Nationale Loterij klokt 2022 af op omzet van € 1.488 miljard
Belgen spelen nog steeds liefst in fysieke winkelpunten
De Belgen speelden eerder gematigd in 2022. Deze bewuste houding van de spelers wat betreft beschikbaar budget is een weerspiegeling van de huidige economische conjunctuur. Toch mochten een kleine 96 miljoen Belgen zich winnaar noemen. Onder hen werd een historische winst van net geen miljard euro verdeeld. Spelen doen Belgen nog steeds het liefst in de fysieke winkelpunten. 75% van de totale winst is afkomstig uit het retailnetwerk van de Nationale Loterij.
Procyclisch effect
De producten van de Nationale Loterij zijn procyclisch. Dit betekent dat de huidige economische conjunctuur zich ook laat voelen in het speelgedrag van de spelers en in de omzet van de Nationale Loterij. 1 op de 2 spelers gaf zelfs aan het spelgedrag aan te passen door voor een lagere inzet te spelen en/of door minder vaak te spelen. En dat laat zich voelen in de gedraaide omzet. De Nationale Loterij klokt het jaar 2022 af op een omzetcijfer van 1.488 miljard euro, een kleine daling met het jaar 2021.
Voor het eerst in haar geschiedenis heeft de Nationale Loterij zowat een miljard euro aan haar winnaars uitgekeerd
Verantwoord speelgedrag
“Er speelt een procyclisch effect”, verklaart Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder en voorzitter van het Directiecomité van de Nationale Loterij. “Het verminderde consumentenvertrouwen en de onzekere financiële situatie waarin mensen zich bevinden, heeft als logisch resultaat dat er minder gespeeld werd met de producten van de Nationale Loterij. Onze spelen zijn van nature verantwoord en daaruit volgt dat het speelgedrag van onze spelers dat ook is. Dat behoort trouwens tot het specifieke model van de Nationale Loterij”, benadrukt hij.
Veel spelers, kleine inzetten
Zo bouwde de Nationale Loterij ook in 2022 verder op het succesvolle elan van veel spelers en kleine inzetten. Er waren het afgelopen jaar 302 miljoen spelmomenten met een gemiddelde inzet van € 4,9. Dat leverde 95.806.065 winnaars op, onder wie een winstbedrag van € 998.067.686 werd verdeeld. Voor het eerst in haar geschiedenis heeft de Nationale Loterij zowat een miljard euro aan haar winnaars uitgekeerd. De gemiddelde winst bedroeg € 10,4. Ook opmerkelijk waren de 165 gelukkige winnaars in de gemeente Olmen, die samen de EuroMillions-jackpot van zo’n 142 miljoen euro hebben gewonnen. Voortaan mogen maar liefst 204 Belgen zich (bijna-)miljonair noemen: 29 dankzij de Lotto en 175 dankzij EuroMillions.
Omzet per spel
Lotto
Lotto blijft het geliefkoosde spel van de Belgen. Ruim 63 miljoen keer werd er gespeeld, goed voor zo’n 33 miljoen winnaars. Het succes van Lotto zien we jaar na jaar bevestigd in de verkoopcijfers. 2021 was een topjaar (winst: € 474 miljoen), mede dankzij de vele vernieuwingen. In 2022 stabiliseerde deze evolutie zich en klokte de Nationale Loterij de winst af op € 447 miljoen. Inzake het aantal speeldeelnames houdt Lotto momenteel zowat gelijke tred met EuroMillions. Dit bewijst nogmaals hoezeer de Belgen gehecht zijn aan Lotto als hun iconische trekkingsspel.
EuroMillions
Het afgelopen jaar was er meer moderatie bij de EuroMillions-spelers, met als resultaat een winst van € 506 miljoen. Er werd bijna 67 miljoen keer gespeeld, goed voor 15,5 miljoen winnaars.
Krasbiljetten
De instantspelen blijven hun groeipad volgen en liggen in 2022 voor het eerst in lijn met andere Europese loterijen. Er werd een verkoopresultaat gehaald van € 450 miljoen, goed voor een stijging van € 7 miljoen in vergelijking met 2021. Ruim 133 miljoen biljetten werden zowel online als offline gekrast het voorbije jaar, goed voor een kleine 40 miljoen winnaars.
Belang van de fysieke verkooppunten
Eind 2021 beschikte het verkoopnet van de Nationale Loterij over 8.117 verkooppunten, een netwerk dat uitgebreider is dan ooit en zich uitstrekt over het hele grondgebied en dus dicht bij elke speler staat. Van de totale omzet wordt € 1.109,4 miljard (-3,7% in vergelijking met 2021), goed voor 75%, gehaald uit het retailnetwerk.
Investeren in tools
De Nationale Loterij blijft trouw aan haar verkooppunten en wil de komende jaren investeren in tools waar retailers gebruik van kunnen maken. “We mogen ons niet spiegelen aan wat onze collega’s in het buitenland momenteel doen: het digitaliseren van de retail”, benadrukt Jannie Haek. “Wel willen wij digitale tools en instrumenten aanbieden aan de retailer. Op die manier kunnen we hen helpen met customer relationship management. Het is in het belang van de gehele retail om zo’n instrumenten ter beschikking te hebben en daar willen we met de Nationale Loterij mee een rol in spelen.”
Dagbladhandel blijft historische partner
De dagbladhandels blijven ook in 2022 de bevoorrechte en historische partners van de Nationale Loterij. Zij halen maar liefst 47% van de totale omzet binnen, ondanks het feit dat het aantal dagbladverkooppunten jaar na jaar daalt en ook de voorwaarden waaronder zij kansspelen mogen aanbieden, steeds meer aan banden worden gelegd. In juni 2023 wordt de gokreclame nog meer ingeperkt.
Legaal spelaanbod
Maar dat is volgens Jannie Haek geen slechte zaak. “Er is een aanbod gokspelen nodig om te vermijden dat spelers richting illegale goksites geduwd worden. Maar dan moet het legale spelaanbod wel dusdanig onderscheiden worden van het illegale aanbod zodat er verantwoord gespeeld kan worden.” Of de Nationale Loterij bijgevolg ook onderworpen zal worden aan de nieuwe maatregelen? “Uiteraard. Hoewel we al conform de meeste maatregelen van het koninklijk besluit opereren, zullen we onze ethische code nog wat verder moeten aanscherpen. Verder heeft de minister (van Justitie, Vincent Van Quickenborne) nog een aantal bijkomende maatregelen aangekondigd in het parlement. Er wordt alvast gevraagd onze paid media uitgaven in te perken tot 5% van onze GGR (Gross Gaming Revenue: het bedrag dat spelers inzetten min het bedrag dat zij winnen, n.v.d.r.).”
Digitale kanaal
De verkoopcijfers van het digitale kanaal blijven stabiel: zij vormen 24% van de totale omzet. Niet minder dan 81% van deze digitale omzet is afkomstig van het mobiele segment (smartphones en tablets). Die populariteit is te danken aan nieuwe en succesvolle functionaliteiten die in de app werden geïntroduceerd. En ook de website werd in een nieuw jasje gestopt. Maar liefst 1,5 miljoen unieke gebruikers surfen nu in een veilige online omgeving, zowel op de website als in de app.
Symbolische plek
Het bekendmaken van de jaarcijfers deed de Nationale Loterij dit jaar op een symbolische plek: de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR). Een belangrijk deel van haar historisch patrimonium vertrouwt de Nationale Loterij vanaf heden toe aan KBR. Het gaat om ruim 11.000 documenten en objecten in totaal: 220 drukwerken vanaf het jaar 1520, meer dan 1.000 prenten en affiches en een unieke collectie loterijbiljetten van 1714 tot vandaag.
Zorgzaam omgaan met de tijd
Sara Lammens, algemeen directeur a.i. van KBR: “De afgelopen 30 jaar heeft de Nationale Loterij grote inspanningen geleverd om een heel specifiek gedeelte van het nationale erfgoed te beheren. KBR is verheugd dat zij als nationale bibliotheek deze taak mag overnemen. Het depot reikt onze wetenschappers en bezoekers tal van nieuwe onderzoekskansen in de fascinerende wereld van het kansspel aan.” Het KBR streeft ernaar zorgzaam om te gaan met de tijd, dus de Nationale Loterij kon geen mooiere plek gekozen hebben om dit kleine stukje Belgische geschiedenis een thuis te geven. De hele collectie zal tevens online geraadpleegd kunnen worden in de bibliotheek."