KraslotenPremium

Nationale Loterij blikt terug op cijfers 2023

Nooit eerder hebben alle Belgen samen zo veel gewonnen

Lotto blijft populair
Lotto blijft het lievelingsspel van de Belgen

De Nationale Loterij zet in op traditionele loterijspelen en behaalde in 2023 zo een omzet van 1,489 miljard euro. De duurzame en maatschappelijk verantwoorde groei, ingezet in 2015, houdt aan, en dit binnen een explosieve kansspelmarkt. Dit is goed nieuws voor de Belgen. Nooit eerder werd er zo veel gewonnen! In 2023 waren er 103.913.099 winnaars die samen 1.078.835.155 euro gewonnen hebben.

evolutie omzetcijfer

Diversificatie

Voor 2023 klokte de omzet van de Nationale Loterij, die op 12 januari 2024 zijn jaarcijfers voorstelde, af op 1,489 miljard euro, tegenover 1,488 miljard een jaar eerder. De stabiele omzet, die sinds 2015 is ingezet, steunt op drie pijlers: Lotto, EuroMillions en de groep van krasbiljetten en instantspelen.

"Die diversificatie maakt ons minder kwetsbaar voor ongunstige jackpotcycli", legt Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de Nationale Loterij, uit. "Maar het meest trots ben ik op het feit dat we in het kader van die diversificatiestrategie blijven innoveren, onszelf voortdurend blijven heruitvinden door ook nieuwe spelen aan te bieden."

Maar dus ook in 2023, net zoals vorig jaar en zeker ten opzichte van het omzetcijfer van 2021, speelden de Belgen eerder gematigd. Deze bewuste houding van de spelers wat betreft beschikbaar budget is een weerspiegeling van de economische conjunctuur.

Jannie Haek Nationale Loterij
"Heel wat Belgen nemen deel aan onze spelen voor een klein bedrag. De opbrengst gaat naar talloze initiatieven op maatschappelijk, cultureel, sportief en wetenschappelijk gebied", aldus gedelegeerd bestuurder Jannie Haek

Procyclisch

De producten van de Nationale Loterij zijn dan ook procyclisch. Dit betekent dat de huidige economische conjunctuur zich ook laat voelen in het speelgedrag van de spelers en in de omzet van de Nationale Loterij. 1 op de 2 spelers gaf zelfs aan hun spelgedrag aan te passen door voor een lagere inzet te spelen en/of door minder vaak te spelen. Dit laat zich voelen in de omzet die is gerealiseerd. De Nationale Loterij sluit het jaar 2023 af met een omzetcijfer dat gelijk staat aan dat van 2022; vorig jaar werd een kleine daling genoteerd in vergelijking met 2021.

Evolutie: drie pijlers

Opvallend is dat de groep van krasbiljetten en instantspelen in 2023 met 464 miljoen euro voor de grootste omzet zorgde (zie grafiek 'Evolutie omzetcijfer Lotto, EuroMillions en krasbiljetten'). Deze pijler staat voor 31% van de totale omzet. Hiermee zit de Nationale Loterij in de middenmoot van de Europese loterijen.

EuroMillions zakt naar de tweede plaats en behaalde een omzet van 463 miljoen, een sterke daling tegenover de 506 miljoen van 2022. "Die is deels te wijten aan een reeks ongunstige jackpotcycli, waarbij de jackpot telkens snel gewonnen werd en dus niet organisch kon stijgen”, klinkt het. Lotto, het meest iconische spel, gaat er opnieuw op vooruit en klokt af op een omzet van 456 miljoen. Lotto blijft het lievelingsspel van de Belgen.

omzetcijfer drie groepen

Recordaantal winnaars

Aan de andere kant hebben nog nooit zo veel Belgen gewonnen met de Nationale Loterij. In totaal werden maar liefst 301 miljoen spelmomenten geregistreerd. In 2023 waren er 103.913.099 winnaars die samen 1.078.835.155 euro wonnen. De gemiddelde inzet bedroeg 4,9 euro, de gemiddelde winst 10,4 euro, maar er waren een paar grote winnaars. Zo wonnen 14 spelers elk één miljoen met speciale EuroMillions-acties en waren er twee Lotto-winnaars die ruim 6 miljoen rijker zijn. Een speler van EuroMillions won in maart 2023 zelfs bijna 145 miljoen. Er waren ook 18 winnaars die levenslang van een Win for Life-winst mogen genieten.  

Nieuwe spelen

De Nationale Loterij lanceerde vorig jaar ook nog eens twee nieuwe spelen: Vikinglotto en EuroDreams. “Vandaag is Vikinglotto - online gelanceerd in november 2020 en sinds mei 2022 ook beschikbaar in het retailkanaal - op kruissnelheid, met een gemiddelde wekelijkse omzet van 340.000 euro. Voor EuroDreams is het nog te vroeg om een eerste balans op te maken, aangezien dit spel pas in november 2023 gelanceerd werd. Maar al van bij de start heeft dit spel de verwachtingen van de Nationale Loterij overtroffen”, aldus de Loterij. 

Nieuw trekkingsspel EuroDreams
De eerste trekking van EuroDreams was op 6 november 2023

Vikinglotto heeft de grootste globale winstkans van alle trekkingsspelen met 1 kans op 1,75! De resultaten verschijnen binnen het uur na de trekking op de website en de app van de Nationale Loterij. Spelers spelen voor een jackpot van minstens € 3.000.000.

EuroDreams is een trekkingsspel waarbij je een maandelijkse rente van € 20.000 kan winnen en dat voor een periode van 30 jaar, goed voor een equivalent van € 7,2 miljoen euro.

In 2023 heeft de Nationale Loterij voor het eerst
meer dan een miljard euro winst uitgekeerd.
Haar omzet is het afgelopen jaar dan weer quasi stabiel gebleven

Klein bedrag

De duurzame groei van de Nationale Loterij is gebaseerd op een sterk model: veel spelers, matige inzetten, een spelaanbod dat van nature verantwoord is en dat is opgebouwd rond traditionele loterijspelen die heel dicht staan bij alle Belgen, onder meer door een ruim net van verkooppunten en de ondersteuning van goede doelen.

"Heel wat Belgen nemen deel aan onze spelen voor een klein bedrag. Ze beleven er plezier aan, het biedt hen een kans om te winnen en de opbrengst gaat naar talloze initiatieven op maatschappelijk, cultureel, sportief en wetenschappelijk gebied", onderstreept Jannie Haek, tevens voorzitter van het directiecomité van de Nationale Loterij.

Verkoopnetwerk

Eind 2023 telde het verkoopnet van de Nationale Loterij 6.864 verkooppunten. In dit complete retailnetwerk werd voor maar liefst 1.110,5 miljoen euro ingezet (362,1 miljoen op digitale manier), wat 0,1% meer is dan in 2022 en staat voor 70% van de totale inzetten (digitaal: 24% van de totale omzet). De dagbladhandels blijven de bevoorrechte partners van de Nationale Loterij en zorgen voor 47% van haar totale omzet. De digitale verkoop vertegenwoordigt 24% van de omzet. Met haar 1.851.075 unieke spelersrekeningen (met identificatie d.m.v. de identiteitskaart) is de Nationale Loterij wellicht een van de grootste actoren op de Belgische e-commercemarkt.

herkomst omzet

De Nationale Loterij blijft trouw aan haar verkooppunten en wil de komende jaren blijven investeren in tools waar retailers gebruik van kunnen maken. “We mogen ons niet spiegelen aan wat onze collega’s in het buitenland momenteel doen: het digitaliseren van de retail”, benadrukt Jannie Haek. “Wel willen wij digitale tools en instrumenten aanbieden aan de retailer. Op die manier kunnen we hen helpen met customer relationship management. Het is in het belang van de gehele retail om zo’n instrumenten ter beschikking te hebben en daar willen we met de Nationale Loterij mee een rol in spelen.”

EuroDreams in het verkooppunt
De dagbladhandels blijven de bevoorrechte partners van de Nationale Loterij en zorgen voor 47% van haar totale omzet

Strip

Standaard Uitgeverij brengt trouwens een strip uit waarin de geschiedenis van de in 1441 in Brugge geboren hedendaagse loterijen in beeld worden gebracht. Het stripverhaal draagt de titel "Het lot van Brugge" en wordt sinds 31 januari te koop aangeboden.

Steun

Het belangrijkste blijft dat 100% van de opbrengst van de Nationale Loterij de collectiviteit dient. Zo heeft de Nationale Loterij in 2023, dankzij haar spelers, 345 miljoen euro in de Belgische samenleving geïnvesteerd via subsidies (200 miljoen) en de betaalde monopolierente aan de staat (145 miljoen). Er werden maar liefst 1.709 projecten ondersteund via subsidies. Ook dat is een record.

"Uiteindelijk is het de gemeenschap die de winnaar is van de goede resultaten van de Nationale Loterij, dankzij de monopolierente en de subsidies die we toekennen aan een heel groot aantal liefdadigheidsorganisaties die die hulp heel hard nodig hebben in de huidige context. De Nationale Loterij is veel meer dan spelen alleen", besluit Jannie Haek.

Ter herinnering: elke organisatie die actief is in België en aan de criteria beantwoordt, kan steun krijgen van de Nationale Loterij. Het aanvraagformulier is online beschikbaar.

Sportpartner

Lotto, het vlaggenschip van de Nationale Loterij, staat traditiegetrouw achter de sport in België. Maar liefst 32 sportfederaties krijgen steun, en alle nationale ploegen worden ondersteund. Ook op Olympisch vlak laat het bedrijf van zich horen: met het BOIC werd een versterkt partnerschap ondertekend. De Nationale Loterij ondersteunt volop het BeGold-programma (steun aan jonge, beloftevolle sporters), dat is opengesteld voor Paralympische sporters, en de premies van de Olympische en Paralympische atleten zijn gelijkgesteld. 

Ten slotte ondersteunt de Nationale Loterij landelijk enorm veel 'proximity'-projecten: in 2023 maar liefst 987 (waaronder 37 in natura). Dat is een stijging van 56% ten opzichte van 2022. Dergelijke lokale acties die gemeenschappen samenbrengen dragen bij aan de cohesie binnen de samenleving. Dat kan gaan van een buurtfeest tot een loopwedstrijd tegen kanker. 

Het Lot van Brugge
Sinds 31 januari is 'Het lot van Brugge' te koop,
een strip die de geschiedenis van hedendaagse loterijen, geboren in Brugge in 1441, in beeld brengt

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke4 december 2023
Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine