naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

“ALS JE SUCCESVOL WIL ZIJN, MOET JE DE KLANTEN VEEL INPUT GEVEN"

Livebetting wakkert populariteit sportweddenschappen aan

Voor veel dagbladhandelaars bieden sportweddenschappen een van de weinige opportuniteiten in een winkelassortiment dat op meerdere vlakken onder druk staat. We gingen langs bij twee handelaars die de producten al jaren succesvol aanbieden, en polsten hen naar hun ervaring met het aanbieden van sportweddenschappen. “De sportweddenschappen blijven groeien, terwijl de andere productgroepen in de winkel steeds dalen."

EXTRA PIJLER

Zoals we in ons vorige artikel over dit thema berichtten, neemt het aantal handelaars dat voor de sportweddenschappen kiest, nog steeds toe. Gemotiveerde winkeliers, die bij voorkeur interesse hebben in sport, kunnen via de sportweddenschappen een mooie extra inkomst genereren. Sommigen zien het zelf als een volwaardige extra pijler waarop hun zaak kan rusten.

Alternatief voor andere productgroepen

Francis Van Coillie biedt al bijna twintig jaar weddenschappen aan in zijn zaak, 't Mozaïekske, in Izegem. “In het begin was dat heel beperkt en bood ik enkel paardenrennen aan", vertelt hij. “Alles moest dan ook nog manueel worden verwerkt." Vijf jaar geleden integreerde hij een eerste klein wedkantoor in de winkel. Francis stopte met de verkoop van speelgoed en vervolgens ook van kantoormateriaal. De concurrentie van de supermarkten voor die producten werd hem te groot, terwijl de sportweddenschappen een interessant alternatief vormden. In juni van dit jaar werd de zaak vernieuwd en werd een afgescheiden hoek van de winkel ingericht als wedkantoor.

Meer in de hand dan lotto

Geert Bosteels van dagbladhandel Den Eendracht in Aalst heeft de sportweddenschappen weten opkomen in de jaren 90. Het succes ervan is volgens hem te danken aan het gegeven dat je de weddenschappen zelf kunt sturen of tenminste dat je dat gevoel krijgt. “Bij Lotto of krasbiljetten is dat niet of toch veel minder het geval: daarbij kun je maximaal enkele cijfers kiezen. Sportweddenschappen heb je toch wat meer in de hand", vindt hij. “Iedere week zijn er winnaars met een mooi bedrag in de winkel, terwijl dat bij Lotto zeker niet het geval is. Het aantal mensen dat op sportwedstrijden gokt, is weliswaar veel kleiner dan het aantal dat op de Lotto speelt. De klanten die op sportweddenschappen inzetten, spelen anderzijds wel voor grotere bedragen."

VOETBAL BLIJFT KONING

Het zal niemand verbazen dat voetbal de sport blijft die de weddenschappen domineert. Of het nu gaat om Belgische of om Europese competities, om bekerwedstrijden of Europese competities, overal wordt op ingezet. Valt een internationaal kampioenschap in de zomer, dan merken de aanbieders meteen een serieuze omzetstijging, zoals ook met het EK van vorig jaar het geval was.

Breed aanbod

Toch is het aanbod van sporten om op te wedden, legio. Traditioneel staan paardenrennen en voetbal bekend als dé sporten bij uitstek, maar ook tennis, wielrennen en cyclocross trekken een publiek aan dat wel van een gokje houdt. De uitbreiding van spelvarianten en het live gokken zorgen ook bij die sporten voor een omzetgroei.

Speltypes blijven groeien

In de beginfase was het aanbod veel kleiner en was het vooral op voetbal gericht, herinnert Geer Bosteels zich. “Vandaag heb je veel meer sporten om uit te kiezen", vertelt hij. “Ook is het spelaanbod veel groter geworden. Vroeger speelde je op winst, gelijkspel of verlies. Nu kan je het zo gek niet bedenken of je kan erop inzetten. De sportweddenschappen blijven groeien, terwijl de andere productgroepen in de winkel steeds dalen."

Zondag belangrijk voor paardensport

't Mozaïekske is 7 op 7 open, een belangrijke factor in het succes van de sportweddenschappen. “De zondagvoormiddag is de winkel ook open, wat vooral voor de paardensport belangrijk is", legt Francis uit. “De klanten die op paarden wedden, doen dat vaak dagelijks. Op zondag krijg ik mensen over de vloer die een heel eind rijden omdat ze weten dat mijn zaak open is."

Bekend is bemind

Het hoeft niet te verbazen dat het vooral de populaire sporten zijn die de spelers het meest interesseren. Zijn er daarnaast Belgen actief in een bepaalde sporttak, dan zorgt dat steevast voor meer weddenschappen.

LIVEBETTING WINT AAN BELANG

Hoewel de markt zich wat stabiliseert, zorgen de vele spelformules en een steeds vernieuwend aanbod er mee voor dat het aantal spelers nog altijd toeneemt. Vooral de liveweddenschappen, waarbij de speler tijdens de wedstrijd continu kan blijven inzetten op een volgende gebeurtenis, winnen aan populariteit. Men speelt niet enkel op winst of verlies, maar kan inzetten op wie het volgende punt scoort, wie de volgende hoekschop krijgt enzovoort.

In de lift

De handelaars beamen deze evolutie. In Den Eendracht in Aalst zit livebetting enorm in de lift. “Ondertussen is livebetting bij mij al goed voor 50% van alle weddenschappen", getuigt Geert Bosteels.

De toekomst van sportweddenschappen

Francis Van Coillie ziet de opkomst van live-betting als de toekomst van de sportweddenschappen. “De spelers die voor grote bedragen spelen, spelen vaak op het volgende doelpunt", legt hij uit. “Sinds dit jaar kan je ook live op het wielrennen gokken. Sommige klanten komen kijken naar de quotering van de renners, maar zetten pas in als ze zien hoe de wedstrijd evolueert. Als er bijvoorbeeld een succesvolle ontsnapping is of als het op een sprint uitdraait."

MAGIC BETTING OPENT EIGEN WINKELS

De winkels zijn een combinatie van dagbladhandel, wedkantoor en sociale ontmoetingsplek. De eerste zaak werd onlangs geopend in Geel. In de ruimte vooraan vindt men er, naast enkele gokautomaten, ook een voetbal- en pooltafel. Er is een basisaanbod van pers en rookwaren te verkrijgen in de zaak en men kan er ook producten van de Nationale Loterij kopen. Het achterliggende gedeelte van de zaak, waar men in alle rust een gokje kan wagen, is afgesloten met een draaihek. Op die manier heeft gerante Leila Verbraecken controle over wie zich achteraan bevindt.

Sociaal gebeuren

“Ik krijg goede reacties over de formule", vertelt ze. “Het is meer dan gokken, je kan een spelletje biljarten of wat bijpraten met vrienden. Wie daarnaast echt komt om een gokje te wagen, kan zich in alle discretie achteraan zetten. Zo heeft men ook geen last van de klanten die voor het sociale gebeuren naar de zaak komen. Als gerante moet ik soms wel streng zijn: het kan niet de bedoeling zijn dat men hier gewoon komt zitten zonder iets te kopen."

BELEVING SPEELT BELANGRIJKE ROL

Livebetting wint vooral aan populariteit door de realtimebeleving ervan. Men volgt een wedstrijd en kan ondertussen een gokje wagen op basis van het wedstrijdverloop. Daarbij speelt ook de sociale factor een rol. Spelers die samen een wedstrijd volgen, kunnen elkaar de loef afsteken, wanneer ze hun mening kracht kunnen bijzetten met een winnende gok.

Zien spelen doet spelen

Niet enkel live een wedstrijd volgen kan aanstekelijk zijn om een gokje te plaatsen. Ook andere klanten zien spelen kan dat effect hebben. “Als speler 1 aan speler 2 toont wat de winstkansen zijn op zijn combinatie, dan zal speler 2 vaak ook geneigd zijn om op diezelfde ploegen in te zetten", legt Geert Bosteels uit. “Het is een sneeuwbaleffect. Bovendien stoefen de klanten graag met wat ze hebben gewonnen. Het is een vorm van competitie."

Sociaal gebeuren

In een hoek van zijn winkel heeft Francis Van Coillie een tafel geplaatst met enkele stoelen, waar de klanten kunnen bijpraten. Het onderwerp is uiteraard vaak voetbal. “De klanten kunnen er iets drinken en op de televisie worden er voetbalmatchen of -samenvattingen getoond. Dat kan van de Belgische competitie zijn, maar evengoed van de Premier League of Europees voetbal. Kijken doet namelijk spelen."

Wedstrijden volgen in de winkel

Sommige winkeliers bieden ook de mogelijkheid om wedstrijden te volgen in de zaak. Zo is 't Mozaïekske tijdens het EK en WK voetbal steeds open wanneer er matchen worden gespeeld. En dat, terwijl de laatste match vaak pas 's avonds laat is afgelopen. Het zijn lange dagen, zeker als je weet dat Francis een krantenronde heeft van meer dan 1.000 kranten. “Daarvoor heb ik weliswaar chauffeurs, maar ik spring zelf in als vervanger, indien nodig. Het zijn soms heel korte nachten. Gelukkig is het WK in 2018 in Rusland, waardoor ik door het tijdsverschil wat vroeger zal kunnen sluiten", lacht hij.

EIGEN INTERESSE IS PRIMORDIAAL

Terwijl dergelijke initiatieven eerder uitzondering dan regel zijn, toont het de gedrevenheid aan waarmee Francis de producten aanbiedt. Voor een groot deel komt die voort uit een eigen interesse in sport. Het aanbieden van sportweddenschappen ziet hij dan ook deels als een hobby. “Als je zelf niet geïnteresseerd bent in sport, moet je het niet aanbieden", vindt Francis. “Je moet kunnen meepraten met de klanten. Ik wijs klanten vaak op interessante quoteringen, en dan gebeurt het geregeld dat ze op die matchen inzetten." Daarnaast organiseert Francis ook speelpotten voor voetbal en paardenrennen. Wekelijks wordt er 5 of 10 euro ingezet, en met een beurtrolsysteem mag men per twee personen de keuzes ingeven. Een formule die gesmaakt wordt door zijn klanten.

Tip van de dag

Geert Bosteels omschrijft zichzelf ook als sportliefhebber en verricht, wanneer het kalm is in de zaak, zelf opzoekingswerk naar interessante quoteringen. Hij hangt elke dag de 'tips van de dag' op voor verschillende sporten, waarbij hij enkele quoteringen uitlicht die volgens hem de moeite waard zijn. Hij maakt iedere dag een document waarin hij de interessante wedstrijden oplijst, inclusief de
volgens hem vermoedelijke uitkomst. “Bij voetbalmatchen zoek ik bijvoorbeeld op wie er geschorst is, wat de thuisvorm is van een bepaalde ploeg en hoe ze de afgelopen matchen heeft gepresteerd", legt hij uit.

Input geven loont

“Op basis van die aanbevelingen zetten veel klanten ook in. Soms brengt het hun iets op, soms ook niet. Ik ben ook geen tovenaar, maar klanten vragen wel steeds naar mijn tips. Als je succesvol wil zijn met weddenschappen, moet je veel input geven en de mensen bijstaan als ze vragen hebben."