Jane Stragier neemt dagbladhandel Boek en Spel Jan over
Ondanks recente overname barst Jane Stragier van de toekomstplannen
Amper twee maanden staat Jane Stragier full-time achter de kassa van haar zopas overgenomen dagbladhandel Boek en Spel Jane uit Geluwe. Het vertrouwen van de Geluwenaren winnen, leek haar de grootste uitdaging. “Maar dat is allemaal heel vlot verlopen. We maken nu al plannen om de plek in een nieuw jasje te stoppen”, vertelt Jane. Het eerste punt op de planning? De inrichting van een volledige ontbijt- en koffiehoek, compleet met een zithoek waar mensen kunnen nagenieten van een heerlijk kopje en koffiekoek. “In januari hopen we al te kunnen beginnen met ontbijtkoeken en koffie om mee te nemen.”
Gelukkig toeval
Boek en Spel Jan wordt Boek en Spel Jane
Op 4 augustus draagt Jan de Blauwe de fakkel over, die na meer dan 40 jaar trouwe dienst heeft besloten te genieten van zijn pensioen en zijn winkel Boek en Spel Jan in de handen te laten van Jane Stragier. De dagbladhandel werd vanaf dat moment simpelweg omgedoopt naar Boek en Spel Jane. “Eigenlijk stond de winkel al op 1 juli officieel op mijn naam”, vertelt Jane, “maar ik moest mijn werk nog afronden tot eind juli. Ik heb die laatste maand zoveel mogelijk bijgesprongen en Jan heeft me op die manier laten kennismaken met de winkel en de klanten. Sinds 4 augustus sta ik helemaal alleen achter de kassa.”
Meer sociaal contact
“Wat ik het meest waardeer van mijn nieuwe job als zelfstandig uitbaatster van een dagbladhandel, is het sociale contact. Klanten slaan aan de kassa graag een babbeltje en ik sta altijd klaar om een luisterend oor te bieden. Voordien werkte ik samen met mijn moeder thuis en maakten wij gordijnen op maat. Daar was de interactie met klanten praktisch onbestaand en dat vond ik altijd al jammer. Toen mijn moeder eerder dit jaar op pensioen ging, kon ik het werk onmogelijk alleen verder zetten – daarvoor moesten er te veel gordijnen genaaid worden. En vandaag de dag nog iemand vinden die kan stikken en naaien, was onbegonnen werk.”
"We maken nu al plannen om de winkel in een nieuw jasje te stoppen”, vertelt Jane. Het eerste punt op de planning?
De inrichting van een meeneemontbijt- en -koffiehoek
Sneller afgerond dan gehoopt
Heel toevallig hoorde de moeder van Jane hetzelfde weekend dat ze had besloten op pensioen te gaan dat ook Jan De Blauwe zijn winkel graag uit handen wou geven. “Mijn moeder en ikzelf kenden de winkel al jaren, ik kwam hier al van toen ik nog een klein meisje was. Dat hij net op zoek was naar iemand om de winkel over te nemen, was echt een gelukkig toeval. Ik ben de dinsdag erop naar hem toegegaan en heb hem de prijs gevraagd. Dat was in januari, in maart was de verkoop afgerond – veel vroeger dan ikzelf of Jan hadden durven hopen, zeker met de hele coronacrisis waar we toen middenin zaten. Maar die vlotte overname was voordelig voor ons allebei. Ik kon niet wachten om te beginnen en hij kon op die manier toch een kwartaal vroeger met pensioen dan hij oorspronkelijk gepland had. Ik sta alleen in de winkel, enkel op heel drukke momenten steekt mijn zus of mijn zoon Quinten een handje toe. De 13 uren die ik hier op een dag sta, vliegen voor mij telkens weer voorbij.”
Vertrouwen winnen
“Waar ik het meeste schrik voor had, was of de vaste en meest trouwe klanten van de vorige eigenaar Jan mij wel zouden accepteren als de nieuwe uitbaatster”, gaat Jane verder. “Geluwenaren zijn een heel apart volkje”, lacht ze, “en ze hielden heel sterk vast aan Jan. Maar die overgang is zo vlot gegaan, ik voelde me door de klanten echt met open armen ontvangen. Meer nog, ik zie dat mijn omzet is gestegen sinds de overname. Volgens mij heeft dat voornamelijk te maken met de uitbreiding van het wenskaartenaanbod. Daarnaast heb ik meteen gekeken om twee koelkasten te laten plaatsen met een uitgebreid assortiment (fris)dranken. Ook die toevoeging heeft volgens mij voor een mooie boost van mijn omzet gezorgd.”
eestal staat Jane alleen in de winkel, maar op de drukste momenten steekt haar zus of haar zoon Quinten een handje toe
Assortiment
Uitgebreid aanbod wenskaarten
Het aanbod heeft Jane hier en daar al wat uitgebreid, maar vooral uit de wenskaarten haalt ze een mooie portie van haar totaalomzet. “Ik bied op dit moment vier verschillende merken aan. Daarmee bied ik een heel uitgebreid aanbod aan zodat elke klant een kaart naar zijn of haar persoonlijke smaak kan kiezen. En dat werkt heel goed. Tijdens de lockdown van enkele maanden terug, stuurden mensen al heel wat meer kaartjes naar familie en vrienden omdat ze elkaar niet konden zien. En die trend zet zich tot op vandaag verder. Bovendien geldt een mooie marge op wenskaarten, dus dat is zeker een categorie waarin ik blijf investeren.”
“Niet concurreren met Action”
Naast het standaardaanbod van een dagbladhandel, biedt Jane ook de mogelijkheid om fotokopieën te maken. “Dat is een dienst die hier al bestond voor de overname. Veel mensen komen nog langs om een fotokopie te laten maken en aangezien ze hier in de buurt niet meteen ergens anders terecht kunnen, blijf ik dat doen. En uiteindelijk sluit deze dienst wel nauw aan bij het aanbod school- en kantoorgerief dat ik hier heb staan, hoewel ik er nog niet aan uit ben wat ik daarvan precies wil behouden. Sommige klanten komen echt wel om de kwaliteitsvolle mappen, maar uiteindelijk kan ik maar heel moeilijk bijbenen met bijvoorbeeld een Action die mappen aan een veel lagere prijs verkoopt. De schrijfwaren en consorten daarentegen doen het dan wel weer goed, dus ik ben van plan die gewoon in het assortiment te houden.”
Trends aanvoelen
Dat er naast de categorieën die een constante vormen in de winkel ook kort op de bal gespeeld moet worden, heeft Jane ondertussen al mogen ondervinden. “Het draait voor mij nog vaak om dingen uitproberen en zien hoe ze aanslaan bij de klanten. Zo heb ik al geprobeerd om speelgoed te introduceren in de winkel en hoewel dat enigszins wel verkoopt, slaat dat niet altijd aan zoals ik hoop. Pas toen ik Pokémonkaarten op de toonbank plaatste en die in een oogopslag uitverkocht waren, besefte ik hoe goed je trends moet aanvoelen. Pokémonkaarten boomen op dit moment sterk, maar dat kan volgende week weer compleet uitdoven. In dat opzicht moet je dus wel kort op de bal spelen.”
Grootse plannen
Ondanks het feit dat Jane er net een overname heeft op zitten, barst haar hoofd van de creatieve mogelijkheden. “De winkel is gevestigd in een vrij oud gebouw”, vertelt ze. “Een likje verf en een nieuw plafond laten steken staan zeker op het to-dolijstje, hoewel ik de ruimte vooraan in de winkel graag zou behouden. Het merendeel van het vast cliënteel bestaat uit een ouder publiek en zij zijn doorheen de jaren vertrouwd geraakt met de ruimte zoals die is. Daarom zou ik dat deel van de winkel zo lang mogelijk willen behouden.”
Sportbettinghoek
Achteraan in de winkel daarentegen heeft Jane reeds een compleet nieuwe sportbettinghoek ingericht. “Dat is gebeurd met behulp van Starcasino. We hebben een plek gezocht in de winkel die een beetje afgezonderd is van het rumoer en de passage vooraan in de winkel aangezien zij die meespelen met sportweddenschappen een aparte hoek waar ze afgezonderd zitten wel waarderen. De hoek helemaal achteraan in de winkel leende zich daar perfect toe. We hebben de vloer aangekleed met grasmatten zodat ze als het ware het gevoel krijgen dat ze mee op het veld staan. Dankzij die sportbettinghoek heb ik echt een vast cliënteel gewonnen dat ik voordien niet had, een cliënteel dat hier praktisch elke dag komt spelen – ik noem ze zelfs mijn bubbel”, lacht Jane, “zo vaak zie ik ze hier en zo goed ken ik ze al.”
Achteraan in de winkel richtte Jane met behulp van Starcasino een complete sportbettinghoek in
Koffie en ontbijt
“Daarnaast hoop ik tegen januari toch al meeneemkoffie en -ontbijtkoeken aan te kunnen bieden. Daar komt een hoop bij kijken en momenteel zijn we volop bezig met de inrichting van de keuken, de goedkeuring kregen we al. Na verloop van tijd hoop ik ook brood aan dat assortiment toe te voegen, hoewel ik daar wel nog in overleg zal moeten gaan met de twee bakkers hier in de buurt. Als dit plan doorgaat, zou ik kijken om brood af te halen en door te verkopen zodat ik de investering in een oven en een diepvries en dergelijke voorlopig nog even kan uitstellen.”
Zithoek
“Op termijn wil ik aanvullend op de koffie- en ontbijthoek graag een gezellige zithoek inrichten met tafels en stoelen, maar dan moeten we nog kijken om een sanitair blok en verwarming te installeren. Mijn visie is om er een gezellige plek van te maken met huiselijke kasten waarin ik eventueel decoratie kan uitstallen die de klanten eveneens kunnen kopen. Maar voor we dat kunnen doen, moet er nog veel veranderen. Gelukkig is mijn man zelfstandig en kan hij in het weekend helpen met het klussen in de zaak. In de winkel staan is uiteindelijk toch niets voor hem”, lacht ze. “Daarin kunnen we elkaar wel aanvullen.”
Jane Stragier: "Dankzij de sportbettinghoek heb ik een vast clienteel gewonnen dat ik voordien niet had, een clienteel dat hier praktisch elke dag komt spelen"
Interactie met de klanten
Naar interactie met de klanten toe toont Jane eveneens een pak vernuft. Zo heeft ze een box in de winkel staan waar klanten elke week een nummertje van een lotje kunnen aankopen. “Elke zaterdag trekken we dan een winnaar en die krijgt de volledige box met alle lotjes als prijs cadeau. Is de pot groot zoals we onlangs hebben gehad, dan gebeurt het dat tot wel 80 mensen meedoen in de pot. Met dit initiatief geef ik ze nog een extra reden om tot in mijn winkel te komen. En bovendien heeft mijn voorganger nooit een grote Lotto-winnaar gehad. Daar hoop ik verandering in te brengen en hoe meer mensen meedoen, hoe groter de kans dat er een groot bedrag in mijn winkel wordt gewonnen.”
Ook online
“Ook online proberen we zoveel mogelijk in verbinding te staan met onze klanten. Het is ook daar dat we telkens de winnaar van de lotjesbox aankondigen, bijvoorbeeld. Het is mijn zoon Quinten die onze Instagram- en Facebookpagina beheert aangezien ik mijn smartphone zoveel mogelijk probeer te mijden in de winkel zelf. Ik wil nooit het gevoel geven dat mijn klanten niet welkom zijn in de winkel of dat ik niet meteen beschikbaar ben om hen verder te helpen – als ik al scrollend achter mijn smartphone zit, dan zou ik die indruk wel eens kunnen wekken.”