Consument loopt warm voor hartige ovensnacks

Plantaardige producten zitten in de lift

Pastridor worstenbroodje
Het worstenbroodje is een van de bekendste en meest geliefde gevulde deegsnacks die we kennen. Pastridor heeft nu ook een vegetarische variant voor de liefhebbers

Er worden steeds meer warme ovensnacks verkocht in de dagbladhandel. Hier zijn verschillende redenen voor: ovensnacks zijn makkelijk om te bereiden, hebben een lange houdbaarheid en zorgen voor een mooie marge. Bovendien zijn ze een ideaal impulsproduct. Want hoeveel klanten kunnen er weerstaan aan de overheerlijke geur van versgebakken broodjes of snacks wanneer ze uw winkel binnenkomen? De traditionele pijlers van de dagbladhandel – pers, tabak en kansspelen – staan al geruime tijd onder druk. Door warme snacks aan te bieden, kunt u extra omzet genereren en zo het eventuele verlies in de andere categorieën opvangen.

Veranderd snackgedrag van de consument

Snackification of mealtime

Een eerste reden voor de stijgende populariteit van warme snacks in de dagbladhandel is de 'snackification of mealtime'-trend. Volgens marktonderzoeksbureau Euromonitor vervangen mensen jonger dan vijftig hun traditionele maaltijden alsmaar vaker door kleine snacks, verspreid doorheen de ganse dag. Dit gaat vaak ten koste van het ontbijt en/of de lunch. De consument kiest voor een snack als tussendoortje ter vervanging van het ontbijt, voor of na het sporten, tussen meetings in … De consument leeft als het ware in een constante rush, waardoor het aanbod aan snacks aanzienlijk toeneemt.

Diversifoods

Diversifoods
De grens tussen ontbijt, lunch en avondeten vervaagt. Warme on-the-go-snacks gaan al van 's morgens vroeg vlotjes over de toonbank (Diversifoods)

Voorkeur voor warme, hartige snacks

De consument heeft tegenwoordig een duidelijke voorkeur voor warme, hartige snacks. Die geven meer het voldane gevoel van een volwaardige maaltijd genuttigd te hebben dan (vaak suikerrijke) chocolade- of snoeprepen. Uit cijfers blijkt dat warme on-the-go-snacks al vanaf 's morgens vroeg vlotjes over de toonbank gaan in de dagbladhandel en het tankstation. Dit toont aan dat de grens tussen ontbijt, lunch en avondeten steeds meer vervaagt.

Mora
Mora lanceert meerdere vegetarische alternatieven om in te spelen op de alsmaar groeiende groep flexitariërs

Snacking zit in de lift

De dagbladhandel is de uitgelezen plek om in te spelen op het veranderde snackgedrag van de consument. Doorheen de dag passeren veel consumenten langs uw zaak, bijvoorbeeld scholieren of mensen die onderweg zijn van en naar hun werk. Als u warme snacks aanbiedt, trekt u klanten aan die speciaal daarvoor naar uw winkel komen. Fabrikanten bevestigen dat ze steeds meer dagbladhandelaars tot hun klanten kunnen rekenen, hoewel het aantal krantenwinkels in Vlaanderen daalt. De vraag naar warme snacks per verkooppunt zit met andere woorden in stijgende lijn. Terwijl er in het begin van de coronaperiode een dip was in de verkoop doordat mensen plots veel minder op de baan waren, verkopen warme snacks vandaag beter dan ooit.

Trends

De klassiekers blijven goed verkopen

De favorieten van de consument houden stand. De voorkeur gaat nog steeds uit naar eenvoudige vleessnacks, die snel on-the-go gegeten kunnen worden. Denk aan (gevulde) kroketten, gehaktballen, bitterballen, gevulde bladerdeegsnacks (bv. kaas- en worstenbroodjes). Deze snacks vervangen vaak een maaltijd en/of fungeren als vluchtig verwenmoment. Ze kunnen dus zeker niet ontbreken in uw assortiment. Warme snacks met kip (bv. kippennuggets) vormen een mooie aanvulling op deze basis. Die vallen ook erg in de smaak, deels omdat ze makkelijk kunnen gedeeld worden met anderen.

Mora
De Mora Taco en Bamiblok halen inspiratie uit exotische oorden

Etnische invloeden

Etnisch getinte producten doen het zeer goed, bijvoorbeeld taco's, loempia's, focaccia's, (mini)pizza's, bamischijven, falafelballetjes en andere varianten. De consument staat meer dan ooit open voor nieuwe, exotische smaken en (eet)culturen. De fabrikanten spelen hierop in met een uitgebreid aanbod aan warme snacks met Italiaanse, Mexicaanse, Aziatische of andere invloeden. Ook halalsnacks verkopen zeer goed als gevolg van de toegenomen multiculturaliteit.

Plantaardig en gezond

Steeds meer mensen eten vegetarisch of veganistisch en dat weerspiegelt zich in het gamma warme snacks. De meeste fabrikanten lanceren één of meerdere vegetarische alternatieven om in te spelen op de alsmaar groeiende groep flexitariërs (mensen die bewust enkele dagen per week geen vlees eten). De plantaardige snack is niet langer een niche. Parallel aan de plantaardige evolutie zijn veel consumenten bezig met bewust en gezond eten. Daarom brengen veel fabrikanten vegetarische producten op de markt met minder calorieën, suiker, zout en/of ongezonde vetten. Snacks passen misschien niet volledig in de huidige gezondheidstrend, maar met dergelijke "gezonde snacks" heeft men toch het gevoel dat men de gezondheid niet te veel schaadt. We spreken in deze context van de "bewust ongezonde consument".

Mensen jonger dan vijftig vervangen hun traditionele maaltijden alsmaar vaker door kleine snacks, verspreid doorheen de dag

Flexitarian Basterds
De Vega Frick en Vega Burger van Flexitarian Bastards zijn een mooi voorbeeld van een 100% vegetarische variant
met maar liefst 80% minder vet en 50% minder calorieën t.o.v. de gemiddelde frituurvariant. Hij leent zich dus perfect
tot de wensen van de bewust ongezonde consument

Wat heeft u nodig in uw zaak?

Om warme snacks aan te bieden in uw dagbladhandel, moet u het volgende voorzien:

Diepvries en oven

De aanschaf van een diepvries en een professionele afbakoven is een must om snacks aan te bieden in uw winkel. Een "gewone" oven volstaat niet om op de juiste manier warme snacks te bereiden. Bake-off ovens zijn verkrijgbaar in verschillende maten en uitvoeringen, afhankelijk van uw concept en de ruimte die u heeft in uw winkel/keuken. Weet u niet goed hoe u hiermee moet beginnen? Dan kunt u bij de fabrikanten terecht om u te helpen bij uw keuze.

Warmhoudkast

Zorg ook voor een warmhoudkast. Ovensnacks zijn namelijk speciaal ontwikkeld om lang warm te blijven. Met een warmhoudkast kunt u de snacks op voorhand bereiden en ze kant-en-klaar presenteren in de winkel. Hierdoor bespaart u uzelf werk wanneer het druk is in de winkel én zullen de ovensnacks vlotter over de toonbank gaan. Want iets zien dat smakelijk oogt, zet aan om het te kopen. Tip: richt de deuren van de warmhoudkast naar uw klanten. Zo kunnen ze de snacks zelf nemen, wat de verkoop nog meer stimuleert.

Hoe lang kunt u de producten verkopen? Als u ze na bereiding meteen in de warmhoudkast plaatst (70 °C), kunnen ze 2 tot 4 uur verkocht worden. Diepgevroren snacks zijn doorgaans tot 12 maanden houdbaar. Eenmaal ontdooid en gekoeld bewaard (4 °C) blijven ze tot 48 uur houdbaar.

Van Geloven
De originele Brabantse draadjesvleeskroket van Ad van Geloven, naar authentiek recept

Extra's stimuleren de verkoop

Om de ervaring voor uw klanten zo aangenaam mogelijk te maken, is het goed om te zorgen voor enkele extra's:

  • Voorzie papieren servetten, kartonnen bakjes/zakjes en/of bestek in karton. Op die manier kunnen uw klanten hun snack makkelijk meenemen en onderweg netjes consumeren.
  • Vergeet niet dat het wettelijk verplicht is om de snacks die u verkoopt te voorzien van een naam- en prijsaanduiding. Dit maakt het ook makkelijker voor de klant om een keuze te maken uit uw aanbod.
  • Volg nauwgezet de HACCP-normen van de FOD Volksgezondheid om de voedselveiligheid te garanderen en besmettingsgevaar te vermijden.
  • Zorg voor een fiche met informatie over de allergenen. Steeds meer klanten hebben een voedselintolerantie of vermijden bepaalde bestanddelen in voeding (bv. gluten, soja, noten …). 

Stimuleer impulsaankopen

Warme snacks zijn de ideale impulsaankoop. Plaats ze daarom dicht bij de kassa, bij voorkeur naast de viennoiserie (indien u dit aanbiedt). Maak gebruik van het promotiemateriaal van de fabrikanten (bv. toonbankdisplays, posters …). Om de verkoop extra te stimuleren, kunt u uw klanten slimme combideals aanbieden, bijvoorbeeld een warme snack + frisdrank voor een interessante prijs.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Kiosk 

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.