"Winkeliers, Laat uw stem horen!"
Miguel Denys over het onzinnige van het huidige tabaksbeleid
Kiosk had een gesprek met Miguel Denys, market manager bij Imperial Brands, over het onzinnige van het huidige tabaksbeleid en de rol die de handel zou kunnen spelen om het tij te keren. Of tenminste om de schade te beperken.
Oproep tot dialoog
We hebben het al uitvoerig gehad over de nieuwe antitabaksmaatregelen van onze overheid. En zonder weerwerk zou de illegale handel in tabak wel eens niet meer in te dammen kunnen zijn. Naar de tabaksfabrikanten wordt er niet geluisterd. Miguel Denys roept daarom de handel op om haar stem te laten horen, voor het te laat is.
Hallo Miguel, welk probleem willen jullie precies aankaarten?
"Beleidsmakers hebben maar één ambitie, en dat is het aantal rokers verminderen. Dat is zeker lovenswaardig, maar sommige nieuwe regels gaan daar zeker niet toe bijdragen. Neem nu de verplichte papieren leaflet in een pakje, die zorgt alleen maar voor extra kosten en wrevel, en in dit geval zelfs voor milieuvervuiling. We hebben het gevoel dat men voortdurend nieuwe regels toevoegt zonder erbij na te denken of die wel het doel dichterbij brengen, namelijk het creëren van een rookvrije generatie."
Wat kan de handelaar doen?
"Ik vrees dat de handelaar denkt dat hij geen invloed (meer) heeft. Terwijl dat misschien niet zo is. Naar aanleiding van de aankomende 'display ban', verwacht ik dat de handelaar zal aansturen op investeringen van onze kant. Dat gaat echter niet gebeuren; wij gaan geen meubels in de winkels plaatsen die onze producten verbergen en daar halen wij als fabrikant geen enkel voordeel uit."
"Het is dus wel belangrijk dat de handelaar zijn stem laat horen. Want dit voorbeeld is voor hem een zoveelste extra kost in een reeds dalende markt. Ik roep hier niet op tot straatprotesten in Brussel, maar de handel moet op zijn minst eens navragen wat de bedoeling is van deze golf aan onzinnige maatregelen. In verschillende markten heeft de 'display ban' niet tot minder roken geleid; het leidde wel tot extra werk en administratieve rompslomp."
"De handel moet duurzaam worden, of niet? Per slot van rekening is tabak nog steeds een legaal consumptieproduct. Dus de brancheverenigingen moeten in actie schieten. Men moet sowieso beseffen dat de overheid misschien meer oor zal hebben naar de verzuchtingen van de handelaar dan naar die van de industrie."
Uitdoofbeleid
Wat moet er dan wel gebeuren? Wat zou goed beleid zijn?
"Het maakt niet uit hoeveel extra regels de overheid oplegt, een groot deel van de huidige rokers zal nooit stoppen met roken. Er is geen uitdoofbeleid. In de auto-industrie werden dieselwagens toch ook niet plotseling verboden? Na de smaakjesban binnen het vapekanaal in Nederland is de overheid er verbaasd dat iedereen online of over de grens zoekt naar oplossingen. Wat had men dan gedacht?"
"Ga dus in gesprek met de overheid om een langetermijnplan op te stellen, want, zoals al gezegd, men luistert niet naar ons. In Brussel neemt men beslissingen die op papier logisch lijken, maar in de realiteit niet bijdragen tot een vermindering van het aantal rokers. Uiteraard zullen wij altijd voor onze eigen winkel praten. Maar anderzijds hebben we toch ook al aangetoond op zoek te gaan naar minder schadelijke alternatieven."
Illegaal circuit
"Wees dus niet gelaten, maar laat uw stem horen. Want het alternatief is dat de handel volledig van de kaart wordt geveegd. Er zijn zeker winkels die kunnen overleven zonder tabak, maar ook de andere categorieën staan onder druk dus de categorie blijft voor een grote meerderheid wel nog belangrijk. Als tabak volledig van de kaart verdwijnt, zal de overheid een enorm groot illegaal circuit de vrije baan geven, wat vervolgens nog groter wordt. Wat 'Combustible' (verbrandbare tabak) betreft, is de illegale markt reeds groter dan de legale markt van de 4 klassieke fabrikanten samen. Idem in het rookkanaal, we worden overspoeld door illegale sigaretten en tabak. Zelfs de douanediensten waarschuwen voor dit gevaar."
Illegale websites
"Vanuit gezondheidsperspectief wil je toch liever een markt die geregulariseerd is, dan een markt waar je geen enkele controle over hebt. Ook al betreft het een schadelijk product. Het is simpelweg gevaarlijk als de overheid ervan uitgaat dat zij alles voor de consument moet regelen en beslissen. Ze kan weliswaar regels opleggen in de fysieke wereld, maar over de online activiteiten heeft ze absoluut geen controle en ze onderneemt geen actie om dit te veranderen. Neem nu het verbod op verkoop van nicotine pouches, die worden massaal aangekocht via illegale websites en ze komen via postorderbedrijven de krantenwinkel binnen. De krantenwinkelier mag wel zelf die producten niet in zijn schappen plaatsen. Dat is toch te gek voor woorden?"
"Je zou dit dus kunnen regulariseren, met strenge wetgeving kunnen toelaten. Zo schakel je misschien op termijn het illegale circuit uit. Men denkt bij elke regelgeving te weinig na over de directe consequenties. Beleidsmakers denken echter meestal op korte termijn, tot aan de volgende verkiezingen."
Nachtwinkels
"De industrie zegt niet dat je moet roken of vapen. Wat wij wel beseffen is dat veel rokers die nicotineverslaving nodig hebben en voor hen is er een alternatief. Natuurlijk moet je dan een ander deel van de bevolking, dat plots ook interesse vertoont in die vapecategorie, controleren. En daar wringt het schoentje. Want dan moet je online controleren, zelfs webshops sluiten, en moet je ook nachtwinkels intensief in de gaten houden. Maar dat gebeurt niet, omdat het te moeilijk is. Dus kiest men voor de makkelijkere weg, namelijk het opleggen van een verbod."
"Laat ondernemers ondernemen"
Je pleit voor meer overleg tussen winkeliers en overheid. Wat kan de winkelier zelf ook beter doen?
"Ik pleit voor overleg over hoe we samen de doelstelling van een rookvrije generatie kunnen behalen. Laten we eens een accijnsplan maken voor de volgende 5 jaar, dat niet verandert, zodat winkeliers op voorhand weten wat er op hen afkomt. Zo kunnen ze zorgeloos investeren. Geef vooruitzichten en zorg ervoor dat ondernemers nog steeds kunnen ondernemen. Stop met die kortetermijnpolitiek."
"Anderzijds, winkeliers moeten ook goed beseffen dat ze de regels moeten volgen. Verkoop niet aan min-18-jarigen, je schaadt er alleen maar je eigen business en die van je collega's mee. En probeer ook wat meer advies te geven over alternatieven aan je klanten. Je bent meer dan alleen een doorgeefluik. Denk niet zomaar dat je klant niet te beïnvloeden is."
