Gezondheidstrend ook in zoute snacks terug te vinden

Zo speelt u in op alle snackprofielen

Zoute snacks

Duurzaamheid, veganisme, suikerarm, glutenvrij, minder vet … Het zijn stuk voor stuk termen die de Belgische consument steeds vaker nastreeft. De gezondheidstrend hoort bij de dagelijkse levensstijl, maar we kunnen niet ontkennen dat we ons te gepasten tijde vastgrijpen aan een guilty pleasure. En daar maken zoute snacks al jaren een belangrijk deel van uit. De gezondere nieuwigheden en de gekende klassiekers vullen elkaar goed aan en ondanks de gezondheidstrend blijven de klassiekers geliefd bij de Belg. En daar zal niet snel verandering in komen.

zoute snacks pepsico
De pure zoute chips en nootjes blijven zeer geliefd, consumenten zijn nu eenmaal gewoontedieren. Deze snacks mogen dan ook niet in het aanbod ontbreken

‘Snackificatie’ in de 21e eeuw

Eeuwenlang was de westerse samenleving opgebouwd rond het ontbijt-lunch-diner-concept, op basis van een voorspelbaar dagelijks bestaan en gestroomlijnde planning. Eetculturen zijn echter zeer dynamisch en een verandering in de samenleving betekent dan ook vaak een verandering in eetgewoontes. De steeds mobielere levensstijl en de stijgende nood om te multitasken zorgt dat de consument zich vaak op de weg bevindt en een flexibeler eetpatroon dient te hanteren. Het ruime aanbod aan snacks wordt dan ook vaak met open armen onthaald en de term snackificatie – waarbij tussendoortjes de klassieke maaltijd vervangen – raakt steeds meer ingeburgerd. Aangezien smaakbeleving een van de hoofdzaken is bij snacks, mogen de gezouten varianten niet ontbreken.

Snackprofielen in kaart

Dat velen van een snack genieten, zal door niemand ontkend worden, maar toch is er een groot verschil op te merken tussen de frequentie van snackgebruik. Het grote snackonderzoek van iVox en Food in Mind onderscheidt vier types: de conventionele supersnacker, de nomadische impulssnacker, de bezorgde kleine snacker en de evenwichtige niet-snacker.

De conventionele supersnacker krijgt de stempel van fervent snackliefhebber, die regelmatig de dag doorbrengt met een tussendoortje ter vervanging van een volwaardige maaltijd. Deze categorie bestaat uit één vijfde van de consumenten en is daarmee een interessante doelgroep voor het retailkanaal. De impulssnacker geniet vooral van de on-the-go-snack, is gesteld op variatie en schrikt er dan ook niet van terug om nieuwe producten uit te testen. De lichte snackers zien een tussendoortje vooral als echte guilty pleasure en geven dan ook vaak de voorkeur aan volwaardige maaltijden op regelmatige tijdstippen. De laatste groep laat de snacks wijselijk aan de kant liggen en opteert voor groenten en fruit als de zin in een tussendoortje komt bovendrijven.

Pop corn
Ook de gezouten popcorn is al lang populair, maar evolueert nu ook steeds meer van ‘kermisartikel’ in de hoek van de winkel tot een volwaardige snack in het aanbod.
d-drinks zoute snacks
Moonpop bracht een biologische, veganistische, glutenvrije en vezelrijke popcorn op de markt. Kleine verpakkingen tussen de 25 en 35 gram spelen perfect in op de steeds snellere levensstijl en de on-the-go-trend

Invloed van COVID-19

De uitbraak van het coronavirus heeft velen voor een voldongen feit geplaatst: enkele weken tot zelfs maanden verplichte thuisquarantaine. En dat had wel degelijk gevolgen voor het eetpatroon van de gemiddelde Belg. Uit het onderzoek bij 1000 Belgen van onlineapotheek Viata in samenwerking met het onderzoeksbureau Ivox blijkt namelijk dat 35% van de bevraagden het cijfer op de weegschaal zag stijgen. 3% kwam zelfs meer dan 5 kilo bij. De oorzaak moeten we niet ver zoeken. Uit verveling wordt vaker gegrepen naar een snack en ook angst (42%) en stress (33%) deden de consument meer naar het ongezonde grijpen. Het gebrek aan diverse sport- en bewegingsmogelijkheden kon dit effect alleen maar versterken.

Ken de zoute klassiekers

Hoewel de consument vaak vragende partij is voor meer variatie, blijven de klassieke zoute snacks de tand des tijds doorstaan. We kunnen er nu eenmaal niet omheen dat mensen gewoontedieren zijn. Velen grijpen graag nog eens terug naar smaken uit het verleden, of het nu uit nostalgische verlangens naar de kindertijd is of omdat het gewoon goed smaakt. Zo doet u de consument nog steeds een groot plezier met de klassieke zoute chips, pindanootjes en krakelingen. Ook de gezouten popcorn is al lang populair, maar evolueert nu ook steeds meer van ‘kermisartikel’ in de hoek van de winkel tot een volwaardige snack in het aanbod.

Zoute snack
 Velen grijpen graag nog eens terug naar smaken uit het verleden, of het nu uit nostalgische verlangens naar de kindertijd is of omdat het gewoon goed smaakt
pepsico zoute snacks
De Sunbreaks meergranenchips is gemaakt van onder andere maïs, tarwe en haverbloem. De golvende chips is goudgebakken in zeezout en bestaat uit 58% volkorengranen

trends in zoute snacks

Klassiekers scoren dan wel goed, maar veel consumenten durven al eens een nieuw alternatief uit te proberen en het is dan ook de combinatie van klassiek met innovatief dat goed scoort. Een onverwachte prikkel naar een nieuwe smaak of gewoon omdat iets nieuws proberen toch een beetje spannend is; er zijn diverse redenen waarom nieuwe producten in de smaak kunnen vallen. De grootste trend situeert zich in het winnend belang van gezonde voeding, maar ook de verandering in levensstijl en de bijhorende nood aan on-the-go-producten heeft een invloed op de smaken én op de grootte van de verpakkingen.

Gezondheidstrend omarmen

Als het op zoute snacks aankomt, is de consument heel duaal. Gezonde voeding wint aan belang, maar genieten mag nog steeds, zij het met mate (of met maten). ‘Guilty pleasures‘ worden afgewisseld met bewust gezonde(re) keuzes maken en daar spelen de vele innovatieve zoute snacks sterk op in. De diverse fabrikanten zien een groeiend potentieel in deze trend en dat is ook merkbaar aan de diversiteit in het aanbod. Veganistische en plantaardige chips als bron van proteïnen, meergranenchips met een aanzienlijk lager vetpercentage of gluten- en lactosevrije varianten … De gezondere alternatieven zijn niet meer weg te denken.

zoute snacks popchips
De plantaardige chips van Corners hebben een missie: een smaakvolle chips met een gezonde touch, zoals een proteïnechips met barbecuesmaak of de Pop Veggie Crisps op basis van erwten, kikkererwten en bieten

Stapje verder dan traditioneel zout

Of het nu om een hartige of vettige toevoeging gaat, zout kan met diverse smaken gecombineerd worden. Koekjes met gezouten karamel bijvoorbeeld? Vaak een onweerstaanbare combinatie en een allemansvriend. Maar ook chips op basis van zeezout met zeewiersmaak of gewoon zout met balsamico behoren tot de mogelijkheden. Naast de diversiteit aan smaken, zien we ook een verandering in de verpakkingen. De drukke levensstijl zorgt vaak voor weinig tijd. Eten moet snel kunnen gaan, bij voorkeur zonder aan kwaliteit in te perken. De praktische kant primeert steeds vaker en daar spelen de kleinere verpakkingen van de zoute snacks goed op in. Een consument wilt namelijk vaak geen volledige zak chips of nootjes kelderen, maar grijpt sneller naar de on-the-go-portie voor slechts één persoon. De ideale snack tijdens het autorijden, tussen de vergaderingen door of gewoon als hapje bij een goede film.

Tip voor de retailer

Consumenten maken steeds vaker een verantwoorde keuze voor het stillen van een kleine honger. Het loont dan ook de moeite om hierop in te spelen in uw winkel, om een zo ruim mogelijke doelgroep aan te spreken. Chips dat vegan en glutenvrij is of een variant met minder vet? Consumenten zouden er wel eens vaker naar kunnen grijpen. Maar vergeet vooral niet om de balans te behouden. Gezondere producten zijn vaak hoger in waarde (met betrekking tot de omzet en marge), dus elk verkocht zakje levert een positieve impact op, maar ook de klassiekers mogen niet ontbreken.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Kiosk 

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.