De eindejaarsopportuniteiten liggen voor het grijpen
IN HET OOG SPRINGEND PROMOMATERIAAL DOET OMZET STIJGEN

De retailer die tijdens het eindejaar het onderste uit de kan wil halen, doet er goed aan zijn assortiment daarop af te stemmen. Cadeauvouchers worden het hele jaar door verkocht, maar in de laatste maanden van het jaar ligt het accent toch eerder op de categorie ‘shopping’. Besteed daarbij voldoende aandacht aan de nieuwkomers. Krasbiljetten van de Nationale Loterij zijn een terugkerend succes, gedreven door de achterliggende promocampagne. Verder is Belgische chocolade altijd een schot in de roos. Net als sigaren, die zowel gekocht worden als geschenk als voor eigen gebruik.
cadeauvouchers, EEN SCHOT IN DE ROOS
Voor elk wat wils
Geschenkbonnen worden door iedereen gesmaakt; de schenker is alvast zeker dat zijn cadeau in goede aarde valt, en de ontvanger kan nog zelf een keuze maken uit het aanbod. Bovendien zijn ze geschikt voor een generatie-overschrijdend publiek. Vouchers worden aangeboden voor verschillende gelegenheden, diensten en activiteiten. Bovendien is er een cadeaubon in elke prijscategorie, tussen € 10 en € 100, met enkele uitschieters tot € 300. Vandaag is er een zeer groot gamma, gaande van parfum tot online spelletjes en muziek of streamingabonnementen. Ideaal voor wie op het laatste nippertje nog een cadeau zoekt. Grote voordeel voor de winkelier is dat giftcards weinig ruimte in beslag nemen, terwijl ze toch een leuke winst garanderen.
Verkoopstoppers
Bestverkopende producten zijn enerzijds de grote klassiekers – deels voor eigen gebruik – zoals Google Play, iTunes, Sony Playstation, Nintendo, Netflix. Specifiek naar het eindejaar toe is er traditiegetrouw een enorme piek voor bonnen van Bol.com, Bongo, Zalando, Ici ParisXL …
Nieuwigheden
De laatste tijd zijn er heel wat nieuwe producten gelanceerd. Recent opgenomen in het assortiment zijn geschenkbonnen van Coolblue, Jack & Jones en Dille & Kamille. Daarnaast zijn er extra referenties van Bongo in cadeaukaarten - zoals Merry X-mas bijvoorbeeld, Kobo voor de fans van e-books en luisterboeken, en extra waarden in gaming cards. De gekende ketens Ikea, H&M, Foot Locker, Adidas … beginnen de markt te verkennen via andere kanalen. Maar ook de themakaarten die furore maken bij onze Nederlandse buren raken hier ingeburgerd. Denk aan bonnen van het type ‘knutselen’ of ‘fashion’, waarbij de consument zelf het bedrag bepaalt en die geldig zijn voor verscheidene aanbieders. De thema’s etentjes, hotels en beauty scoren eveneens. Deze kaarten zijn direct bruikbaar zonder dat de consument ze eerst online moet activeren. Daarnaast worden tegoedbonnen op de markt gebracht voor musea, activiteiten en attractieparken. Walibi zit bijvoorbeeld al langer in het aanbod, maar dat wordt nu uitgebreid met skydiving FlyIn, de grotten van Han; activiteiten die het hele jaar door geopend zijn.
Toekomstplannen
Uiteraard blijft de sector steeds zoeken naar verdere opportuniteiten. De categorie van de geschenkbonnen groeit constant en leveranciers investeren in nieuwe aanbieders, promotiemateriaal, displays ... Heel wat leveranciers stellen al het POS-materiaal en de displays trouwens geheel kosteloos ter beschikking. De investering en het risico op diefstal zijn dus miniem.
KRASLOTEN, MAKKELIJK VERKOOPBAAR
Kadoosjes en Krasbomen
Ook de producten van de Nationale Loterij zijn een terugkerend succes. De Kadoosjes, te koop voor € 10 tot € 50, en de Krasbomen (kleine met 8 krasbiljetten voor € 24, grote met 24 krasbiljetten voor € 45 tot € 60) zijn er voor elk budget. Voordeel voor u is een mogelijke verhoging van de omzet door de verkoop van verscheidene krasbiljetten tegelijkertijd. De assortimenten zijn samengesteld uit klassieke en populaire krasbiljetten die iedereen al kent, maar er zijn ook seizoensuitgaven die vooral mikken op occasionele spelers. Ze zijn makkelijk verkoopbaar en brengen sfeer in uw zaak. Iedereen vindt krassen gewoon plezant.
Volop ondersteuning
De eindejaarsperiode wordt rijkelijk ondersteund met een groots opgezette promotiecampagne. Deze wordt aangekondigd met een uitgebreide nationale reclameactie. Voor het winkelpunt zelf is er aangepast materiaal voorhanden. Onder meer een affiche en een overzicht waarop de mogelijke assortimenten voor Krasbomen en Kadoosjes worden gepresenteerd. Tevens is er een stickervel met prijspastilles om de uitgestalde producten van een duidelijk zichtbare prijs te voorzien. De aantrekkelijke uitvoering trekt zeker de aandacht. Maar ook aan uw onlinemedia werd gedacht met kant-en-klare Facebookposts die u kan delen op uw persoonlijke Facebookpagina.

Met aangepaste displays die het geheel aantrekkelijk presenteren, trekt u zeker de aandacht
CONFISERIE & CHOCOLADE, IDEAAL IMPULSDUO
Op vlak van zoetwaren zijn er heel wat producten om mee uit te pakken. Denk aan diverse soorten holgoed in chocolade en marsepeinen figuurtjes voor het Sinterklaasfeest. Onderscheid u verder van de concurrentie met een aantal typische (streek)producten, zoals spekken overtrokken met chocolade, verscheidene types guimauves, Gentse sneeuwballen ... Met aangepaste displays die het geheel aantrekkelijk presenteren trekt u zeker de aandacht. Vooral lekkernijen met een nostalgische toets doen het prima. Dergelijke specialiteiten in kleine verpakkingen zijn een ideaal impulsproduct. Net als de traditionele pralines in ballotins van 250 gram; het perfecte lastminutecadeautje. Kies voor kwalitatieve Belgische chocolade, dat is al jaren een vaste waarde. Zo lanceert één leverancier een nieuwe lijn, met verrassende maar betaalbare chocoladeproducten vervaardigd door kleinschalige fabrikanten. Ze bestaat uit chocolate bombs, een hype afkomstig uit de VS en het VK. Overgoten met warme melk wordt de ‘bom’ een lekker drankje met marshmallows. Verder zijn er artisanale chocozoenen, beschikbaar in melk en puur. Als derde nieuwigheid zijn er de clusties, een tussendoortje met amandel- en hazelnoten.
Sigaren KENNEN PIEKVERKOOP
Ook voor sigaren is het eindejaar een goede periode. Veel mensen zijn thuis en vinden wat meer tijd om rustig te genieten. Elk jaar is er een piekverkoop, net als in mei-juni met alle doop-, communie- en lentefeesten en niet te vergeten: Vader- en Moederdag. De grotere formaten coronasigaren doen het dan telkens prima. Voor het eindejaar is er een mooi assortiment aan kistjes, met speciale aandacht voor het machinale premiumsegment. De verpakkingen met een 20-tal sigaren worden gekocht voor eigen gebruik, of als cadeau. Ook accessoires worden wel verkocht, denk bijvoorbeeld aan een kleine humidor of een sigarenknipper.

BIER EN WIJN IN DE HOOFDROL
Eindejaar blijft dé periode bij uitstek om in te zetten op de verkoop van alcohol. Focus ligt in de dagbladhandel weliswaar op geschenkkoffertjes met bier of wijn. Voor sterkedrank gaat de consument eerder naar een drankenspecialist met een exclusiever aanbod en speciale edities.
Met dank aan: Ameel Candy World, Conway, De Nationale Loterij, Trendy Foods & Vandermarliere Cigar Family