, besteld door Produpress, heeft 80% van hen vóór die aankoop een gespecialiseerd blad of site geraadpleegd. Daarnaast spreken de bladen ook enthousiastelingen aan die zich willen verdiepen in hun hobby.
Op zoek naar inspiratie
Motorrijders vormen een heel ander publiek. Terwijl een auto vaak een praktisch voertuig is dat ons van a naar b kan brengen, zijn motorrijders haast per definitie gepassioneerd door hun motor. Hoewel zij praktisch advies en resultaten van testmodellen wel appreciëren, nemen zij vooral een tijdschrift in de hand om inspiratie op te doen, weg te dromen en plannen te maken voor hun volgende uitje. In tegenstelling tot autochauffeurs vormen zij een trouwere doelgroep.
BIJSTUREN
Een nieuwe weg inslaan
Uitgevers moeten zich aanpassen aan de nieuwe marktsituatie om stand te houden. Enerzijds doen ze dit door in toenemende mate inhoud aan te bieden voor de lezer die snel en eenvoudig informatie wil opzoeken over die ene speciale wagen die hij wil aanschaffen. Anderzijds richten ze zich op de autoliefhebber die op zoek is naar beleving en emotie. AutoGids focust vooral op mobiliteit in het algemeen en boogt op een ervaren redactie met goede contacten in de auto-industrie. De informatie is daarbij feitelijk, objectief en transparant, om de aspirant-koper zo goed mogelijk in te lichten. AutoWereld mikt dan weer op een jonger publiek van autoliefhebbers en schrijft vooral over lifestyle en het sportieve aspect van autorijden. Op die manier beoogt de uitgever een verjonging van zijn doelgroep. Hij wil jonge chauffeurs ook bereiken door onder meer samen te werken met autoproducenten, evenementen te sponsoren en mediacampagnes te voeren.
Motoren weer in de lift

De voorbije jaren heeft de vakpers voor motorliefhebbers het moeilijk gehad. Als gevolg van de financiële crisis verwaterde de verkoop van motoren. Maar in 2018 zien we weer een fikse stijging in het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren. De toekomst van de specialinterestbladen voor deze sector ziet er dus opnieuw gunstig uit. Dit jaar heeft Motoren & Toerisme zichzelf een grondige facelift gegeven. Het blad verschijnt nu niet langer maandelijks, maar concentreert zich op het motorseizoen. In het voorjaar en de zomer liggen daarom extra dikke en glossy nummers bij u in de rekken, terwijl er minder gepubliceerd worden in de winter. Zo hoopt de uitgever beter in te spelen op de noden van het moment en elk nummer inhoudelijk en visueel te optimaliseren.