Dag- / week- / maandbladenPremium

KOOKBOEKEN ZIJN EEN GRAAG GEGEVEN EINDEJAARSCADEAU

Mediagerelateerde titels maken meeste kans

Kookboeken gaan niet in grote getale over de toonbank in krantenwinkels. Uitzonderingen zijn kookboeken geschreven door bv's. Denk aan de bestsellers van Sandra Bekkari, bekend van VTM. Het is voor de dagbladhandel niet evident om altijd op de kar te springen omdat verdelers/uitgevers een kookboek 'niet zomaar' afzetten als de kans op retours groot is. Toch kan een kookboek waar iedereen over spreekt in uw schap voor de kers op de taart zorgen. Denk er eens aan in de eindejaarsperiode. Dan staan kookboeken vaak op nummer 1 op de lijstjes van populairste kerstcadeaus.

kookboeken dpg media lannoo

HET (KOOK)BOEK IN DE DAGBLADHANDEL

Opportuniteit voor (kook)boeken

Uitgeverijen en verdelers ondervinden dat de dagbladhandels bezig zijn aan een zoektocht en dat ze manieren trachten te vinden om rendabel te blijven. Naast de klassieke producten als tabak en loterijproducten wordt ingezet op een pakketjesdienst, een postpunt enzovoort. Of ze worden heuse buurtwinkels. Dus eigenlijk ligt hier een opportuniteit voor een kleine boekenafdeling.

Online: grote concurrent

Dagbladhandels die boeken al geïntegreerd hebben in hun aanbod, kiezen in de eerste plaats voor een aantal romans. Vrije tijd non-fictieboeken, waartoe de kookboeken behoren, worden minder of niet verkocht. Komt daarbij dat boeken tegenwoordig gretig online worden gekocht. De onlineverkoop heeft een marktaandeel van zo'n 20%. De grootste speler is het Nederlandse Bol.com. Alle andere verkoopkanalen verliezen terrein. Het is dus geen gemakkelijke opgave voor de dagbladhandelaar om vlot boeken aan de man te brengen, laat staan kookboeken. Dagbladhandels zijn niet per se de beste afzetmarkt.

Rol van lokale boekhandel

En toch kunnen boeken een mooie aanvulling zijn op het klassieke assortiment, dat onder druk staat. Een verdere professionalisering van krantenwinkels, het feit dat ze zich aan het heruitvinden zijn, biedt groeikansen. En als er geen boekhandel in de buurt is, zijn de mogelijkheden nog groter. In dat geval zou de dagbladhandelaar er kunnen voor kiezen de rol van lokale boekhandel op te nemen.

Probleem van retours

De situatie wordt er niet makkelijker op als je bedenkt dat ook uitgeverijen en boekenverdelers niet altijd staan te springen om eender welk boek tot in de krantenwinkels te brengen. Er zijn namelijk veel retours. Vandaar dat ze eerder terughoudend en voorzichtig zijn om (kook)boeken af te zetten.

Kookboeken DPG Media Lannoo Uitgeverij Sandra Bekkari Pascale NaessensKookboeken DPG Media Lannoo Uitgeverij Sandra Bekkari Pascale Naessens

BEKKARI EN NAESSENS AAN DE TOP

Een bestseller werkt

De verkoop van kookboeken bij de dagbladhandel is bijna uitsluitend afhankelijk van het bestsellergehalte van een boek. Een gezicht dat vaak in de media komt, een boek dat door vrienden en familie al is gekocht, kortom een boek dat je vaak ziet liggen en waar veel over wordt gesproken, heeft ook kansen bij de dagbladhandel. Maar: de evolutie van de verkoop heeft de dagbladhandelaar dus niet zelf in de hand omdat het succes afhangt van externe factoren, die niet retailgerelateerd zijn.

Toptitels krijgen kans bij dagbladhandel

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de titels die de uitgeverijen de moeite waard vinden om te verdelen bij de dagbladhandels, toptitels zijn. En daar zit al eens een kookboek tussen. Denk aan kookboeken van Jeroen Meus, Sandra Bekkari en Pascale Naessens. Die vind je in een dagbladwinkel. Zowel auteurs als uitgeverijen zijn blij als een titel bij veel retailers zichtbaarheid krijgt en verkoopbaar is.

Bekende mediafiguren

Maar niet alle toptitels of goed lopende kookboeken gaan in een krantenwinkel over de toonbank. Een vereiste is dat het boek behapbaar is, niet te gespecialiseerd en dus toegankelijk voor een breder publiek, zowel in look and feel, als qua type keuken. Nogal vaak is dat een kookboek van een lokale en populaire auteur eerder dan van een onbekend figuur. Een auteur die een bekend mediagezicht is, maakt veel kans. Sandra Bekkari werkt mee aan VTM-kookprogramma's, dus ja. Jeroen Meus doet dat voor VRT.

Een gezicht dat vaak in de media komt, een boek dat door vrienden en familie al is gekocht, kortom een boek dat je vaak ziet liggen en waar veel over wordt gesproken, heeft ook kansen bij de dagbladhandel. Denk aan kookboeken van Jeroen Meus, Sandra Bekkari en Pascale Naessens.

POPULAIRE KOOKBOEKEN IN TOP 20

Toch even opmerken dat Pascale Naessens geen link heeft met een tv-zender en toch via het dagbladkanaal verkocht wordt. Hier en daar een uitzondering dus. Zonder dagelijks tv-programma is een boek van Pascale Naessens trouwens al meerdere keren het best verkochte boek geweest op jaarbasis in Vlaanderen. Nooit meer diëten van Sandra Bekkari was in 2017 het best verkochte boek in de categorie non-fictie vrije tijd. Kortom: alleen de bestsellers hebben een kans bij de dagbladhandel. Gelukkig zit traditioneel in de top twintig naast stripreeksen, internationale thrillers en romantische fictie, een mix van boeken van tv-koks. Het eerder slechte nieuws is dan wel dat de laatste wat minder kookboeken door tv-figuren worden geschreven.

Kookboeken DPG Media Sandra Bekkari Uitgeverij Lannoo Pascale Naessens Jeroen MeusCIJFERS VOOR KRANTENWINKELS ONTBREKEN

Inzoomen op de cijfers van de verkoop van kookboeken, lukt wel voor de meeste kanalen, maar niet voor de krantenwinkels. Net zoals stripzaken worden zij niet opgenomen in de cijfers, noch die van Nielsen noch die van GFK. Jammer, omdat bestsellers toch een zekere verkoop kennen via dagbladhandels. De omzet op de boekenmarkt, en dan zeker de Vlaamse, blijft redelijk stabiel mede dankzij kookboeken. Meer nog: in de categorie non-fictieboeken nemen zij een serieuze hap als er een paar bestsellers zijn. Dit alles maakt duidelijk dat u als dagbladhandelaar een graantje kan meepikken. Het kan de kers op de taart zijn voor uw boekenrayon.

PRIJS LAGER DAN 25 EURO

Wie koopt een kookboek in een dagbladwinkel? Een populaire titel wordt als eens meegenomen om zelf te gebruiken. Op voorwaarde dat het een recente titel is. En als men een cadeautje zoekt, doet zo'n titel op weg naar uw toonbank ook wonderen. Een bestsellerkookboek is een typisch impulsproduct. Het moet dan ook snel kunnen meegenomen worden. Een bijkomende voorwaarde: de prijs moet laag zijn. Onder de 25 euro is aanvaardbaar. Alles wat daarboven ligt niet. De 'psychologische grens' ligt op 20 à 25 euro. Wat de gemiddelde winstmarges op een kookboek zijn, willen de uitgevers niet kwijt.

KOOKBOEK POPULAIR KERSTCADEAU

Vanaf september verschijnen meer boeken, en dus ook meer kookboeken. De verkoop stijgt gevoelig het laatste kwartaal van het jaar. En samenhangend met wat we hierboven schreven over het kopen van een kookboek als cadeau, zal het niet verwonderen dat de periode rond kerstmis de beste periode is voor de verkoop van kookboeken in uw zaak. Net zoals verzorgingsproducten staan boeken nog altijd op nummer 1 van de populairste kerstcadeaus. Dat blijkt uit cijfers van drawnames.be, de website die je helpt om namen te trekken als je in groep cadeautjes voor elkaar koopt. Zit in die boeken een kookboek als bestseller, dan schieten de verkoopcijfers ervan nog meer de lucht in met eindejaar. Nooit meer diëten voor vrouwen en Winterkost voor mannen: twee kookboeken die vaak te vinden waren onder de kerstboom.

Tips kookboeken 5 TIPS VOOR DE DAGBLADHANDELAAR
1) Informeren
Dagbladhandelaars kennen hun klanten doorgaans heel goed en weten dus welke interesses er leven. Informeer zeker de juiste klanten als u een kookboek in de aanbieding hebt.
2) Pre-sale
Organiseer op een toptitel een pre-sale. Laat klanten het kookboek vooraf al bestellen bij u in de winkel. Dan bent u zeker van de verkoop.
3) POS-materiaal
Uw leverancier en/of uitgever kan vaak posters leveren voor toptitels. Vraag ernaar. Voor een beperkt aantal titels zijn displays beschikbaar, voor mocht je groots kunnen uitpakken.
4) Facing
Het is belangrijk dat het kookboek direct en op korte tijdspanne in het oog springt. Zorg dat er voldoende covers van het kookboek zichtbaar zijn (facing). Dat trekt meer de aandacht dan een schikking zoals in de bibliotheek. Investeer in een paar houdertjes om het kookboek mooi te displayen in facing.
5) Evenement
Vraag uw leverancier/uitgever of er signeersessies georganiseerd worden voor het kookboek. Misschien komt uw winkelpunt wel in aanmerking. Of organiseer een klein event rond een bestseller. Communiceer goed op voorhand.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Charlotte De Noose24 september 2019
Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine