naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 29/11/2017

UW DAGBLADHANDEL HERUITVINDEN MET SPORTWEDDENSCHAPPEN

Nog steeds booming business, ook offline

Het aantal spelers, en zeker het aantal dagbladhandelaars dat in ons land voor sportweddenschappen kiest, neemt nog altijd toe. Voor krantenwinkels blijft het een interessante opportuniteit om hun aanbod te verbreden. Met een beperkte investering en mits ondernemerschap en passie voor de sport, biedt het een snelle ROI. Van onlineweddenschappen moeten de winkeliers geen schrik hebben. De verkoop via dagbladhandelaars biedt immers enkele unieke voordelen, zoals de kans om te overleggen met de eigenaar of de lagere drempel om te spelen. De operatoren zetten dan ook onverminderd op beide kanalen in.

MARKT STABILISEERT

Sinds sportweddenschappen met de vernieuwde Kansspelenwet van 2011 een beter juridisch kader kregen, boomen ze stevig in België. Vandaag is de markt wat gestabiliseerd, maar zeker niet verzadigd. Exacte cijfers hebben we hier niet over, maar het aantal handels dat de weddenschappen aanbiedt, neemt nog altijd toe. Ook het aantal spelers groeit nog steeds, maar misschien minder spectaculair dan tijdens de voorbije jaren. Hoewel ook dit moeilijk uit te drukken is in cijfers: de operatoren hebben vooral zicht op het aantal verkochte tickets; dat is niet noodzakelijk hetzelfde.

EXTRA INKOMSTEN TEGEN BEPERKTE INVESTERING

Sportweddenschappen zijn een interessante optie voor diversificatie, omdat ze een relatief kleine investering vergen en weinig extra werklast inhouden - klanten kunnen de weddenschappen zelf plaatsen en controleren via terminals. De spelen kunnen dus meteen extra inkomsten opleveren, via het wedden én omdat spelers ongetwijfeld ook wel eens een snack of een magazine kopen. Als de zaak en de eigenaar natuurlijk goed zitten, maar daarover zo meteen meer. De grootste kost voor de dagbladhandel is de verplichte, driejaarlijkse vergunning, toegekend door de Kansspelencommissie. Tenzij de aanbieder deze uitgave op zich neemt. Dat gebeurt wel eens wanneer de zaak al langer bestaat en gezonde cijfers kan voorleggen. De speelterminals zelf zijn meestal gratis.

PASSIE EN ONDERNEMERSCHAP CRUCIAAL

Starten met sportweddenschappen vergt wel toewijding. De uitbater moet zich stevig engageren om er een succes van te maken. Vertrekkend vanuit een duidelijke visie over de aanpak en de communicatie naar zijn klanten, en met een passie voor de weddenschappen en de sporten. Hij moet ervoor leven en erin geloven. Verder moet de zaak op een goede locatie - liefst een blind spot - liggen en klanten over de vloer krijgen die op zijn minst een begin van interesse vertonen. Leven de aangeboden sporten in de regio? Verkoopt de uitbater al veel andere kansspelproducten, eventueel al sportweddenschappen? Het verhoogt allemaal de kans op slagen voor de winkelier én de aanbieder.

Degelijke ondersteuning

Klanten informeren en overtuigen vergt natuurlijk wel enige tijd. Daarom vinden de aanbieders het belangrijk om duidelijke afspraken te maken en advies te geven over de algemene aanpak en de te verwachten omzet. Ze bieden daarnaast heel wat POS-materiaal voor de communicatie. Van banners tot flyers en berichten voor op de sociale media, al dan niet gepersonaliseerd.

EXCLUSIEF OF NIET?

Als aanbieders een zaak met veel potentieel gevonden hebben, gaan sommige er een exclusiviteitscontract mee aan. Het wordt wel steeds moeilijker om alleen in een krantenwinkel aanwezig te zijn, aangezien er vandaag heel wat concurrerende aanbieders op de markt zijn. De meningen zijn trouwens verdeeld over het nut van exclusiviteit.

Voor wat hoort wat?

Volgens een operator wordt exclusiviteit gerechtvaardigd door haar grote kost. In ruil voor die investering hoort een exclusief engagement. Andere aanbieders halen de betere voorwaarden aan die een handelaar zo kan verkrijgen, bijvoorbeeld een grotere vergoeding. Exclusieve contracten bieden volgens de voorstanders ook meer ruimte om te investeren in de aankleding en reclame in de dagbladhandel. Volgens anderen is het net de concurrentie die aanbieders stimuleert om extra op marketing in te zetten, met als doel om verloren spelers terug te winnen.

Maar minder keuze?

Volgens de tegenstanders zorgt exclusiviteit voor een gebrek aan keuzevrijheid voor de spelers. Zij zijn vandaag mondig en willen de quoteringen vergelijken. De aanwezigheid van meerdere aanbieders onder één dak is volgens die laatste dus een troef. Uiteindelijk ligt de keuze bij de handelaar zelf: hij moet uitmaken met welk type samenwerking hij het meest gebaat is. Wat zal hem het meest opleveren? Daarbij hangt hij natuurlijk ook weer af van wat zijn cliënteel wenst.

ONLINEWEDDENSCHAPPEN

Vandaag kunt u uiteraard ook niet naast weddenschappen op het internet heen. Toegegeven: online heeft enkele voordelen. Er is in de eerste plaats het gebruiksgemak om te kunnen spelen vanuit uw zetel. Het is ook mogelijk om grotere bedragen in te zetten - in de krantenwinkel kunt u maximaal tot 200 euro per dag gaan. Bovendien mag je als operator onlinebonussen aanbieden. Tot slot is het aanbod op zich op het internet nog breder. Moeten dagbladhandelaars dus schrik hebben van deze concurrentie? Zal de sector volledig verschuiven naar het internet? Daarover is elke aanbieder duidelijk: neen. Een belangrijke reden daartoe is dat de onlinespeler een ander type speler is dan wie in een winkel speelt.

SOCIAAL GEBEUREN

Zo hecht de klant van een krantenwinkel meer belang aan het sociale gebeuren en het menselijke contact. Zoals de interactie met de uitbater over de sportwedstrijd waarop wordt gewed. De speler verwacht een mening over de wedstrijd, een reflectie, om zekerder te zijn over zijn keuze.

Lagere drempel

Bovendien houdt de onlineregistratie een zekere drempel in. Alleen al het feit dat de speler zich op de website moet registreren met zijn identiteitskaart, en dus niet anoniem is. Maar ook op technologisch vlak - lang niet alle generaties die wedden, zijn voldoende zeker van zichzelf op het internet. En tot slot is er de psychologische factor: een gokje wagen verloopt in de winkel veel impulsiever.

GROEI IN SPELFORMULES

On- en offline verzoenen

Verscheidene operatoren werken bovendien formules uit die on- en offlinesportweddenschappen met elkaar verzoenen. Denk bijvoorbeeld aan automaten, waarmee je in de krantenwinkel online kunt spelen. Of systemen die handelaars met een commissie vergoeden wanneer hun klanten op het internet wedden, ook buiten de openingsuren van de zaak.

Liveweddenschappen

Daarnaast bouwen de aanbieders verder nieuwe spelformules uit voor de terminals in de dagbladhandels. Vooral liveweddenschappen groeien de laatste jaren stevig. Vaak gaat het dan over voetbal, maar ook bijvoorbeeld cyclocross en wielrennen komen aan bod. Dat gaat dan zowel over de uitslag als over het aantal hoekschoppen, de topscorer of kopgroepen en achtervolgers. Sommige dagbladhandels organiseren zelfs speciale events, samen met de operatoren, rond een populaire sportwedstrijd in de regio.

Paardenrennen

Daarnaast zien we ook een opkomst van weddenschappen op de paardensport in de krantenwinkels. De laatste jaren zijn verschillende operatoren daarin actief geworden, terwijl bepaalde zelfs nog maar recent met die offlineactiviteiten zijn gestart.

ONVERMINDERD GELOOF IN DAGBLADHANDELS

De groei in spelformules is maar een van de tekenen dat de aanbieders van sportweddenschappen sterk geloven in het kanaal van de dagbladhandelaars, en dit met name dankzij hun unieke troeven. Ze bestempelen de krantenwinkel nog altijd als een belangrijke partner voor het aanbieden van sportweddenschappen.