Uw collega's over de markt van e-sigaretten
Dampen, het zit in de lift. Meer en meer sigarettenrokers wagen de stap naar de e-sigaret, al dan niet als volwaardig alternatief om op termijn volledig te stoppen. Bent u als winkelier nog niet overtuigd om dampproducten in uw winkel aan de man te brengen? Misschien kunnen deze 4 collega’s u toch overtuigen …
Dimitri Van Vynckt, DBH Dimitri
“Als ik het woord ‘stoppen’ hoor, gaat een belletje rinkelen”
Dimitri van de gelijknamige dagbladhandel in het Oost-Vlaamse Machelen is een 6-tal jaar geleden begonnen met de verkoop van e-sigaretten. “Het eerste merk was Logic (JTI), maar later kwamen daar ook Vuse (BAT) en blu (Imperial Tobacco) bij. De verkoop is de laatste paar jaar pijlsnel de lucht in geschoten. Als dagbladwinkel werden we uiteraard wel een beetje geholpen door de coronamaatregelen, vermits dampwinkels moesten sluiten en wij niet. Maar los daarvan merk je wel dat e-sigaretten meer en meer sigarettenrokers weten te overtuigen om over te stappen. Als ik uit een gesprek kan opmaken dat ze wel willen maar niet kunnen stoppen, raad ik hen meestal meteen aan om even een e-sigaret te proberen. Deze alternatieven zijn gezonder dan sigaretten of medicijnen, daar ben ik van overtuigd. Vaak worden sigaretten en e-toestellen in het begin ook naast elkaar gebruikt.”
Mooie marge
“Voor ons biedt deze productcategorie ook een mooie marge die schommelt tussen 20 en 30%. In mijn winkel scoort Vuse het best. Het merk heeft twee verschillende toestellen en het meest uitgebreide assortiment aan smaakjes met de grootste variatie in nicotinegehaltes. De grote tabaksfabrikanten beschikken uiteraard over een grote stock, zeker in vergelijking met de kleinere marktspelers. Dus problemen met leveringen zijn er niet. Het enige probleem is dat het assortiment soms té groot is. Je kan niet alle smaakjes evenveel verkopen. Dus je moet wel wat bijsturen waar nodig. Ook handig is dat BAT voor Vuse een click- & collect-website heeft opgesteld, govybe genaamd, waarop klanten kunnen bestellen en vervolgens in de winkel kunnen komen ophalen. Online verkoop is verboden, maar op deze manier kan het natuurlijk wel. En in een fysieke winkel is de verplichte leeftijdscontrole (+18) vanzelfsprekend.”
Beginnen met basisassortiment
“Collega’s raad ik aan om te beginnen met een basisassortiment, om te zien of het aanslaat. Mijn winkel is gelegen in een dorp, ik ken hier ook iedereen, dus ik snap best dat dit wat moeilijker is in een stad. Maar het is toch van belang te weten wie je klanten zijn en wat hun voorkeuren zijn. Veel praten is dus de boodschap.”
Dimitri meent dat de overheid beter e-sigaretten zou stimuleren, zoals in Groot-Brittannië gebeurt. “Het is bewezen dat dit gezonder is dan roken, dus waarom ze niet promoten? Ik vrees echter wel dat de overheid er vroeg of laat een graantje zal willen van meepikken, en taksen zal opleggen. Ze zullen echter nooit zo duur worden als gewone sigaretten. Dat geloof ik niet.”
Sven Verbeeck, Bookshop De Loft
“de Overstap mag niet te bruusk verlopen”
Sven van Bookshop De Loft in Tremelo is ook zo’n 6 jaar geleden begonnen met de verkoop van e-sigaretten. “Logic, Hexa (eHale), Vuse, blu; ik verkoop ze allemaal. Maar de meeste exemplaren verkoop ik van Logic, daar heb ik ook een meubel van, en daarnaast van Hexa. De samenwerking met de fabrikanten verloopt bijzonder vlot. Zij geven veel informatie, ook over de stelling dat deze producten gezonder zijn dan sigaretten, en hun vertegenwoordigers komen geregeld langs.”
Enkel gesloten systemen
Vandaag verkoopt Sven alleen nog maar gesloten systemen. “Ik heb ook open systemen verkocht, maar die verkoop is serieus achteruit gegaan, toch wel met 80%, en dan ben ik er maar mee gestopt. De liquids verkopen we wel nog. Een en ander heeft natuurlijk te maken met het feit dat in de buurt enkele dampwinkels de deuren hebben geopend. Het aanbod in die systemen is daar vele malen groter dan dat het bij mij ooit geweest is, dus is het normaal dat de klant dan die winkels opzoekt.”
Berichtgeving is gekeerd
“Je krijgt de consument trouwens ook makkelijk mee in dit verhaal. Behalve toen e-sigaretten een paar jaar geleden negatief in het nieuws kwamen. Er waren in de VS doden gevallen en plots dacht men dat die grotere toestellen wel eens zouden kunnen ontploffen. Maar die berichtgeving is gekeerd en vandaag beseft men dat men met een e-sigaret een gezondere keuze maakt. Er blijft geen teer plakken op je longen, je huis en kleren stinken niet naar de rook en je dampt gewoon ook veel minder dan dat je rookt. Een sigaret steek je aan en rook je op. Aan een e-sigaret damp je een paar keer en vervolgens leg je het opzij. Vandaag vragen rokers zelf om info over deze alternatieven.”
“Als iemand de stap waagt, vraag ik hem altijd eerst wat hij gewoon was te roken. Daarna raad ik hem meestal een tabakssmaak aan om mee te beginnen, met een niet al te licht nicotinegehalte vermits hij toch wel die nicotinedosis nog zal nodig hebben. Later kan hij dan desgewenst afbouwen. Maar het is belangrijk om de overgang van roken op dampen niet te bruusk te laten verlopen.”
Hilde Polyn, Dallas
“Ik was eerst ook sceptisch”
Hilde verkoopt nog maar een week of 3 e-sigaretten, en kan dus maar moeilijk zeggen of het in haar zaak een succes is of niet. Maar we laten haar toch aan het woord omdat zij in het begin een non-believer was.
“Ik heb deze zaak in Merelbeke een 14-tal maanden geleden overgenomen, en toen stond ik bijzonder sceptisch tegenover de e-sigaret. Ik dacht echt dat het nog ongezonder was dan de gewone sigaret, en had mijn aanbod volledig weggestopt. Maar langzaam aan las ik er meer over, ook wetenschappelijke uitleg, en ik kreeg ook wel goed gegronde argumenten van de leveranciers en fabrikanten. Ik ben dan toch begonnen met de verkoop van blu. Dat kwam ook op vraag van mijn klanten. Ik denk er ook aan om mijn aanbod op korte termijn nog uit te breiden.”
Andy Van Loo, LooCoMotive
“Gemak zal bovenhand halen”
Andy Van Loo van LooCoMotive in Deinze is bijzonder gepassioneerd, “vooral in het begeleiden van ex-rokers naar de juiste smaak en het juiste toestel. Mijn doel is om mensen te helpen met stoppen met roken, en finaal ook met elektronisch roken. Als je van in het begin weet wat hun voorkeuren zijn, dan kan je hen ook meteen goed helpen. Veel winkeliers doen weinig of geen moeite om een degelijke uitleg te geven over de toestellen, dat is wat jammer.”
Gebruiksgemak
Andy verkoop werkelijk alles, zowel open als gesloten systemen. “Maar de gesloten systemen zijn, denk ik, wel de toekomst en ze zullen op termijn de open systemen uit de markt verdringen. Dat komt door het gebruiksgemak, je neemt je e-sigaret, puft eraan en klaar is kees. Voorlopig heb ik nog wel meer open systemen in mijn winkel, maar dat zal op termijn wel veranderen. Beginnende dampers kiezen ook meestal voor gesloten systemen.”
Andy verkoopt Vuse, blu, Logic, Hexa en Relx in huis. “De grote spelers hebben natuurlijk voldoende slagkracht om hun producten wereldwijd te vermarkten. En hun producten hebben geen uitleg nodig. Ze zijn allemaal gebaseerd op het click & vape-principe. Uiteindelijk is dat ‘gemak’ toch wel wat iedereen zoekt. Het aantal rokers dat hun eigen sigaret nog rolt of schiet, is toch ook een pak kleiner dan de groep die voor het gemak een pakje koopt?”
