BierenPremium

Een koelkast in uw dagbladhandel, hoe pakt u die aan?

Plaatsing, segmentatie en levelling cruciaal voor verkoop van gekoelde dranken

De dagbladhandel breidt z’n activiteiten steeds verder uit. Zo kan de klant er alsmaar vaker terecht voor een groot aanbod aan gekoelde dranken. Dit vereist uiteraard een koelkast om de dranken lekker fris te houden, wat dan weer een herinrichting van de winkel met zich meebrengt. Hoe gaat u het best aan de slag als dagbladhandelaar, opdat de verkoop van gekoelde dranken u een mooie extra omzet oplevert?

Frigo's koelkastenOnderscheidende factor

De traditionele productmix van de dagbladhandel – pers, tabak en kansspelen – staat al geruime tijd onder druk. Vandaag is het meer dan ooit een noodzaak geworden om eruit te springen met uw winkel en u te onderscheiden van uw conculega’s. Dit kunt u doen door meer producten en diensten aan te bieden. De verkoop van dranken, een impulsproduct bij uitstek, kan leiden tot extra inkomsten. Om dit te bereiken, moet u beschikken over een goede koelkast op de juiste plaats die bovendien op een overzichtelijke manier is ingedeeld.

5 tips voor een goede indeling van uw koelkast

• Plaatsing in de buurt van de kassa
• Segmentatie
• Merkenblokken
• Levelling
• Ooghoogte

Door deze richtlijnen te volgen speelt u als dagbladhandelaar maximaal in op het impulsmoment. Zo vinden uw klanten snel en makkelijk hun favoriete gekoelde dranken terug. Dit leidt tot extra verkoop én u vermijdt er out-of-stocks mee. Allemaal zaken die bijdragen tot de rendabiliteit van uw zaak. Bovendien maakt een goede indeling van de koelkast uw winkel aantrekkelijker, waardoor klanten sneller geneigd zullen zijn om terug te komen in de toekomst.

Installatie van een koelkast: een must

De verkoop van dranken in de dagbladhandel is vandaag een evidentie, net als het feit dat ze gekoeld aangeboden worden. Dranken zijn echte impulsproducten, die klanten op dat moment kopen omdat ze er zin in hebben. En niemand snakt er tenslotte naar om te slurpen van een lauw drankje … Dit betekent dat u als dagbladhandelaar in uw winkel moet zorgen voor een of meerdere koelkasten, afhankelijk van de beschikbare ruimte. Voor de installatie van zo’n toestel (al dan niet met branding) kunt u terecht bij uw dranken­leverancier. Soms krijgt u daarbij ook advies over hoe u de koelkast dan het best kunt indelen om er het maximum uit te halen qua verkoop.

Keep it simple

Het betreft doorgaans koelkasten die eenvoudig zijn qua interieur, omdat het de inhoud is die primeert. Het meest courante type in de dagbladhandel is een gesloten koelkast met een gematigd sterk koel­vermogen. Terwijl wit vroeger de standaard was, worden er de laatste jaren steeds meer gekleurde toestellen (zilver en zwart) geplaatst. Let er bij uw keuze van een koelkast op dat de metalen draagroosters fijnmazig zijn, opdat blikjes en flesjes van alle formaten stabiel kunnen staan.
Het is ook belangrijk dat ze flexibel in de hoogte aangepast kunnen worden, want niet elke drankverpakking is even groot. Het spreekt voor zich dat de koelkast een glazen deur heeft om de producten goed zichtbaar te maken. Met sterke bovenverlichting trekt u extra aandacht van de klant. Er bestaan ook open koelkastmodellen, die iets meer plaats in beslag nemen in uw winkel. Het voordeel is dat ze toegankelijker zijn, zeker aan de kassa terwijl de klant staat te wachten. De drempel om er iets uit te halen wordt kleiner doordat de koelkast open is.

Koelkasten frigo's
Waar vroeger een witte uitvoering de absolute standaard was, kiest men tegenwoordig steeds vaker voor een zilverkleurig of zwart toestel

Tips voor een goede plaatsing en indeling

Eens u beschikt over een degelijke koelkast in uw winkel, is het zaak om de frigo goed op te stellen en in te delen. Heel wat winkeliers vinden het moeilijk om te bepalen waar de koelkast precies geplaatst moet worden en hoe ze die dan het best indelen. Jim Bogaert, Digital Marketing Manager van Ameel Candy World (dat dranken verdeelt aan dagblad­handels), geeft enkele praktische tips over hoe u dit aanpakt.

Plaats in de winkel

“Een eerste belangrijk aspect – misschien wel het allerbelangrijkste – is de plaats van de koelkast in de winkel. Het is aan te raden om ze aan de kassa te plaatsen of toch alleszins in de buurt ervan. Dit is een rustpunt, waar mensen die staan te wachten om te betalen dan tijd hebben om te kiezen welk drankje ze gaan kopen. Het heeft met andere woorden weinig zin om een frigo te plaatsen aan de ingang van uw winkel. Dranken behoren immers tot de impulsaankopen en die gebeuren aan of vlak bij de kassa.”

frigo's koelkasten

Frigo's koelkasten
Een sterke bovenverlichting zorgt ervoor dat de klant meteen een overzicht krijgt van wat u aanbiedt

Segmentatie in de koelkast

“Een ander punt waaraan u als dagbladhandelaar de nodige aandacht moet besteden, is de segmentatie in de koelkast. Dit betekent: alle softdrinks bij elkaar, de fruitsappen samen, de bieren afzonderlijk, de energy drinks in groep, de waters apart (met onderscheid tussen plat water en spuitwater) enzovoort. Hierdoor krijgt de klant een goed beeld van de aangeboden dranken en kan hij/zij makkelijker een keuze maken. Binnen de segmenten is het dan ook nog eens belangrijk om de producten merk per merk te ordenen. Dat maakt het extra overzichtelijk, wat bijdraagt tot een aangename winkelervaring voor de klant. Extra tip: als u beschikt over een grote koelkast, kunt u ze nog aantrekkelijker maken door binnenin gebruik te maken van displays (in kunststof, want karton is schimmelgevoelig) om bepaalde producten in de kijker te zetten. Dit is handig bij trendgevoelige dranken zoals smaakwaters, dranken zonder toegevoegde of met enkel uitsluitend natuurlijke suikers, alcoholvrije bieren, low calorie drinks en dergelijke.”

Levelling in de koelkast

“Naast de segmentatie is het ook belangrijk dat de frigoruimte mooi opgevuld is en dat alle producten netjes naar voor zijn geschoven, perfect geleveld. Zo krijgt de klant een overzichtelijk aanbod, zonder lege plekjes in de koelkast. Een goed gestructureerde koelkast geeft een betere indruk en dat leidt tot meer verkoop. Bovendien kunt u op die manier sneller (toekomstige) out-of-stocks opsporen en vermijden, wat dan weer bijdraagt aan de rendabiliteit van uw zaak. Een extra tip is om te werken met dubbele facings, dus twee rijtjes van een bepaald product in plaats van één. Onderzoek heeft al aangetoond dat dit leidt tot meer verkoop.”

Populairste producten op ooghoogte

“Een laatste tip is om de best verkopende producten, zoals cola’s en bieren, op ooghoogte te plaatsen in de koelkast. Want we weten allemaal: zien doet kopen en het behoort toch ook tot het verwachtingspatroon van veel klanten. Anderzijds kunt u er ook voor kiezen om de vernieuwende en trendy producten op ooghoogte te plaatsen, zodat ze net dat tikkeltje meer opvallen. Klanten die dan toch de voorkeur geven aan hun gewoonlijke favoriet, zullen zich zonder problemen een beetje bukken of hoger grijpen voor het drankje van hun keuze. Dit hangt van uw cliënteel af.“

frigo's koelkasten

Mainstream versus trend

“In een winkel waar veel jonge mensen over de vloer komen of in een stedelijk gebied, zijn trendgevoelige dranken doorgaans meer in trek. Het komt er dus op aan om uw klanten zo goed mogelijk te kennen en te voorzien in hun behoeften. Een goede richtlijn op vlak van verdeling is 80% mainstreamers en 20% specifieke, innovatieve dranken.”

Vermijd overaanbod

“Veel keuze op vlak van dranken is goed maar vermijd wel een overaanbod. Want te veel keuze maakt het moeilijk om te kiezen, waardoor het impulsmoment verloren gaat en hij/zij uw zaak verlaat zonder een drankje.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Josefien De Bock12 maart 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine