Dagbladhandel Dimitri ziet omzet stijgen na uitbreiding en renovatie
Zijn winkel belandde op de tweede plaats in de Shop Design Awards

Dimitri Van Vynckt kocht in 2019 het huis naast zijn Dagbladhandel Dimitri en vormde zijn winkel op amper twee maanden tijd helemaal om. Van een kleine winkel met weinig overzicht maakte hij een open ruimte met veel daglicht waarin zijn assortiment mooi tot zijn recht komt. En het harde werk heeft geloond. Een jaar na de werken merkt Dimitri nog steeds dat het nieuwe interieur een positieve invloed heeft op zijn omzet. “Een betere uitstalling van wat we reeds aanbieden moest eveneens zorgen voor een hoger aankoopbedrag”, vertelt hij. “Nu ligt dat gemiddeld rond de € 25, wat vrij hoog is voor een krantenwinkel.”
Al 20 jaar in het vak
Dimitri Van Vynckt vierde dit jaar een jubileum in zijn carrière. Reeds 20 jaar staat hij achter de kassa van zijn Dagbladhandel Dimitri. “Ik heb nooit iets anders gekend”, vertelt hij. “Twee jaar heb ik in een hotel in Zaventem gewerkt, maar de afstand die ik elke dag aflegde van Machelen naar mijn werk, was niet vol te houden. Toen dit pand in Machelen – mijn thuisdorp – vrijkwam, heb ik geen seconde getwijfeld om de zaak over te nemen.” Ondanks zijn jonge leeftijd en de weinige ervaring liet hij zich niet tegenhouden. Zo zette Dimitri als jonge twintiger zijn eerste stappen in het zelfstandige ondernemingsleven. Zijn zus vervoegde zich bij hem achter de kassa en de twee houden de zaak al jaren zonder enige hulp draaiende.
Altijd op dezelfde plek
En waar Dimitri 20 jaar geleden zijn winkel begon, staat zijn winkel vandaag nog steeds op diezelfde plek – in de Kloosterstraat in Machelen. Op al die jaren is de winkeloppervlakte echter zo goed als verdubbeld, na een overname van een pop-up aan de linkerkant en een uitbreiding aan de rechterkant van de oorspronkelijke winkel. “Kansen om te verhuizen naar een andere plek hebben zich doorheen de jaren wel voorgedaan”, aldus Dimitri. “Maar het was naar mijn gevoel nooit interessant genoeg. Ofwel zat het te dicht bij een supermarkt waar je een groot deel van je klanten dreigt te verliezen, of er was geen parkeergelegenheid in de buurt. Hier zat en zit ik nog steeds goed. Mijn winkel is gelegen aan een grote weg waar dagelijks heel wat volk passeert. En ook de twee schooltjes hier in de buurt garanderen een mooi percentage van mijn vast cliënteel.”
Winkeluitbreiding
Nooit gesloten
In maart 2019 begon Dimitri aan de uitbreiding van zijn zaak. Hij kocht het huis naast zijn winkel en renoveerde en richtte in amper twee maanden tijd de uitbreiding volledig in. Dimitri slaagde erin de renovatiewerken te overbruggen zonder ook maar één dag zijn winkel te moeten sluiten. “Ik heb op de 20 jaar dat ik mijn zaak openhoud nog nooit een dag gesloten dus dat was ik nu ook niet van plan. Gelukkig konden we terugvallen op de pop-upshop naast onze zaak. Daar zat voordien een tearoom gevestigd, maar die baatte ik zelf niet uit. In die pop-up hebben we tijdelijk onze winkel uitgebaat tot de werken afgerond waren. In plaats van opnieuw een tearoom te openen, hebben we in de pop-up een volledige hoek ingericht waar mensen in alle rust en discretie en afgezonderd van de rest van de winkel kunnen spelen met sportweddenschappen.”
De natuur in huis
“Onze filosofie wat betreft de inrichting van de winkel en het interieur was om de natuur zoveel mogelijk in huis te halen om op die manier een omgeving van rust te creëren. En dat hebben we gedaan door met zoveel mogelijk natuurlijke producten en elementen te werken. Zo hebben we gekozen voor een naadloze gepolijste betonvloer wat niet alleen een hedendaagse natuurlijke look nastreeft, maar bovendien makkelijk in onderhoud is. De betonlook hebben we doorgetrokken naar de toonbank, maar om het geheel net een warmere en gezellige toets te geven, hebben we besloten daar eveneens te werken met een bekleding met houten latjes in reliëf. Die houten accenten brengen een klein ‘chaotisch’ element in de zaak, een beetje zoals ikzelf ook ben”, lacht Dimitri. “De grote ramen brengen dan weer heel veel natuurlijk licht binnen.” Dé eyecatcher is echter het wolkenplafond die meteen de aandacht steelt bij het binnenwandelen van de zaak. “Dankzij die projectie op het plafond schijnt de zon hier altijd in onze zaak en het zorgt ervoor dat iedereen die binnenkomt, dat doet met een goed gevoel.”
Iedereen is welkom
Dat ook absoluut iedereen welkom is in Dagbladhandel Dimitri staat buiten kijf. Hij heeft er alles aan gedaan om de winkel zo toegankelijk mogelijk te maken voor mindervaliden die niet meer zo goed te been zijn of die met een rollator of rolstoel willen komen winkelen. “Vandaar dat ik heb gekozen voor een wijde elektrische schuifdeur, zo kunnen mindervaliden perfect binnen komen zonder enige hulp. Ik stond er ook absoluut op om de gangen in de winkel zo breed mogelijk te maken, zo blijft het shoppen aangenaam voor iedereen.” De hoge borduur van het voetpad voor zijn winkel verhinderde echter alsnog dat mindervaliden makkelijk toegang krijgen tot zijn winkel. “De gemeente kon daar echter niet veel aan veranderen, dus heb ik er zelf voor gezorgd dat de voetpaden verlaagd werden.”
Succesvolle opening
Op 11 mei 2019 kon de winkel van Dimitri officieel de deuren openen voor het grote publiek. En die opening bleef niet gespaard van de nodige toeters en bellen. “Voor het vieren van de opening konden mensen deelnemen aan een wedstrijd waarvoor we als prijs een auto hebben geschonken. De winnaar mocht er 1 jaar mee rondrijden. Die auto heeft uiteindelijk een hele poos voor onze winkel gestaan en dat zorgde wel voor de nodige aandacht. Je moet iets doen om op te vallen en interesse te kweken en die stunt is daar alleszins in geslaagd. En het feit dat er een jaar lang mee werd rondgereden in en rond deze regio’s, was uiteindelijk ook mooie gratis publiciteit voor onze winkel. De gemeente doet nu trouwens een gelijkaardige actie, dus er is destijds wel over gepraat geweest en het heeft zeker een positieve indruk nagelaten”, lacht Dimitri.
Shop Design Awards
“We hebben onze kans ook gewaagd in de Shop Design Awards”, gaat Dimitri verder. “We hadden deze wedstrijd eerder al eens horen vallen via interieurspecialist Klinkers. Zij waren aanwezig op de eerste editie van de Shop Design Awards in 2019 en dat ging toen in Waregem door. Zo ben ik er op gebotst en aangezien we toen zelf volop aan het renoveren waren, hebben we besloten ons in te schrijven voor de volgende editie. Helaas grepen we net naast de eerste plaats, maar de commentaren die we hebben gekregen op het afgewerkte interieur waren lovend.”
Meer aandacht voor assortiment
Pay-off
De uitbreiding van de winkel betekende niet per se ook een uitbreiding van het assortiment. “Hier en daar hebben we beperkt verruimd, zoals we met het wenskaartenaanbod hebben gedaan. Maar ons voornaamste doel van deze uitbreiding was niet om nog meer producten aan ons assortiment toe te voegen, maar wel om mensen de ruimte te geven rustig hun keuze te maken en zo de shopervaring te verbeteren. Nu gaat er veel meer aandacht naar wat we reeds hebben per categorie.” En dat loont, zo mocht Dimitri het voorbije jaar ondervinden. “Een betere uitstalling van wat we reeds aanbieden moest eveneens zorgen voor een hoger aankoopbedrag. Tegenwoordig ligt het gemiddeld aankoopbedrag rond de € 25, wat vrij hoog is voor een krantenwinkel. En mijn totaalomzet zag ik sinds 1 januari 2020 met 20% stijgen, dus de renovatiewerken en uitbreiding verdien ik stilaan maar zeker mooi terug.”
Winkelroute
De wandelroute in de winkel laat klanten eveneens het volledige assortiment ontdekken. “We hebben gekozen voor een ideale doorstroming in de winkel met behulp van een verschillende in- en uitgang. Op die manier leggen klanten een zo groot mogelijke winkel-wandelafstand af voor ze de kassa bereiken en worden impulsproducten al eens sneller aangekocht. Klanten die enkel komen voor hun Lottoformulier of hun pakje sigaretten, laten zich ook niet tegenhouden door de afstand.”
Nieuwe klanten aantrekken
“90% van mijn cliënteel is gekend, dus ik kan hun gedrag vrij goed voorspellen en daar flink op inspelen. Toch blijft het voor mij belangrijk om ook nieuwe klanten aan te trekken en dat doe ik voornamelijk met diensten die hun leven er een pak op vergemakkelijken. De koerierdienst is daar een mooi voorbeeld van, wij werken samen met 6 koeriers. En hoewel een dergelijke dienst niet de grootste verdiener is in mijn winkel en er vrij veel werk naar opslag en administratie toe in kruipt, wordt dit wel enorm gewaardeerd door klanten. Plus het is een werk dat wij tussendoor doen wanneer we even geen klanten in de winkel hebben staan. We hebben ook een heel sterk georganiseerd systeem waarbij klanten zelf hun pakjes mogen wegleggen, dus in dat opzicht spaart ons dat ook wel een deel van het werk uit.”
Intermediale aanpak
“Concurrentie moet er zijn, dat houdt me alert. Als dagbladhandel is het belangrijk dat je je onderscheidt van de rest en dat doen wij deels door intermediaal te werken. We zijn heel actief op onze Facebookpagina, een heel handig en uiteindelijk ook gratis hulpmiddel waarop wij onze winkel en producten kunnen promoten. We hebben al 1.700 likes op die pagina, dus we bereiken wel wat mensen met onze posts.”
Ondergaan of ondernemen
“Is er nog toekomst voor de dagbladhandel als sector?”, zucht Dimitri. “Dat zeiden ze 20 jaar geleden ook al. En toch sta ik hier nog, met een renovatie achter de rug en een zaak die goed draait. Ondernemers kunnen volgens mij twee kanten uit – of je ondergaat, of je onderneemt. Ik onderneem altijd steevast en laat me in tegenstelling tot sommige collega’s niet uitblussen. De zaken die innoveren, differentiëren en een fijne plek creëren waar hun klanten graag naartoe komen, die hebben in mijn ogen zeker nog een toekomst.”

