Koffie (on the go) sluit perfect aan bij uw aanbod

Koffie is al een aantal jaar erg populair. Ketens zoals Starbucks hebben van koffie on-the-go in het straatbeeld een alledaags gegeven gemaakt. Tal van dagbladhandels proberen mee te surfen op het succes ervan. Uit een eigen onderzoek van Kiosk blijkt dat al 46% van de respondenten koffie op een of andere manier in de krantenwinkel aanbiedt. Dat is niet zo gek, het product leunt namelijk perfect aan bij andere producten uit uw assortiment: vaak on-the-go, een impulsaankoop en een snelle service.
Net dat tikkeltje extra
Uit een eigen onderzoek dat Kiosk heeft gevoerd bij haar lezers, blijkt dat bijna de helft van de respondenten (46%) reeds koffie in het aanbod heeft. Koffie in de dagbladhandel is dus reeds sterk ingeburgerd, maar laat u niet vangen – het is niet zo eenvoudig als het lijkt en er moet met heel wat factoren rekening gehouden worden.
De investeringskost is niet gering en het werk dat ermee gepaard gaat, mag zeker niet onderschat worden. De boodschap is dat de koffie die u aanbiedt beter moet zijn dan de tas die de consument thuis kan drinken. Onderscheiden van anderen en net dat tikkeltje extra aanbieden, is een must maar niet eenvoudig.
Take away of sit in?
Een snelle service primeert in de dagbladhandel. Take-awaykoffie past daarom perfect in uw business. De snelle passant die vlug binnenspringt voor een krant of pakje sigaretten heeft over het algemeen geen tijd te over. Maar een koffie on-the-go zou dat type klant wel in de verleiding kunnen brengen, zeker bij het ruiken van de geur van verse koffiebonen. Winkels aan een treinstation, school of in grote steden kunnen gouden zaken doen met take-awaykoffie. Heeft u de ruimte voor enkele tafels en stoelen, dan kunt u een gezellige plek creëren in uw winkel waar klanten plaats kunnen nemen om hun koffie in alle rust, of in gezelschap, te nuttigen. Onder onze respondenten wordt vooral een combinatie van de twee toegepast: 55% heeft zowel een zithoek met stoelen en tafels en biedt ook take-awaykoffie aan. 36% biedt enkel meeneemkoffie aan.
Of ergens daartussenin
Biedt u uw klanten graag de mogelijkheid hun koffie in uw zaak te nuttigen indien zij dat wensen, maar heeft u onvoldoende ruimte om een zithoek in te richten? Dan biedt een rustpunt de perfecte middenweg. Dat kan al in de vorm van een hoekje in uw zaak waar de klant aan een volautomaat een koffie kan kiezen en nuttigen. Door het rustpunt te creëren, blijven klanten hangen in de winkel en kunnen ze getriggerd worden om ook een magazine of krant aan te kopen.
Opgelet! BTW-tarieven verschillen
Let wel op, wanneer u een sitinkoffiehoek inricht waar men effectief kan zitten, dan geldt een btw-tarief van 21% op de aangeboden producten. Voor koffie die on the go wordt aangeboden, geldt een tarief van 6%? Bij producten die inhouse, met zitplaatsen, worden aangeboden, is het dus zeker geoorloofd om de prijs iets hoger te zetten wegens het hogere btw-tarief en de aangeboden luxe.
“Ik verkoop liever een kop koffie dan drie kranten”
Stijn Deman van Dagbladhandel Albert biedt al sinds 2016 koffie aan in zijn zaak. “Ik heb een toestel aangekocht via CDS en neem koffie af via Viva Sara. Ik koos zelf voor een halfautomatische koffiemachine omdat de opties oneindig zijn en omdat ik daar koffie mee kan maken die klanten thuis zelf niet kunnen zetten. Om nog niet te spreken van de heerlijke geur die het met zich meebrengt. Daarvoor heb ik wel een basisopleiding tot barista gevolgd bij Viva Sara, wat zeker nodig was om met het toestel aan de slag te gaan. Ik leerde er werken met de molens en hoe de juiste malingsgraad te verkrijgen, alle kneepjes van het vak dus.” Of hij collega’s zou aanraden ook zelf koffie aan te bieden? “Zeker, maar je moet je er wel mee bezighouden. Het is niet zo simpel als gewoon op een knop duwen. En niet onbelangrijk, het moet ook passen in het aanbod. Bij mij heeft de koffie heel goed aangeslagen, ik verkoop meer koffie dan pers! En ik verkoop ook liever een kop koffie dan drie kranten”, lacht hij. “Ik houd er namelijk meer aan over. Kijk gewoon goed wie in jouw winkel komt en stel jezelf de vraag, zouden mijn klanten deze extra dienst wel of niet waarderen?”
Welk koffiemachine?
Halfautomaten
Bij een halfautomaat heeft u weinig tot geen beperkingen in het aantal bereidingen dat u kan maken. U kan zelf bepalen hoe en met welke producten er wordt gewerkt. Tevens wil het oog ook wat. Bij de halfautomaten moeten er nog steeds handelingen worden uitgevoerd zoals het afkloppen en hermonteren van de hendels op het apparaat. Dat geeft de koffie net dat tikkeltje extra, en het zorgt voor een exclusieve beleving bij uw klant. Werken met een halfautomaat vraagt wel bepaalde kennis en knowhow, maar leveranciers helpen u graag met verschillende opleidingen tot barista, zowel voor beginners als voor gevorderden.
Volautomaten
Anderzijds zijn er ook de volautomaten. Doordat die volautomatisch werken, wordt er geen extra druk gelegd op de werking in de dagbladhandel en is een constante kwaliteit gegarandeerd. Bij een volautomaat is er echter wel een beperking in het aantal mogelijke bereidingen. Tevens kan de klant sneller het gevoel krijgen dat hij dezelfde koffie zelf door zijn espressomachine had kunnen laten lopen. Om dat gevoel weg te nemen, maken fabrikanten werk van volautomatische koffiemachines die de look en feel hebben van halfautomaten. Met bepaalde typische handelingen, zonder dat die enige invloed hebben op het afgewerkte product.
Kostprijs
De kostprijs van een toestel hangt af van de features die het apparaat heeft. Standaardmodellen starten tussen ongeveer 1.200 en 2.000 euro. Met enkele high-endopties kan u de apparaten uitbreiden naar eigen believen. Doorgaans werken leveranciers met verschillende formules: de toestellen kunnen aangekocht, gehuurd of geleased worden.
Belgen zijn bourgondiërs
The Belgian way of drinking is compleet verschillend van die in andere Europese landen. We zijn bourgondiërs die graag een koekje, gebak of extra melkje bij de koffie willen. 36% van onze respondenten speelt hier reeds op in door naast koffie ook snacks aan te bieden gaande van koffie- en chocoladekoeken tot allerlei gebak en zelfs belegde broodjes. Houd hier echter opnieuw rekening met btw-tarieven. Op het aanbieden van voeding en maaltijden om ter plaatse te nuttigen met bereiding ter plaatse geldt een btw-tarief van 12%. Zonder bereiding ter plaatse wordt dat 21% (denk aan chips, chocolade en snoep). Denk ten slotte ook aan koffiesiropen om nog een extra kick te geven aan uw koffiebereidingen. Met smaakjes zoals pumpkin spice, karamel, hazelnoot, gingerbread, Amaretto … speelt u in op de verschillende seizoenen.
Fier op uw metier
Als laatste advies – wees fier op uw metier. Steek uw koffiemachine niet weg achter een muur of hoekje, maar laat uw metier zien aan de klanten en pak uit met wat u allemaal kunt. Koffiemachines vormen tegenwoordig een ware blikvanger in uw zaak en ook de heerlijke geur bij elke vers gezette kop is mooi meegenomen.