SportweddenschappenPremium

Verkoop van 170 Press Shop en Relay krantenwinkels

aan gokbedrijf doet alarmbellen rinkelen

weddenschappen bpost golden palace

Eind januari heeft bpost haar winkelnetwerk Ubiway Retail verkocht aan het gokbedrijf Golden Palace. Daarmee komen 170 Press Shop- en Relay-krantenwinkels in hun handen terecht. En dat zorgde voor heel wat verontwaardiging en kritiek uit verschillende hoeken. 

Bakken kritiek

“Krantenwinkels verkopen aan een gokbedrijf, net op een moment dat we gokverslaving sterker willen aanpakken … Really?”, zo tweette Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V). Federaal minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter (Groen) betreurt de keuze van bpost eveneens. “Deze verkoop draagt niet bij tot de doelstelling van de regering om gokverslavingen aan te pakken.” Ze kreeg de wind van voren in het federale parlement en onderneemt nu actie om de transactie alsnog om te draaien. 

Meer logische keuze

De Nationale Loterij had eveneens haar kandidatuur gesteld voor de overname van de 170 winkels, maar heeft halverwege het verkoopproces afgehaakt. “Toch zijn we verbaasd dat bpost bij Golden Palace is terechtgekomen. Dat ze nooit op ons voorstel zijn teruggekomen, is teleurstellend. Een aankoop door de Nationale Loterij, net als bpost een overheidsbedrijf, was een meer logische keuze geweest."

Gokregulering schiet tekort

Heel wat parlementsleden vrezen een intrede van weddenschappen in de verkochte krantenwinkels. Jannie Haek van de Nationale Loterij is verbaasd dat men nu pas lijkt te ontdekken dat gokken reeds mogelijk is in heel wat krantenwinkels. “Dat steeds meer gokbedrijven focussen op krantenwinkels, heeft alles te maken met de gokregulering die er tekortschiet. Die is minder strikt dan voor pure wedkantoren.” Dat bevestigt ook Frieda Matthijs van de Kansspelcommisie. “Ik hoop dat de overheid ingrijpt, want dagbladwinkels zijn het meest toegankelijk en laagdrempelig voor wie wil gokken. Ook wie een gokkantoor niet mag betreden, kan terecht in een krantenwinkel.”

Schijndagbladhandels

Ook schijndagbladhandels schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Deze verdoken gokkantoren omzeilen op deze manier de veel strengere wetgeving die voor wedkantoren geldt. De Nationale Loterij ziet deze kwalijke ontwikkeling met lede ogen gebeuren. Jannie Haek: “Deze evolutie is zeer nefast voor het gezonde voortbestaan van ons traditioneel sterk netwerk van krantenwinkels. Het imago van krantenwinkels is erdoor in gevaar, onze producten worden ten onrechte in dezelfde mand gezet als gokproducten, de spelers worden zonder veel belemmering blootgesteld aan producten met een hoger risico op verslaving met alle gevolgen voor de samenleving”

Wat nu?

Vanuit de Nationale Loterij is er begrip voor het feit dat ook krantenwinkels moeten diversifiëren om performant te kunnen blijven. Belangrijk is echter om te zorgen voor een strenger kader inzake gokwetgeving voor krantenwinkels en dit ter bescherming van de spelers.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Melissa Himpe1 februari 2022

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Vernieuwde Press Shop aan de kust

De Press Shop in de Kerkstraat in Blankenberge was te klein geworden voor Marie-Jeanne Goossens en Willy Mestdagh. Eigenlijk op een goed moment, want Ubiway Retail het bedrijf achter onder andere de Press Shops was net met een nieuw concept van winkels gestart. Intussen zit het koppel al een halfjaar in een nieuw pand. Daar is nu zelfs plaats voor een hele stand M&M's, voor bakkerijproducten, cava en speelgoed. Veel assortimenten worden nog uitgetest. Sigaretten, lotto en pers blijven de toppers.

Maxime Stelleman: "Onze winkels moeten evolueren naar krantenwinkels 2.0"

Eind 2024 keurde de Algemene Vergadering van Prodipresse in Namen de benoeming van Maxime Stelleman tot vicevoorzitter officieel goed. Als dagbladwinkeluitbater van Librairie de la Gare in Beauraing is Maxime zich terdege bewust van het belang van de uitdagingen waarmee de sector geconfronteerd wordt. Naast perswinkelier is hij ook een visionaire ondernemer.

"2025 wordt scharnierjaar voor krantenwinkels door nieuwe wet"

In 1997 opende Frans de Halleux een eerste krantenwinkel op de Place Xavier-Neujean in Luik. 27 jaar later kan hij er negen op zijn conto schrijven. De zaakvoerder is continu op zoek naar nieuwe producten en deinst er niet voor terug een en ander uit te testen.

Feelgood en Suspense blijven toppers in 2024 en 2025

Zeker in een licht dalende boekenmarkt blijven uitgeverijen dokteren aan formules om de verkoop te stimuleren. Vooral toptientitels doen het volgens de specialisten goed in de dagbladhandel, zowel binnen de categorie spannende als ontspannende werken van gekende internationale en Belgische auteurs. Ook strips en publicaties van kookfenomenen zijn een niet te missen aanvulling.

Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine