naar top
Menu
Logo Print
16/02/2018 - CAMILLE MORTIER

CADEAUVOUCHERS POPULAIR EN GEEN INVESTERING NODIGDisplay cadeauvouchers

Displays nemen ook weinig plaats in beslag

Het aanbod aan elektronische cadeauvouchers blijft voortdurend uitbreiden. Van muziek en gamen naar shoppen en pretparken, de keuze is eindeloos. Steeds meer dagbladhandelaars bieden de cadeaukaarten aan én zien de verkoop ervan stijgen. De marges zijn weliswaar klein, maar de verkoop vergt weinig inspanning, er is ook geen investering nodig en de displays nemen weinig plaats in beslag. Het blijft dus een interessante aanvulling op het assortiment. 

POPULARITEIT STIJGT

De populariteit van cadeauvouchers zit nog altijd in een stijgende lijn. De verkoop blijft groeien en meer en meer krantenwinkels bieden het product aan. Het is dus een goede aanvulling op het bestaande assortiment.Ook Milan Boeykens van dagbladhandelDe Lezerstraal in Willebroek ziet de verkoop van de cadeaukaarten stijgen. Hij zou die dan ook vast en zeker aan collega's van andere krantenwinkels aanraden. “Je biedt de klanten iets extra's aan, wat van jou weinig plaats, tijd en investeringen vraagt", klinkt het lovend.

DOELGROEP

Milan Boeykens ziet vooral jonge mensen over de vloer komen om cadeaukaarten te kopen. Gamekaarten behoren tot de best verkopende in het assortiment, en net die bonnen worden het vaakst door jongeren gekocht. De vouchers zijn er echter voor kopers van alle leeftijden. Enerzijds onderscheiden we de zogenaamde 'self users' die voor zichzelf kaarten kopen, zoals die van iTunes en Playstation. Dat doen ze vaak omdat ze hun bankgegevens niet online wensen te delen, of omdat ze te jong zijnom over een kredietkaart te beschikken. Anderzijds zijn er veel mensen die de kaarten als cadeau kopen. Dat is een uiteenlopend publiek, want door het ruime aanbod is er een cadeau voor iedereen.

Piekperiodes

De kaarten worden vaak als cadeau geschonken, dus de eindejaarsperiode is een uiterst belangrijke periode voor de verkoop. Maar, ook op andere feestdagen zoals Moederdag en Vaderdag zijn er merkbare piekmomenten. Dat was voor Milan Boeykens van De Lezerstraal de belangrijkste reden om de vouchers in het assortiment op te nemen. “Zo kunnen mensen die 'last minute' geen cadeau vinden toch met een voldaan gevoel naar huis met een cadeauvoucher", vertelt hij. Naast in de traditionele feestperiodes zijn er trouwens ook piekmomenten voor het gameassortiment wanneer er een populaire nieuwe game, zoals de nieuwste FIFA, op de markt komt.

AANBODCadeauvouchers

Het assortiment is heel ruim en blijft intussen uitbreiden. Steeds meer ketens komen methun eigen cadeaubon op de markt. Er zijn vouchers in heel wat categorieën en voor ieder budget. De prijzen variëren tussen 10 en 250 euro, maar 15, 20 en 25 euro zijn de meest gangbare prijzen. De handelaar hoeft het aanbod niet zelf samen te stellen, maar krijgt een display die door de leverancier volgens een vast planogram wordt aangevuld.

Nieuwe producten

Het assortiment is iets wat steedsvarieert. Minder goed verkopende kaarten worden door de aanbieders Conway en Alvadis uit het assortiment gehaald en nieuwe kaarten worden toegevoegd. Zo zijn er sinds kort kaarten van Bongo verkrijgbaar. De traditionele bonnen nemen veel plaats in beslag, dus als aanvulling op het assortiment zijn er nu kleinere giftcards om op te hangen. Ook nieuw is de Fashion Cheque, een bon waarmee je als klant kunt winkelen bij de grote ketens van de mode-industrie. Met My Cooks trakteer je op een etentje, en in de Sportboxx zitten dan weer twee tickets voor een sportevenement naar keuze.

Bestsellers

De populairste producten blijven de gamingkaarten en kaarten voor multimedia- en appstores. De absolute toppers zijn het hele jaar door Playstation, iTunes, Google Play en Netflix. Met de eindejaarsperiode is er echter wel een duidelijke verschuiving naar ander koopgedrag merkbaar. Shopkaarten zoals Bol.com, Zalando en Ici Paris XL winnen dan aan belang.

PRESENTATIE

De aanbieders, Alvadis en Conway, zorgen voor aantrekkelijke toonbank- en vloerdisplays, al dan niet in de vorm van een draaimolen. Extra promotiemateriaal is gratis verkrijgbaar bij de leverancier. Er zijn raamstickers en affiches om de producten extra in de kijker te zetten.

ImpulsaankopenDisplay cadeauvouchers

Het loont om de cadeaukaarten te plaatsen daar waar ze zeker in het oog springen. Strategisch geplaatst kunnen ze namelijk impulsaankopen stimuleren. Beide leveranciers raden daarom aan om de display vlak bij de kassa te plaatsen. Bij Milan Boeykens van De Lezerstraal ging de voorkeur juist uit naar de ingang. “Bij ons zie je de draaimolen direct bij het binnenkomen. Zo vallen de cadeaukaarten meteen op."

VOORDELEN

Eenvoudig in gebruik

Een voordeel van de cadeaukaarten is dat je er als handelaar zelf niet veel moeite in hoeft te steken. “Het is makkelijk in gebruik", vindt Milan Boeykens. “Je hoeft enkel twee barcodes te scannen en de kaart is geactiveerd."

Geen investering nodig

Het voornaamste voordeel dat door handelaars wordt aangehaald, is het feit dat er geen investering vereist is om de producten in het gamma op te nemen. Zonder activatie hebben de kaarten namelijk geen waarde, dus hoef je de distributeur pas te betalen nadat die effectief verkocht zijn. Met andere woorden, je betaalt pas wanneer je er zelf ook aan verdient. Toegegeven, de marges zijn veeleer klein, tussen 4 en 8%, maar je hoeft zelf niet te investeren en er is bovendien geen sprake van een minimumafname.

Veel producten, weinig plaats

De displays nemen weinig plaats in beslag. Zeker in verhouding tot het aantal producten die erop worden aangeboden. Giftcards vormen voor de handelaar dus vooral een mogelijkheid om op een beperkte plaats meer producten aan de klant te kunnen bieden.

Aanvulling op het assortiment

Voor de handelaars die geen andere geschenken verkopen, is dit uiteraard een interessant extra product om te verkopen. Dat wil echter niet zeggen dat vouchers niet kunnen samengaan met andere geschenkproducten. De producten vormen een aanvulling op het standaardassortiment. In het huidige klimaat, waarbij het er allesbehalve eenvoudiger op wordt om met de traditionele producten rond te komen, kan dit een mooie aanvulling voor uw zaak betekenen. Bovendien boomt het kopen op internet, voor zowel fysieke producten als muziek, film, e-books en allerhande applicaties. Waar mogelijk een graantje meepikken, lijkt dus zeker geen verkeerde keuze.

Met dank aan Alvadis, Conway en Dagbladhandel De Lezerstraal