Dag- / week- / maandbladenPremium

“WE GAAN OP ZOEK NAAR EEN HOGERE EFFICIENTIE”

bpost en AMP slaan de handen in elkaar om Belgische pers te verdelen

ubiway

Sinds 2016 heeft bpost de Belgische tak van Lagardère Travel Retail overgenomen met goedkeuring van de mededingsautoriteit. De overgenomen activiteiten behouden hun commerciële naam, maar worden gebundeld onder de naam Ubiway. 2019 is een erg belangrijk jaar voor Ubiway. Alles wordt operationeel en moet in goede banen worden geleid. Daarvoor is een CEO aangesteld, Nicolas Meire, en een CCO, Tom Vermeirsch. Het geknipte moment om met de heren rond tafel te schuiven om de overname toe te lichten.

IN ZEE MET BPOST

Nicolas Meire: “bpost is 100% aandeelhouder geworden van AMP. Daar worden zowel zij als wij beter van. Het gezamenlijke doel is om de krantendistributie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de klant nog beter te helpen. Die efficiëntiebenadering speelt zich af op twee niveaus. Enerzijds willen we de totale kostprijs zo laag mogelijk houden. In de wetenschap dat de fysieke print dalende is, en de kostprijs per exemplaar hierdoor stijgt, is dat geen evidentie. Anderzijds willen we de leversnelheid garanderen. Drukkerijen gaan zich steeds meer centraliseren. Om een voorbeeld te geven: Mediahuis gaat in 2019 de drukkerij verhuizen van Groot-Bijgaarden naar Paal-Beringen, dan wordt het een huzarenstukje om tijdig de kuststreek te bedienen. In dat opzicht is het beter om de krachten te bundelen.”

Tom Vermeirsch: “Belangrijk is dat we vanaf heden vanuit de drukkerij het transport mee op poten zetten. Vroeger gebeurde alles via overslagpunten, nu slaan we die punten over. Dat zou ons toch enige tijdwinst moeten op­leveren.”

Meire: “Het grote voordeel van de samen­werking is dat we vanaf nu een beroep kunnen doen op het grootste logistieke apparaat van België, en dat is vooralsnog bpost.”

Logische samenwerking

Meire: “bpost en AMP coveren nagenoeg hetzelfde oppervlak, dus is het vrij logisch dat we hier de handen in elkaar slaan. Er zullen ook gezamenlijke depots komen. Dat kunnen nieuwe of bestaande zijn, telkens gepositioneerd op de meest strategische plaatsen. Van hieruit gaan de kranten naar ofwel de abonnees, ofwel de krantenwinkel. We worden hierin ook wel wat voor voldongen feiten gezet door de uitgeverijen. Als er wordt beslist om een krant in Limburg te drukken die voor 80% haar afzet heeft in Oost- en West-Vlaanderen, dan moeten wij ons daar aan aanpassen. We hebben geen zeggenschap in waar kranten gedrukt moeten worden, dat is een beslissing van de uitgeverij en zal zeker gegronde redenen hebben. Het is echter niet altijd evident om dan de distributie in orde te krijgen.”

Het gezamenlijke doel van AMP en bpost is om de krantendistributie zo efficient mogelijk te laten verlopen. Die efficientiebenadering speelt zich af op twee niveaus. Enerzijds willen we de totale kostprijs zo laag mogelijk houden. Anderzijds willen we de leversnelheid garanderen

- Nicolas Meire
CEO van Ubiway

Nieuw begin met bpost

Meire: “AMP en bpost zijn in het verleden wel eens in een botsing gekomen. Je moet zaken echter rationeel bekijken, deze samenwerking is gewoon een logische stap. We slaan beter de handen in elkaar dan elkaar strijdend de dieperik in te duwen. Daar wordt hoegenaamd niemand beter van.”

Vermeirsch: “We vertrekken met bpost van een wit blad. De corebusiness van bpost is het distribueren van papier, dat is in se identiek met wat wij doen. Alleen moeten we elkaar hierin sterker maken. De twee gebundelde krachten moeten leiden tot een sterke dienstverlening.”

ubiway

DIVERSIFICATIE

Meire: “Naast het uitrollen van de samen­werking met bpost willen we inzetten op tools om de krantenwinkel mee te nemen in een groter verhaal.”

Vermeirsch: “Inderdaad. Door de samenwerking met bpost kunnen we krantenwinkels dagelijks beleveren. Krantenwinkels kunnen andere zaken dan alleen maar persartikelen de dag na bestelling geleverd krijgen. We denken aan food en drinks, speelgoed­artikelen, rookaccessoires of e-cigarettes. Wel telkens in kleinere hoeveelheden.“

Dagbladhandels bij de hand nemen

Meire: “Daarnaast willen we krantenwinkels begeleiden en meedenken hoe ze hun winkels kunnen heroriënteren. We gaan initiatieven nemen om krantenwinkels uit eenzelfde regio samen te brengen en ze hun ervaringen te laten delen. Die kruisbestuiving kan inspirerend werken. Men moet natuurlijk wel openstaan voor nieuwe opportuniteiten. Waarom zou je je blijven verweren tegen de opkomst van pakjes als je het ook kan omarmen en op die manier meer traffic in de winkel kan genereren? Hoe kunnen we plaats vrijmaken voor andere assortimenten? Hoe kunnen we de visibiliteit van de winkel vergroten? Op die vragen willen we aan de hand van sharing experience een antwoord proberen te bieden.”

Op zoek naar de vierde pijler

Vermeirsch: “Een vierde pijler an sich bestaat niet, althans, die bestaat nog niet. Die vierde pijler moet een mix worden van allerhande assortimenten en zal voor iedere dagbladhandel anders zijn. Laat het wel duidelijk zijn. Niet alleen dagbladhandels zoeken naar nieuwe insteken. Topbedrijven als bpost zoeken ook steeds naar nieuwe opportuniteiten. Er wordt minder gelezen en er worden minder brieven verstuurd. Dus ook zij moeten vol aan de bak om de boel rendabel te houden. Ook bpost zoekt naar nieuwe groeimogelijkheden. Bpost vond dat onder andere in AMP en ook in Leen Menken, die de fulfillmentactiviteiten voor HelloFresh verzorgt. Je kan een postbode en een dagbladhandelaar goed met elkaar vergelijken. Van beide is de jobinhoud sterk aan het evolueren. Een postbode zal steeds meer pakjes bezorgen, een krantenwinkel wordt steeds meer een allround winkel.”

UNIVERSEEL KASSASYSTEEM

Vermeirsch: “Naast de nieuwe vorm van distribueren willen we ook werken aan nieuwe kassasystemen. Aan de hand van de nieuwe kassa’s willen we alles voor de dagbladhandel vereenvoudigen. Een winkelier moet zelf op een heel eenvoudige manier promotieacties kunnen samenstellen: koop De Standaard en krijg er een gebakje gratis bij. Op dit moment is dit niet onmogelijk, maar het is niet gestructureerd. Ook qua stockopvolging, overzicht inzake winkelabonnementen of de boekhouding kan een universeel kassasysteem een bruikbare tool zijn. Dit moet bijdragen aan de professionalisering van kranten­winkels.”

PERSSEGMENT

Vermeirsch: “We kunnen er helaas niets aan doen, maar het perssegment is nu eenmaal dalende. Uitgevers hebben indertijd misschien te snel alles online beschikbaar gemaakt. Journalistiek kost geld en alles heeft zijn prijs. Dan is het onrealistisch om alles zomaar gratis aan te bieden. Krantenmerken hebben zich misschien wat vergaloppeerd aan het onlineverhaal. Bij elke uitgever is het een uitdaging om de onlinedienst rendabel te houden, maar het is vandaag noodzakelijk om ook daar aanwezig te zijn. Dat proberen ze nu op te vangen door alles in een versneld tempo achter een betaalmuur te stoppen.”

Luxegoed

Vermeirsch: “Het perslandschap zal stilaan veranderen. Er zullen minder uitgeverijen zijn, waar alleen de sterke merken zullen overblijven. Het zal echter altijd blijven bestaan. Het papier zal altijd zijn charme hebben en misschien steeds meer neigen naar een luxeproduct. Toen indertijd televisie aan haar opmars begon, ging iedereen ervan uit dat dat het einde betekende voor radio. Nu zien we dat radio als mediakanaal sterker is dan ooit. Online en fysieke kranten moeten misschien ook wel op zoek naar een gelijk­aardige synergie.”

Knippen in het aanbod

Vermeirsch: “Er zal bij bepaalde winkels geknipt moeten worden in het aanbod. Als in een winkel 10 meter pers wordt aangeboden, kan daar in veel gevallen 3 à 4 meter van worden afgeknipt. Zo komt er ruimte vrij voor nieuwe en andere zaken. Ofwel zet je 100% in op pers, strips en boeken, ofwel word je een soort buurtwinkel.”

“2019 wordt het jaar waarin alles operationeel zal worden uitgerold. De aanpassingen die we doorvoeren, zullen een impact hebben op alle stakeholders van AMP. Met de nodige bereidwilligheid van alle partners moeten we in staat worden geacht om een mooi verhaal te schrijven"

– Tom Vermeirsch
CCO van Ubiway

PLURIFORMITEIT VAN DE PERS

Vermeirsch: “België is op het vlak van pers­distributie een vrij uniek land. Ondanks de dalende trend van het perssegment proberen we alle middelen aan te grijpen om de pers alsnog verdeeld te krijgen. De pluriformiteit van de pers in het achterhoofd houdende, is dat wel een belangrijk gegeven. In vele landen is er gewoon geen verdeling meer van de pers. In de Scandinavische landen is dat allemaal opgedoekt. In Frankrijk is de situatie ook problematisch. De Franse tegenhanger van AMP heeft 80% van de krantendistributie in handen. Zij draaien een verlies van miljoenen euro’s. De Franse president Macron heeft al aangegeven dat dit niet kan blijven duren. Zij moeten dringend op zoek naar een oplossing. De enige reden waarom ze distributie in leven houden, is omdat Frankrijk sociaaleconomisch een nogal onstabiel land is. Stel u voor dat daar plots geen pluriformiteit van de pers meer is, dan is het hek helemaal van de dam. Als er op een bepaald punt geen distributie meer is, kan het dus heel goed zijn dat de gehele perssector volledig in elkaar klapt.”

België als voorbeeld

Vermeirsch: “In Frankrijk willen ze graag een structuur implementeren die gelijkaardig is aan die van België. We horen vaak van buitenlandse collega’s dat België een toonbeeld is van hoe pers gedistribueerd moet worden. Het is niet evident om de bakens te verzetten in een markt die globaal heel veel verschuivingen kent. Met de nodige bereidwilligheid van alle partners: bpost, AMP, leveranciers, uitgeverijen, Unizo, federaties en de krantenwinkel, moeten we in staat zijn om een mooi verhaal te schrijven.”

2019

Vermeirsch: “2019 wordt het jaar van de waarheid. Dit jaar wordt alles operationeel uitgerold. De aanpassingen die we doorvoeren, zullen een impact hebben op alle stakeholders van AMP. Daarenboven moeten we de verhuizing van Mediahuis ook zo goed mogelijk proberen op te vangen. We hopen dat de krantenwinkel daar niets van zal merken, maar dat er hier en daar nog wat kinderziekten zullen insluipen, lijkt ons niet meer dan logisch. We streven er wel naar dat de krantenwinkel op termijn weet wie zijn vaste koerier is. Zo creëren we een soort van vast contactpunt. De mensen van bpost zijn opgeleid om brieven of pakketten rond te leveren, en an sich verschilt een levering van AMP niet met het afleveren van brieven of postpakketten. Het blijft dezelfde business.” 

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine