Dag- / week- / maandbladenPremium

DAGBLADEN WORDEN VOOR RUIM 15% DIGITAAL VERSPREID

Franstalige titels stijgen digitaal sterker dan Nederlandstalige

Uit recente cijfers van de CIM Brand Reports blijkt dat dagbladen steeds vaker digitaal verspreid worden. Van een stijging met 30 procent voor de Nederlandstalige titels tot een stijging met 62 procent voor Franstalige titels. Daarmee stijgt het aandeel van de totale digitale verspreiding met om en bij 5 procent in vergelijking met 2017. De CIM Brand Reports bogen zich over de (betalende en gratis) verspreiding van kranten in 2018.

Belgische kranten

VERLIES COMPENSEREN

In Vlaanderen is het aandeel van digitale verspreiding 13,8%, in Wallonië is dat 17,5%. De digitale verspreiding van de kranten maakt het mogelijk om de daling van de geprinte versies te compenseren, gezien de globale cijfers (print + digitaal) voor 2018 een status quo zijn voor de dagbladpers in vergelijking met 2017.

GLOBALE CIJFERS

Als we naar de combinatie van geprinte en digitale versies kijken, blijkt dat aan Vlaamse kant enkel het verspreidingscijfer van De Standaard en De Tijd licht stijgt (elk met 4%). Met respectievelijk 104.575 exemplaren en 43.940 exemplaren. Aan Franstalige kant zien we een stijging bij Le Soir (+5%), La Libre (+2%) en L’Echo (+1%). Met 63.862 exemplaren voor Le Soir, 35.502 voor La Libre en 16.382 voor L’Echo. Anderzijds zijn er ook dalingen op te tekenen. L’Avenir en La Dernière Heure moeten elk 3% inleveren, ondanks de toename van hun digitale cijfers. In Vlaanderen verliest Gazet Van Antwerpen 4% en Het Nieuwsblad 3%.

STIJGING DIGITAAL

Per titel zien we dat de kranten van Mediafin het grootste aandeel van hun verspreiding uit digitaal halen. 46,6% voor l'Echo (+11%) en 43,4% voor De Tijd (+12%). Daarna volgen De Morgen met 36,3% (+15%), De Standaard met 25,9% (+29%), Le Soir met 25,3% (+79%) en La Libre met 22,4% (+51%).

UITSCHIETERS

Het Laatste Nieuws groeit het sterkst op vlak van digitale verspreiding. Digitaal boekt de krant 50% vooruitgang, daarmee komt het digitale aandeel in de verspreiding op 8,6% te staan. In Wallonië ziet Sudpresse zijn digitale groei met maar liefst 123% toenemen naar een aandeel van 13,4% op de totale verspreiding.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jonas Verhoest20 mei 2019
Print Magazine

Recente Editie
30 mei 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine