KraslotenPremium

Dit is de top 3 best verkochte krasbiljetten in 2021

Het krasbiljet Cash € 20 wederom meest verkochte krasbiljet

Krasloten Nationale Loterij
De top 3 van de meest verkochte krasspelen wordt samengesteld door Cash, Subito en Win for Life. Million krijgt later dit jaar een nieuwe opvolger

Ondanks het moeilijke jaar is de omzet van de verkoop van krasspelen in 2021 met 13% gestegen. Krasspelen blijven dus een zeer populair product. Het is vooral een fysiek product en de retail blijft dan ook in 2021 veruit het voornaamste verkoopkanaal. De verkoop in de retail steeg met 12,7%, wat uitzonderlijk is gezien de coronacontext die het overgrote deel van 2021 nog steeds kleurde.

Top 3 best verkochte krasspelen in 2021 (volgens omzet)

1. Cash € 20
2. Cash € 5
3. Cash €10

Top 3 best verkochte krasspelen in 2021 (volgens volume)

1. Win for Life € 3
2. Subito € 5
3. Cash € 5

Sterkste producten van 2021

Cash heeft zijn positie versterkt en blijft de grootste familie krasspelen, en dit ongetwijfeld dankzij de herlancering van de Cash-familie in de maand mei van 2021. De verkoop van de Cash-biljetten steeg in 2021 met maar liefst 17,85%. Bijgevolg vinden we enkel maar Cash-biljetten in de top 3 volgens omzet, respectievelijk de € 20, € 10 en € 5 Cash-krasbiljetten. Kijken we naar de top 3 volgens volume, dan zien we daar Win for Life op nummer 1 terug, gevolgd door Subito en Cash.

Nationale Loterij top 3 best verkochte krasbiljetten krasloten
De instant omzet is gestegen van € 392M in 2020 naar € 443M in 2021. Dit is een stijging van 13%

Verwachte evoluties voor 2022

3 Limited Editions

Voor het eerst in de geschiedenis van de Nationale Loterij krijgen in 2022 drie families een Limited Edition-krasbiljet. De Subito-familie krijgt een herlancering en daarbovenop ook een Limited Edition ‘Lucky Edition’ aan € 4 in de maand maart. De tweede Limited Edition gaat naar Win for Life, daar lanceert de Nationale Loterij een ‘Extra Edition’ aan € 4 in mei. En om af te sluiten krijgt ook de Cash-familie in september een Limited Edition. Dit wordt de opvolger van de Cash Birthday Edition.

Million krijgt opvolger

Million, het krasspel waarmee je tot 1 miljoen euro kan winnen door winnende nummers en goudstaven te krassen, krijgt vanaf juni een nieuwe opvolger: Jackpot.

Nieuw: X The Money

Met de nieuwe krasbiljetten X The Money kras je nummers en vergelijk je die met de winnende nummers. Komen die overeen, dan win je dat bedrag. Maar dat is nog niet alles, want dat bedrag kan je met één simpele kras nog eens vermenigvuldigen tot wel 100 keer. X The Money komt in 3 varianten: 20x, 50x of 100x. Spelers kunnen tot € 500.000 winnen.

Elk jaar worden er enkele nieuwigheden aangebracht om het assortiment verrassend te houden

Nieuw jasje

Prest werd in februari al in een nieuw jasje gestopt en geleidelijk aan in 2022 komt ook het nieuwe design van de Win for Life-familie op de markt. De lancering van andere tijdelijke krasspelen is in 2022 niet uitgesloten. Houd je ogen dus open voor nieuwigheden!

Nationale Loterij top 3 best verkochte krasbiljetten krasloten
De instant omzet in retail is gestegen van € 304M in 2020 tot € 342M in 2021. Dat is een stijging van 12,7%

Kadoosjes

Vraag neemt toe

Kadoosjes zijn en blijven een topper van een verkoopinstrument. De vraag van de verkooppunten naar Kadoosjes én Krasbomen neemt jaar na jaar toe. Dat is vooral te danken aan het feit dat mensen vaak op zoek zijn naar een verrassend cadeau dat past binnen een bepaald budget.

Niet alleen tijdens eindejaarsperiode

De populariteit van Kadoosjes is het grootst tijdens de eindejaarsperiode maar niet alleen dan. Ook andere feestelijkheden zoals moeder- en vaderdag zijn topmomenten voor Kadoosjes: of het nu aanvullend bij een bloemetje of een fles wijn wordt geschonken of als een alleenstaand cadeau, de vraag blijft maar toenemen. Tenslotte zijn er heel wat momenten in het leven waarop cadeautjes worden gegeven: een verjaardag, een jubileum of zelfs een zomaartje: met Kadoosjes maak je iemand blij het hele jaar door … en wie weet, misschien wel met het grote lot?

Meer dan cadeauverpakking

Voor de verkooppunten is Kadoosjes zo veel meer dan een cadeauverpakking. Het is een waar verkoopinstrument waarmee de verkoper de mogelijkheid krijgt om zijn omzet op krasbiljetten te doen groeien door een bepaald assortiment spontaan aan te bieden aan de klanten, maar ook om de occasionele kopers kennis te laten maken met producten die hij misschien nog niet kent. Ten slotte kan je er ook klanten mee ontzorgen. Iedereen heeft wel eens de stress gekend van het zoeken naar een last-minute cadeau. Met Kadoosjes schiet je in dat geval altijd raak.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Melissa Himpe30 maart 2022

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine