naar top
Menu
Logo Print
26/02/2018 - CHARLOTTE DE NOOSE

INKT EN COPYCENTER GROEIT UIT TOT VIJFKOPPIG WINKELPUNT

Cyaan & co breidt aanbod uit door in te spelen op vragen van klanten

Cyaan & Co

Op de Aarschotsesteenweg ligt een zaak die zowel kantoor- als persartikelen verkoopt en daarnaast nog een breed assortiment van andere producten in huis heeft. De afdeling kantoor zorgt voor het meeste rendement en de krantenwinkel vult de behoefte in van buurtwinkel. We spraken met zaakvoerder Tom Houben, die waakzaam blijft voor de laatste trends. Hij geeft een paar tips mee voor zijn collega's. Inpikken op nieuwe ontwikkelingen en plaatsmaken voor wenskaarten, om er al een paar te noemen.

CYAAN & CO IN EEN NOTENDOP

Zaakvoerder
: Tom Houben
Adres: Aarschotsesteenweg 449, 3012 Wilsele (Leuven)
Contact: 016/84.76.82 of tom.houben@telenet.be
Website: www.cyaanenco.be
Openingsuren:
ma: 7-12.30 uur / 13-16.30 uur
di-vr: 7-12.30 uur / 13-18 uur
za: 7.30-17 uur
zo: gesloten


ZES JAAR VOLLE EXPANSIE

Inktpatronen: het zwarte goud

Cyaan & Co
Tom Houben: “Inktcartridges worden nog altijd ter plaatse gevuld”

Tom Houben wilde in 2011 een zaak opstarten, en dan liefst met een product dat zowel ecologisch als economisch juist zat. “Inktpatronen en toners zijn erg duur en het is niet verantwoord ze na gebruik weg te gooien. Dus begon ik met een kleine winkel op de Aarschotsesteenweg in Wilsele waar klanten hun inktpatronen opnieuw konden vullen: Cyaan & Co. Omdat klanten spontaan vroegen of ze bij mij ook kopieën konden maken, kocht ik er al direct een kleine kopiemachine bij. En omdat ik snel de behoefte had om andere producten toe te voegen, wou ik graag uitbreiden met bureaumateriaal", steekt Tom Houben van wal.


Ook dagbladhandel en drukwerk

Toeval bestaat niet. In 2013 kreeg hij de kans 't Schrijverke over te nemen: een bekende dagbladhandel aan de overkant, een perfecte match voor zijn bestaande zaak. 't Schrijverke verkocht ook kantoorartikelen en speelgoed. Het meubilair van de oude winkel verhuisde naar de nieuwe, grote winkel op de Aarschotsesteenweg en de zaakvoerder nam twee personen in dienst: een werknemer van't Schrijverke en iemand nieuw. Zijn echtgenote werd ingeschakeld als ze even tijd had. In het copycenter waren er ondertussen verschillende copiers bij gekomen, en ook een plotter. Omdat Tom Houben altijd openstaat voor nieuwigheden, kun je in zijn winkel sinds enkele jaren ook terecht voor 3D-printing.

Mensen zijn gewoontebeesten, zeker de ouderen zijn gehecht aan hun dagelijkse papieren krant


Sociale functie

Cyaan & Co vervult een sociale functie. Want bij wie kun je — naast de slager en de kapper — een praatje maken? Juist, in de dagbladwinkel waar je sigaretten en kranten komt halen. Toen we in de winkel rondliepen, viel het op dat heel veel klanten met hun voornaam worden begroet.


AFDELINGEN

Een eerste afdeling van de winkel wordt gevormd door de persartikelen, de lotto, de tabakswaren, de droogkuis, het postpunt en andere ophaaldiensten.


Kantoorvakhandel en speelgoedwinkel

Cyaan & Co
“De magazineverkoop blijft eerder stabiel. De klanten komen bij ons voor de uitgebreide keuze, voor een specifiek tijdschrift dat niet in het warenhuis ligt”

Een tweede grote afdeling: de kantoorartikelen, met sterke nadruk op inkt en toners. Cyaan & Co heeft het meest uitgebreide assortiment in Groot-Leuven en de prijzen zijn scherp. Tom Houben verkoopt zowel merken als witte producten, en inktcartridges worden nog altijd ter plaatse gevuld. Het speelgoed is goed voor een derde tak: heel veel merken, maar niet het volledige assortiment ervan.
De wenskaarten en cadeaus worden voor het gemak bij het speelgoed gecatalogiseerd. In de speelgoedrekken liggen veel artikelen die de grote speelgoedzaken niet aanbieden, en er wordt ook verkocht via Storesquare. Dit vrij recent opgerichte platform is een onlineverlenging voor lokale handelaars die op ruimere schaal willen verkopen. Niet onlogisch dat Tom Houben op de kar wou springen.


Copycenter en 3d-print service center

Een vierde grote poot is het copycenter. Ongeveer de helft van de omzet wordt dankzij de (Leuvense) studenten gerealiseerd. Steeds meer bedrijven kloppen voor grote oplages aan bij Cyaan & Co. Pasfoto's, de digitale fotoservice, plannen en posters op groot formaat en het machinale kaften van boeken sluiten aan bij de kopieerafdeling. 3D-printing is de vijfde grote activiteit binnen de winkel (zie kaderstuk).

"Ik ga graag in op vragen als ik daarmee een extra service kan bieden aan mijn klanten"


KRANTEN ACHTERUIT …

… magazines stabiel

Welke kant gaat het op met de dagbladen? Tom Houben ziet de verkoop eerder in dalende lijn gaan, al ziet hij de krant nog niet direct verdwijnen: “Mensen zijn gewoontebeesten, zeker de ouderen zijn gehecht aan hun dagelijkse papieren krant. Een aantal vaste klanten staan zelfs al een halfuur voor openingstijd voor de winkel. Daar kunnen ze bijpraten tot de winkel opent en ze hun krant mee naar huis nemen. De magazineverkoop blijft eerder stabiel. De klanten komen bij ons voor de uitgebreide keuze, voor een specifiek tijdschrift dat niet in het warenhuis ligt."


Sigaretten achteruit, vaping vooruit

De verkoop van sigaretten en tabak in het algemeen daalt in volume. Maar door de prijsstijgingen blijft de omzet stabiel. De lagere volumes worden opgevangen door de liquids. Ook hier wilde Cyaan & Co de boot niet missen. Zodra de zaakvoerder ziet dat er zich een nieuwe markt aandient, pikt hij daarop in. Zowel de toestellen als de liquids zijn verkrijgbaar. Het rendement hierop is een stuk hoger dan op sigaretten.


Kantoorartikelen, inkt en fotokopieën

Cyaan & Co

Vroeger had Tom 20 kaartenmolens, nu al 36. “Wenskaarten is een fijn product, je hebt er niet veel werk aan en de marge op wenskaarten is interessant”

De verkoop van inktpatronen en toners gaat achteruit, net zoals de verkoop van kantoorartikelen. De (online)concurrentie is bikkelhard. Door de digitalisering wordt er ook minder geprint dan vroeger. Printen wordt hoe langer, hoe duurder.
De copyafdeling stijgt dan weer bij Cyaan & Co: architecten en bouwbedrijven weten de weg naar de plotter te vinden. Particulieren die iets te vieren hebben en er een event rond creëren, komen al eens langs voor een grote poster of een uitnodiging.


Tip: wenskaarten

Bij Cyaan & Co wordt het aantal molens met wenskaarten steeds uitgebreider. Tom Houben: “Vroeger had ik er 20, nu al 36. Het is een fijn product, je hebt er niet veel werk aan en de marge op wenskaarten is interessant. Mijn klanten komen van ver omdat ze weten dat we voor elke gelegenheid een kaart hebben. We kopen aan bij verschillende leveranciers en hebben dus heel veel wenskaarten die je niet vindt in een warenhuis."


GOOGLE ADWORDS

Cyaan & CoHoe krijgt Cyaan & Co dagelijks honderden klanten over de vloer? “Als we mensen aanwerven, is het belangrijkste criterium dat ze vriendelijk zijn. Ze moeten graag met mensen omgaan. We hebben een zeer fijne ploeg medewerkers en de klanten vinden het fijn dat ze met de glimlach bediend worden. De mond-tot-mond-reclame doet de rest. De goede ligging op de drukke steenweg en de historiek van 't Schrijverke natuurlijk", licht Tom Houben toe. Communiceren via social media vindt hij toch ook belangrijk. Eén post per week op Facebook is het minimum. Voor de divisie 3D wordt Google Adwords ingeschakeld.


STEEDS VOORUITDENKEN

Aan het einde van ons gesprek wilden we graag nog één tip van de zaakvoerder. Zijn advies luidt: sta open voor nieuwe ontwikkelingen, luister naar de klanten en speel daarop in. Als klanten naar een bepaald item vragen dat hij niet in huis heeft en dat niet verkocht wordt in de buurt, verkoopt Cyaan & Co het kort daarna. Een voorbeeld: Cyaan & Co verkocht gewone batterijen, geen batterijen voor horloges. Maar klanten vroegen ernaar. Tom Houben: “Dus volgde ik een opleiding om dergelijke batterijtjes te plaatsen. Ik ga graag in op vragen als ik daarmee een bepaalde service kan geven. Tegenwoordig vraagt men nogal eens naar een kopje koffie. Dus wie weet, staat er binnenkort een koffiemachine in de winkel. Maar eerst plaats maken …"
Kortom, de houding van Cyaan & Co: niet klagen, een positieve houding aannemen, vooruitdenken en volgen wat de marktvraagt.

3D-PRINTING: DE TOEKOMST
Je kunt natuurlijk niet in alles goed zijn. Tom Houben nam zijn broer onder de arm, die de afdeling 3D-printen uitbouwt onder de naam Formando, op dezelfde locatie. Als een gemiddelde particulier een onderdeel ontbreekt van een toestel dat niet meer geproduceerd wordt, vindt hij het meestal nog te duur om dat in 3D te laten printen.
Maar bedrijven hebben wel al de weg gevonden naar de zaak. Tom Houben: “De consumentenmarkt is hier nu nog niet klaar voor, maar als 3D-printen echt doorbreekt, staan wij met onze knowhow klaar voor de particulier. Voorlopig is het vooral een b2b-verhaal, en dat kan beter onder een aparte naam."
www.formando.be