naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

FABRIKANTEN PLEITEN VOOR MINDER E-LIQUIDMERKEN

Spelers over de toekomst van de e-sigaret

Uit een onderzoek van Ernst & Young blijkt dat de markt van e-sigaretten tussen 2013 en 2016 is verdubbeld. Dit onderzoek vond plaats in zeven belangrijke landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Rusland, Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk. Het zijn vooral Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk waar de markten het meest ontwikkeld zijn. Op basis van deze vaststelling vonden wij het hoog tijd om even bij enkele spelers te luisteren hoe zij de toekomst van de markt zien.

Het heffen van accijnzen op e-liquids is onvermijdelijk. Hoe dit zal worden ingekleed, valt echter nog af te wachten.

BELGISCHE MARKT

Volgens onze gesprekspartners zal België nog een groei kennen tot eind 2017 begin 2018, gevolgd door een verzadiging. Het 'nieuwe' is er bijna af, en men verwacht een stabilisatie in de aankopen van e-liquids en hardware. Vandaag zijn er in België wel nog veel beginnende dampers, en ligt er een hele snoepwinkel aan smaakjes om te testen, proberen en mixen. Zodra een consument zijn vaste smaak en vast merk gevonden heeft, zal hij hierbij blijven en minder impulsaankopen verrichten. Andere landen hebben dezelfde evolutie gekend.

Negatieve berichtgeving

Enkel Ingrid De Coninck ziet het iets positiever in. Volgens haar kan er nog meer ruimte zijn voor groei als de e-sigaret niet langer in een negatief daglicht wordt geplaatst in de media en de onwetendheid de wereld uit geholpen wordt. Zo denken bijvoorbeeld veel mensen dat de e-sigaret ook nog teer bevat! Er kunnen dus nog steeds enorm veel rokers in België worden overtuigd om de overstap te maken. Wat wel zal afnemen, is het aantal merken, meent ze. Momenteel is er een overvloed van vrijwel allemaal dezelfde soorten smaken. Er is dan ook dus enorm veel concurrentie tussen de merken, en enkel de sterkste zullen overblijven.

De e-sigaret is een vrij complex product, dus slecht of geen advies leidt tot een fout gebruik en bijgevolg ontevreden klanten

TRADITIONELE SIGARET

De spelers geloven niet in het verdwijnen van de traditionele sigaret. Volgens hen kan er wel een grotere afzet komen voor het concept 'heat not burn'. Door de nog te hoge prijzen zullen deze verkopen op lange termijn tegenvallen ten opzichte van de wat meer betaalbare e-liquids en dampwaren, menen ze. Hierin zullen de tabaksfabrikanten schakelen, zodra er meer concurrentie komt van anderen. De traditionele sigaret zal het volgens hen slechts moeilijk krijgen als we het idee de wereld uit krijgen dat vapen ongezond is, of zelfs ongezonder is dan roken.

DUALE ROKERS

Minder afhakers

Volgens het E&Y-onderzoek is de toename van afhakers (duale rokers die opnieuw exclusief sigaretten roken) afgenomen. Tot vorig jaar haakten nog veel duale rokers na een tijd af, omdat ze hun smaak niet vonden of omdat het niet goed uitgelegd werd. In 2013 was dit aantal in de zeven testlanden nog 64%, in 2016 nog slechts 43%. De ex-roker vertegenwoordigt vandaag bijna 44% van alle e-sigaretconsumenten in de zeven landen, in 2015 was dat nog maar 29%.

Afkickproduct

België loopt echter nog wat achter. Bij ons zijn er nog steeds veel mensen die de e-sigaret gebruiken om van het roken af te komen. Zodra dit gelukt is, bouwen ze snel af in nicotinebehoefte. Zodra deze behoefte nul is, ontstaan er opnieuw twee groepen. De groep die het e-roken blijft gebruiken voor de handeling en smaak (zonder nicotine), en de groep die helemaal stopt. Daarnaast heb je nog de groep die de analoge sigaret eigenlijk nog wel erg lekker en makkelijk vindt. Deze dampers hebben over het algemeen niet de juiste smaak en/of apparatuur kunnen vinden om het dampen als volledige vervanging te beschouwen. Dit is de minst toegankelijke groep, en voor de marktspelers de grootste uitdaging. Hoe kunnen ze hen opnieuw naar de e-sigaret laten overschakelen? Slechte en/of moeilijke dampbelevingen geven al gauw een negatief beeld, waardoor de consument niet meteen geneigd is om het nogmaals te proberen en er geld aan te besteden.

Sociale rokers

De duale dampers zijn over het algemeen tussen de 20 en 40 jaar oud. Deze groep gebruikt vooral nog sigaretten tijdens sociale gelegenheden. Dit is onvermijdelijk omdat e-liquids nog niet zijn wat ze zouden moeten zijn. Veel mensen grijpen terug naar hun pakje sigaretten omdat ze niet dezelfde voldoening vinden bij het vapen.

Ontoereikend advies

Een andere reden waarom in ons land nog steeds veel mensen snel afhaken, is slecht advies. Er is een bepaalde kennis vereistbij het verkopen van e-liquids en e-sigaretten. Het is een vrij complex product, dus slecht of geen advies leidt tot fout gebruik en bijgevolg ontevreden klanten. Zo is het belangrijk om bij het overschakelen e-liquids te dampen met een hoog genoeg nicotinegehalte en dan af te bouwen. Laag beginnen zorgt ervoor dat je al helemaal niet dezelfde voldoening gaat voelen en meteen teruggrijpt naar een pakje sigaretten. Net hetzelfde verhaal met de toestellen. Deze zijn gebruiksvriendelijk, maar zonder uitleg weten gebruikers vaak niet welk wattage ze moeten kiezen, wanneer ze hun coils moeten vervangen of zelfs gewoon hoe ze het toestel aan en af moeten zetten. Een sigaret opsteken is in dit geval dan veel makkelijker.

Veel Belgen associëren vapen met de 'cloud chasers' die ze letterlijk met hun hoofd in de wolken zien rondlopen op straat, en vinden vapen bijgevolg opzichtig

Beperkte verkrijgbaarheid

Een derde reden is de verkrijgbaarheid. Elke kranten-, nachtwinkel en supermarkt heeft de voornaamste sigarettenmerken. Het is echter vaak zoeken naar de verkooppunten van de favoriete e-liquidmerken of in het algemeen naar winkels waar het sigarettenschap aangevuld is met e-liquids. Val je dus zonder e-liquid, dan kun je niet meteen overal terecht, zeker 's avonds niet. Consumenten kopen in dat geval dan maar een pakje sigaretten om hun behoefte aan nicotine te bevredigen.

Cloud chasers

De laatste reden is dezelfde waarvoor veel mensen in de eerste plaats begonnen zijn met roken: groepsdruk en imago. Veel Belgen associëren vapen met de cloud chasers die ze letterlijk met hun hoofd in de wolken zien rondlopen op straat, en vinden vapen bijgevolg opzichtig. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn, deze mensen maken er hun hobby van om zo groot mogelijke dampwolken te produceren, en zijn dus niet de standaard.

Mogelijkheden voor dagbladhandelaars

Bas Ravelli voegt daar nog aan toe dat krantenwinkeliers volgens hem nog niet helemaal mee zijn met het e-verhaal, en op deze manier een mooie extra inkomstenbron voorbij laten schieten. De kennis is nog veel te beperkt, net als het aanbod. Hier liggen dus nog veel mogelijkheden open.

ACCIJNZEN

Tot slot menen onze gesprekspartners dat het heffen van accijnzen op e-liquids, ook in België, onvermijdelijk is. Hoe dit zal worden ingekleed met betrekking tot de gehaltes nicotine, valt echter nog af te wachten. Dit kan op twee manieren. Of de nicotineniveaus worden divers belast: men zal dan eerder geneigd zijn zo snel mogelijk naar een lager nicotineniveau te gaan. Of de nicotineniveaus worden evenredig belast, en dan zal de consument geen aanpassing maken in zijn nicotineniveau.

Gevaar voor zwart circuit

Beide manieren zullen een grote impact hebben op de verkoop van e-liquids. omdat men alsnog zal blijven dampen maar de nicotineoplossing zelf zal bestellen buiten Europa. Er zullen een grotere DIY-markt en zwart circuit ontstaan door thuisbrouwers en afnemers. En daar schuilt het gevaar voor ongelukken. Zolang hier geen verscherpte overheidsvisie over bestaat, zou men beter wachten met accijnzen te heffen tot dit volledig onder controle is, menen alle spelers. De kleinere (duurdere) merkvarianten zullen uit de schappen verdwijnen, en net als in de tabaksindustrie zullen er een paar grote fabrikanten overblijven, die betaalbaar zijn en blijven (ook met accijnzen). 

Kiosk sprak met:

  • Joey Baart: Millers Juice (UEG);
  • Bas Ravelli: VCT;
  • Ingrid De Coninck: Distrivaping;
  • Tessa van der Leeuw: Smoke 4 Fun.