naar top
Menu
Logo Print
29/11/2017 - DIMITRI VAN MOERKERCKE

CONSUMENT ZAL IN TOEKOMST NOG MEER VAN AFHAALPUNTEN GEBRUIKMAKEN

"Pakjes zijn de toekomst", klinkt het bij aanbieders

 De e-commercemarkt en daarbij horend de mogelijkheid om in of via uw zaak pakjes op te halen en te verzenden, blijft groeien. Bent u nog niet op deze trein gesprongen? Doe het dan vlug, want u kunt er een aardige bijverdienste aan overhouden. En de marktspelers zijn het er roerend over eens: dagbladhandelaars zijn ook ideale partners. Uw winkel is immers veel dagen per week en veel uren per dag open. In dit artikel laten we enkele spelers aan het woord. Over de marktevolutie, hun toekomstplannen en nog veel meer …

 

UBIWAY/KARIBOO!

Kosten thuislevering stijgen

Rolf Vermeulen, Operations Director bij AMP en directeur van Kariboo!, is ervan overtuigd dat de consument nog meer zijn weg naar de afhaalpunten zal vinden. “Dankzij de ruime openingsuren, zelfs op zondag, en de densiteit van het netwerk die zeer sterk verhoogd is. De 'net niet thuis frustratie' wordt opgeheven. Er kan ook niet naast de stijging van de leveringskosten worden gekeken (brandstof, loonkost …) waardoor de kosten van thuislevering zullen stijgen. Ook de steden spelen hierin een belangrijke rol. Denken we maar aan Antwerpen met de lage emissiezone. Brussel, Gent, Mechelen … zullen volgen. Steeds meer Belgen vinden hun weg naar onze spots, getuige de stijging van ruim 33%."

Positieve consumentenbeleving

“Dit is heel belangrijk. De klant moet graag naar onze spots komen. Om dit te ondersteunen, hebben we in 2016 in iedere provincie communitymeetings georganiseerd. Toen werden de spots geïnformeerd over e-commerce en werd hun inspraak gevraagd. Er is ook nieuwe software op de PDA's geïnstalleerd die de behandeling van de pakketten in de spots zeer gebruiksvriendelijk maakt. Ten slotte zijn we gestart met de ontwikkeling van een nieuwe website waarop de klant via onze spots pakketten kan versturen. Onze focus blijft gericht op kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. We investeren dit jaar verder in nieuwe IT-tools die de behandeling en de opvolging van de pakketjes nog aangenamer en vlotter zullen maken, voor de webshops, de klant en onze spots. Ook de begeleiding van de winkelier blijft hoog op onze agenda staan. Daarnaast verwachten we veel van de samenwerking met bpost."

Xxl-formaat

“We zijn steeds op zoek naar nieuwe spots, maar vooral naar afhaalpunten die grotere pakketten aankunnen. Met de groei van bijvoorbeeld de e-commerce in binnenhuisinrichtingen en tuinmeubelen is er nood aan spots in XXL-formaat."

 

UPS

Geen grenzen meer

Mirjam Tas, Marketing Manager bij Belux UPS, benadrukt dat e-commerce het gedrag van de consument onherroepelijk heeft veranderd. “Online shoppers gebruiken de sociale media om producten eerst te 'evalueren', via feedback van andere shoppers of op een andere manier, of om de beste deals te vinden. Retailers van hun kant investeren meer en meer in mobiele promotie en bewijzen dat dit voor traffic in de fysieke winkel zorgt en verkoop genereert. Alle types retailers, van kleine éénmanszaken tot grote ketens, zoeken naar manieren om de kosten te reduceren en hun klanten beter te bedienen."

Evolutie

“Om succesvol te zijn, zullen retailers dus moeten evolueren, ze zullen 'boundaryless' moeten worden, grenzeloos. Dit garandeert de klant dat hij zijn product of dienst kan aanschaffen waar en wanneer hij maar wil. Wij geven hen de tools om succesvol te zijn in deze nieuwe 'shopomgeving'. Het probleem bij online shoppen is dat niet iedereen zomaar thuis kan of wil laten leveren. Wij geven hen een antwoord: UPS Access Point. Ons klantenbestand is heel divers: tankstations, convenience- stores maar ook en vooral krantenwinkels met late openingsuren."

Kiala model

“Meer dan 15.000 winkels in heel Europa maken ondertussen deel uit van ons netwerk, verspreid over veertien landen (circa 1.000 winkels in België). Daarnaast telt UPS nog meer dan 8.700 punten in de Verenigde Staten en meer dan 1.600 in de rest van Amerika. Sinds 2014 hebben wij het bekende Kiala model uitgebreid (Kiala werd in 2012 door UPS overgenomen, n.v.d.r.). Winkeliers die in het netwerk willen stappen, moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen: locatie, bereikbaarheid, geschikte betaalinfrastructuur, toonbank- en opslagruimte zijn allemaal factoren die van tel zijn in onze evaluatie."

 

GLS BELGIUM

Sterke tweede helft 2016

Steven Nijs, ParcelShop Manager bij GLS Belgium, bevestigt de blijvende groei van de markt. “De ontwikkeling van deze markt is in sommige Europese landen zelfs sterker dan in België. Bij GLS was de groei in B2C-parcelvolumes nooit zo groot als in de tweede helft van 2016. e-commerce zal zich uitbreiden naar sectoren waar zelfs speciale licenties voor nodig zijn, bijvoorbeeld voeding, medicijnen …"

Sterke punten dagbladwinkel

“GLS beschikt over 1.100 ParcelShops in de Benelux, en dat aantal blijft stijgen, verspreid over verschillende retailsectoren. Op deze manier bereiken we een heel heterogene groep klanten. Dagbladwinkels staan op de tweede plaats in onze ranking per sector. Hun sterktes zijn een goede ligging en lange openingstijden. Daarbij komt dat zij al goed vertrouwd zijn met parceldiensten."

Volledig gedigitaliseerd

“GLS voorzag recent alle winkels in België van nieuwe apparatuur: makkelijk in gebruik voor de partners, handig voor de klant die iets wil versturen en ook efficiënt voor webshops. Dankzij een UPS-smartphone met een speciaal ontwikkelde app en een bluetoothlabelprinter zijn alle processen in de winkel gedigitaliseerd. De app controleert automatisch de keuze van de producten, en ze genereert op het einde van de dag ook een pakketoverzicht. De uitbater kan met de app ook rechtstreeks contact met onze servicedesk opnemen om hulp te vragen bij complexe gevallen of gewoon snel informatie uit te wisselen, zoals over verlofdagen of nieuwe openingsuren. GLS kan op zijn beurt via de app over nieuwe diensten communiceren. Ook voor de afzenders en de bestemmelingen van de pakketten bieden de nieuwe tools tal van voordelen. Onze winkels zorgen ook voor de afhandeling van geretourneerde pakketten, essentieel voor webshops. Al die moderne apparatuur werd rond eind januari 2017 in alle GLS ParcelShops in gebruik genomen."

Goede verloning

“We willen er nog veel nieuwe shops met lange openingsuren bij. We zullen daarvoor ook ons eigen team gaan versterken. Er staat momenteel ook een marketingcampagne klaar om de klanten nog meer bewust te maken van de mogelijkheden van het aanbod van een ParcelShop. We focussen ons in de nabije toekomst op steden en regio's waar er nog niet al te veel shops zijn. En vergeet niet: onze partners krijgen een eerlijke en goede verloning, een efficiënt en goed werkend systeem en een betrouwbare support."

 

DHL EXPRESS

Vragende partij

Koen Van Tulder, Retail Channel Manager bij DHL Express, ziet de markt alleen maar voortgroeien. “Aangezien onder meer de krantenwinkels vragende partij zijn, gaan alle spelers hun netwerk verder uitrollen. Wij zien dit echter meer uit elkaar vallen in een basisverzending enerzijds en premiumzendingen anderzijds. In het premiumsegment opereert DHL Express met zijn Service Points. Klanten zijn immers bereid iets meer te betalen om hun zending sneller te ontvangen of op te sturen, om geleverd of ontvangen te hebben met verplichte handtekening van de ontvanger, of om het pakje altijd via track-and-trace te kunnen volgen. Waarbij het ook automatisch goed verzekerd is."

2017 is jaar van de uitrol

“Vanuit DHL Express zijn we pas eind 2015 gestart met partnerwinkels, in 2016 hebben we het concept getest en bijgestuurd. We zijn begonnen met de 17 Service Shops van Dockx Rental. Gedurende 2016 hebben we die aangevuld met een mix van computerwinkels, bloemenzaken, copycenters maar ook krantenwinkels. 2017 is inderdaad het jaar van de uitrol met zo'n 150 extra Service Points in België. Een DHL Service Point is zowel afhaal- (voor pakjes uit het buitenland) als verzendpunt voor internationale zendingen. We verwachten van de winkeliers dat ze een professionele uitstraling hebben en in de winkel beschikken over een computer, printer en betaalterminal (Bancontact). En dat ze de nodige tijd uittrekken voor onze, en dus hun klanten."

Voordelen

“Wat er zo uniek is aan ons concept? Als ik om 16 uur in mijn krantenwinkel binnenstap om een zending naar New York te versturen, is die de volgende werkdag 's middags op zijn bestemming. Uniek toch? Ook voorzien we een mooie commissie waarbij we spreken van euro's in plaats van eurocenten. We werken wel met een beperkt netwerk, maar garanderen dat onze klanten de weg naar onze Service Points vinden. We doen dit onder andere via ruime online campagnes (Google)."

Twee entiteiten

DHL beschikt in deze sector over twee entiteiten: DHL Express (DHL Service Points, zo'n 65 in België) en DHL Parcel (1.200 winkels). DHL Parcel zet vooral in op eenvoudige verzendingen (vooral drop-off) en afhalingen binnen de Benelux tegen een laag tarief. DHL Express werkt met DHL Service Points, waarbij de klant internationale zendingen via partnershops kan versturen of er zijn zending uit het buitenland kan laten afleveren. Het betreft hier dus twee verschillende markten: Benelux & basic (DHL Parcel) en internationaal & premium (DHL Express).

 

BPOST

Groeimarkt

Bruno Lestarquy, Retail & Distribution Manager bij Stamps & Postal Points bpost, verwacht dat de pakjesmarkt in de komende drie jaar nog meer zal groeien, tot zelfs een verdubbeling van het volume. “Het aantal klanten is het voorbije jaar gestegen met 10%. De postpunten hebben allemaal samen meer dan tien miljoen klanten bediend. Het postpuntnetwerk is nog steeds zeer stabiel, 40% van de postpunten vinden we terug bij dagbladhandelaars. In 2017 verwachten we voor de pakjesmarkt eenzelfde evolutie als in 2016."

Convenience

“bpost focust zich op het verbeteren en vergemakkelijken van de verzend- en ontvangstprocedures in de postpunten. Klanten kunnen hun pakjes identificeren via de smartphone en afhalen zonder bijkomende administratie. En tegen eind 2017 zullen de meeste van onze postpunten beschikken over een draagbare scanner. Deze aanpassingen zijn vooral tijdbesparend voor onze partners en verbeteren de klantenervaring."

Luisterend oor

“We werken ook voortdurend aan de verbetering van de samenwerking. Acht keer per jaar krijgen onze partners bezoek van hun fieldmanager om een status op te maken over de samenwerking. Het uitgelezen moment om eventuele verbeteringen samen te bespreken."