DOORLEVERPUNTEN: DE REDDING VAN HET PERSSEGMENT IN DE DAGBLADHANDEL?
“Het geloof van DPG Media in de sector is groot en we blijven investeren"
Peter Bouckaert is verantwoordelijk voor Marketing Operations & Retail Sales bij DPG Media, sinds begin 2019 de mediaorganisatie waaronder Persgroep Publishing en Medialaan werden gebundeld. Hij staat in voor alles wat losse verkoop, customer care, oplage en CRM is en heeft dankzij jaren ervaring een goed zicht op wat er allemaal verandert binnen het perssegment. “We kunnen er niet omheen, de digitalisering maakt het de pers en bijgevolg de dagbladhandel bijzonder moeilijk. Desondanks blijven we bij DPG Media innoveren en vooral investeren in het kanaal van de dagbladhandel.“
BEWOGEN JAAR
2019 was een bewogen jaar voor de Persgroep Publishing en Medialaan. Jullie zijn sinds 1 januari samengevoegd onder één dak?
Peter Bouckaert: “Klopt, op 1 januari hebben we officieel de krachten gebundeld in één mediabedrijf onder de naam DPG Media. Ik denk dat het al langer een droom was om radio, televisie en print aan elkaar te verbinden zodat bestaande merken nog sterker staan. Ook niet onbelangrijk, om vandaag te kunnen overleven in onze sector, is het absoluut nodig om niet alleen mensen te binden en bundelen, maar ook systemen. Het verbinden van een merk zoals Het Laatste Nieuws met VTM, dat is natuurlijk een hele sterke formule.
"Het was al langer onze droom om print, televisie en radio aan elkaar te verbinden zodat bestaande merken nog sterker kunnen staan"
Momenteel zijn we ook onze verhuis richting Antwerpen aan het afronden. Daar brengen we alle nieuwsredacties en -media samen in een gloednieuw en architecturaal supermooi gebouw aan het Mediaplein achter het Centraal Station, de zogenaamde News City. Ook het IT-team, de corporate services en de hoofdzetel zijn naar Antwerpen verhuisd. Entertainment blijft dan weer in Vilvoorde."
Niet alleen de verhuis toont aan dat jullie uitgebreid reorganiseren, jullie staan ook op het punt 145 banen te schrappen. Van waar komt die drastische beslissing?
Bouckaert: “Het wegvallen van die banen gebeurt in het kader van het transformatieplan. Vanuit DPG Media investeerden wij de afgelopen jaren volop in de digitale transformatie van onze audiovisuele activiteiten. Om het lokale marktleiderschap te verzekeren en te kunnen blijven concurreren met de grote internationale spelers, kiest DPG Media nu voor een doorgedreven digitalisering en een aanpassing van de tv-organisatie. Het transformatieplan is dus enkel van toepassing op onze audiovisuele activiteiten en heeft geen enkele invloed op onze publishingactiviteiten. Maar wat houdt het transformatieplan dus in? Er zal geïnvesteerd worden in digitale platformen en bijgevolg gaat DPG Media op zoek naar digitale profielen. Vanuit dat punt was het nodig 145 banen op te geven, maar er komen wel een 50-tal nieuwe digitale vacatures vrij in de plaats."
VERANDERINGEN IN HET PERSSEGMENT
Staan er nog veranderingen op de planning die wel invloed zullen hebben op jullie publishingactiviteiten?
Bouckaert: “Dat valt moeilijk te voorspellen, de wereld van de magazines is nu eenmaal een snel veranderende wereld. Wat we nu zien is dat magazines ofwel heel gespecialiseerd zijn enerzijds zoals nichebladen, die hebben een heel beperkt bereik, of anderzijds spreken ze een heel breed publiek aan. De tijd van tussencategorieën is dus voorbij. In krantenwinkels zien we de nichebladen stilaan verdwijnen terwijl algemene bladen voor het brede publiek dan weer heel sterk staan. Gaan er dus magazines bijkomen? Dat kan. Kijk maar naar Rossel, die heeft een tijd terug Ciné Télé Revue nog overgenomen. Maar er worden evengoed magazines stopgezet, Joepi is daar een voorbeeld van. Als je ziet dat het publiek van een bepaald tijdschrift steeds meer digitaal gaat lezen, dan stopt het verhaal op een bepaald punt."
"Er is nog geen antwoord gevonden op de digitalisering van magazines. Dat is voor een stuk het ongeluk van magazines en voor een stuk het geluk van de krantenwinkel"
Gaan er bij DPG Media nog titels bijkomen of verdwijnen?
Bouckaert: “Misschien, daar beslis ik niet over (lacht). Ik denk wel dat als de opportuniteiten er zijn, er zeker nog titels overgenomen zullen worden. Alleen zijn er niet zo heel veel titels meer over. Ik ben nu heel kort door de bocht, maar in Vlaanderen heb je nog Roularta als grote speler die magazines op de markt brengt en wij, dus er schiet niet zoveel over dat nog overgenomen kan worden. Anderzijds, gaan we stoppen met bepaalde titels? Opnieuw, alles kan maar op dit moment kan ik met zekerheid zeggen dat dat totaal niet aan de orde is. Wij houden titels als ze rendabel zijn en dat is momenteel zeker nog het geval."
Dat lezers tegenwoordig digitaal lezen, dat vormt dan wel een probleem voor magazines?
Bouckaert: “Er is helemaal nog geen antwoord gevonden op de digitalisering van magazines en het is voelbaar dat daar hard naar gezocht wordt. Er kan uiteraard altijd een pdf gedownload worden, maar dat benadert de leeservaring van digitale kranten bijvoorbeeld helemaal niet. Dat het antwoord zoek blijft, is een stukje het ongeluk van magazines, maar ook een stukje het geluk van de krantenwinkel. Zij kunnen nog op dit perssegment rekenen en dat blijft, ondanks een dalende trend, nog een heel belangrijk aandeel van hun verkoop. Maar deze shift in het businessmodel vormt zeker een probleem voor magazines, dat verklaart waarom sommige titels reeds werden stopgezet."
Het fenomeen is dan weer minder een probleem voor kranten, of niet?
Bouckaert: “Voor kranten heeft men het antwoord wel al deels gevonden, er zijn er al heel wat die perfect digitaal te lezen zijn zonder de leeservaring teniet te doen. Bij DPG Media hebben we er bewust voor gekozen wel nog te investeren in het kanaal van de dagbladhandel. Wij hebben nog steeds een aantal mensen in dienst die continu bezig zijn met losse verkoop. Dat toont ook ons engagement naar het kanaal. Toch is de shift voelbaar, mensen lezen vaker digitaal en daarvoor moeten die nu eenmaal niet meer langs de krantenwinkel passeren. Is dat een keuze van de uitgever? Absoluut niet, dat is gewoon een internationale evolutie. Ga je daar niet in mee, dan sneuvel je."


DE CONSUMENT KOOPT ANDERS
De digitalisering ervan maakt het voor titels mogelijk om te blijven bestaan, maar op die manier verliest de dagbladhandelaar toch compleet zijn rol in de verkoop van pers?
Bouckaert: “De sector staat op een heel lastig punt, dat klopt. Pers is een productsegment dat goed werkt, maar tanende is. Dat daarin geïnnoveerd moet worden, hebben we bij DPG Media wel begrepen. Daarom zijn we anderhalf jaar geleden begonnen met het opzetten van een systeem van doorleveren. Steve De Smet, onze salesmanager, en zijn team zijn toen proactief op zoek gegaan naar plekken zoals slagerijen, bakkerijen, kleine supermarkten, service flats … die geïnteresseerd zijn in het aanbieden van enkele tijdschriften of kranten omdat zij die vraag krijgen van klanten. Wij werken op dit moment met 400 van die doorleverpunten in Vlaanderen alleen. Nu, wat doen wij met die punten? Wij contacteren een krantenwinkel en stellen voor dat er enkele mensen uit de buurt van die winkel geïnteresseerd zijn om pers te verkopen waaraan zij enkele artikelen kunnen doorleveren."
Houdt de dagbladhandelaar daar dan nog iets aan over?
Bouckaert: “Winkels die meestappen in dit systeem van doorleverpunten zien hun omzet serieus stijgen. De winkelier behoudt zijn volledige marge en wij als uitgever betalen extra 10% voor het doorleverpunt. Wat je als dagbladhandelaar uiteindelijk verkoopt, daar behoud je volledige commissie op. De voorwaarde is dan wel dat we daarin exclusief zijn en dat er geen persartikelen mogen liggen van onze concurrenten. Wij maken de markt niet voor hen uiteraard.
Om maar een voorbeeld te geven, uitbater Raf Degraeve van dagbladhandel/entertainmentstore At The Movies uit Wetteren belde ons twee jaar geleden op uit vrees dat hij zijn winkel zou moeten sluiten omdat de verkoop daalde. Wij zijn toen met hem op zoek gegaan naar doorleverpunten waarna de omzet van die man tot viermaal is gestegen. Het enige wat hij ervoor moet doen, is 's morgens de persartikelen leveren, de onverkochte exemplaren meenemen bij de volgende levering en éénmaal per maand factureren - een kleine moeite voor de omzet die je ermee kan genereren."
Op zich is dit dan wel dé oplossing voor de verkoop van pers in de dagbladhandel?
Bouckaert: “Iedereen die in dit systeem stapt, is heel tevreden. Zelfs mensen uit de federatie die oorspronkelijk wantrouwig stonden tegenover het idee, zijn nu enthousiast en participeren. Dit toont aan dat wij als uitgever samenwerken met de sector en dat we absoluut geëngageerd zijn om het kanaal gezond te houden, dat we willen dat het blijft bestaan. Maar als we zien dat minder mensen naar de krantenwinkel gaan, dan is het aan ons om te kijken waar ze wel naartoe gaan. En het is daar dat je aanwezig moet zijn. Het goeie eraan is dat we dit niet rechtstreeks doen, maar dat we de dagbladhandelaar hierin nog steeds betrekken. Dat toont nog maar eens aan dat we bij DPG Media echt wel aan de kar van krantenwinkels trekken."
EVOLUTIE VAN DE DAGBLADHANDEL
Hoe ziet DPG Media het aanbod in krantenwinkels evolueren? Zullen we nog papieren kranten terugvinden binnen pakweg tien jaar?
Bouckaert: “Naar mijn gevoel zullen kranten binnen tien-vijftien jaar volledig digitaal zijn. Wat betreft weekendkranten durf ik dat nog niet zo te stellen, het weekendgevoel is nog steeds heilig. Mensen houden absoluut nog vast aan hun weekendkrant bij het ontbijt op zaterdag en zondag. Je krijgt ook de weekendbijlages mee en die worden graag gelezen. Dat bewijzen de pieken in onze verkoop, die liggen in het weekend. Doorheen de week daarentegen zie ik het wel gebeuren dat kranten enkel nog digitaal zullen worden uitgegeven."
Jullie hebben een strategie gevonden om te blijven bestaan in de digitale wereld van vandaag, maar hoe kunnen dagbladhandelaars hier tegen opboksen?
Bouckaert: “Krantenwinkels en dagbladhandels gaan blijven sluiten zolang de sector niet professionaliseert. Zij die willen overleven, moeten zich kunnen differentiëren door hun aanbod uit te breiden en het onlinegebeuren naar hun hand te zetten. De tijd dat men simpelweg verkocht en de hele dag achter de toonbank stond, is voorbij. Door achter de toonbank te blijven staan, krijg je de klanten niet meer tot in de shop.
Wij werken samen met winkels die het levende bewijs zijn dat het wel kan. Dan denk ik aan hoe zij Facebook naar hun hand zetten en daarmee binding zoeken met hun klanten. Zo posten ze covers op hun Facebookpagina wanneer een bepaald tijdschrift uitkomt. Of ze communiceren over acties die lopen - ook zo krijg je mensen in de winkel. We gaan de Joepi nu eenmalig nog eens maken in het teken van Rode Neuzen. Jongeren van nu kennen de Joepi misschien niet meer, maar hun ouders wel nog. Als je daarover reclame maakt via je eigen kanalen, dan krijg je die mensen sowieso in je winkel. Promoot dat dan als dé plek waar mensen voor één keer nog eens de Joepi kunnen kopen. Dat zijn zaken die enkel via de krantenwinkels verspreid worden, kies er dan ook proactief voor om dat uit te spelen. Of waarom zouden ze geen actieve rol spelen als afhaalkanaal voor pakjes en daarvoor geld vragen? De mogelijkheden om te differentiëren, zijn oneindig."
Doemdenken is dus niet nodig?
Bouckaert: “Zeker niet, wij investeren nog steeds in dit kanaal. Ons vertrouwen in de sector is nog steeds heel groot. Waarom zouden we anders nog zo'n groot deel van de Sanoma-titels hebben overgenomen? Zoiets doe je niet als er geen geloof is in de branche."