
7/1/2025
Eind 2024 keurde de Algemene Vergadering van Prodipresse in Namen de benoeming van Maxime Stelleman tot vicevoorzitter officieel goed. Als dagbladwinkeluitbater van Librairie de la Gare in Beauraing is Maxime zich terdege bewust van het belang van de uitdagingen waarmee de sector geconfronteerd wordt. Naast perswinkelier is hij ook een visionaire ondernemer.

7/1/2025
Naar goede gewoonte deelde de Nationale Loterij eind januari de resultaten mee van het afgelopen jaar. De Belgen hebben nog nooit zo vaak en zo veel gespeeld én gewonnen.
7/1/2025
Bijna 34 jaar geleden nam Bart Vandevenne een dagbladhandel over in de Vennestraat in Genk. Hij is trots dat hij in zijn lange carriëre een aantal juiste beslissingen genomen heeft, zoals het introduceren van sportweddenschappen, een bpost-postpunt worden en zich verdiepen in de wereld van sigaren. Vriendelijk zijn tegen elke klant en een hoogstaande service bieden, zijn voor hem no-brainers.
29/4/2024
In Zoersel runnen Peter en Laila een winkel die gestart is als ‘zuivere krantenwinkel’. In de loop der jaren veranderde het aanbod sterk want het komt er volgens het koppel op aan alert te blijven.

22/2/2024
Krasspelen blijven een zeer populair product. Het is vooral een fysiek product en het retailkanaal blijft dan ook in 2023 veruit de belangrijkste verkooppartner van de Nationale Loterij.

15/1/2024
In 1997 opende Frans de Halleux een eerste krantenwinkel op de Place Xavier-Neujean in Luik. 27 jaar later kan hij er negen op zijn conto schrijven. De zaakvoerder is continu op zoek naar nieuwe producten en deinst er niet voor terug een en ander uit te testen.

16/1/2023
De omzet van de verkoop van krasspelen is in 2022 met 1,8% gestegen ten opzichte van 2021. Krasspelen blijven een zeer populair product.

7/11/2022
Voor Carla Vanherbruggen van dagbladhandel Evergreen betekenen deze donkere tijden een toename in het aantal gokjes. "De klant hoopt op een winnend lotje om zo de pijn van de alsmaar stijgende rekeningen te verzachten, denk ik."

11/10/2022
Geen enkel sportevenement verbindt zo sterk als het FIFA Wereldkampioenschap Voetbal. Tal van promocampagnes zitten in de pijplijn om zowel vaste als occasionele spelers te overtuigen een bet te plaatsen in hun favoriete krantenwinkel.

12/4/2022
Het Koninklijk Besluit moet het aantal schijndagbladhandels terugdringen en kansspelverslaving tegengaan. Maar volgens de aanbieders van sportweddenschappen schiet het KB compleet haar doel voorbij. En wat vindt u van deze ommezwaai in de wetgeving?

30/3/2022
Ondanks het moeilijke jaar is de omzet van de verkoop van krasspelen in 2021 met 13% gestegen. Krasspelen blijven dus een zeer populair product. Het is vooral een fysiek product, dus de retail blijft het voornaamste verkoopkanaal.

31/1/2022
In 2021 mochten meer dan 103 miljoen Belgen zich winnaar noemen, onder hen werd een winst van ruim 896 miljoen euro verdeeld. Spelen doen Belgen nog steeds het vaakst in de fysieke winkelpunten. 76% van de totale omzet is afkomstig uit de retail.

8/10/2021
Het beloven spannende tijden te worden in de sector van sportweddenschappen. De zomer van 2021 was er al eentje van herstel, maar met de Winterspelen en het WK voetbal in het verschiet zou men wel eens nog hogere cijfers kunnen noteren.

8/4/2021
De Kansspelcommissie is de enige instantie bevoegd om de markt te controleren. Ze reikt vergunningen uit, voert controles uit, controleert indien nodig uw boekhouding en legt sancties op. Maar wat zijn de regels waar u zich moet aan houden?

26/1/2021
Al een heel pak dagbladhandelaars is op de kar gesprongen met sportweddenschappen en verhoogt daardoor fors zijn omzet. Als zaakvoerder dient u een F2-licentie te hebben en verder voldoen aan de voorwaarden van de kansspelcommissie.

15/12/2020
De afgelopen weken voerde uw vakblad Kiosk een anoniem onderzoek naar giftartikelen in de dagbladhandel. Geen vreemd fenomeen binnen de branche, hebben we al mogen merken.

27/11/2019
De retail is en blijft het voornaamste verkoopskanaal voor de Nationale Loterij. Zowat 7.000 verkooppunten in België verhandelen de producten ervan: van Lotto en Joker+ tot EuroMillions en krasbiljetten. De Loterij, in volle ontwikkeling, gaat dichter bij de spelers staan en stelt zich transparanter op. Arnaud Hermesse, Chief Retail Officer van de Nationale Loterij, vertelt ons meer over het belang van loterijproducten voor de dagbladhandelaars.
15/10/2019
Een Lotto-verkooppunt in de supermarkt brengt niet alleen een omzetstijging met zich mee, er zijn nog een heleboel andere voordelen aan verbonden als retailer. “Maar het belangrijkste van alles is de aangename sfeer aan mijn onthaal”, aldus zaakvoerder van AD Delhaize Opwijk Dieter Debaveye. Bekijk hier de video.

1/10/2019
De trekkingen van de Nationale Loterij gaan sinds 1 juli live door in een glazen studio op het de Brouckèreplein in Brussel. Het nieuwe concept moet een antwoord bieden op de vraag van de consument naar meer transparantie – uiterst belangrijk voor spelers zoals bleek uit een onderzoek dat de Nationale Loterij heeft laten doen.

26/9/2019
Ruim 6,7 miljoen. Dat is het aantal spelers die in 2018 meespeelden met een van de spelen van de Nationale Loterij. Bij de 256 miljoen spelmomenten door de ruim 6,7 miljoen spelers leverde dat ruim 80 miljoen keer iets op. Bij dat aantal mogen er zich op vandaag 44 miljonair noemen. Ook de supermarkten dragen hun steentje bij tot dat succes. Met 2.199 verkooppunten bent u het tweede belangrijkste verkooppunt voor de producten van de Nationale Loterij.