Corona DEED BELGEN VAKER IN DE SNOEPREKKEN DUIKEN

snoepgoed

Snoepgoed vormt het perfecte on-the-go impulsproduct waarmee u het rek aan uw kassa kan vullen. Fabrikanten voorzien namelijk handige afsluitbare of kleinere meeneemverpakkingen die toelaten onderweg te genieten van een lekkere snack. Onder invloed van de gezondheidstrend zoeken fabrikanten naar alternatieven met minder of zelfs geen suikers. Ook die alternatieven horen in uw winkelrek, maar vergeet niet – de Belg houdt ook van zijn klassiekers.

Trends

Lichte daling in out-of-homeverkoop

Covid-19 heeft flinke klappen uitgedeeld aan onze economie en dat geldt net zo voor de snoepgoedmarkt. Fabrikanten stelden het voorbije jaar een fikse omzetdaling vast. De on-the-goconsumptie in de leisure- en horecamarkt kreeg het in 2020 en begin 2021 hard te verduren met de verschillende lockdowns die hen verplichtte de deuren te sluiten. Ook de afschaffing van events en regionale markten beïnvloedden de verkoop negatief. Die negatieve cijfers lijken zich echter stilaan opnieuw te stabiliseren.

Thuisconsumptie steeg

Dat neemt niet weg dat er ondanks een negatieve verkoopevolutie meer thuis gesnoept werd. Thuisconsumptie kende net een positieve groei volgens de fabrikanten. Ook een enquête van onlineapotheek Viata in samenwerking met het onderzoeksbureau Ivox bevestigt dat Belgen door Covid-19 meer gingen snoepen. Ze ondervroegen 1.000 Belgen en brachten daarmee aan het licht dat maar liefst 35% van de bevraagden is aangekomen. Een van de boosdoeners die het getal op de weegschaal heeft beïnvloed, is snoepgoed. Vooral vrouwen (35%) en jongeren onder de 35 (42%) snoepten veel meer. De oorzaak? Uiteraard verveling, maar liefst 53% gaf aan dat ze vaker grijpen naar een snack of ongezond eten om verveling tegen te gaan. Maar ook angst (42%) en stress (35%) werden als oorzaak opgegeven. In combinatie met het feit dat we door de quarantainemaatregelen minder mogelijkheden hebben gehad om te sporten en te bewegen, is ook dat gegeven nefast voor het cijfer op de weegschaal.

SUIKERVRIJ SCOORT

In het verlengde van de gezondheidstrend die al sinds enkele jaren heerst in de voedingswereld, zien we ook dat snoep mee op die kar is gesprongen. Waar suikervrij gebak en snoep oorspronkelijk in het leven werden geroepen om een medische noodzaak in te vullen, wordt er tegenwoordig steeds vaker vrijwillig en bewust voor gekozen. Om op die stijgende vraag te antwoorden, ontwikkelden snoepfabrikanten varianten met minder of zelfs geen suiker. In dit segment – weliswaar nog altijd een niche – kent snoep met 30% minder suiker een sterke opmars. Bij volledig suikervrije varianten maakt men dan weer gebruik van suikervervangers om de typische zoete smaak die de consument al jaren gewend is zo goed mogelijk te benaderen. Gezond genieten is met deze varianten niet langer een moeilijke zoektocht.

Lutti Continental Sweets
Het Lutti Veggie assortiment valt te herkennen aan het gele 'thumbs up' icoontje

‘Groen’ snoep

Binnen de groep consumenten die ernaar streeft gezonder en bewuster te eten en snoepen, kunnen we nog een kleine groep vegetariërs en veganisten onderscheiden. Zij mijden producten gemaakt van dierlijke oorsprong en aangezien er in snoep heel vaak dierlijke gelatine wordt verwerkt, vond deze groep tot enkele jaren terug maar moeilijk hun gading binnen het aanbod. Hetzelfde geldt voor mensen die vanuit een geloofsovertuiging halal of koosjer eten. Voor deze nichegroep hebben fabrikanten tegenwoordig ook al vegan alternatieven zonder gelatine of biologisch snoepgoed dat vrij is van toegevoegde kleur- en smaakstoffen.
Ander snoep is dan weer van nature vegan – agarschijfjes zijn een van de weinige snoepen die nog artisanaal gemaakt worden in België en de basisgrondstof die gebruikt wordt voor de productie is agar of rood wier. Dit snoep is dus volledig vrij van dierlijke gelatine. Daarnaast is er ook voor wie intolerant is reeds een ruime keuze aan gluten- en lactosevrij snoep. Nogmaals wordt benadrukt dat het binnen deze categorieën nog steeds om een niche gaat.

De fruitcuberdons van confiserie Geldhof doen het vooral in de zomer bijzonder goed
De fruitcuberdons van confiserie Geldhof doen het vooral in de zomer bijzonder goed

snoepgoed harribo

Verpakkingen die opvallen

Innoveren doen fabrikanten niet alleen naar inhoud toe, ook naar verpakking toe komen ze graag vernieuwend en origineel uit de hoek. Een opvallende verpakking is namelijk een extra trigger voor de consument om voor bepaald snoep te kiezen. Denk hierbij aan pizza-, sushi- en hamburgersnoep in bijpassende doosjes of lolly’s gepresenteerd in een boeket. Dergelijke producten kunnen evengoed gekocht worden om kinderen of jarigen op een leuke manier te verrassen. Zo wordt voor snoepgoed een extra verkoopmoment gecreëerd en dat geeft op zijn beurt de verkoop in uw winkel een duwtje in de rug.

autopack continental sweets

Het merk Autopack doet het bijzonder goed als on-the-goformaat en kende een groei van 26% in vergelijking met vorig jaar

Kleinere porties

Het belang van convenience mag niet onderschat worden. Consumenten zijn tegenwoordig drukker, tijd is schaarser en men is vaak onderweg. Daarnaast neemt het aantal snackmomenten op een dag ook toe. Vanuit deze trend komen er ook veel gemaksconcepten voor die maken dat de consumptie van snoepgoed vooral gemakkelijk en hygiënisch moet zijn. Ook qua porties willen fabrikanten beantwoorden aan de vragen van zoveel mogelijk consumenten. Waar een standaard portie rond de 25 gram ligt, krijgen veel producten nu ook een variant in kleinere verpakkingen, een hersluitbaar (sta)zakje of doosje of een uitdeelzak die bestaat uit portieverpakkingen van 25 gram. Dergelijke producten werken perfect voor de winkels waar veel on-the-go of onderweg gekocht wordt. Anderzijds helpt het de consument zijn consumptie onder controle te houden. Met dergelijke verpakking zal men over het algemeen minder de neiging hebben alles in één keer op te eten. En ook niet onbelangrijk, uitdeelzakken maken het handiger én hygiënischer om te delen.

snoepgoed Haribo
De Candy Cups van Haribo spelen in op de convenience trend

Gevarieerd aanbod

Klassiekers zijn onmisbaar

Hoewel het zeker de moeite loont om in te zetten op de vegan en gezondheidstrend – u spreekt er immers een ruimere doelgroep mee aan – mag u zeker de klassiekers niet uit het oog verliezen. Meer nog, voor het overgrote deel blijft uw aanbod beter zoals vanouds. Belgen zijn nu eenmaal naast snoepers ook echte ‘gewoontedieren’ en met klassiekers doet u hen meer dan een groot plezier. Denk daarbij aan (zure) beren, cuberdons, kersen, perziken, colasnoepjes, lolly’s, dropveters, karamelsnoepjes … en nog zoveel meer. Fabrikanten durven al eens innoveren naar smaken toe, maar vooral deze klassiekers blijven het goed doen.

Agarschijfjes Geldhof
Agarschijfjes van confiserie Geldhof worden gemaakt van agar of rood wier en zijn dus vrij van dierlijke gelatine

Klassiek vs. niche

Een goed aanbod bestaat uit een combinatie van de twee: een mooi aandeel klassiek snoepgoed en enkele nicheproducten. Afhankelijk van het type klant dat bij u over de vloer komt, kunt u ervoor kiezen ofwel te focussen op kleine verpakkingen die handig zijn om mee te nemen of op familieverpakkingen en puntzakken. Die laatste zijn echter minder handig om mee te nemen onderweg of in de auto. Ook schepbakken zijn niet ideaal wanneer u de on-the-go-doelgroep probeert aan te spreken. Informeer klanten over de gezondere alternatieven die u in uw rekken hebt liggen. Maar ook POS-materiaal zetten deze nieuwe lijnen in de kijker en vertellen over de vele voordelen ervan.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Kiosk 

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.