Alternatieve nicotineproducten kunnen droom van rookvrije generatie waarmaken
In gesprek met Nathalie Darge van Tobacco Europe
Kiosk sprak met Nathalie Darge, secretaris-generaal van Tobacco Europe, over de evolutie van de tabaksmarkt en de vape-industrie in de Europese Unie, over het dossier EU-TPD3 en over een unieke kans om de schade die gepaard gaat met de consumptie van nicotine te beperken.
waarom sommige lidstaten een lager percentage rokers hebben bereikt dan andere"
Rookvrije generatie
Het nieuwe antitabaksplan dat in december 2022 in ons land werd voorgesteld, omvat een hele reeks maatregelen om het aantal dagelijkse rokers tegen 2028 aanzienlijk te verminderen. Nederland en het Verenigd Koninkrijk dromen al van een rookvrije generatie. Hoe is de situatie in andere EU-landen?
"De EU heeft een duidelijk doel gesteld om in 2040 een rookvrije generatie te hebben (minder dan 5% rokers). Omdat dit gemeenschappelijke doel is gesteld, gaat de tendens in alle EU-lidstaten dezelfde kant op. De situatie verschilt echter van lidstaat tot lidstaat. Het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld – ook al maakt dit land niet langer deel uit van de EU – onderschrijft het schadebeperkingsbeleid voor tabak en laat producten met een verlaagd risico op zijn markt toe om de doelstelling van een rookvrije generatie te halen."
"Wij vinden dat de Commissie objectief moet onderzoeken waarom sommige lidstaten een lager percentage rokers hebben bereikt dan andere. Zweden bijvoorbeeld heeft in 2022 een recordlaagte van 5,6% bereikt en het Verenigd Koninkrijk heeft vergelijkbare resultaten behaald door het gebruik van e-sigaretten als alternatief voor volwassen rokers te bevorderen."
Nieuwe tabaksrichtlijn
Wanneer verwacht u de herziene tabaksrichtlijn van de Commissie (EU-TPD) en wat zal de inhoud daarvan zijn?
"De openbare raadpleging over de evaluatie van het wetgevend kader voor de bestrijding van tabaksgebruik is op 16 mei afgesloten en heeft meer dan 17.500 reacties opgeleverd. Op dit moment voert de Commissie via het advies- en onderzoeksbureau Open Evidence gerichte consultaties uit met geselecteerde belanghebbenden. Aanvullende gerichte interviews worden in juli verwacht."
"Wat de volgende stappen betreft, zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2023 een evaluatieverslag worden afgerond, dat ter beoordeling naar het Europees Parlement en de Raad zal worden gestuurd. In 2024 verwachten we dat er een effectbeoordeling wordt uitgevoerd (gericht op hoe TPD3 er zou moeten uitzien), gevolgd door een TPD3-voorstel. We hebben geen duidelijk beeld van de timing van een dergelijk voorstel, aangezien er in 2024 EU-verkiezingen worden gehouden."
"TPD3 zal naar verwachting zowel de bestaande inhoud van TPD als de Tabaksreclamerichtlijn herzien, maar ook de tekst aanpassen aan de producten die sinds de invoering van TPD2 op de EU-markt zijn verschenen, d.w.z. de nieuwe nicotineproducten."
"Naar onze mening moet elke verdere regelgeving met betrekking tot tabak en nieuwe nicotineproducten voldoende rekening houden met:
- het schadebeperkend potentieel van nieuwe nicotineproducten om volwassen consumenten de keuze te bieden om over te stappen op minder schadelijke alternatieven;
- 107 miljard euro aan accijnzen en btw die de lidstaten ontvangen uit de verkoop van tabaks- en nicotineproducten;
- 1,5 miljoen banen in de toeleveringsketen van legale tabak en nieuwe nicotineproducten, waaronder tabakstelers, leveranciers, fabrikanten, importeurs, distributeurs en handelaren;
- illegale handel, die door de WHO wordt geschat op ongeveer 6 à 10% van de totale markt in de Europese WHO-regio, die 53 landen omvat."
Unieke kans
Denkt u zelf dat het er ooit van zal komen, deze rookvrije generatie?
"Tobacco Europe en haar leden zetten zich in om de gevolgen van roken voor de gezondheid in Europa te verminderen. Om dit doel te bereiken, moeten er alternatieven voor traditionele tabaksproducten beschikbaar zijn voor consumenten die hulp nodig hebben bij het stoppen met roken."
"Het is essentieel dat de Commissie erkent dat nieuwe nicotineproducten volwassen rokers een minder riskant alternatief bieden voor brandbare producten. Dit is duidelijk vastgesteld door talrijke wetenschappelijke onderzoeken waarin de risico's van nieuwe nicotineproducten worden vergeleken met die van brandbare tabaksproducten."
"Er is dus een unieke kans om de schade die gepaard gaat met de consumptie van nicotine te beperken en bij te dragen aan de doelstellingen van het Europees kankerbestrijdingsplan (Europe's Beating Cancer Plan)."

In 1989 werd in Brussel de Confederation of European Community Cigarette Manufacturers (CECCM) opgericht. Aanvankelijk richtte CECCM zich enkel op sigaretten. In 2019 werden alle productcategorieën door de associatie vertegenwoordigd, inclusief nieuwe nicotineproducten, en kreeg ze de naam Tobacco Europe. Tobacco Europe ivzw (internationale vereniging zonder winstoogmerk) is de overkoepelende vereniging die 3 grote Europese fabrikanten van tabak en nicotineproducten vertegenwoordigt (Imperial Brands, Japan Tobacco International en British American Tobacco).
Minderjarigen
De leden zijn er vast van overtuigd dat kinderen en minderjarigen niet mogen roken en geen tabaksproducten mogen krijgen. Daarom passen zij op nieuwe nicotineproducten dezelfde principes toe als op brandbare producten: ze verkopen hun producten niet aan minderjarigen, ze zetten zich actief in om handelaren te ondersteunen bij de handhaving van deze principes en ondersteunen regelgevende maatregelen die de mogelijkheid voor minderjarigen om sigaretten en nicotineproducten te verkrijgen, effectief blokkeren.
Volwassenen
De leden hechten, met betrekking tot brandbare producten, waarde aan en geloven in keuzevrijheid voor geïnformeerde volwassenen. Zij zijn duidelijk en transparant over de gevolgen van roken voor de gezondheid en zorgen ervoor dat alle volwassen consumenten van brandbare tabaksproducten deze risico's begrijpen.
Tobacco Europe en haar leden geloven dat een evenwichtig regelgevingskader op basis van een schadebeperkingsprincipe de ontwikkeling en beschikbaarheid van alternatieve producten met een potentieel lager risico zal aanmoedigen en volwassen rokers die overwegen hun consumptiepatroon te veranderen, actief zal ondersteunen. Dit zal de EU in staat stellen de potentiële voordelen van deze innovatieve oplossingen ten volle te benutten.

