- 12 mei 2022
- Door Josefien De Bock
- | 4 min. leestijd
Klassiekers en gezonde snackrepen gaan hand in hand
De verkoop van snackrepen, chocolade- en candybars in de krantenwinkel zit al een tijdje in de lift. Door de coronapandemie en de bijhorende lockdownmaatregelen waren mensen minder onderweg en moesten veel winkels tijdelijk de deuren sluiten. Hierdoor was er minder vraag naar on-the-go-snacks in 2020. In 2021 herademde de markt en die positieve trend zet zich verder in 2022. Om de consument te blijven verrassen, brengen de fabrikanten heel wat nieuwe varianten van hun klassiekers op de markt. Die gaan hand in hand met gezonde producten met minder suiker, minder ongezonde vetten en minder toegevoegde bestanddelen.

De markt vandaag
Veel vraag naar on-the-go-snacks
De voorbije twaalf maanden steeg de verkoop van de confectionary-categorie in de retail met 1,9%. Binnen deze categorie gaan de chocoladebars met 2,6% achteruit, terwijl de candybars groeien met 3,9%. De sterkste stijging zien we bij de nutritional of gezondere snackrepen. Die gaan met meer dan 50% vooruit, waaronder een grote groei binnen het on-the-go-kanaal (cijfers: Nielsen Barometer, P2 2022, MAT). Er wordt verwacht dat deze stijgende trend zal aanhouden de komende jaren.
De voornaamste reden voor de steeds groeiende populariteit van snackrepen is de 'snackification of mealtime'-trend. Volgens marktonderzoeksbureau Euromonitor vervangen mensen jonger dan vijftig hun traditionele maaltijden steeds meer door kleine snacks gedurende de hele dag. Dit gaat vaak ten koste van het ontbijt en/of de lunch. Snackrepen worden geconsumeerd op tal van momenten: als tussendoortje, ter vervanging van het ontbijt, voor of na het sporten, voor we naar een feestje gaan 's avonds … Het avondeten blijf meestal overeind omdat dit in een sociale context gebeurt. Het gevolg van deze trend is dat het aanbod aan on-the-go-snacks flink toeneemt.
Dagbladhandel als allround convenience store
Naast het aanbod evolueert ook de rol van de dagbladhandel zelf. De kiosk anno 2022 is uitgegroeid tot een soort 'one-stop convenience shop'. In de winkels van het Ubiway Retail-netwerk, bijvoorbeeeld, kan men niet alleen terecht voor pers, tabak en kansspelen – de drie traditionele pijlers van de krantenwinkel – maar ook voor een groot aanbod aan voeding en zoveel meer (bv. fruit, zuivel, salades, broodjes, bloemen, papierwaren, boeken, toiletpapier). Vaak hebben deze winkels uitgebreide openingsuren (bv. van 6.00 uur 's morgens tot 23.00 uur 's avonds) om zoveel mogelijk klanten op hun wenken te bedienen.



Assortiment
Klassiekers en gezonde varianten
De consument van vandaag wordt steeds veeleisender en verwacht een groot aanbod aan producten in de dagbladhandel. De fabrikanten zetten dan ook volop in op nieuwe producten en formaten. Om de consument te blijven verrassen, lanceren ze regelmatig special en limited editions. Die verkopen altijd zeer goed. Een goed aanbod aan snackrepen en chocolade- en candybars bestaat uit een combinatie van klassiekers en gezonde varianten met minder suikers en minder ongezonde vetten en meer goeie bestanddelen. Met een breed aanbod spreekt u een zo groot mogelijke doelgroep aan, wat leidt tot extra omzet in uw winkel.
Om de consument te blijven verrassen, lanceren fabrikanten regelmatig special en limited editions
Verantwoorde snackbars
De gezondheidstrend was al een tijdje aan de gang en zeker sinds de pandemie is de consument nog meer bezig met gezonde voeding. Men is op zoek naar voeding met zo weinig mogelijk suikers, ongezonde vetten en toegevoegde bestanddelen. Uit een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau iVOX blijkt dat 30% van de Belgen graag gezonder wil eten maar dat minder dan de helft het daadwerkelijk volhoudt. Fabrikanten van snack- en candybars spelen hierop in met een uitgebreid aanbod aan gezonde, verantwoorde tussendoortjes. De focus ligt op drie aspecten, die bij voorkeur gecombineerd worden in één product: vrij van toegevoegde bestanddelen (bv. kunstmatige stoffen, bewaarmiddelen), rijk aan goeie voedingsstoffen (bv. eiwitten, vitamines, gezonde vetten) en arm aan calorieën, suiker en ongezonde (verzadigde) vetten. Daarnaast verkopen producten met een bio- en/of clean label steeds beter doordat de consument veel aandacht besteedt aan de herkomst van voeding en de oorsprong van ingrediënten. Snacks die zo puur en zo voedzaam mogelijk zijn, hebben bij de consument van vandaag een streepje voor.
Guilty pleasures
Dat er meer interesse is in gezonde snacks betekent niet dat we nu met z'n allen gaan switchen naar verantwoorde snackrepen en candybars. Want de consument wil nog steeds genieten en zichzelf verwennen, zij het met mate. De verkoop van de traditionele snackrepen blijft dan ook stabiel en gaat perfect hand in hand met de stijgende populariteit van gezonde producten. De "tijdloze" klassiekers mogen dus zeker niet ontbreken in uw assortiment. Om te blijven voldoen aan de veranderende behoeften van de consumenten, lanceren de fabrikanten ook regelmatig nieuwe producten met een even lekkere smaak, al dan niet met gezondere en/of natuurlijke ingrediënten.

In de winkel
Goeie visibiliteit en sterke promoties
Snackrepen en chocolade- en candybars zijn dé impulsproducten bij uitstek. Plaats ze daarom goed zichtbaar in de buurt van de kassa en zet de benefits goed in de kijker. Doorgaans zijn gezondere producten iets duurder in aankoopprijs dus maak duidelijk aan de klant waarvoor hij/zij meer betaalt.
Gevarieerd promotieaanbod
Maak gebruik van het promotiemateriaal dat de fabrikanten aanbieden, zoals posters, wobblers, railstrips of pop-updisplays. Hiermee zet u de producten extra in de kijker op de toog van de kassa, wat de verkoop een duwtje in de rug geeft. U kan ook communiceren over nieuwe producten via informatieve schermen in uw winkel. Zorg voor een gevarieerd promotieaanbod, want klanten houden van promoties, zelfs bij een impulsaankoop. Zet niet enkel de topproducten in de kijker maar ook producten die steun nodig hebben en uiteraard nieuwe producten, om ze zichtbaarheid te geven.

Informeer uw klant
De fabrikanten besteden veel aandacht aan een transparante en informatieve communicatie over hun producten. Op de verpakking worden de gezondheidsclaims duidelijk weergegeven en de consument vindt er een duidelijke lijst van ingrediënten. Zorg ervoor dat u zelf ook goed op de hoogte bent van de (nieuwe) producten die u verkoopt. U hoeft niet alle details te kennen. Maar als u vragen van uw klanten kan beantwoorden, prikkelt u hun nieuwsgierigheid en zo krijgt de verkoop een boost. Veel consumenten moeten over de streep getrokken worden om iets nieuws te proberen dus overtuig hen dat gezonde producten ook lekker kunnen zijn.