STG en Agio: Het beste van twee werelden
STG en Agio combineren schaalgrootte, sigarenhart en passie voor het vak
Het nieuws van de overname van Royal Agio Cigars door Scandinavian Tobacco Group, eind vorig jaar, maakte veel los. Inmiddels zijn beide bedrijven volop bezig met de integratie, die succesvol verloopt. Country Director Benelux Dave de Rijke over kansen, vertrouwen, synergie en een sigarenhart. “De cultuur van oude concurrenten verandert in een cultuur van collega’s.”
Vertrouwen en kansen
Het is even wennen. Jarenlang was hij een van de gezichten van Agio, nu staat er STG op zijn visitekaartje en stuurt Dave de Rijke als Country Director Benelux een salesteam aan van vijftien mensen. Sinds de overname pendelt hij heen en weer tussen verschillende locaties en rolt hij van de ene meeting in de andere. “Een mooie uitdaging”, noemt De Rijke zijn nieuwe functie - en hetzelfde woord gebruikt hij om de veelbesproken deal tussen de Deense Scandinavian Tobacco Group en het Brabantse Royal Agio Cigars te bestempelen. “Kernwoorden: vertrouwen en kansen.”
Warme mensen
Enthousiast en vol optimisme vertelt de ervaren manager over de samenvoeging van beide bedrijven. “Mijn eerste gedachte toen ik hoorde dat Agio zou worden overgenomen? Eerlijk, ik zag het niet aankomen. Bijna niemand, denk ik. Je praat over twee verschillende bedrijven, met verschillende culturen. Agio is een warm familiebedrijf, STG daarentegen een grote, beursgenoteerde onderneming, veel groter dan Agio. Maar als je dan een paar weken verder bent, zie je de enorme kansen. Alleen is ook maar alleen en gezien de huidige tabakswetgeving is schaalgrootte heel belangrijk. STG is een kapitaalkrachtig bedrijf, dat biedt voordelen met het oog op de forse investeringen in verband met de nieuwe regelgeving. Wil je de markt behouden, wil je kanalen behouden, dan is dat als sterke partij makkelijker. We hebben straks een marktaandeel in België van 90%. Bovendien: net als bij Agio werken bij STG warme mensen met een sigarenhart, een hart voor hun klanten en passie voor het vak. En dan zie je dat er naast de zakelijke kansen die ontstaan, ook een fijne samenwerking en teamgevoel ontstaat.”

Integratie
De integratie verloopt in een aantal stappen, zegt hij. “We zijn begonnen met de mensen, de medewerkers. De juiste mensen op de juiste plaats, ieders capaciteit ten volle benutten. Dat was niet altijd even leuk. We hebben, aan beide kanten, afscheid moeten nemen van een aantal dierbare collega’s. Het gevoel dat overheerst? In juni hebben medewerkers te horen gekregen of ze wel of niet door konden gaan, dan krijg je best emotionele reacties. Maar ook mensen die het bedrijf moeten verlaten, zien nieuwe kansen. En zij die blijven, passen zich snel aan. Je merkt dat de cultuur van oude concurrenten verandert in een cultuur van collega’s.”
One STG
Over de afdeling sales zegt De Rijke: “De buitendienst gaat door als Benelux-organisatie, met een relatief groot team van vijftien man. Mijn functie is eigenlijk niet zo heel veel veranderd: ik was landenmanager Nederland, nu landenmanager Benelux. Ik werk mijn hele leven al in de tabaksindustrie, hier ligt mijn hart. We gaan met zijn allen voor ‘one STG’.”
Efficiëntie
Begin september start de volgende stap: het samenvoegen en toewijzen van locaties. “We hebben nu vier kantoor- en productielocaties, twee in Nederland (Duizel en Eersel) en twee in België (Lummen en Westerlo). Voorlopig blijven die zoals ze zijn, maar we gaan teams samenvoegen. Dit jaar blijven alle vestigingen nog open. In de loop van 2021 zullen we productielocaties samenvoegen, wat onder meer betekent dat ‘Eersel’ verhuist naar het Belgische Lummen. Dat heeft alles te maken met efficiëntie en synergie. Later dat jaar verhuizen we naar een nog nader te bepalen pand in de regio Eindhoven. De fabrieken in Eersel en Duizel gaan dan dicht.” Tussentijds is de automatisering aan de beurt. “Het order- en bestelproces hielden we voorlopig nog even gescheiden. Vanaf aanstaande september geldt: één order, één levering, één rekening.”
Wat betekent dat voor u?
Wat merkt de krantenwinkelier en sigarenspecialist hier allemaal van? “Wat betreft de contacten zal er niet veel veranderen. De klantenservice van beide partijen wordt samengevoegd, maar het blijven dezelfde mensen. Hetzelfde geldt voor het vertegenwoordigers- en brand ambassadorsteam. Er vinden wat verschuivingen plaats voor het creëren van de optimale rayons, maar de kennis blijft behouden. Het systeem van brand ambassadors blijft dus gewoon bestaan. U kunt dus nog steeds rekenen op het vertrouwde en deskundige advies van Thierry Sterckx en Peter Hazenbosch. Ook de marktbenadering zal nauwelijks veranderen. Als ondernemer krijg je straks het beste van twee bedrijven, van twee werelden. Op termijn gaan we de assortimenten op elkaar afstemmen, maar vooralsnog blijven ze vrijwel hetzelfde. We willen de handel een zo goed en zo breed mogelijk assortiment aanbieden.”

Passie
De tabaksspeciaalzaak blijft een belangrijke rol spelen in de plannen van de gecombineerde organisatie. “De rol van de speciaalzaak staat buiten kijf. Onze assortimenten, met goede corona’s, prachtige senoritas en nog veel meer, zijn vooral dáár verkrijgbaar. Je praat over ondernemers met een passie voor sigaren, een passie die we samen delen. Speciaalzaken zijn ambassadeurs voor onze producten. Wij geloven in een mooie toekomst voor sigaren. Het roken van sigaren staat gelijk aan genieten en ik denk dat mensen altijd genietmomenten nodig zullen hebben. Met ons assortiment richten we ons op de hele breedte: van de goedkoopste cigarillo tot de duurste toro. Kortom: we hebben vertrouwen in de toekomst!”