UW PASSIE VOOR BOEKEN HEEFT DIRECT WEERSLAG OP DE VERKOOP
STRIPS, FEELGOOD EN SPANNENDE FICTIE SCOREN in 2021
Welke titels vliegen in 2021 als zoete broodjes over de toonbank? We vragen het aan Vé Bobelyn, sinds 2013 verantwoordelijk voor VBK België en uitgeverij Houtekiet. Ze is er belast met PR, marketing en distributie en is dus prima op de hoogte van wat er leeft bij uw lezers. Want de dagbladhandel blijft een belangrijk kanaal, met veel passage en onmiddellijke respons op boeken in de kijker. Wie overlegt met uitgevers en het aangeboden pos-materiaal gebruikt, en bovendien creatief en enthousiast achter zijn aanbod staat, ziet snel resultaat.
VÉ BOBELYN, UITSTEKEND GEPLAATST
Vé Bobelyn is Algemeen Directeur van de Belgische afdeling van Veen, Bosch en Keuning (VBK), de groep van 14 uitgeverijen die meer dan 7500 auteurs vertegenwoordigt. Daarnaast is ze actief bij uitgeverij Houtekiet, onderdeel van VBK en waar ook Vlaamse auteurs welkom zijn. “Bovendien ben ik voorzitter van de GAU Of Groep Algemene Uitgevers. Deze verdedigt de belangen van uitgevers en importeurs van algemene fictie en non-fictie, strips, kinderboeken ... De aparte zusterorganisatie GEWU focust op de educatieve- en wetenschappelijke uitgaven. Bovendien ben ik bestuurder en woordvoerder bij Boek.be en sinds 2 jaar verantwoordelijk voor de boekenbeurs. Het voordeel is dat ik door al deze functies een goed overzicht heb van de tendensen in het Vlaamse boekenlandschap.”
VOORUITBLIK NAAR 2021
Digitale boekenmarathon
Aangezien de echte boekenbeurs vorig jaar wegens corona afgelast werd, organiseerde Boek.be met steun van de VRT een digitaal alternatief. Tijdens deze boekenmarathon van 1 tot 11 november kwamen 378 auteurs aan het woord. Radio 1 zond in de herfstvakantie ‘Het boekenfeest’ uit, samen goed voor 104 uur livestream. Vé Bobelyn: “Een succesvol concept dat veel reacties teweegbracht, niet alleen vanuit het boekenvak, ook bij lezers. In de verkooppunten zelf werden consumenten erdoor over de streep getrokken. Een unieke gelegenheid om boeken over de genres heen in de kijker te plaatsen.”
Boekenbeurs light?
“We willen heel graag de digitale versie combineren met een fysieke boekenbeurs. Twee jaar geleden werd de traditionele formule al gemoderniseerd, en alle spelers waren het erover eens dat de beurs moest blijven evolueren. De coronacrisis maakte het noodzakelijk om het over een totaal andere boeg te gooien. Zowel de fysieke als de digitale versie worden geapprecieerd. Het is echter nog niet duidelijk of alle activiteiten dit najaar opnieuw doorgaan, en zo ja, voor hoeveel mensen. Een beurs vergt heel wat voorbereiding. Kiezen we dit jaar resoluut voor een transitie, of combineren we een basiskader met een afgeslankte boekenbeurs zonder toeters en bellen? Daar zijn we nog niet uit, maar we kunnen snel schakelen, bepaalde opties nemen en er dan weer in 2022 voluit voor gaan.”
Kerncijfers Vlaamse boekenmarkt
"U kent uw klanten het best; speel daarop in door uw etalage aan te passen, en bepaalde titels of auteurs aan te raden"
Extra potentieel
“In 2019, toen ik de organisatie van de boekenbeurs overnam, steeg het aantal bezoekers met 3.000 tot 124.000. De digitale boekenmarathon genereerde 71.000 unieke bezoekers - misschien mensen die anders nooit naar de boekenbeurs komen. Wij geloven dat deze stijgende interesse zich voortzet als we voluit gaat, met belevingsaspecten en nieuwe formules. Onderzoek toont aan dat de bezoekers vooral uit het Antwerpse komen. Dit betekent dat er nog veel potentieel blijft liggen; een signaal dat we nog beter kunnen. Het wordt een uitdaging om nieuwe modellen te bedenken, bijvoorbeeld door de beurs in te korten en eventueel op andere locaties te organiseren. We werken dit zeker verder uit, maar dit jaar blijven we met de voetjes op de grond.”

VERKOOPSTOPPERS IN DE DAGBLADHANDEL
Feelgood, strips en gekende auteurs
Vé Bobelyn: “Binnen VBK hebben we zo’n jaarlijks 1.800 titels. Selecteer in samenspraak zo’n 10-15 titels per aanbieding, afhankelijk van uw locatie. In de steden past een breder assortiment, daar komen meer toeristen. Wij bekijken samen per uitgeverij en per winkel wat het best scoort. Bovendien gaat het in het dagbladkanaal meestal om impulsaankopen. Wat het in deze categorie prima doet, zijn ‘feelgoodtitels’. Denk aan auteurs als Lucinda Riley met de 7 zussenreeks, of Jill Mansell, en spannende lectuur van internationale auteurs met faam zoals Nicci French. Wat zeker niet mag ontbreken zijn gekende Vlamingen die in een bepaald genre goed scoren. Strips zijn altijd een bestseller, evenals een selectie van gerenommeerde jeugdauteurs. Bij de non-fictie is er veel interesse in thema’s rond mens en maatschappij: duurzaamheid, wat gebeurt er in de wereld, hoe breng ik mezelf tot rust ... Doe moeite om breed uit te pakken wanneer er een hype is rond een bepaald reis- of kookboek. Een seizoensaanbod focust naar de zomer toe op lectuur met aangepaste thematieken, reisgidsen en boeken voor op vakantie. Of start met een bepaalde reeks, gelinkt aan een andere succesvolle reeks, of titels die u zelf hebt getest. Speel hiermee, en zet regelmatig een aangepaste aanbieding in de kijker.”
Promoten is cruciaal
“Dagbladhandelaars stimuleren de verkoop door het aangeboden pos-materiaal optimaal in te zetten. Zeker wanneer u zelf een passie heeft voor boeken, er actief mee bezig bent, contact met ons opneemt voor overleg ... wordt dit direct duidelijk in de verkoopcijfers. U kent uw klanten het best; speel daarop in door uw etalage aan te passen, en bepaalde titels of auteurs aan te raden. De dagbladhandel blijft een belangrijk kanaal voor ons, zeker omwille van de wisselwerking. Deze winkels kennen veel passage en krijgen onmiddellijk respons wanneer ze boeken in de kijker zetten. Ze blijven een toegevoegde waarde voor de sector”, zegt Vé Bobelyn.
TOP TIEN BEST VERKOCHTE TITELS
1 De 7 zussen / 6 Zon Lucinda Riley
2 De 7 zussen Lucinda Riley
3 De meeste mensen deugen Rutger Bregman
4 Ketokuur Pascale Naessens
5 Fast Food / 2 Sandra Bekkari
6 De zeven zussen / 2 Storm Lucinda Riley
7 De Kiekeboes / 155 In troebel water Merho/Peter van Gucht/Kristof Fagard
8 Koning van Katoren Jan Terlouw
9 Suske en Wiske / 351 De verloren Van Eyck Peter Van Gucht / Luc Morjaeu
10 De Kiekeboes / 156 Blauwblauw Merho/Peter van Gucht/Steve van Bael
2020 TOCH NOG POSITIEF GEËINDIGD
Ook voor de boekensector was het afgelopen jaar niet voor herhaling vatbaar. We zien een enorme verschuiving naar online verkoop. GfK toont dat de verkoop bij de onafhankelijke boekhandels en -ketens keldert met -10%. De eerste lockdown begin 2020 deelt klappen uit, maar de laatste twee maanden zijn al bij al toch redelijk goed. November toont nog een daling met -14.3%, maar in december is er een stijging van + 13,8%. Daarmee wordt het verlies gedeeltelijk ingehaald, dankzij de extra stimulans van de digitale boekenmarathon en diverse “koop lokaal”-initiatieven. Bovendien zorgt de lancering van bekende Vlaamse schrijvers waaronder Lize Spit, David Van Reybrouck, Jeroen Olyslaegers en Stefan Hertmans voor een opleving. Grote auteurs uit de top 10 werden gekocht als kerstcadeau.