naar top
Menu
Logo Print
16/02/2018 - CAMILLE MORTIER

De festivalaansteker van Atomic is hervulbaar en heeft een vervangbaar vuursteentje

WEGWERPAANSTEKERS BLIJVEN MUST, UTILITY LIGHTERS IN DE LIFT

Hou rekening met actuele trends zoals het WK voetbal

Aanstekers blijven ook anno 2018 een belangrijke impulsaankoop, om de eenvoudige reden dat mensen altijd wel ergens vuur voor nodig hebben: sigaretten, barbecues, kaarsen, open haard … Wegwerpaanstekers blijven een absolute must, maar ook utility lighters winnen aan belang. We geven u in dit artikel enkele vuistregels om zo veel mogelijk inkomsten uit dit segment te halen.

TIPS VOOR MEERVERKOOP

  • Zorg voor een breed assortiment (geen overaanbod!).
  • Hou rekening met uw cliënteel (smaak, leeftijd, geslacht).
  • Probeer zelf actief te verkopen.

AANSTEKERS BLIJVEN POPULAIR

Er wordt minder gerookt, dus zou u er kunnen van uitgaan dat er ook minder aanstekers over de toonbank gaan, en dat u hier bijgevolg niet sterk op moet inzetten in uw winkel. Aanstekers blijven echter een populair verkoopsegment. De importcijfers blijven volgens studies van Eurostat en ELIAS (European Lighters Importers Association) stabiel. Samen met de Europese productie van 400 miljoen aanstekers lag de verkoop in 2016 op 1,5 miljard aanstekers in de EU. Er tekent zich wel een duidelijke evolutie af van de verkoop van sigarettenaanstekers naar de 'utility lighters'. Deze worden steeds meer gebruikt, en vervangen bij veel handelingen eveneens de wegwerpaansteker. Al blijft de traditionele wegwerpaansteker met vuursteen wel het populairst.

Import van aanstekers in EU

FOCUS OP CHECK-OUT

Impulsaankopen zoals bij aanstekers gebeuren doorgaans aan de kassa. Het is dus belangrijk om uw check-out goed in te richten. Een vuistregel daarbij is: less is more. Vermijd dat uw klant keuzestress krijgt, want dan gaat hij uiteindelijk zonder aankoop naar buiten. Zorg evenwel voor voldoende diversiteit zodat elke doelgroep zijn gading vindt. Als u slechts een enkel merk/type aansteker aanbiedt aan uw klant, dan is dit minder rendabel dan wanneer u een breder gamma voorziet. Hoe stelt u nu het best dat aanbod samen om de verkoop succesvol te maken?

WEGWERPAANSTEKERS, EEN MUST

Wat het hele jaar door goed verkoopt, is de wegwerpaansteker - daarover zijn alle fabrikanten en verdelers het eens. We onderscheiden twee varianten: aanstekers met een wieltje en aanstekers met een kliksysteem. De meeste grote merken zoals Atomic, BIC, Clipper, Cricket, Djeep, Prof, Zippo enzovoort maken beide types in verschillende groottes, kleuren en designs. De wegwerpaansteker met een wieltje is de absolute bestseller. Maar omdat smaken verschillen en het cliënteel van een dagbladhandel divers is, is het wenselijk om een mix van beide types aan te bieden. Daarmee is de kous echter nog niet af.Cricket aanstekers

UTILITY LIGHTERS IN DE LIFT

Zoals we hierboven immers al aangaven, is er een evolutie merkbaar in de richting van de utility lighters voor het aansteken van de haard, de barbecue, het gasvuur, kaarsen enzovoort. Deze mogen dus zeker niet ontbreken in uw winkel. Voor de utility lighters zijn er duidelijk piekmomenten met de eindejaarsperiode en het barbecueseizoen. Gebruiksgemak is hier prioriteit nummer één. Zo beschikt de MegaLighter™ Flame van BIC over een extra lange gebogen hals die perfect gemaakt is voor het aansteken van barbecues. Cricket komt dan weer met de FireTurbo die windbestendig is, wat ook weer handig is voor het aansteken van de barbecue. Kortom, utility lighters zijn ideaal om iets speciaals te bieden aan uw klanten.

KLEUREN EN DESIGNS TROEF

Aanstekers zijn verkrijgbaar in tal van bodykleuren en met diverse designs. De merken bieden uiteenlopende collecties en special editions aan, en het assortiment wordt het hele jaar door vernieuwd. Koop dus niet te veel van eenzelfde soort. Kleuren en designs doen het altijd goed bij de consument. Zo beschikken de meeste merken wel over een fluocollectie of een reeks met dieren, smileys, hartjes enzovoort. Hiermee slaat u de bal nooit mis. Ook originele en grappige designs doen het altijd goed. Zorg dat u zowel kleur als design in het aanbod heeft.

VOOR ELK WAT WILS

Zorg voor een divers en uitgebreid gamma aanstekers om in alle consumentenbehoeften te voorzien, want kopers van aanstekers hebben zo hun voorkeuren. Daarbij gaat het vooral om het formaat van de aansteker (mini of maxi), om het ontstekingssysteem (vuursteen of elektronisch) en om het design (gekleurd of gedecoreerd). Door middel van een volledig aanstekerassortiment zorg je ervoor dat iedere consument met zijn of haar voorkeuren bij u terechtkan. Mannen verkiezen sobere kleuren of thema's zoals voetbal, bier, auto's … Vrouwen houden van hippere kleuren en designs zoals schoenen en bloemen. Senioren hebben dan weer baat bij aanstekers met een makkelijk in te drukken kliksysteem. Het komt er met andere woorden op neer om uw klanten te kennen en bij de samenstelling van uw assortiment rekening te houden met hun smaak, geslacht en leeftijd.

TREK DE AANDACHT

Aangezien aanstekers impulsartikelen zijn, is de prijs van ondergeschikt belang. Stal dus niet alleen de relatief goedkope wegwerpaanstekers - de bestsellers in het segment - uit op of naast uw toonbank. Probeer daarentegen de impuls van uw klanten optimaal te prikkelen door aanstekers van verschillende prijsklassen aan te bieden. Trek de aandacht en speel in op de emoties met opvallende designs en kleuren, special editions en utility lighters.Bic wk voetbal aanstekers

PRAAT MET UW KLANT

Het is eveneens heel belangrijk dat u praat met uw klant. Opvallende aanstekers geven u de kans om een gesprek aan te gaan. Toegegeven, deze interactie met klanten vergt enige inspanning van uw zijde, maar u kunt er wel veel meer door verkopen. Meer nog, door niet te praten met de klant loopt u mogelijks extra verkoop mis.

LICENTIES VERKOPEN GOED

Aanstekers met licenties gaan vlot over de toonbank. Denken we maar aan Betty Boop, Marilyn Monroe, Elvis Presley, Che Guevara, Bob Marley, Playboy, Superman, Star Wars, Volkswagen, BMW, Route 66, FC Barcelona enzovoort. Er is uiteraard een meerprijs aan verbonden, zowel voor de fabrikant als voor de eindgebruiker, maar de klant is bereid om meer te betalen voor iets wat hij mooi vindt. Fabrikanten en verdelers spelen met licenties slim in op de heersende trends en hypes van het moment. Merken zoals BIC en Prof hebben verschillende collecties met licenties in omloop, en die doen het allemaal goed.

WK VOETBAL, EEN ONMISBAAR THEMA

Regelmatig duiken er bijzondere thema's op in de collecties. Het voorjaar tot de zomer zal ongetwijfeld gedomineerd worden door het WK voetbal en diverse voetbalaanstekers. Zowat alle merken komen met een eigen variant. Meerverkoop gegarandeerd!

WINDBESTENDIGE AANSTEKERS

Mensen roken steeds vaker buiten, niet alleen op café en restaurant, maar ook thuis. Fabrikanten spelen daar nu gretig op in met aanstekers die windbestendig zijn. Er wordt daarvoor gebruikgemaakt van de technieken genaamd jet en turbo. De jetaanstekers komen ook van pas voor sigarenrokers, omdat ze een geconcentreerde vlam genereren van 1.300 °C. Prof doet daarom een knipoog naar Ché Guevara en Cuba met zijn windbestendige aanstekers.Windproof aansteker che guevara

VEILIGHEID VOOROP

Hoe trendy, kleurrijk en opvallend een aansteker ook is, design en gebruiksgemak gaan altijd hand in hand met veiligheid. Aanstekers moeten beschikken over de nodige goedkeuringen. De merken zijn volgens EN 13869 en ISO 9994/ 2008, de normen waaraan alle zakaanstekers moeten voldoen, verplicht om bijvoorbeeld een kinderslot te voorzien. Met het oog op absolute veiligheid zijn er zelfs spelers zoals BIC en Cricket die geen aanstekers met aanpasbare vlamhoogte maken.

DUURZAAMHEID STEEDS BELANGRIJKER

Wegwerpaanstekers blijven zoals eerder al vermeld veruit het populairst. Maar, veel klanten willen een duurzaam product en verlangen naar aanstekers met een langere levensduur. Atomic komt daarom met de zogenaamde festivalaanstekers die hervulbaar zijn en een vervangbaar vuursteentje hebben.

ADVIES EN ONDERSTEUNING

We zeiden het al: opvallen is de boodschap. Daarom bieden de fabrikanten compacte counterdisplays en staan ze u bij met advies omtrent de samenstelling en prijsklasse van uw assortiment. Meermaals per jaar vernieuwen zij hun gamma. Zelf doet u er goed aanom drie à vier keer per jaar uw assortiment aan te passen om de aandacht van uw cliënteel te blijven trekken. Hou er rekening mee dat de verkoop van wegwerpaanstekers niet seizoensgebonden is.

Met dank aan BIC, Cricket, Exceptional Trading, ELIAS en Vinche & Koopmans