BierenPremium

Surf mee op gezondheidstrend met gezonde ice teas

healthy drinks ice teas gearomatiseerde waters

De markt van de healthy drinks en ice teas blijft in volle evolutie. Gezonde frisdranken zijn al een tijdje aan een opmars bezig. De focus ligt op suikerreductie, meer natuurlijke bestanddelen en gezondheidsvoordelen. Met nieuwe smaken, samenstellingen en aantrekkelijke verpakkingen proberen de merken de consument te verleiden en te helpen gezonder te leven. Als u uw drankenaanbod slim samenstelt en rekening houdt met de trends én wat uw klanten willen, kunt u een mooie extra omzet genereren in uw zaak.

Gezonde dranken in trek

Consumenten over de hele wereld zijn steeds meer geïnteresseerd in gezondheid en welzijn. Dit verandert hun manier van consumeren. Meer en meer mensen gaan op zoek naar een ‘verantwoord’ alternatief voor suikerrijke frisdranken en fruitsappen, alternatieven die laag zijn in calorieën en minder of helemaal geen suiker bevatten. De spelers in de frisdrankindustrie en de retail beseffen al een hele tijd dat er een belangrijke rol voor hen is weggelegd om de consumenten te helpen gezondere keuzes te maken. Omdat voor veel mensen water ‘gewoon maar water’ is, zetten de fabrikanten volop in op gezonde frisdranken.

Verrassende smaken

Enerzijds worden de recepturen aangepast met als doel de hoeveelheid suiker te verminderen (gemiddeld 13% minder suiker). Daarnaast komen er tal van nieuwe varianten en verrassende smaken op de markt die focussen op gezondheid en welzijn. Naast light- en zerodranken, die het al jaren zeer goed doen, kiest de consument steeds vaker voor gezonde dranken en sappen, liefst van organische oorsprong en afkomstig van lokale, kleine spelers. De focus ligt op kwaliteit en sterke merken met een authentiek verhaal.

bionini
De consument kiest steeds vaker voor gezonde dranken en sappen
TAo
De theedranken van merken zoals Tao gaan vlotjes over de toonbank bij een publiek dat geïnteresseerd is in gezond leven

oneindig veel mogelijkheden

Ice teas

Door de populariteit van gezonde dranken komen de klassieke frisdranken onder druk te staan en verliezen ze heel wat marktaandeel in de categorie van de niet-alcoholische dranken. Binnen dit segment zien we een enorme groei van de theedranken. Heel wat merken volgen deze trend en combineren het beste van twee werelden door organische ice teas te lanceren met gezondheidsvoordelen zoals meer energie, rustgevend, immuniteit, detox … Allemaal zaken waar de drukbezette consument van vandaag wel oren naar heeft. De theedranken van merken zoals AriZona, Bos, Fuze tea, Lipton, Tao en VITHIT gaan vlotjes over de toonbank bij een publiek dat geïnteresseerd is in gezond leven. Het is goed om hierop in te spelen in uw zaak door een variëteit aan ice teas in uw assortiment op te nemen. U kunt er een grote doelgroep mee bereiken, waaronder veel jonge mensen.

Gezonde limonades

De gestegen vraag naar alternatieven voor gesuikerde frisdrank ligt ook aan de basis van het succes van gezonde limonades. De focus van deze healthy drinks ligt op eenvoudige en natuurlijke ingrediënten in combinatie met een pure en lekkere smaak. Gezond genieten van een lekker drankje dus, zonder de bijhorende suikers en calorieën. Bij producten als Bionade, Bionina, Charlie’s, Firefly, Lemonaid en Tao Botanics wordt er volop ingezet op in het oog springende verpakkingen en het verhaal achter het drankje, bijvoorbeeld volledig organisch of geen kunstmatige toevoegingen.

Captian Kombucha
Captain Kombucha is een trendy gezondheidsdrank die gemaakt wordt door water, thee en suiker te fermenteren. Het resultaat is een friszure drank

Kombucha

Kombucha is een trendy gezondheidsdrank die gemaakt wordt door water, thee en suiker te fermenteren. Het resultaat is een friszure drank. Hoewel kombucha al lang bestaat en roots heeft in de alternatieve gezondheidszorg, kan het sinds kort rekenen op veel belangstelling. Jaar na jaar stijgt de verkoop en komen er nieuwe merken bij. De bekendste vandaag zijn Captain Kombucha, Carpe Diem, Ferm en Yugen. Veel mensen drinken kombucha omwille van mogelijke gezondheidsvoordelen zoals ontgifting en een versterkte immuniteit. Vanwege de frisse smaak is het voor veel mensen ook een alternatief voor gewone frisdranken, maar dan met veel minder suiker (ongeveer 4 gram suiker per 100 ml, vergeleken met gemiddeld 10 gram suiker per 100 ml frisdrank). Het maken van kombucha kost tijd. Daarom kost het drankje meer dan gewone frisdrank. Toch zijn veel consumenten bereid om te betalen voor een premiumproduct waar ze echt van kunnen genieten. Het is dus een slimme zet om ook kombucha in uw assortiment op te nemen.

Cold pressed juices

De bewuste, actieve consument van vandaag wil gezond leven maar heeft weinig tijd. Daar spelen fabrikanten van koudgeperste sappen volop op in met pure sappen op basis van fruit en groenten, zonder toegevoegde suikers en met maximaal behoud van de vitamines en voedingsstoffen. Ideaal als gezond ontbijt of tussendoortje on the go. Jonge, lokale merken als JusRé en Jucy positioneren zich high-level met een sterke focus op storytelling, superfoods en sustainability. Cold-pressed juices zijn echte nicheproducten maar doordat ze perfect kaderen in de algemene gezondheids- en welzijnstrend van vandaag, is er zeker (in beperkte mate) plaats voor in de dagbladhandel.

Bionina
Bionina laat de consument gezond genieten van een lekker drankje zonder bijhorende suikers of calorieën. Ze zetten eveneens in op in het oog springende verpakking

Healthy on-the-go

De consument, die intussen goed vertrouwd is met het Nutriscore-systeem, is op zoek naar gezonde en evenwichtige voeding. Dranken die ongezoet zijn, of tenminste geen kunstmatige zoetstoffen bevatten, zijn in opmars. Daarnaast is er ook meer aandacht voor duurzaamheid. Een recycleerbare verpakking is een pluspunt. Een belangrijke regel blijft wel: de consument wil niet inboeten op smaak, en voor on-the-goconsumptie is hij uiteraard op zoek naar een praktische verpakking.

Jucy
De bewuste, actieve consument van vandaag wil gezond leven maar heeft weinig tijd. Daar speelt Jucy op in met pure sappen
op basis van fruit en groenten

Gebalanceerd drankenaanbod

Dranken zijn dé impulsaankopen bij uitstek in de dagbladhandel. Consumenten nemen nog snel een drankje mee voor onderweg wanneer ze hun krant, tabak of lottoformulier komen kopen. Gezien het feit dat mensen doorgaans weinig tijd hebben als ze in uw winkel komen, zijn de gekende merken en producten sowieso van groot belang om hun aandacht te trekken. Maar neem ook nieuwe producten en innovaties op in uw assortiment aangezien een impulsaankoop voor sommigen het ideale moment is om iets nieuws uit te proberen, zoals een gezonde frisdrank. 

Alpro
Recent werden Alpro Chocolade-Hazelnoot en Alpro Vanille-Amandel gelanceerd: lekkere plant-based drankjes in een hersluitbare en recycleerbare verpakking

Ken uw klanten

Het aanbod van gezonde frisdranken en ice teas is heel groot en er wordt verwacht dat het de komende jaren alleen maar verder zal toenemen en vernieuwen. In de dagbladhandel is de ruimte beperkt (doorgaans één frigo) en u kunt natuurlijk niet alles aanbieden. Dranken zijn tenslotte niet uw corebusiness. Maak daarom slimme keuzes en kies voor relevante producten die aansluiten bij de voorkeuren van uw klanten.
In steden met veel jonge mensen bijvoorbeeld, zijn gezonde en vernieuwende dranken meer in trek dan op het platteland. Zorg dat u mee bent met de trends maar houd er rekening mee dat heel wat consumenten (nog) niet wakker liggen van vernieuwingen. Als u uw klanten goed kent en weet waarnaar ze op zoek zijn, kan het juiste assortiment van dranken een mooie aanvulling betekenen op uw verkoop.

Presentatie

Besteed ook aandacht aan een overzichtelijke presentatie. Bied de drankjes gekoeld aan in de frigo en in de buurt van de kassa om impulsaankopen te stimuleren. Eventueel kunt u gebruikmaken van het POS-materiaal van de fabrikanten (bv. kleine frigo’s, affiches, displays …). Als u plaats heeft, kunt u zelfs een aparte corner inrichten in uw winkel waar de gezonde voeding en drinks allemaal samen worden gepresenteerd. Zo is het extra duidelijk voor de klant.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Josefien De Bock28 juni 2021

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine