Waarom ook u het best op de trein van e-commerce springt

bpost GLS DHL pakjespunt pakketdienst

Alleen al in het derde kwartaal van 2021 plaatsten alle Belgen samen 40,8 miljoen bestellingen online. Heel wat van die pakjes laten we dan thuis leveren, maar we halen er ook veel op aan een afhaalpunt. Iets waarop bedrijven als bpost, DHL Express en GLS dan ook willen blijven inzetten. En waarin dus een interessante kans op extra inkomsten schuilt voor u als dagbladhandelaar. Hoe ziet het netwerk van afhaalpunten er vandaag uit, en bovenal: hoe treedt u toe?

40,8 miljoen bestellingen

Eind 2021 was het overduidelijk: met de coronacrisis heeft de Belg definitief de weg naar online shoppen gevonden. In het derde kwartaal van dat jaar werden er liefst 40,8 miljoen online bestellingen geplaatst in ons land, aldus de kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor. Zo gaven we één op de vier euro’s op het internet uit, goed voor 3,24 miljard euro. Wat een stijging van 46% betekende, vergeleken met het derde kwartaal van corona- en lockdownjaar 2020. In totaal besteedden we van januari tot en met september 2021 8,8 miljard euro via het internet.

bpost GLS DHL

In het derde kwartaal van 2021 kochten we één op de drie kledingstukken via het internet

In welke producten en diensten?

Vooral de online dienstensector kwam eind 2021 als winnaar uit de bus, hoofdzakelijk omdat de reis- en evenementensector tijdens de zomer weer op gang was gekomen. Daarnaast ontdekten consumenten duidelijk enkele productcategorieën op het internet. Kleding en schoenen kenden de grootste verschuiving van offline naar online. In het derde kwartaal van 2021 kochten we één op de drie kledingstukken via het internet. Die toename valt des te meer op, als u weet dat de kledingwinkels nooit verplicht moesten sluiten in de zomers van 2020 en 2021.

bpost GLS DHL
Bpost wil blijven inzetten op een dicht netwerk van afhaalpunten, ook om de ecologische voetafdruk te verkleinen

AFHAALPUNTEN

Zoveel online bestellen, dat levert natuurlijk een enorme golf pakjes op. Hoe belanden die vandaag bij de consument?

Hoeveel geleverd of verzonden?

Bij bpost laat 85% van zijn klanten pakjes thuis leveren, wat 5% minder is dan een jaar geleden. 15%, of dus 5% meer, kiest voor levering via een afhaalpunt. Hoeveel pakjes klanten dagelijks op zo’n afhaalpunt oppikken, verschilt sterk naargelang het netwerk (een Postkantoor, een PostPunt, een PakjesPunt of een Pakjesautomaat) en uiteraard de regio. Het aantal varieert van 5 tot 250 pakjes per dag.

Bij GLS Belgium neemt het b2c-aandeel toe en stijgt dus ook het aantal pakjes dat naar afhaalpunten gaat. Een trend die zich bovendien al vijf jaar doorzet. Door thuiswerk was de stijging wat afgezwakt, omdat mensen dan gewoonweg meer thuis waren, maar GLS Belgium ziet nu dat deze stijgende evolutie zich herneemt.

Via de DHL Express ServicePoints passeren algauw 5.000 zendingen per week, omdat klanten er pakjes afhalen (last mile) of afgeven (ofwel thuis voorbereid als verzending of retour, ofwel door het ServicePoint als een verzending aangemaakt). Volgens DHL Express nam het aantal leveringen via zijn ServicePoints sterk toe, met een groei van drie cijfers, omdat het volume sterk steeg, zeker sinds de coronapandemie, en doordat DHL Express meer ServicePoints opent.

Meer afhaalpunten

Ook over het algemeen neemt het aantal afhaalpunten verder toe. Bpost telt vandaag ongeveer 658 Postpunten, 710 PakjesPunten en 657 Postkantoren, goed voor een totaal van meer dan 2.500 afhaalpunten (inclusief de Pakjesautomaten, waarover zo meteen meer). Het aantal Postkantoren en PostPunten blijft stabiel, maar het aantal PakjesPunten en Pakjesautomaten is met 20% gestegen, vergeleken met 2021.

Bij DHL Express nam het aantal ServicePoints de laatste jaren stevig toe. In 2016 waren het er nog een vijftigtal. Vandaag telt DHL Express 380 ServicePoints. Eind dit jaar wil het bedrijf rond de 500 ServicePoints uitkomen.

Ten slotte heeft GLS Belgium vandaag 713 afhaalpunten, waarvan 544 GLS Parcel Shops en 208 GLS Parcel Lockers, waar afhaling en verzending mogelijk zijn op elk uur van de dag.

dhl bpost GLS
Ook bij DHL Express nam het aantal ServicePoints de voorbije jaren sterk toe

Hoeveel dagbladhandelaars?

Heel wat van de afhaalpunten vindt u bij de krantenwinkel. Zo wordt, bij bpost, liefst 70% van de PakjesPunten en 50% van de PostPunten door dagbladhandelaars uitgebaat. Bij GLS Belgium vindt u dan weer 12% van hun afhaalpunten bij een dagbladhandelaar. En van de 380 DHL ServicePoints zijn er naar schatting 100 of dus een vierde in een dagbladhandel gehuisvest.

Het aantal dagbladhandelaren dat een afhaalpunt uitbaat, neemt ook toe, maar bij DHL Express wel eerder langzaam. Want terwijl het aantal afhaalpunten de voorbije jaren toenam, bleef het aantal krantenwinkels min of meer gelijk. Waardoor de verhouding krantenwinkels tegen het geheel van partnershops kleiner wordt, ten voordele van andere types winkel die sneller op de kar springen, merkt DHL Express.

Nochtans is het een logische keuze om als dagbladhandelaar ook een afhaalpunt uit te baten. Zo biedt u een bijkomende service, waarmee u zich mogelijk van concurrenten onderscheidt en een extra bron van inkomsten verkrijgt, dankzij meer en nieuwe klanten. Tegelijk worden klanten trouwer aan uw zaak, waardoor ze vaker terugkomen. Volgens DHL Express moeten we dan ook de naam krantenwinkel herdenken. ‘Lokale convenience store’, waar verschillende diensten lokaal samenkomen, dekt meer de lading.

dhl bpost gls

HOE WERKT HET?

Bpost

Bij bpost laat de klant ofwel thuis leveren, waarbij hij online aangeeft wat er moet gebeuren als hij niet thuis is: achterlaten op een veilige plaats, afgeven aan een zelfgekozen buur of leveren in een afhaalpunt. Gaf de klant niets aan, dan is zijn pakje veertien dagen beschikbaar op een afhaalpunt vermeld op een briefje in de brievenbus. Daarnaast kan de klant zijn pakje meteen op een afhaalpunt laten leveren, waar hij het zelf oppikt. Via een app kan hij die keuze maken, nog last minute wijzigen en dan zijn pakje volgen.

GLS Belgium

Bij GLS Belgium laat een klant ofwel zijn pakket thuis leveren, ofwel in een door de klant geselecteerde GLS Parcel Shop. Wanneer de klant toch niet thuis is, bezorgt GLS Belgium het pakje bij de buren of in een GLS Parcel Shop.

DHL Express

Bij DHL Express wordt een pakket normaal altijd eerst via een koerier aan huis aangeboden. Wil de klant de koerier zeker niet missen, dan kan hij ook rechtstreeks in een DHL ServicePoint naar keuze laten leveren. Zodra het pakket daar is aangekomen, heeft de klant tien dagen de tijd om het op te halen. Maar DHL Express weet dat 97% van de pakjes binnen de twee dagen bij hen wordt opgehaald.

GLS bpost DHL
Gezien het b2c-aandeel bij GLS toeneemt, stijgt ook het aantal pakjes naar de afhaalpunten

KOMT U IN AANMERKING?

Om in aanmerking te komen, moet uw zaak op een goede locatie gelegen zijn en idealiter parkeergelegenheid aanbieden. Tegelijk dient u aantrekkelijke openingsuren te hebben. Daarnaast vraagt GLS Belgium minstens 1 m² opslagruimte en vraagt bpost minstens 2 strekkende meter aan (weliswaar geen contractuele verplichting). DHL Express vraagt enkel dat de zendingen veilig opgeslagen worden. Ten slotte moet u dienstverlening belangrijk vinden, verschillende services willen aanbieden en uw samenwerking in de kijker zetten.

EN IS ER NOG PLAATS?

Volgens GLS Belgium, bpost en DHL Express alvast wel. DHL Express zet bijvoorbeeld meer en meer op ServicePoints in. En ook bpost wil het aantal leveringen direct in een afhaalpunt vergroten, om de ecologische voetafdruk te verlagen. Daarom blijft het bedrijf ook de volgende jaren inzetten op de creatie van een dicht netwerk van afhaalpunten, vooral wat het aantal PakjesPunten en Pakjesautomaten betreft.

Meer weten over

VOUCHERS WENSKAARTEN

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Kiosk 

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.