TabakaccessoiresPremium

Restricties rond tabak hebben beperkte impact op aanstekerverkoop

Kwaliteit primeert, multifunctionaliteit wint verder terrein

Iedereen heeft vuur nodig. Al wie kookt, kampeert, fan is van buitenactiviteiten of wie rookt. Elk gezin heeft minstens één aansteker in huis. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de verkoop vrij stabiel blijft, ondanks de strengere maatregelen rond tabak. 

Cricket Deluxe van Brandbox Twenty
Eind dit jaar wordt de Cricket Deluxe gelanceerd, een metalen navulbare aansteker met turbovlam (Brandbox Twenty)

Stabiele verkoop

De totale markt voor aanstekers is de afgelopen jaren vrij constant gebleven. Met name producten uit de lagere prijsklasse blijven stabiel, terwijl het middelste niveau het iets moeilijker krijgt. In enkele winkels doet het luxesegment het goed mits een aangepaste verkoopstrategie.

Door de continue daling van het aantal rokers, zien we enerzijds wel minder impulsaankopen. Anderzijds verschuift de trend meer in de richting van multifunctionele exemplaren die ook geschikt zijn voor thuisgebruik, om te koken of te barbecueën en voor het aanmaken van kaarsen.

Djeep van Landewijck
Djeep doet voor de ontwerpen een beroep op artiesten uit de hele wereld (Landewyck)

Doordat tabaksproducten niet langer in supermarkten aangeboden worden, koopt de consument zijn tabak voortaan uitsluitend in het traditionele kanaal, soms samen met een aansteker. Hierdoor zien we in deze verkooppunten wel een toename van de aanstekerverkoop.

Clipper aanstekers van Tabagro West
Clipper pakt uit met feestelijke decors (Tabagro West)

Impact van verstrengde maatregelen

De hoge accijnslast op tabak zet de consument aan om goedkopere alternatieven te zoeken in Luxemburg en Duitsland. In Luxemburg krijgen shoppers dikwijls een wegwerpaansteker cadeau bij de aanschaf van een farde sigaretten. Verder hebben ook de beperkende maatregelen rond de verkoop van tabak impact.

Gelukkig vallen aanstekers niet onder de categorie van benodigdheden zoals vloeitjes of sigarettenfilters en mogen ze dus wel nog uitgestald worden. Door het verbod op tabaksdisplays is er meer ruimte vrijgekomen. De winkelier kan hier slim op inspelen door zijn aanbod aanstekers goed in de kijker te zetten, bijvoorbeeld in grotere toonbankdisplays, gelinkt aan seizoensgebonden thema's of in combinatie met populaire accessoires. Dankzij deze zichtbaarheid en aangepaste POS-materialen kan de verkoop op peil blijven.

Populaire merken en types

De populairste namen binnen het kanaal van tankstations en krantenwinkels blijven BIC, Cricket en Djeep. In de Benelux en wereldwijd is de hardloper BIC maxi J26 in een standaardkleur. Wie iets prijsbewuster is, kiest de BIC mini J25, die qua kwaliteit vergelijkbaar is. Deze en andere presterende merken zijn verkrijgbaar in een uitgebreid gamma met een verscheidenheid aan modellen, varianten en decors.

Fun aanstekers van JF Maes
De consument kiest vaker voor fun, zoals deze opvallende exemplaren (JF Maes)

Daarnaast stellen we vast dat de consument vaker een 'fun factor' laat meespelen in de beslissing: opvallende kleuren en bedrukkingen doen het goed. Net als diverse jetflame-modellen trouwens (met 1, 2, 3 of 4 vlammen). De toenemende vraag naar zogenaamde multifunctionele aanstekers is niet alleen opvallend in de supermarkt. Er zijn zeker ook opportuniteiten voor tankstations en krantenwinkels, zeker in winkelpunten die ook kaarsen aan de man brengen.

Met vuursteentjes of elektronisch

Aanstekers met vuursteentjes worden het vaakst verkocht. Het blijven typische meeneemartikelen die geen uitleg behoeven, want iedereen kent hun gebruiksgemak. Elektronische of multifunctionele aanstekers vergen daarentegen soms iets meer toelichting. Een korte demonstratie of een vermelding van het herlaadbare aspect stimuleert merkbaar de verkoop.

Limited Edition Squid Game van BIC
Ter ere van het Netflix-fenomeen 'Squid Game' seizoen 3, brengt BIC een limited edition-set uit

Voor de sigarenliefhebber

In winkels die zich toeleggen op sigaren zien we vooral aanstekers uit het hogere segment. Ze worden gekocht door kenners voor persoonlijk gebruik of als geschenk. Imago en gevoel spelen daarbij een grote rol. Deze producten vragen erom uitgestald te worden op een aantrekkelijke, verzorgde manier, zichtbaar en toch beveiligd tegen diefstal. De keuze moet breed genoeg zijn om attractief te blijven en een mooie omzet te garanderen.

Merken als Zengaz, Silver Match, Zorr, Champ, Firebird, Formula en WildFire zijn gewild. Klanten verwachten in de duurdere prijsklasse vooral kwaliteit en een zekere beleving. Het is dan ook aan te raden dat de winkelier de aansteker demonstreert zodat de klant het verschil in gewicht, afwerking en vlamtype ervaart. Een duidelijke uitleg over het gebruik en onderhoud is essentieel. Colibri en Xikar doen het in deze categorie prima. De aficionado geeft trouwens meestal de voorkeur aan een jetmodel. 

Zengaz aanstekers
Zengaz heeft hippe designs en in het oog springende displays (Vinche & Koopmans)

Ruime keuze bieden

Met welk assortiment u precies scoort, is sterk afhankelijk van de locatie. Gaat het om een druk bezochte dorpswinkel, ligt het pand in de nabijheid van een station of luchthaven,… zijn factoren die het succes mee bepalen. Maar wie een ruimer assortiment etaleert, genereert vanzelf meer impulsverkoop. Leuke motieven van favoriete sporten en dieren of mooie landschappen zijn blikvangers. Bied voor elk wat wils met succesvolle licenties van films of series. Limited editions en speciale themareeksen zijn de kers op de taart. Ze brengen animo in het verkooppunt en bieden een hogere marge.

Kwaliteit is een vereiste

De consument eist en verwacht gewoon een veilig product. Dat is al geen issue meer. Wij zien wel een duidelijke tendens naar producten met een uitstekende verhouding prijs/kwaliteit. Betrouwbare aanstekers die doen wat ze beloven. Meer en meer stellen mensen kwaliteit boven kwantiteit, ook jongeren. Zij verkiezen een iets duurder product waarvan ze weten dat het langer meegaat.

Mensen proberen vaak verschillende merken en types. Als ze dan ondervinden dat een budgetexemplaar steeds hapert of maar een beperkt aantal vlammetjes geeft, beslissen ze om liever iets meer uit te geven voor een exemplaar waar nooit iets aan schort.

Duurzaamheid in de kijker

Dé trend binnen alle categorieën is duurzaamheid en het effect op het milieu. Ook voor een product als een (wegwerp)aansteker is dit van belang. BIC en Cricket zijn recent de eco-toer opgegaan. Dit gebeurt onder meer met gerecycleerde grondstoffen en een productie in CO2-neutrale fabrieken binnen de Benelux, wat de distributieketen verkort.

Nieuw: 'Naar' van JF Maes
Nieuw op de markt, het merk 'Naar' (JF Maes)

Enkele andere merken volgen dit voorbeeld, maar het aanbod blijft voorlopig beperkt. De milieuvriendelijke trend bevindt zich nog in een beginfase. De consument moet verder gesensibiliseerd worden over de voordelen van duurzame alternatieven. Een aansteker is behoorlijk klein, en het publiek begrijpt in dit geval niet altijd de achterliggende redenering. Wordt een gerecycleerd product aangeboden tegen een hogere verkoopprijs, dan primeert de prijs toch op het ecologische verhaal.

Te verwachten in 2026

Voor 2026 verwachten leveranciers een gelijkmatige evolutie: een vrij stabiele markt, wellicht met lichte groei in het segment van design- en jetflame-aanstekers.

De behoefte aan kwaliteit en duurzaamheid blijft groeien. Aanbieders bereiden verscheidene lanceringen voor. Zo wordt bijvoorbeeld 'Naar', een nieuw merk, op de markt verwacht. Op het einde van het jaar wordt de Cricket Deluxe voorgesteld, een metalen navulbare aansteker met turbovlam. Daarnaast staan er speciale series op de planning met evenementen zoals het WK voetbal, maar ook bijvoorbeeld Halloween.

BIC heeft reeds enkele nieuwigheden voorgesteld aan groothandels, waaronder een paar lokale initiatieven, zoals samenwerking met Belgische en Nederlandse artiesten. Al deze nieuwigheden zijn voor de winkelier stuk voor stuk kansen voor extra impuls en omzet.

Met medewerking van: BIC, Brandbox Twenty, JF Maes, Landewyck, Tabagro West en Vinche & Koopmans

BIC lanceert in 2026 een premium special edition in metallic
BIC lanceert in 2026 een premium special edition in metallic

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck13 november 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine