naar top
Menu
Logo Print
09/04/2018 - CAMILLE MORTIER

INNOVATIES SITUEREN ZICH VOORAL BIJ WATERPIJPTABAK

OOK ALTERNATIEVEN ZONDER NICOTINE OF TABAK WORDEN BELANGRIJKER

Aangezien het niet langer toegelaten is om naar de smaak te verwijzen op de verpakking, maken fabrikanten gebruik van codes en symbolen

De zomer is in aantocht en voor veel mensen betekent dat de ultieme periode om samen gezellig te genieten rond een waterpijp. De markt ervan ziet echter dalende verkoopcijfers. Dat hoeft nochtans niet te betekenen dat de populariteit van de waterpijp gaan liggen is. Vooral op het vlak van bijbehorende tabak en accessoires zijn er nog heel wat interessante innovaties op de markt gekomen. Wat dacht u van een Shishapresso of een doe-het-zelfwaterpijp?


VERZADIGING VAN DE MARKT?

Waterpijpen blijft populair, maar na verscheidene groei-jaren is er wellicht sprake van een verzadiging van de markt. Terwijl sommige leveranciers spreken van een stijgende verkoop van waterpijptabak, zien anderen eerder een daling. Zo is er zelfs een fabrikant die het aanbod geleidelijk aan afbouwt als reactie op de sterk verminderde vraag bij traditionele tabakszaken. Het aantal shisha-lounges blijft voornamelijk in Antwerpen en Brussel wel toenemen, en dat zet mensen toch nog steeds aan om het ook thuis te proberen.


SOCIAAL GEBEUREN

Aangezien het niet langer toegelaten is om naar de smaak te verwijzen op de verpakking, maken fabrikanten gebruik van codes en symbolen

De oorzaak van dalende verkoopcijfers wordt vaak bij de e-sigaret gelegd. Nochtans kunnen beide producten naast elkaar bestaan, want het gebruik is anders. Waterpijpen heeft een sociaal aspect dat de elektronische sigaret niet heeft, je rookt het samen. Vooral jongvolwassenen delen graag die ervaring. Uit een onderzoek van Stichting tegen Kanker in 2013 bleek dat 10% van de rokers tussen 15 en 24 jaar wel eens waterpijp rookt. En ook veel niet-rokers proberen het graag eens uit. Waterpijpen is overigens erg populair bij het in ons land stijgende aantal volwassenen van Arabische of Afrikaanse origine, waarvan shisha ingebakken zit in de cultuur. Ook autochtonen wagen zich er al eens aan, nadat ze het als toerist leerden kennen in bijvoorbeeld Turkije, Egypte of Jordanië.


UITDAGING VERPAKKINGSRICHTLIJNENOPGELOST MET SYMBOLEN

Sinds mei 2017 moeten alle tabaksproducten conform verpakt zijn volgens de TPD2-richtlijnen. Dat wil zeggen dat 65% van de voor- en achterkant van de verpakking moet bestaan uit gezondheidswaarschuwingen, idem voor 50% van de zijkanten. Bovendien mag er niet meer naar smaak of fruit worden verwezen op de verpakking: noch in woorden, noch met afbeeldingen. Daar passen fabrikanten een mouw aan door met symbolen en codes te werken. Elke smaak heeft een nummer dat gekoppeld wordt aan een symbooltje zoals een cirkel voor appelsmaak en een driehoekje voor muntvarianten. Voor dagbladhandelaars zijn in de meeste gevallen de nodige folders voorzien, zodat je voldoende ingelezen de klant kunt informeren over wat je verkoopt.


ACCIJNSSTIJGINGEN

Ook wat accijnsheffingen betreft, ondergaat waterpijptabak dezelfde richtlijnen als gewone tabak. Ze blijven een doorn in het oog van de tabaksverkoper, want ze zorgen voor een steeds toenemende vraag op de illegale markt.


WATERPIJPTABAK

Gearomatiseerde rook

Aangezien het niet langer toegelaten is om naar de smaak te verwijzen op de verpakking, maken fabrikanten gebruik van codes en symbolen

Gewone tabak bevat ongeveer 6-10% toegevoegde stoffen. Waterpijptabak bestaat voor een stuk (zo'n 40%) uit tabak en voor een groot deel uit molasse, een stroperige substantie op basis van suiker of, bij de duurdere merken, honing. Het geheel wordt gemengd met fruitpulp en fruitaroma's. Deze combinatie zorgt, samen met de toegevoegde glycerine, voor een sterk gearomatiseerde, zoetige rook die door de aanraking met water een zachtere, ronde smaak krijgt. Naargelang van het merk wordt er lichtgekleurde virginiatabak of Franse tabak gebruikt.

Alle grote merken komen uit het Midden-Oosten. Amerikaanse labels zijn uiteraard heel populair in de VS, maar ook in Duitsland. Deze merken hebben een voorkeur voor krachtige, sterkere smaken met meer smaak dan de oosterse. Ze zijn echter niet legaal verkrijgbaar op de Belgische markt.


Smaaktrends Blijven stabiel

Fruitsmaken zoals appel, watermeloen en rode vruchten blijven het best scoren en ook munt is razend populair. Mixed flavours en cocktailsmaken staken enkele jaren geleden al de kop op en zijn tegenwoordig een echte hit. Het gaat hierbij om zowel voorverpakte mixen als recepten om zelf te kunnen experimenteren met verschillende smaakjes.


Shishapresso

In navolging van de succesvolle koffiecups zijn er kant-en-klare capsules voor de waterpijp, onder de naam Shishapresso. Zo maakt zelfs de leek een waterpijp gebruiksklaar zonder te knoeien. Alle ingrediënten zijn voorgemengd in cupjes. Het systeem is handig en de gebruiker kan er snel en hygiënisch mee aan de slag. Na het verwijderen van de folie aan de boven- en onderkant van de cup hoeft men er enkel nog de kooltjes op te zetten en klaar is de pijp. Dit maakt het roken - zeker voor de westerse consument - laagdrempeliger.


Alternatieven, Een must

Bij de ontwikkeling van nieuwigheden wordt vooral de nadruk gelegd op alternatieven zonder nicotine of tabak. Ze zijn dan ook een must in uw assortiment. Niet alleen is er veel vraag naar bij niet-rokers die enkel willen genieten van het sociale gebeuren, ze leveren ook hogere winstmarges op. Op alternatieven zonder nicotine en tabak betaal je namelijk geen accijnzen.
Als alternatief voor waterpijptabak zijn er bijvoorbeeld steam stones op de markt die geen nicotine, tabak en teer bevatten. Deze kiezelsteentjes bestaan uit een mineraal complex dat een optimale hoeveelheid vloeistof absorbeert, totdat deze verzadigd is en klaar is om de stoom uit te laten.
Een bijzonder gemakkelijke en snelle manier om te genieten van een waterpijp. Aangezien ze niet verbranden en geen nicotine bevatten, zijn deze 'stoomstenen' minder schadelijk dan tabak. Daarnaast is er ook de shishapasta, een aromatische, geconcentreerde gel, heel zuinig in gebruik. Glycerine en glycol zorgen hierbij voor een goede rookontwikkeling.


AANTREKKELIJKE MARGES OP ACCESSOIRES

Aangezien het niet langer toegelaten is om naar de smaak te verwijzen op de verpakking, maken fabrikanten gebruik van codes en symbolen

Naast de tabak zijn het vooral de accessoires waarop u verdient. De verkoopprijs bedraagt bijna het dubbele van de inkoopprijs. De belangrijkste accessoires zijn zeker kooltjes; onmisbaar wanneer u waterpijptabak verkoopt. Naast traditionele en herbruikbare elektrische kooltjes vind je ook natuurkooltjes op basis van kokosnootschil. Dit kooltje is geurloos, heeft een langere brandduur en produceert weinig as. Zeer gemakkelijk voor thuisgebruik.
Consumenten die een hookah aanschaffen, kiezen enerzijds vaak voor eenvoudige budgetmodellen met een of twee slangen tot een verkoopprijs van ongeveer 25 euro. Anderzijds zijn er zeker klanten die voor een mooi of fun design met een betere kwaliteit (geen lekken) graag een hoger bedrag neertellen. Naast waterpijpen met een tot vier slangen biedt u verder nog folie, tangetjes, mondstukjes, reserveslangen, verkoelingselementen en schoonmaakborsteltjes aan. Denk ook aan speciaal gevormde toortsaanstekers; die zijn prima geschikt om kooltjes aan te steken.


Doe-het-zelfwaterpijp

Merken komen continu met ontwikkelingen. Een noviteit is de shishawaterpijp voor eenmalig gebruik.
Alle benodigdheden zitten in een blikje en van dat blik maakt de consument zelf zijn waterpijp. Kant-en-klaar, alles bij de hand: leuk op festivals en op verplaatsing.


THEMATISCHE PRESENTATIE GARANDEERT BETERE VERKOOP

Uniforme aanpak gewenst

De verkoop van waterpijpen en toebehoren is voor veel winkels nog te vaak een bijzaak. Zo krijgt uw assortiment geen uniforme uitstraling. Reserveer daarom een stukje van uw shop uitsluitend voor waterpijp & co. Kies bijvoorbeeld voor een display waarin alles gegroepeerd zit. Sommige leveranciers voorzien pushracksystemen die shishatabak een overzichtelijkere uitstraling geven. Accessoires plaatst u natuurlijk ook duidelijk zichtbaar in de vitrine, anders verkopen ze niet.


Speel in op de piekperiode Van de lente/zomer

Met de lente/zomer als piekperiode in zicht creëert u bijvoorbeeld een hoekje met een Arabische uitstraling. Belangrijk is ook dat u een goede basiskennis heeft over de werking. U weet bijvoorbeeld hoeveel water er in uw waterpijpmodellen kan, want dat is bepalend voor de smaak. Voor gedetailleerde informatie kunt u op het internet en bij de leveranciers terecht. Zij vertellen precies waarom de ene koolsoort beter is dan de andere. Lees u in over de materie en maak volop gebruik van de speciale promoties die enkele leveranciers bieden op accessoires, introducties en nieuwe tabaksvarianten.