MarktvisiesPremium

Philip Morris strijdt voor rookvrije toekomst

Philip Morris Miguel Matos
Miguel Matos, Managing Director Benelux bij Philip Morris International

Miguel Matos is bij Philip Morris International de nieuwe Managing Director Benelux. De nog maar 47 jaar oude Portugees, geboren in Mozambique, heeft er reeds een goed gevulde carrière bij de tabaksfabrikant op zitten. Meestal in financiële diensten, en in meerdere landen zoals Portugal zelf, maar ook Zwitserland en de Canarische Eilanden. Sinds januari 2021 is hij Nikitas Theophilopoulos opgevolgd. Wonen in ons land doet hij nog niet, “maar eenmaal dit na de coronacrisis kan, ben ik van plan mij te vestigen in Brussel.”

Mijnheer Matos, wanneer zullen we IQOS zien verschijnen in de Belgische dagbladwinkel?

Miguel Matos: “Het is inderdaad bijzonder jammer dat België een van de allerlaatste Europese landen is waar IQOS nog niet verkrijgbaar is. Naar schatting zijn ondertussen al 14 miljoen rokers wereldwijd volledig overgestapt op IQOS, waardoor je wel kan zeggen dat het een volwaardig beter alternatief blijkt voor de traditionele sigaret. Het is globaal bekeken het snelst groeiende RRP-product (Reduced Risk Product, n.v.d.r.), en wordt al verkocht in 66 markten waaronder 22 EU-lidstaten. In Japan, waar het product het eerst vaste voet aan de grond kreeg, heeft IQOS ondertussen zo’n 24% marktaandeel. Maar ook in meerdere Europese landen is de kaap van 10% al overschreden. Op Luxemburg na is het in al onze buurlanden verkrijgbaar en we merken ook de vraag van rokers in België. Ik wil er dan ook alles aan doen om het ook beschikbaar te maken voor de volwassen rokers in België.”

Wat houdt jullie tegen?

Matos: “Het feit dat men er niet behoorlijk over mag communiceren. Deze producten hebben meer dan een woordje uitleg nodig. Maar bijna elke vorm van communicatie is verboden. De wetgeving houdt geen rekening met de nood aan informatie die deze innovatieve producten met zich meebrengen. Men moet de roker de nodige toelichting kunnen geven om een geïnformeerde keuze te kunnen maken. Zolang dat niet kan, blijft IQOS in België voor ons een groot vraagteken.”

IQOS PMI Philip Morris International
"De juiste informatie moet de rokers kunnen bereiken, en daar zouden de retailers een cruciale rol kunnen in spelen"

Wat zou die uitleg dan zijn?

Matos: “We willen een rookvrije toekomst, dat staat vast. Net als in andere sectoren zorgt innovatie en technologie voor verbetering en vooruitgang. Dus ook als tabaksbedrijf willen we uiteraard zo snel mogelijk de sigaret plaats laten ruimen voor betere innovaties. Het roken van tabak is immers voornamelijk schadelijk omwille van het verbrandingsproces, waardoor rook en veel toxische stoffen vrijkomen. Nicotine is niet de hoofdoorzaak van de aan roken gerelateerde ziektes, noch de tabak op zich, maar wel de verbranding ervan. Door de verbranding te elimineren, vermijden producten zoals IQOS en e-sigaretten grotendeels de toxische stoffen die in tabaksrook aanwezig zijn. Hierover bestaat echter helaas nog steeds veel verwarring.”

Hoe zou dit verduidelijkt kunnen worden?

Matos: “Dat rookloze alternatieven beduidend minder schadelijk zijn dan te blijven roken, wordt ondertussen door heel wat onafhankelijk onderzoek bevestigd. Die informatie moet de rokers kunnen bereiken, en daar zouden de retailers een cruciale rol in kunnen spelen. Zij kennen hun klanten het best. Als er één plaats is waar volwassen rokers goed geïnformeerd moeten kunnen worden, is het daar wel. Er is dus een enorme opportuniteit waar de detailhandel en de overheid baat bij kunnen hebben. Uiteraard op voorwaarde dat de overheid een wettelijk kader uitwerkt die de winkeliers de nodige communicatiemogelijkheden geeft om verstokte rokers te overtuigen om de overstap te doen.

Daarnaast is IQOS een volledig nieuw product. Men moet dus kunnen uitleggen wat het is, hoe het werkt, hoe je het gebruikt … Hoewel rookloze alternatieven niet risicovrij zijn, is het volledig overstappen op deze producten beter dan het blijven roken. Laat mij duidelijk zijn, ons doel is om zo snel mogelijk met de verkoop van sigaretten te stoppen.”

IQOS
België hopt achter als een van de laaste Europese landen waar IQOS nog niet verkrijgbaar is

Critici vragen zich af waarom PMI niet meteen stopt met de productie en verkoop van sigaretten.

Matos: “De ommezwaai naar een rookvrije toekomst kan niet zomaar van vandaag op morgen. Als wij nu meteen de verkoop van sigaretten stoppen, dan springen onze concurrenten en, erger nog, de illegale markt meteen in het gat. Maar onze intenties zijn oprecht en we boeken sterke vooruitgang. Rookloze alternatieven vertegenwoordigen vandaag wereldwijd al meer dan een kwart van onze inkomsten. Ondanks alle overheidscampagnes, alsmaar strenger wordende wetgeving en stijgende prijzen zijn er nog steeds bijna 2 miljoen rokers in België. Ontmoedigingsmaatregelen spelen absoluut een rol, maar met de juiste omkadering bieden rookloze producten een bijkomende opportuniteit om de schade van het roken versneld te verminderen.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke11 mei 2021

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine