SUIKERVRIJ SCOORT IN DALENDE CONFISERIEMARKT

Gum, frismakers en karamellen: krik je omzet op door impuls en active selling

De totale markt van zoetwaren/confiserie bestaat uit vijf grote segmenten: kauwgom, frismakers, keelverzorgers, snoep en karamellen. Op P11 2018 (MAT, BE) daalde het totale marktvolume in de confiserie lichtjes tot 25.390 ton, een daling van 2,5% tegenover het jaar daarvoor (bron: Nielsen Toplines). Maar ondanks die negatieve cijfers zijn de verschillende fabrikanten enthousiast over wat gaat komen. Zij zien dan ook nog verschillende opportuniteiten in deze markt, gaande van nog meer suikervrije alternatieven over het inzetten op hard boiled candy tot meer fruitsmaken in kauwgom.

Voor u samengevat

  • De totale markt van zoetwaren/confiserie daalt met 2,5% in volume tot 25.390 ton.
  • De categorie kauwgom daalt met 1,8%, maar de penetratie blijft wel hoog (bijna 55%).
  • Net zoals kauwgom kent ook de categorie frismakers een daling ten opzichte van een jaar geleden (-4,6%).
  • De karamelcategorie daalt met 4% in België, maar de suikervrije alternatieven laten wel mooie cijfers zien.
  • Hard boiled candy biedt nog mooie opportuniteiten, net zoals extra fruitsmaken in kauwgom.

MARKTEVOLUTIE

Kauwgom

kauwgomKijken we naar de categorie kauwgom, dan zien we al enkele jaren een dalende trend in verschillende Europese landen, waaronder ook België. Jaar na jaar werken de verschillende merken tevergeefs hard om deze negatieve trend om te keren (grafiek 1). Momenteel daalt kauwgom met 1,8% ten opzichte van een jaar eerder. Een eenduidige oorzaak voor de dalende trend is er niet, al kunnen we zeker het sterke verlies in pocket size gum met de vinger wijzen. De penetratie van chewinggumeters is overigens nog steeds hoog: net geen 55%. Deze penetratie is het hoogste (meer dan 65%) bij jonge mensen (12-29 jaar). Naargelang de leeftijd stijgt, neemt de penetratie af (bron: CIM TGM) (zie grafiek onder).

Frismakers

Net zoals kauwgom kent ook de categorie frismakers een daling ten opzichte van een jaar geleden (-4,6%). Maar in tegenstelling tot bij kauwgom is de daling voor frismakers nieuw en concentreert het verlies zich ook voornamelijk tot bepaalde merken die zwaar doorwegen in deze categorie. Verder heeft deze daling ook nog steeds te maken met de gezondheidscultuur die er momenteel heerst. De consument is steeds meer bezig met zijn gezondheid en we zien dat de winkels in hun rayon vaker plaatsmaken voor gezonde en suikervrije producten. Deze tendens heeft dan ook duidelijk haar invloed op de verkoop.

Karamellen

Ook de markt van de karamellen – een be­langrijke categorie binnen confiserie die groter is dan die van kauwgom en frismakers – zit in een negatieve spiraal. Deze markt daalt met 4% in België (MAT P12), al zien we wel een sterke stijging in suikervrije producten, en dan met name het suikervrije gamma van Werther’s Original.

OPPORTUNITEITEN

Hard boiled candy

Peter Maenhout van Mondelez International in België: “Stimorol wordt door consumenten in de eerste plaats gezien als een refreshmentmerk. Die sterke refreshmentpositionering willen we onder meer gebruiken om nieuwe segmenten aan te boren, zoals de ‘refreshing candy’-markt waar we een mooie opportuniteit zien. Dit is een grote markt (gum – candy: 51% – 49%) waarbij we het potentieel van Stimorol op termijn kunnen verdubbelen. We zullen hier vooral inzetten op het meest performante subsegment binnen refreshing candy: hard boiled candy. Hard boiled candy is van de drie subsegmenten binnen de refreshingcandymarkt veruit het grootste (44%) en het meest stabiele (-1,0%) (zie grafiek). Binnen dit subsegment zijn slechts enkele spelers actief die vooral communiceren rond het natuurlijke, de kruiden en het genezende effect. Voor Stimorol dus een opportuniteit om zich hier te settelen met een unieke positionering: refreshment.”

Fruitsmaken

Vincent Vanden Poel van Perfetti Van Melle: “In kauwgom merkten we dat er nog kansen lagen voor een uitbreiding van de fruitsmaken. Met name binnen het groeiende bottlesegment waren fruitsmaken tot voor kort onderbelicht. Nochtans kan je met deze smaken – vooral populair bij jongeren en vrouwen – nieuwe kopers aantrekken. Daarom hebben we met Mentos Gum vorig jaar drie nieuwe fruitsmaken op de markt gebracht binnen onze Pure Fresh range. Meteen ook een groot succes, want Mentos Gum Pure Fresh aardbei 30 p is de meest succesvolle suikerwerkinnovatie van 2018 (op basis van omzet Nielsen).”

Suikervrije artikelen

Vandaag is bijna alle kauwgom op de markt suikervrij. 92% van de totale kauwgomomzet is afkomstig van suikervrije artikelen. Binnen frismakers is reeds 29% van de omzet afkomstig uit suikervrije producten. En ook in de karamellencategorie gooien suikervrije producten hoge ogen. Toch merken we dat veel consumenten (nog) niet op de hoogte zijn van het suikervrije aanbod. Hier kun je als ondernemer wel het verschil maken door suikervrije producten te voorzien van de nodige schapsigning. Tim Geluykens van Storck: “Suiker- en glutenvrije snoepjes spelen in op de heersende gezondheidstrend en zijn dan ook erg populair. Onze Werther’s Original Suikervrije Karamellen hebben de authentieke karamelsmaak, maar dan zonder suiker. Op deze manier kan de consument zorgeloos genieten van zijn favoriete karamel zonder te moeten inboeten op de smaak.”

WINKELPRESENTATIE

Impulsaankopen

Ongeveer 1 op de 2 aankopen van kauw­gom en frismakers is ongepland en kan dus voor additionele omzet zorgen. Het is belangrijk om hier als ondernemer zo goed mogelijk op in te spelen door de locatie en het assortiment te optimaliseren. Impulsproducten moeten gezien worden vooraleer ze gekocht worden. Vanzelfsprekend is de kassa dus de ideale plek in de winkel om dit assortiment neer te leggen. Verder is het belangrijk om een gepast assortiment aan te bieden dat in basis overeenkomt met de marktcijfers. Dit kun je als ondernemer verder optimaliseren door het af te stemmen op je cliënteel. Heb je bijvoorbeeld veel vrouwelijke klanten en/of jongeren? Voorzie dan zeker voldoende aanbod in fruitsmaken.

Active selling

Tot slot kun je als ondernemer zelf dat laatste duwtje in de rug geven door middel van active selling. Uit onderzoek weten we dat dit door consumenten nauwelijks als negatief wordt ervaren. Waarom dan niet de klant die wekelijks langskomt voor zijn pakje sigaretten, eens wijzen op de laatste promo of innovatie van muntjes of kauwgom?

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Kiosk 

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.