RoltabakPremium

"KOOPGEDRAG CONSUMENT BEPAALD DOOR PRIJS en gemak"

Kiosk sprak met Juliana Mohd Yahaya, sinds 2020 JTI Country Manager voor België en Luxemburg

De Maleisische Juliana Mohd Yahaya ruilde in oktober 2020 Nepal in voor België om hier de nieuwe BeLux Country Manager te worden. In volle croronacrisis ! Kiosk sprak met haar, over haar visie op de tabaksmarkt, haar verwachtingen en verwezenlijkingen van de voorbije paar jaar, haar ambities en ook… haar blik op ons land, de Belg en zijn gewoontes. 

JTI Juliana Mohd Yahaya BELUX Country Manager
Juliana Mohd Yahaya, BELUX Country Manager bij JTI

Fan van onze gastronomie 

Hallo Juliana, kunt u ons meer vertellen over uzelf, uw ervaring en uw leven in België?

"Ik ben ondertussen reeds twee jaar in België. De eerste maanden waren niet gemakkelijk omdat ik middenin de Covid-19-crisis ben aangekomen. Toen de crisis eenmaal voorbij was, was het een hele opluchting om weer een normaal leven te leiden."

"Na 2 jaar hier heb ik het gevoel dat ik België op een intiemere manier ken. Het feit dat sommige van mijn beste vrienden, die ik hier heb leren kennen, Belgen zijn, helpt enorm. Ik heb een echte bewondering voor de Belgen. Hun nederigheid, hun intelligentie, hun openheid en hun sterke affiniteit met hun familie en vrienden."

"Het afgelopen jaar heb ik me ondergedompeld in jullie rijke cultuur door steden, parken en musea te verkennen. Voor mij, als Maleisiër, is eten heilig en ik ontdek en geniet voortdurend van de gastronomische hoogstandjes die hier in overvloed aanwezig zijn, vooral de Vlaamse karbonades."

"Professioneel geniet ik van de mogelijkheden en uitdagingen die deze markt biedt. Ondanks de complexe regelgeving laten we ons bedrijf groeien dankzij een grondig inzicht in de behoeften van onze verschillende consumenten, een sterke portefeuille en merken die aan die behoeften voldoen, een zeer ervaren team van categorie-experts en een sterk partnerschap met onze zakenpartners om het bedrijf samen te laten groeien."

"Ondanks de complexe regelgeving in België laten we ons bedrijf groeien dankzij een grondig inzicht in de behoeften
van onze verschillende consumenten"

"In het algemeen geniet ik van mijn ervaring hier."

Prijsgevoelige consument 

Hebt u veranderingen opgemerkt in de markt in 2022? En zo ja, welke? 

"Veel van de trends die al gaande zijn, zijn versneld door de impact van de pandemie en zullen zich voortzetten. We hebben een toename gezien van digitaal gedrag, van telewerken en e-learning tot e-commerce en bezorgdiensten, wat de aanvaarding en het gebruik van digitale technologieën heeft versneld."

"Betaalbaarheid en gemak blijven de belangrijkste criteria voor het koopgedrag van de consument. Consumenten beginnen meer te sparen en zijn zich meer bewust van hun uitgaven als gevolg van de pandemie en de inflatiedruk. Ze zijn steeds prijsgevoeliger en zoeken naar de beste prijs-kwaliteitverhouding om op de snelste en handigste manier te kopen."

Nickel bankieren in de krantenwinkel
"Consumenten beginnen meer te sparen en zijn zich meer bewust van hun uitgaven
als gevolg van de pandemie en de inflatiedruk", aldus Juliana

Heeft de ongelooflijke stijging van de inflatie in 2022 gevolgen gehad voor de tabaksverkoop?

"Zeker en vast. Consumenten stappen over op goedkopere alternatieven en sommigen verminderen hun tabaksgebruik. Deze trend komt ten goede aan goedkope merken en kleinere, goedkopere formules. Het grotere prijsverschil leidt ook tot meer grensoverschrijdende aankopen, wat de huidige daling van de tabaksverkoop in onze sector verklaart."

Nauw samenwerken met detailhandel

De regelgeving in België wordt steeds strenger. Welke toekomst voorspelt u voor de tabaksindustrie en de relatie tussen producenten en retailers?

"Het lijdt geen twijfel dat de toenemende beperkingen het ons moeilijker zullen maken. Het zijn echter niet de beperkingen zelf die een grote invloed op de industrie zullen hebben, maar het gedrag van de consument. Nu het klimaat restrictiever wordt, is het belangrijk dat fabrikanten en detailhandelaren nauw samenwerken."

Kunt u ons meer vertellen over hoe JTI deze essentiële relatie met de detailhandel probeert te ondersteunen?

"Om onze retailers beter te kunnen ondersteunen, moeten we hun behoeften begrijpen. In dit opzicht spelen onze sales marketeers een bijzonder cruciale rol door, via regelmatig contact, naar hun behoeften te luisteren. Daarnaast ontmoeten we op regelmatige basis ook een selecte groep retailers."

"We bieden op verschillende manieren ondersteuning. Onze sales marketeers zijn altijd het eerste aanspreekpunt voor onze retailers, omdat zij JTI belichamen en categorie-expertise hebben. We bieden ook ondersteuning via ons digitale platform, JTI Connect, dat waardevolle informatie en updates biedt over JTI-producten, merken, prijzen ... en ontwikkelingen in de wetgeving."

"Het zijn niet de beperkingen die een grote invloed op de industrie zullen hebben, maar het gedrag van de consument.
Nu het klimaat restrictiever wordt, is het belangrijk dat fabrikanten en detailhandelaren nauw samenwerken"

JTI Connect voor retailers
"We bieden onze retailpartners ondersteuning via ons digitale platform, JTI Connect", vertelt Juliana Mohd Yahaya

Hoe zou u JTI BeLux in drie woorden omschrijven?

"Divers, complex en opwindend."

Sterke merken

Kunt u ons meer vertellen over Winston en Camel in België?

"In België doen zowel Winston als Camel het erg goed. Beide merken zijn de snelst groeiende in alle categorieën op de binnenlandse markt. Camel, een merk met meer dan 100 jaar geschiedenis en een reputatie van innovatie en creativiteit, is nummer 3 in België met 12,4% marktaandeel."

"Camel heeft zich altijd weten te onderscheiden van de concurrentie met zijn unieke aanbod en aroma. Onlangs heeft Camel Compact, een nieuw lichtgewicht propositie, met succes zijn intrede gedaan op de markt."

Camel, merk van 100 jaar oud
Camel, een merk met meer dan 100 jaar geschiedenis en een reputatie van innovatie en creativiteit,
is nummer 3 in België met 12,4% marktaandeel

"Winston, het nummer 2 merk ter wereld, heeft zich geleidelijk een plaats verworven in de top-5 van de in België verkochte merken, met 8% marktaandeel. Als hét merk met de beste prijs-kwaliteitverhouding is Winston het snelst groeiende merk in zijn segment. Het wint snel aan belang in de segmenten van de grote verpakkingen met zijn GIGA 53 pack en zijn unieke MAXI 94 pack."

Winston groet snel in zijn segment
Winston is het snelst groeiende merk in zijn segment

Consument centraal

Op welke verwezenlijkingen bent u het meest trots sinds uw komst naar ons land?

"Onze sterke groei in een uitdagende omgeving. Het beter begrijpen van onze consumenten en zowel hun behoeften als hen zelf centraal stellen bij alles wat we doen. Daardoor kunnen we de juiste producten aan de juiste consumenten aanbieden. Daarnaast ben ik best wel trots op de sterke samenwerking met onze zakenpartners en ons zeer gemotiveerde team dat voortdurend streeft naar vooruitgang."

Hebt u wensen of verwachtingen voor het nieuwe jaar?

"2023 belooft opnieuw een ingewikkeld jaar te worden, gekenmerkt door een sterke inflatiedruk. We zullen ons opnieuw moeten aanpassen aan veranderende gewoonten en gedragingen van de consument. Wat de toekomst ook brengt, onze klanten kunnen altijd rekenen op JTI voor zijn onwrikbare steun en om samen de industrie te ontwikkelen."

Bedankt alvast voor dit gesprek.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke6 maart 2023

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine