Verkoop van kauwgom en frismakers levert mooie extra marge op

kauwgom frismakers perfettiev an melle Dills Mondelez Stimorol

Ondanks een lichte daling in 2020 door de coronacrisis blijven kauwgom en frismakers goed verkopen in het on-the-gokanaal. Het zijn typische impulsaankopen die de consument nog snel koopt voor het afrekenen. De ideale plek voor deze producten is dus aan de kassa. Focus bij de schapindeling in eerste instantie op de populairste basissmaken en kleine(re), handige verpakkingen voor onderweg, aangevuld met interessante nieuwigheden volgens de laatste trends. Voor een extra aantrekkelijke presentatie kunt u gebruik maken van het promomateriaal dat de verschillende merken voorzien. Op die manier kan de verkoop van kauwgom en frismakers u een extra omzet opleveren.

confiserie kauwgom keelpastilles
Het advies van de merken is doorgaans om de schapruimte aan de kassa in te delen als volgt: 50% kauwgom, 16% frismakers, 12% keelverzorgers, 7% snoep en maximaal 15% chocolade

DE MARKTSITUATIE VANDAAG

Instant frisse boost

Kauwgom en frismakers behoren tot het segment van de ‘verfrissingsbehoeften’. Mensen nemen deze producten mee in de auto en wanneer ze onderweg zijn. Ze komen goed van pas als men nood heeft aan een ‘fresh boost’, bijvoorbeeld bij het binnengaan of buitenkomen van een vergadering op het werk, een belangrijke afspraak … Kauwgom en frismakers kenden al een tijdje een stabiele, licht groeiende verkoop. Het segment werd in 2020 wel getroffen door de coronacrisis. Hierdoor kwamen mensen minder buiten en waren ze minder onderweg, waardoor ze dus ook minder nood hadden aan instant verfrissing. De belangrijkste consumenten van kauwgom zijn jongeren (van 18 tot 25 jaar). Bij de frismakers is de doelgroep breder (van 18 tot 40 jaar).

mentos Perfetti Van Melle

Mentos Perfetti Van Melle
Het Mentos Heroes kauwgomassortiment leent zich perfect tot een plek aan de kassa met hun pocket-sizeverpakking. Mentos Vitamins is hun laatste innovatie en biedt een suikervrij alternatief

Impulsaankoop bij uitstek

In de retail zijn kauwgom en frismakers een typisch impulsproduct. De consument komt naar uw winkel om boodschappen, een krant, een magazine, sigaretten of kansspelen aan te kopen. Iets wat aan de kassa in het zicht ligt en wat hij of zij goed kan gebruiken op dat moment, zoals een verfrissende kauwgom of muntpastilles, is dan snel gekocht. Iedereen houdt immers van wat onmiddellijke verfrissing in de mond. Bovendien is het een stuk gezonder en ‘meer verantwoord’ dan een snoepreep of een candybar. Zorg daarom dat uw assortiment kauwgom en frismakers goed in het oog springt aan de kassa. Ondersteun het met extra displays, wobblers en ander promotiemateriaal dat de merken voorzien om de verkoop te stimuleren.

Er is een trend naar nieuwe smaken, vooral exotisch en kruidig wekken de interesse van de consument

Nieuwe producten met extra functionaliteit

Alle merken brengen geregeld nieuwe producten op de markt. Het gaat dan vooral over kauwgom en munttabletten in een andere/grotere vorm en/of met een extra munt- of fruitsmaak. Er is ook een trend naar nieuwe smaken, vooral exotisch en kruidig (bv. gember, yuzu, kaneel). Geregeld hebben de producten een toegevoegde functionaliteit om de consument iets extra te bieden. Een extra lange frisse adem, het wit maken van de tanden, goed voor een pijnlijke neus en/of keel: het zijn allemaal goede bijkomende verkoopargumenten. Sommige merken werken zelfs samen met mond- en tandhygiënespecialisten voor extra geloofwaardigheid.

Handige ‘on the go’-verpakkingen

We zien ook heel wat nieuwe verpakkingen, waarbij de focus bijna altijd ligt op kleiner en handiger. Pocket-size is ideaal voor onderweg, dus dat is interessant voor het doelpubliek van uw zaak. Kleinere verpakkingen zijn ook interessanter geprijsd, wat een pluspunt is voor impulsaankopen. Het is goed om te zorgen voor pocket-sizeverpakkingen in de populaire basissmaken en deze aan te bieden aan de kassa.

stimorol
Stimorol bracht in 2020 een revolutionaire innovatie op de markt in het functionele segment binnen frismakers: Stimorol-OralB. Het is de eerste kauwgom in België die fluor bevat als actief ingrediënt, dat bijdraagt tot gezondere tanden. Het is bovendien de eerste keer dat een kauwgommerk de handen in elkaar slaat met de marktleider in Mondhygiëne, OralB

TRENDS EN VERNIEUWINGEN

Nieuwsgierigheid aanwakkeren

Het spreekt voor zich dat u met uw aanbod kauwgom en frismakers dient in te spelen op de noden van uw klanten. Probeer uw klanten zo goed mogelijk te leren kennen zodat u een beeld krijgt van hun voorkeuren. Daarnaast is het belangrijk dat u volop inspeelt op de trends en innovaties in het segment. De consument van vandaag heeft een zwak voor lokale producten die ‘made in Belgium’ zijn. Ook producten die niet vaak in andere kanalen te koop zijn, gaan vlotter over de toonbank doordat ze als exclusiever worden aanzien en de nieuwsgierigheid van de consument aanwakkeren. 

gezondheid

Vandaag zijn suikervrije producten zo goed als de standaard. De consument is steeds bewuster bezig met gezond eten en daar sluiten suikervrije (en dus caloriearme) kauwgommen en frismakers perfect bij aan. Het zijn als het ware ‘verantwoorde verwennerijen’ die perfect passen in een gezonde levensstijl. Naast gezonde voeding is gezondheid in het algemeen een ‘hot topic’ bij de hedendaagse consument. De merken spelen daar slim op in, bijvoorbeeld met producten die bijdragen tot een goede mondhygiëne, die extra vitamines bevatten of die zorgen voor een vlottere spijsvertering.

dills
Dills Original en Dills Ginger & Lime profileert zich als 100% Belgisch

Natuurlijke bestanddelen

Producten die gemaakt zijn van natuurlijke ingrediënten doen het vandaag zeer goed in alle sectoren (bv. mode, cosmetica, voeding). Ook kauwgom en frismakers bevatten steeds meer natuurlijke bestanddelen. De samenstelling wordt aangepast: kunstmatige zoet- en kleurstoffen en andere toevoegingen worden vervangen door bestanddelen van natuurlijke oorsprong. Steeds vaker wordt ook gelatine weggelaten uit de producten, zodat ze geschikt zijn voor de alsmaar groter wordende groep vegetariërs en veganisten.

VERKOOPTIPS

Mix van hardrunners en nieuwigheden

Een marktconform schap aan de kassa is aantrekkelijk voor de klant en het verhoogt de kans op een impulsaankoop bij het afrekenen. Het basisassortiment dient te bestaan uit de bestsellers binnen elk segment en elk merk. Zorg voor voldoende voorraad zodat u het rek kunt bijvullen indien nodig, want een mooi en goedgevuld schap verkoopt beter. Als u het schap vult in overeenstemming met de marktsituatie door eerst de toppers en vervolgens de nieuwigheden te plaatsen, heeft u een breed gamma aan producten dat aan ieders behoefte zal voldoen.

Mondelez Stimorol
Door COVID-19 is de verkoop van het segment gedaald in 2020. Stimorol speelde hierop in met een nationale “mondmasker-campagne” op social media

Aanbevolen schapruimte

Het advies van de merken is doorgaans om de schapruimte aan de kassa in te delen als volgt: 50% kauwgom, 16% frismakers, 12% keelverzorgers, 7% snoep en maximaal 15% chocolade. Kauwgom, het grootste segment, verdient de beste plaats bovenaan het schap. De frismakers en keelverzorgers sluiten er vervolgens bij aan. Als uw schap niet goed geordend is, de verkeerde producten in het assortiment worden aangeboden en de leesbaarheid voor de klant niet optimaal is, zullen kauwgom en frismakers niet de vlotte verkoop opleveren die dit waardevolle plekje aan de kassa wel biedt. Alles begint met een optimale schapindeling volgens de meest recente, objectieve verkoopdata. Daar helpen de merken u graag bij.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Kiosk 

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.