LAGE INVESTERINGSKOST, GROTE MARGE: IMPULSIJS BLIJFT MUST

MET MIX VAN KLASSIEKERS EN NIEUWE TRENDS

impulsijs
Impulsijsjes kunnen de perfecte aanvulling worden in uw aanbod aan de kassa

Een categorie van impulsaankopen waar uw klant veel animo voor heeft én waarmee u extra omzet maakt, met een mooie marge en een lage investeringskost, terwijl u er zelf niet al te veel aandacht aan moet besteden, omdat de fabrikanten elk jaar stevig campagne voeren … Het maakt ijsjes erg interessant om te verkopen. Als u de vriezer dicht bij de kassa plaatst, vallen de ogen van uw wachtende klant erop, waarna hij smelt. Zowel door de klassiekers, als door allerlei nieuwe trends, zoals vegan ijsjes en roomijs met alcohol – ook in pralines.

Unilever
Speciale editie van Ola’s Raket, voor de vele fans van Buzz Lightyear, over wie een nieuwe animatiefilm draait in de bioscoop

MARKT

De verkoop van (impuls)ijs zat de laatste jaren in stijgende lijn en groeit vandaag nog altijd, zo bevestigen Euromonitor-rapporten en de verkoopcijfers van de fabrikanten. Natuurlijk kenden we de voorbije twee jaar wel een kleine dip in de verkoop via het out-of-homekanaal, maar dat zal volgens Unilever ongetwijfeld weer veranderen dit jaar. Voor de zomer van 2022 zijn de verwachtingen van de producent ronduit zeer positief. De consumptie zal toenemen.

Gedreven door innovaties

De fabrikanten blijven dan ook jaar na jaar innoveren met nieuwigheden. Denk bijvoorbeeld aan ijs met alcohol, een categorie die volgens fabrikant LiQ in de lift zit. Het is maar een van de vele nieuwigheden waarmee producenten de consumenten willen blijven verrassen. En die lusten zeker niet langer alleen in de zomer een ijsje. LiQ biedt smaken die zowel voor de zomer als de winter passen, zoals Brownie Irish Coffee en Cookies & Cream Amaretto.

LIQ

Nieuw dit jaar: ijspralines van LiQ. Romig vanille-ijs met een scheutje Baileys, omhuld door Belgische chocolade

Zero Waste

Een categorie van impulsaankopen waar de consument veel animo voor heeft en waarmee u extra omzet draait, zonder dat u er veel aandacht aan moet besteden. Elk jaar stimuleren de fabrikanten ook de verkoop met grote marketingcampagnes. Tegelijk zitten de marges goed. Nu hangt het er natuurlijk wel vanaf voor welke prijs u het product inkoopt en verkoopt. Koopt u bijvoorbeeld een Raket van Ola in tegen ongeveer 45 cent en verkoopt u het tegen de adviesprijs van 1 euro, dan boekt u een marge van 55%. Tegelijk hebt u geen waste, aangezien ijsjes lang houdbaar zijn.

Hoe ondersteunen leveranciers u bij de verkoop?

1// Consumentenadviesprijzen
Om de juiste prijs te kiezen, kunt u de consumentenadviesprijzen raadplegen. Ofwel bij uw grossier, ofwel bij de producenten zelf.

2// Onderhoud diepvriezer
Ook voor een gratis onderhoud en/of herstelling van uw aangekochte of geleasete diepvriezer kunt u te allen tijde contact opnemen met de vertegenwoordiger.

3// Schapadvies op maat
Vragen over hoe u de diepvriezer het best indeelt? Ook daarbij kunt u rekenen op hulp van de producent. Bijbestellen kan dan via de grossier.

Unilever

Unilever
Een van dé trends blijven zeker ook vegan ijsjes, zoals deze van Unilever

TRENDS

Bij het samenstellen van het aanbod zal Unilever aanbevelen om een kernaanbod te verkopen, gebaseerd op de verkoop tijdens de voorgaande jaren, de sector en de grootte van de vriezer. Daarbovenop stelt de fabrikant innovaties voor, gebaseerd op trends en het type bezoeker dat bij u over de winkelvloer komt. Het aanbod van LiQ is sowieso doelbewust beperkt, met enkele bestsellers en smaken voor iedereen.

Om vegan ijs te bekomen, worden alternatieven gezocht voor de ingrediënten van dierlijke oorsprong

Vegan

Denk bijvoorbeeld aan vegan ijs. Een trend die niet meteen lijkt te verdwijnen – zowat iedereen kent het fenomeen en steeds meer consumenten passen hun levensstijl aan. Om vegan ijs te bekomen, worden alternatieven gezocht voor de ingrediënten van dierlijke oorsprong. De alternatieven voor melk in ijs worden gemaakt op basis van plantaardige ingrediënten zoals kokos, amandel en soja.

LIQ
Een trend van de voorbije jaren: roomijs versterkt met wat alcohol zoals Bourbon of Amaretto

IJs met alcohol

Vrij nieuw is ijs met alcohol. Fabrikanten brengen nieuwe dessertervaringen door een romig en indulgent ijssmaakje op te hemelen en te versterken met wat alcohol zoals Amaretto. In cups, op sticks én vandaag ook als ijspralines: romig vanille-ijs met een scheutje Baileys, omhuld door Belgische melkchocolade, met een Irish Cream-hart. Gezien het ijs alcohol bevat, mag u het enkel aan volwassenen verkopen. Maar de hoeveelheid alcohol valt bij LiQ mee: 0,4 à 0,6% in de sticks, 2,9 à 3,1% in de cups. Het alcohol dient enkel om de smaak te versterken, aldus de fabrikant.

IJsboerke

IJsboerke
Bij IJsboerke kan u ijs vinden gemaakt op basis van soja en uiteraard zijn ook de waterijsjes 100% vegan

PRAKTISCH: HOE, WAT EN WAAR?

Het koelsysteem

Als u ijs aanbiedt, koopt u logischerwijs ook een aangepast koelsysteem aan. Een diepvriezer schaft u makkelijk aan via de producent of de grossier van wie u ijs afneemt. U vindt vriezers in verschillende modellen (tafelmodel of staand), groottes (van kleine toestellen waarin zes verschillende soorten ijsjes kunnen tot grote vriezers waarin u tot 18 referenties kunt aanbieden). Fabrikanten bieden aantrekkelijke promoties voor nieuwe klanten. Elke aangekochte diepvriezer wordt gevuld met een gratis lading ijsjes. Meer nog: de verkoopwaarde van dit ijspakket is gelijk aan de aanschafwaarde van de vriezer. Zo verdient u de investering meteen terug.

Elke aangekochte diepvriezer wordt gevuld met een gratis lading ijsjes

Volop ondersteund door reclame

Verder ondersteunen de producenten u met POS-materiaal, waarmee u aan uw klanten duidelijk kunt maken dat u ijsjes verkoopt. Hun POS-pakketten bevatten meestal een insteekmap met assortimentskaartjes, een wobbler, een afvalbak en een gevelvlag inclusief houder.

Waar in de winkel?

Een tafelmodel kunt u op de toonbank zetten, een staand model zet u dicht bij de kassa. Niet alleen omdat een ijsje een impulsaankoop is, waaraan uw klant denkt terwijl die in de wachtrij staat, maar ook omdat hij of zij dan snel kan afrekenen. Zo verkleint de kans dat het ijsje voortijdig ontdooit op een warme dag. Mogelijk moet u de vriezer zelf installeren, maar dit is zeer eenvoudig. U pakt de vriezer uit, schakelt het toestel in en stelt de temperatuur in. Na 24 uur mogen de ijsjes erin. Deze worden later geleverd, zodat de diepvriezer zeker op temperatuur is. Natuurlijk moet er wel een stopcontact in de buurt zijn. Waak er ook over dat de roosters van de vriezer vrij blijven (niet tegen een muur).

Met dank aan: LiQ, IJsboerke, Unilever

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Kiosk 

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.