naar top
Menu
Logo Print

MAAK VAN UW DAGBLADHANDELEEN SERVICEPUNT MET BROOD EN GEBAK

BAKE-OFF: PRODUCTEN (ÉN GEUREN) DIE VERKOPEN

ServicepuntDe krantenwinkel evolueert steeds meer naar een conveniencestore. Naast het traditionele aanbod van pers, tabak en kansspelen vinden klanten er een ruim assortiment van producten en diensten. Brood en gebak gaan letterlijk én figuurlijk als zoete broodjes over de toonbank. De mensen hebben steeds minder tijd en kopen graag alles wat ze nodig hebben in één winkel. Door in te spelen op het ontbijt- en koffiemoment, biedt u uw klanten een meerwaarde en kunt u een mooie extra omzet bereiken.


DAGBLADHANDELALS CONVENIENCESTORE

Vandaag is het meer dan ooit een noodzaak geworden om uw zaak uit te breiden tot een soort 'servicepunt' en meer producten en diensten aan te bieden dan enkel kranten, tijdschriften, tabak en kansspelen.
Om tijd te winnen, is uw klant bereid om deze producten bij u te kopen, tegen een hogere prijs dan in een ander verkooppunt (zoals een supermarkt of postkantoor). De evolutie van pure dagbladhandel naar conveniencestore schept heel wat mogelijkheden. Met name door brood, gebak en belegde broodjes te verkopen, kunt u een meerwaarde bieden aan uw klanten, zelfs als ze niet specifiek daarvoor naar uw winkel komen. Hierdoor zullen ze regelmatig terugkeren, en dat betekent extra omzet voor u, als tegengewicht voor de dalende inkomsten uit de andere productcategorieën.


IETS VOOR U? ANALYSEER UW OMGEVING EN KLANTENBESTAND

Starten met de verkoop van brood, belegde broodjes en gebak in uw winkel doet u natuurlijk niet van dag op dag. In de eerste plaats moet u een goed zicht hebben op het potentieel van uw zaak. Deze informatie is belangrijk om te bepalen of bake-off een meerwaarde kan betekenen voor uw dagbladhandel, en welke producten u het best aanbiedt. Stel uzelf hiervoor enkele vragen.


UW WINKEL

- Waar bevindt uw winkel zich? Een drukke baan en de nabijheid van bedrijven of scholen bieden perspectieven voor de verkoop van bake-offproducten. 
- Ga na waar uw concurrenten zich bevinden en wat zij aanbieden.
- Hoe zit het met uw visibiliteit om aan te kondigen dat u voortaan ook brood en gebak verkoopt?


UW KLANTEN

- Wie zijn uw klanten? Komen er veel pendelaars en scholieren over de vloer? Of vooral buurtbewoners, senioren en toevallige passanten? Pendelaars en schoolgaande jeugd hebben doorgaans meer interesse in brood en gebak.
- Heeft u internationale klanten? Zij hebben vaak een specifieke smaak. Hou hier zeker rekening mee.
- Op welk tijdstip van de dag komen uw klanten naar uw winkel en waarom precies? De ontbijt- en koffiecultuur raakt steeds meer ingeburgerd. Met brood en gebak kunt u hier perfect op inspelen. Of misschien hebben ze wel interesse in vers afgebakken stokbrood om na het werk mee naar huis te nemen?

Voor de samenstelling van uw assortiment brood en gebak geldt de vuistregel 'less is more'.Hou uw aanbod beperkt en focus op enkele sterkhouders

BAKE-OFFPARTNER ZOEKEN

Servicepunt

Voor bake-offproducten, -materiaal en -begeleiding kunt u terecht bij een bake-offpartner (zoals Croustifrance, Delifrance, Gourmand en Panesco).


Ondersteuning bij opstart

De aanbieders helpen u om het best mogelijke assortiment samen te stellen voor uw winkel. Er zijn namelijk heel wat lokale verschillen en aanbieders die vaak een goed zicht hebben op welke producten goed verkopen in welke regio. Naast de producten zelf bieden ze ook bakmeubels en -materiaal aan, zoals een oven (inclusief onderhoud), een warmhoudkast en bakhandschoenen. Ze voorzien uitvoerige richtlijnen over hoe de producten bewaard, ontdooid en afgebakken moeten worden. Veel aandacht gaat ook uit naar informatie over de ingrediënten en handige tips voor de afwerking en het serveren naar de klant toe.


Begeleiding en opvolging

U wordt dus zeker niet aan uw lot overgelaten door uw bake-offpartner. Regelmatig komen productspecialisten bij u langs om u en uw medewerkers te adviseren en te ondersteunen bij de planning, de samenstelling van uw assortiment of de presentatie van uw brood en gebak. Hou er rekening mee dat u bij sommige aanbieders in een franchiseverhaal moet/mag stappen, waardoor u zich aan strikte regels moet houden. Bij anderen heeft u meer vrijheid naar presentatie en prijszetting toe. Informeer u dus goed vooraf en denk na over wat u zelf wilt.


Less is more

Voor de samenstelling van uw assortiment van brood en gebak geldt de vuistregel 'less is more'. Hou uw aanbod beperkt en focus op enkele sterkhouders. Bij verschillende aanbieders kunt u vaste pakketten afnemen, maar het is raadzaam om losse producten aan te kopen, volgens de wensen van uw klanten. Koop kleine hoeveelheden aan, met het oog op de stockage in uw winkel. Bij de meeste aanbieders kunt u vlot en snel bijbestellen.


TRENDS IN DE VOEDINGSSECTOR

Servicepunt

Zorg dat u op de hoogte bent van de hypes in de voedingssector. Consumenten houden van zoet gebak en hartige broodjes, maar hebben vandaag ook veel aandacht voor gezonde voeding. De aanbieders spelen hierop in door producten aan te bieden, gemaakt van verse, kwaliteitsvolle ingrediënten (volle granen, zaden …).


Informeer uzelf

Vraag dus zeker hun advies over de laatste trends. U kunt ook nagaan bij uw klanten wat zij zelf graag willen. Misschien zijn ze wel allergisch of overgevoelig voor bepaalde voedingsstoffen (denk aan gluten of lactose) of eten ze veganistisch. Met al deze zaken dient u zeker rekening te houden bij de samenstelling van uw brood- en gebakassortiment.


READY TO SERVE

Kies voor producten met een groot gebruiksgemak, zodat u niet te veel tijd verliest aan de bereiding. Wellicht beschikt u in uw winkel niet over veel ruimte om producten te snijden, af te werken en op te slaan.
De 'ready to serve'-producten (donuts, muffins, cakes, brownies …) die vrijwel alle aanbieders in hun assortiment hebben, zijn in dit opzicht zeer interessant.
U hoeft enkel de hoeveelheid te ontdooien die u denkt te verkopen, en u kunt snel extra stuks uit de diepvries halen, indien nodig. Afbakken is niet nodig, dus zo bespaart u plaats voor een oven. Leg kleine hoeveelheden in uw winkel en ontdooi enkel extra producten als er vraag naar is.


BELEGDE BROODJES

Het aanbieden van belegde broodjes is een andere zaak. In dat geval moet u zorgen voor een koeltoog en een bereidingsruimte, volledig conform de richtlijnen van het Voedselagentschap. De aanbieders zorgen niet standaard voor een koeltoog, maar kunnen, indien gewenst, wel advies verlenen bij de aanschaf. Hou er rekening mee dat belegde broodjes meer tijd vergen. Een alternatief dat u meer gebruiksgemak biedt, zijn voorgevulde, kant-en-klare paninibroodjes die u enkel nog hoeft af te bakken.
Op die manier kunt u toch iets hartigs bieden aan uw klanten zonder er zelf veel tijd aan te verliezen. En geld, want een koeltoog is een fikse investering.

WAT MET ALLERGENEN?

Naast voedselveiligheid moet u ook de nodige aandacht besteden aan informatie over allergenen. De regelgeving hieromtrent is van kracht sinds eind 2015. Vandaag zijn veel mensen allergisch of overgevoelig voor bepaalde ingrediënten. Het is dus van groot belang dat u hun correcte informatie kunt verschaffen over allergenen in het brood en gebak dat u verkoopt:
- Verpakte producten: er dient een vermelding van de allergenen op de verpakking te staan.
- Onverpakte producten: als handelaar moet u de allergenen kunnen meedelen aan klanten die ernaar vragen. Zorg er dus voor dat u goed op de hoogte bent.

OP ELK MOMENT IETS LEKKERS!

Probeer uw klanten op elk moment van de dag datgene aan te bieden waarnaar ze op zoek zijn. 's Morgens kunnen dat koffiekoeken zijn, op het middaguur belegde broodjes en in de namiddag patisserie (cakes, muffins, donuts of brownies). In de vooravond kunnen hartige snacks zoals worstenbroodjes volgen, en eventueel ook brood en stokbrood voor de klanten die van hun werk komen. Variatie in uw aanbod is heel belangrijk. Stem uw bakplanning af op de typische eetmomenten van uw klanten, zodat u hun op elk moment van de dag iets lekkers kunt bieden. Zelfs als ze niet specifiek naar uw winkel komen om brood of gebak te kopen, kan de geur van versgebakken brood hen verleiden om toch iets te kopen … én om later terug te komen! Als u inspeelt op de behoeften van uw klanten en focust op eenvoudig te bereiden producten, kan het aanbieden van brood en gebak een mooie extra omzet opleveren.

VOEDSELVEILIGHEID EN HYGIËNE

Elke handelaar die voedingsmiddelen verkoopt, moet volledig in orde zijn met de regelgeving die wordt opgelegd door het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen):
- U heeft in eerste instantie toelating van het FAVV nodig om brood, broodjes en gebak te verkopen. Zodra u over een vergunning beschikt, kunt u op elk moment een inspectieteam over de vloer krijgen.
- Het FAVV beschikt over een aantal autocontrolegidsen per sector met aanwijzingen van hoe u kunt voldoen aan de wettelijk opgelegde eisen voor hygiëne, traceerbaarheid en voedselveiligheid. Wie brood en gebak aanbiedt, valt onder de sector 'brood- en banketbakkerijen'. De autocontrolegids is (gratis) te vinden op de website van het FAVV.
- Als aanvulling op de autocontrolegids heeft het FAVV een aantal 'quick start'-fiches opgesteld, eveneens te vinden op de website. Die zijn geen vervanging van de gids, maar lichten de belangrijkste principes met betrekking tot de voedselveiligheid toe op een eenvoudige en praktische manier.
- De aanbieders helpen u doorgaans ook om te zorgen dat u in orde bent met de regelgeving qua voedselveiligheid en hygiëne.
- Meer informatie: www.favv.be.