ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Pers
    • Dag- / week- / maandbladen
    • Stripalbums
    • Puzzelmagazines
    • Boeken en romans
    • Uitgeverijen
  • chevron_right Tabakswaren
  • chevron_right Weddenschappen
  • chevron_right Dranken
  • chevron_right Voeding
  • chevron_right Papierwaren
  • chevron_right Winkel
Pers

Kiosk Leveranciersgids

25/11/2025

Kiosk Leveranciersgids

Corbis geeft de sector één nationale stem

28/10/2025

Perstablo en Prodipresse bundelen hun krachten in een nieuwe beroepsfederatie: Corbis. We spraken met Yannick Gyssens en Xavier Deville, die samen het voorzitterschap opnemen, over de betekenis van deze samenwerking en de ambities voor de toekomst.

Gesprek met Luca Bruno van Group Bruno

16/10/2025

Iedereen heeft de mond vol van diversifiëren. Bij ons vorige winkelbezoek gaf Cynthia Bary van Librairie Le Passe-Temps in Thulin aan dat, volgens haar, een krantenwinkel alleen maar succes kan hebben als hij of zij denkt in termen van 'en en en'. Voor deze editie vroegen we tips aan Luca Bruno, van Group Bruno, in Limburg.

Dag van de Perswinkel wordt in 2025 een nationaal evenement

22/9/2025

De Dag van de Perswinkel bereikt een belangrijke mijlpaal: voor het eerst wordt het evenement op nationaal niveau gevierd, van 29 september tot 5 oktober 2025, in deelnemende krantenwinkels in het hele land.

Nieuw logo voor L'Avenir

8/9/2025

L’Avenir slaat vandaag een nieuwe weg in en versnelt de digitale transitie van het nieuwsmerk. Die beweging krijgt vorm in een frisse visuele identiteit: moderner, gedurfder en helemaal afgestemd op zijn digitale ambities.

Doe mee aan het Weekend van de Klant

4/9/2025

Tijdens het weekend van 4 en 5 oktober viert de Unie van Zelfstandige Ondernemers opnieuw het grootste feest van het jaar.

"Als dagbladwinkelier moet je vandaag in termen van ‘en en en’ denken"

28/8/2025

Cynthia Bary nam in 2016 Librairie Le Passe-Temps over. Ze startte met een zekere kennis van zaken, want ze werd grootgebracht in een krantenwinkel. Om de uitdagingen van een slinkende verkoop van pers- en tabaksartikelen op te vangen, speelt ze continu met de vraag op welk vlak ze nog kan diversifiëren.

Nieuwe openingsuren

17/7/2025

Winkels mogen voortaan een uur langer openblijven. De federale regering versoepelt de openingsuren, al was eerst wel afgesproken dat ze tot 22 uur zouden mogen openblijven. Dat staat te lezen in De Morgen.

Persdistributie: nieuwe deadlines

9/7/2025

De Franstalige uitgevers en bpost hebben een nieuwe overeenkomst bereikt betreffende de krantendistributie.

Vierde generatie Boekhandel Braeckman in Brakel

26/6/2025

Lien, de vierde generatie van de bekende familie Braeckman in Brakel, is tot ver in de omtrek bekend voor haar aanzienlijke aanbod boeken en strips, al blijven tabakswaren en aanverwante artikelen, loterijproducten en sportweddenschappen het overgrote deel van de omzet genereren.

Overzicht boeklanceringen najaar 2025

26/6/2025

Boekenland gonst dit najaar opnieuw van de bedrijvigheid. Veel van de verwachte titels verschijnen in september en oktober. Hierbij alvast een paar ronkende namen en enkele onmiskenbare toppers. Ook Boektopia en BookTok hebben ongetwijfeld nog verrassingen in petto. Voor Franse titels is het uitkijken naar de rentrée littéraire.

Het Rietje in Laakdal: een gezellige buurtplek

5/6/2025

Het Rietje in Laakdal heeft een oppervlakte zoals je dat maar zelden ziet bij een dagbladhandel. Bovendien is er een parking voor minstens 15 wagens voorzien. Uitbater Liesbeth Kenens heeft dus alle ruimte voor een groot aanbod.

'Bij Els': krantenwinkel of conceptstore?

20/5/2025

De combinatie van een sterke service, een doordacht aanbod en een persoonlijke aanpak maakt van de zaak van Els en Stijn een schoolvoorbeeld van wat een dagbladhandel vandaag kan zijn. Ze besteden veel aandacht aan het uitzoeken van hippe cadeautjes voor hun klanten, telkens opnieuw. Els' ambitie? Nog meer creatieve posts te delen op Facebook en Instagram.

Dagbladhandel Gys en broodproducten van Tante Latje onder een dak

16/5/2025

Aan de Grote Baan in Waasmunster stoppen naast de habitués dagelijks heel wat toevallige passanten voor een krant, een koffiekoek, een broodje of een geschenk. Al van in het begin was het voor Peter Arts duidelijk dat diversifiëring nodig is om te overleven.

Sociale media als verlengstuk van je fysieke winkel

21/4/2025

Online zichtbaar zijn is vandaag geen luxe meer, maar een logische stap voor wie een winkel uitbaat. Ook u kunt via sociale media uw bereik vergroten, nieuwe klanten aantrekken en het contact met bestaande klanten versterken.

Komen er binnenkort terug meer klanten bij u hun krant kopen?

27/3/2025

Kiosk vroeg Tom Houben, van Cyaan & Co en tevens bestuurslid bij Perstablo (verantwoordelijk voor Pers en Distributie), zijn mening over de krantenbedeling en de huidige problemen. Welke rol is er nog voor de krantenwinkeliers? Wat kunnen ze vandaag nog betekenen?

  • Premium

Lieve Verdonck runt haar perszaak met doordachte productgamma's

25/2/2025

In Berchem baat Lieve Verdonck met drie vaste medewerkers een 'krantenwinkel' uit. Het is eerder een cadeautjeswinkel, met een heel groot aanbod aan producten van onder meer Top Model. Om de nodige winst te genereren, diversifieert Lieve als geen ander. Naast de artikelen van Yivi, verkoopt ze nog een grote selectie kunstpuzzels, brillen, fluohesjes en mooie artikels van Museum gifts.

Oxygène floreert al 25 jaar in Neufchâteau

18/2/2025

25 jaar geleden bouwde Guy Pierrard de autoshowroom van zijn vader in Neufchâteau om tot boekenwinkel 'Oxygène'. Dat bleek een goede zet. Tot op vandaag blijft de zaak een referentie tot in de wijde omgeving.

  • Premium

Nichemagazines scoren vandaag én morgen

29/1/2025

Binnen de magazineafdeling van krantenwinkels doet vooral de losse verkoop van nichemagazines het nog steeds goed. Kwalitatieve magazines die focussen op een bepaald thema gaan vlotjes over de toonbank.

  • Premium

Feelgood en Suspense blijven toppers in 2024 en 2025

27/1/2025

Zeker in een licht dalende boekenmarkt blijven uitgeverijen dokteren aan formules om de verkoop te stimuleren. Vooral toptientitels doen het volgens de specialisten goed in de dagbladhandel, zowel binnen de categorie spannende als ontspannende werken van gekende internationale en Belgische auteurs. Ook strips en publicaties van kookfenomenen zijn een niet te missen aanvulling.