DAGBLADEN WORDEN VOOR RUIM 15% DIGITAAL VERSPREID
Franstalige titels stijgen digitaal sterker dan Nederlandstalige
Uit recente cijfers van de CIM Brand Reports blijkt dat dagbladen steeds vaker digitaal verspreid worden. Van een stijging met 30 procent voor de Nederlandstalige titels tot een stijging met 62 procent voor Franstalige titels. Daarmee stijgt het aandeel van de totale digitale verspreiding met om en bij 5 procent in vergelijking met 2017. De CIM Brand Reports bogen zich over de (betalende en gratis) verspreiding van kranten in 2018.

VERLIES COMPENSEREN
In Vlaanderen is het aandeel van digitale verspreiding 13,8%, in Wallonië is dat 17,5%. De digitale verspreiding van de kranten maakt het mogelijk om de daling van de geprinte versies te compenseren, gezien de globale cijfers (print + digitaal) voor 2018 een status quo zijn voor de dagbladpers in vergelijking met 2017.
GLOBALE CIJFERS
Als we naar de combinatie van geprinte en digitale versies kijken, blijkt dat aan Vlaamse kant enkel het verspreidingscijfer van De Standaard en De Tijd licht stijgt (elk met 4%). Met respectievelijk 104.575 exemplaren en 43.940 exemplaren. Aan Franstalige kant zien we een stijging bij Le Soir (+5%), La Libre (+2%) en L’Echo (+1%). Met 63.862 exemplaren voor Le Soir, 35.502 voor La Libre en 16.382 voor L’Echo. Anderzijds zijn er ook dalingen op te tekenen. L’Avenir en La Dernière Heure moeten elk 3% inleveren, ondanks de toename van hun digitale cijfers. In Vlaanderen verliest Gazet Van Antwerpen 4% en Het Nieuwsblad 3%.
STIJGING DIGITAAL
Per titel zien we dat de kranten van Mediafin het grootste aandeel van hun verspreiding uit digitaal halen. 46,6% voor l'Echo (+11%) en 43,4% voor De Tijd (+12%). Daarna volgen De Morgen met 36,3% (+15%), De Standaard met 25,9% (+29%), Le Soir met 25,3% (+79%) en La Libre met 22,4% (+51%).
UITSCHIETERS
Het Laatste Nieuws groeit het sterkst op vlak van digitale verspreiding. Digitaal boekt de krant 50% vooruitgang, daarmee komt het digitale aandeel in de verspreiding op 8,6% te staan. In Wallonië ziet Sudpresse zijn digitale groei met maar liefst 123% toenemen naar een aandeel van 13,4% op de totale verspreiding.