naar top
Menu
Logo Print

VERDER DENKEN DAN KLASSIEKE AANBOD IS SLEUTEL TOT SUCCES

Twee nieuwe dagbladhandelaars aan het woord

dagbladhandelSteeds meer dagbladhandels sluiten de deuren. Toch vinden sommige ondernemers het de moeite waard om een zaak over te nemen of een nieuwe zaak te openen. Bovendien valt het op dat ze hun en de toekomst van dagbladhandels helemaal niet negatief tegemoet zien. Persoonlijk contact en een gevarieerd verfrissend aanbod zijn de dag van vandaag de sleutels tot succesvolle winkels in de dagbladbranche.

Wat deed u vooraleer dagbladhandel opende?

Nathaniël Baelus (22) van Papyrus: “Ik heb begin november de dagbladhandel Papyrus op de Waalse Kaai in Antwerpen over­genomen. Hiervoor heb ik kmo gestudeerd aan de Karel De Grootte Hogeschool.”

Jo Cornelis (54) van Krantenwinkel Jo: “Na 27 jaar een hotel/cocktailbar uitgebaat te hebben in Leuven, heb ik 5 maand geleden de dagbladhandel die vlakbij is, overgenomen.”

Vanwaar de interesse om een dagbladhandel te openen?

Nathaniël: “Mijn ouders hebben al bijna 20 jaar lang hun eigen dagbladhandel. Dankzij mijn opleiding besloot ik ook een te openen. Ik heb tijdens mijn studies bepaalde skills aangeleerd en hiermee de zaak van mijn ouders geanalyseerd. Toen ben ik tot het besluit gekomen dat zij jaar na jaar effectief wel groeien.”

Jo: “Ik kwam er regelmatig en vernam vrij snel van de toenmalige eigenares dat de winkel over te nemen was. Na een grondige doorlichting van de zaak, waaruit bleek dat het een gezonde zaak was, en in overleg met mijn boekhouder, heb ik de zaak over­genomen”

Hoe heeft u de opstart/overname aangepakt?

Nathaniël: “Zoals het met elke nieuwe start van een zaak gaat, is ook deze niet van een leien dakje verlopen. Vooral de tijdsdruk speelde een grote rol. We hebben op een zeer korte tijd besloten de zaak over te nemen. Daardoor verliepen sommige procedures niet helemaal zoals gepland. Gelukkig had ik mijn vader om op terug te vallen. Hij kon onmiddellijk de juiste mensen contacteren om zo druk uit te oefenen.”

Jo: “De overname is probleemloos verlopen omdat we een heel goede verstandhouding hadden.”

Met welke leveranciers werkt u samen?

Nathaniël: “Ik werk vooral samen met Conway en Lyfra. Dit omdat zij beiden hun prijsvoordelen hebben op bepaalde producten. Bovendien heb ik meerdere leverdagen zodat mijn klanten nooit te lang op hun producten hoeven te wachten.”

Jo: “De bestaande leveranciers zijn gebleven en de samenwerking verloopt nog steeds heel vlot.”

Wilt u uw assortiment nog uitbreiden?

Nathaniël: “Absoluut, zo ben ik begonnen met verse voeding zoals koffie en koffiekoeken, maar ook broodjes en verse fruitsappen zitten in het assortiment. Daarnaast verkoop ik ook nog enkele cadeau-artikelen zoals mutsen, handschoenen en paraplu's, ideaal voor in de winter.”

Jo: “Op vraag van klanten heb ik na een maand besloten om ook wenskaarten op te nemen in mijn aanbod. Daarnaast ben ik intussen ook een verkooppunt geworden van UKI, een tv-figuurtje voor de allerkleinsten. Ten slotte liggen de plannen al klaar voor de herinrichting van de winkel met een koffiecorner.”

Wie is uw doelgroep?

Nathaniël: “Ik probeer een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Hier zijn het voornamelijk buurtbewoners en mensen die hier in de buurt werken.”

Jo: “De doelgroep bestaat uit zowel jongeren (school) als ouderen die toch liever een papieren krant verkiezen. Ik heb verschillende abonnees die ‘s ochtends hun krant in de winkel komen halen. Hierdoor ontstaat er een soort ontmoetingsplaats waar mensen elkaar vinden voor hun dagdagelijkse babbel.”

Hoe ziet u de toekomst van uw zaak?

Nathaniël: “Ik zie mijn toekomst best rooskleurig in. Ik heb de zaak overgenomen en meteen een opfrissingsbeurt gegeven. De klanten zijn laaiend enthousiast en met de positieve vooruitzichten voor de Waalse Kaai denk ik dat het alleen maar beter kan worden.”

Hoe ziet u de toekomst van de branche?

Nathaniël: “Winkels die enkel steunen op de drie pijlers zullen het steeds moeilijker hebben om te overleven. Mensen moeten echt op zoek gaan naar extra’s zoals sportweddenschappen, gebak, koffie of sapjes. Deze kosten je niets en zijn alleen maar interessant voor extra omzet.”

Jo: “Ik merk in de winkel dat er toch nog heel wat mensen het persoonlijk contact belangrijk vinden. Daarom ben ik ervan overtuigd dat krantenwinkels nog zeker bestaansrecht hebben.”