naar top
Menu
Logo Print

EERSTE VERNIEUWDE WINKEL VAN PRESS SHOP AAN DE KUST

De consument verwacht een ander assortiment dan persartikelen en sigaretten

230px

De Press Shop in de Kerkstraat in Blankenberge was te klein geworden voor Marie-Jeanne Goossens en Willy Mestdagh. Eigenlijk op een goed moment, want Ubiway Retail het bedrijf achter onder andere de Press Shops was net met een nieuw concept van winkels gestart. Intussen zit het koppel al een halfjaar in een nieuw pand. Daar is nu zelfs plaats voor een hele stand M&M's, voor bakkerijproducten, cava en speelgoed. Veel assortimenten worden nog uitgetest. Sigaretten, lotto en pers blijven de toppers.

INFO PRESS SHOP

  • Adres
  • Kerkstraat 80, 8370 Blankenberge
  • Openingsuren:
    maandag t.e.m. zaterdag: 7 u. tot 18.30 u.
    zondag: 9.30 u. tot 18.30 u.
  • Contact:
    Marie-Jeanne Goossens en Willy Mestdagh
    050/41.09.29
    kerk.blankenberge@skynet.be

SINDS 2009 IN DE KERKSTRAAT

230px

Oude press shop

Marie-Jeanne Goossens begon in 2009 als werknemer in de Press Shop in de Kerkstraat van Blankenberge. Het assortiment? Kranten en tijdschriften, frisdranken en sigaretten. Toen de zelfstandige uitbater in 2012 met pensioen ging, kon Marie-Jeanne de dagelijkse contacten met de klanten niet meer missen. Als vijftigplusser verkoos ze geen nieuwe zaak uit de grond te stampen, maar voort te gaan met de Press Shop, die ze ondertussen al goed kende. En deze keer dus als uitbater. Ze nam de zaak over en haar vroegere 'baas' zorgde nog wat voor versterking. Totdat Willy Mestdagh, de echtgenoot van Marie-Jeanne, erbij kwam in 2013.

230px

Verhuizing naar totaal nieuw pand

Na een paar jaar kwam het traditionele assortiment in de oude winkel niet meer tot zijn recht en was er geen plaats voor de nieuwe producten als wijn en cava. Wat verderop stond een nieuw pand leeg en bovendien zou Press Shop aan een verbouwingsronde beginnen. Het plaatje was compleet. Marie-Jeanne en Willy konden weldra verhuizen.

UPGRADE GAMMA

Volledig ander concept

230px

In mei 2017 nam het koppel zijn intrek in een compleet anders ingerichte winkel: veel opener in de eerste plaats, met veel meer licht, een heel lange toog met drie kassa's en een makkelijk te onderhouden gepolierde vloer. Press Shop telt zo'n 150 winkels in België. Ondertussen zijn er nu al zeven vernieuwd. 'Blankenberge Kerkstraat' was een van de eerste die volgens het nieuwe concept werden ingericht. Ook het producten- en dienstenaanbod kreeg een serieuze upgrade. De consument verwacht tegenwoordig meer dan alleen maar kranten en sigaretten: hij wil meteen een pakketje afhalen en een snack meenemen.

Nespresso, pluchen knuffels en m&m's

Press Shop stelde standaard een aantal nieuwigheden voor. Er is ruimte om wat in de krant te bladeren met een heerlijke koffie in de hand. Voor de hongerigen zijn er boterkoeken en broodjes. Er is een uitnodigend rek met M&M's en een ruime keuze aan pluchen knuffels. Voor andere snoepjes is er op de huidige locatie veel meer plaats en het assortiment van frisdranken kon uitgebreid worden in het mooi ingewerkte meubel. Er kwamen accessoires voor sigaretten bij en er zitten nu ook sigaren in het aanbod.

230px

Specifieke noden voor de kust

In Blankenberge komen natuurlijk veel toeristen langs. Marie-Jeanne en Willy dachten aan hun noden en bespraken die met Press Shop. Vandaar dat er nu ook Franstalige wenskaarten en romans beschikbaar zijn, die op een aantrekkelijke manier worden uitgestald. Het aanbod van ijsjes is ook nieuw en gaat vlot de deur uit. Wat de diensten betreft, wordt Kariboo uitgetest: de vaste partner van Press Shop voor de verzending van pakjes. Marie-Jeanne: “Het is nu nog te vroeg om te evalueren of deze service rendeert. Dit is enkel iets voor lokale inwoners en zij weten nog niet dat ze bij ons hun pakjes kunnen verzenden."

BESTE LOTTOVERKOOP

Speelpot met vijf andere press shops

In 2015 haalde deze dagbladhandelaar toen nog in het oude pand de beste cijfers qua verkoop in Vlaanderen voor de Nationale Loterij. Het bedrijf beloonde hen daarvoor in 2016 op de Dag van de Klant: het installeerde een Vespa voor de winkel en hostessen deelden de hele dag lekkere koffie uit. Marie-Jeanne en Willy kennen intussen veel uitbaters van een Press Shop. Samen met vijf andere winkelpunten organiseren ze een speelpot, telkens als er een megagrote Lottopot is.

Persartikelen en sigaretten in evolutie

Willy: “Steeds meer winnen kranten en magazines abonnees via aanlokkelijke prijzen: je krijgt algauw een doos topwijnen als je een abonnement neemt of een elektrische fiets voor een spotprijs. De losse verkoop gaat achteruit. De prijzen van tijdschriften stijgen ook. Daardoor verminderen de impulsaankopen. Broodnodig dus om dat te compenseren met totaal andere artikelen. Ik denk dat nieuwe assortimenten erbij zullen blijven komen. Sigaretten blijven het goed doen in Blankenberge." Marie-Jeanne: “Daarnaast verkopen we in onze nieuwe zaak veel meer e-liquids dan vroeger. We hebben nu ook de ruimte voor meer e-sigaretten. Hier merken we toch een stijging. Ik heb ook de indruk dat meer mensen weer sigaretten rollen: de verkoop van pouches blijft wel stabiel, maar de grote potten zitten in de lift."

Franchiseformule biedt houvast

De grote toppers in de zaak blijven toch de sigaretten, kansspelen en de pers. Voorspellen welk nieuw assortiment in de toekomst het best zal scoren, daar wagen Marie-Jeanne en Willy zich niet aan. Daarvoor is het nog te vroeg. Ze zijn in elk geval blij dat ze in een franchiseformule zitten. Dat biedt toch een houvast.

MEERTALIG VEREIST

Gunstige ligging voor toeristen

230px

Veel verkoop is te danken aan het eendagstoerisme, eigen aan Blankenberge. De trein stopt in de buurt en de reizigers passeren in de Kerkstraat op weg naar het strand. Met tientallen tegelijk stappen ze de winkel binnen voor sigaretten of een gekoeld frisdrankje. Elke medewerker moet zich zowel in het Nederlands en het Frans als in het Duits en het Engels uit de slag kunnen trekken. De Carrefour naast de deur levert ook klanten. Daar verkoopt men trouwens geen persartikelen. “Logisch ook", zegt Willy. “Zo'n rayon vraagt een continue bijsturing en dus extra personeel."

Kleine flesjes cava voor het strand

De keuze aan wijnen en cava's is vrij groot. Vooral de kleine flesjes cava gaan vlot over de toonbank. Bij goed weer hebben de toeristen zéker een goed humeur en dan laten ze zich al eens verleiden door een bubbeldrankje voor op het strand. De plastic champagneglazen liggen ook in het rek.

363 DAGEN OPEN PER JAAR

Vaste personeelsleden

Ook buiten het zomerseizoen blijft het druk in de winkel. Het vaste klantenbestand is best uitgebreid. Vandaar dat Marie-Jeanne en Willy twee vaste medewerkers fulltime in dienst hebben. Die hebben de smaak ook al te pakken, want de ene werkt er al vijf jaar en de andere is al negen jaar trouw.

Reclame

Een eigen website heeft deze Press Shop niet. De reclame gebeurt in de etalage. Als er een grote speelpot is, hangt er een affiche aan het raam. Op dat moment wordt ook de persoonlijke Facebook pagina ingeschakeld.

Een krantenwinkel zal blijven bestaan

Deze Press Shop is elke dag van het jaar open, op twee dagen na: Kerstmis en Nieuwjaar. De winkel gaat open om 7 uur en sluit om 18.30 uur. In de zomermaanden is dat 19 uur. Marie-Jeanne: “Het is niet te onderschatten, maar ik hou enorm veel van het contact met al die verschillende klanten. Het is fijn dat er zoveel volk over de vloer komt. Weet je, ook al gaat de krantenverkoop misschien achteruit, een dagbladhandel zal altijd blijven bestaan. Mensen houden ervan binnen te springen. Ze komen al eens iemand tegen met wie ze een praatje kunnen doen. Het is een sociaal gebeuren."

UBIWAY RETAIL

Ubiway Retail — ex-LS Travel — maakt samen met AMP, Alvadis, Burnonville en Kariboo deel uit van de groep Ubiway, die op haar beurt sinds 1 december 2016 behoort tot bpost. bpost nam toen al de entiteiten over van de internationale groep Lagardère Services, actief in België sinds 1923.

150 press shops

Ubiway Retail is het bedrijf achter vier ketens in pers, retail en convenience: Press Shop, Relay, Hubiz (compacte supermarkt in stations) en Hello! (bakkerijproducten). In totaal zijn dit 220 verkooppunten, waarvan Press Shops er 150 heeft. Press Shops vind je in shoppingcentra, de belangrijkste stedelijke winkelstraten, internationale instellingen, kantoorgebouwen en ziekenhuizen.

Aangepast aan hedendaagse klanten

Om te beantwoorden aan de behoeftes van de hedendaagse klant, biedt een Press Shop net zoals een Relay winkel trouwens niet alleen tabak, pers- en loterijartikelen. Ook boeken, giftcards, geschenkjes, telefoonaccessoires en een brede waaier aan food & drinks (te consumeren in de coffeecorners of on the go) worden verkocht. Of je kunt er pakjes ophalen en versturen via bpost en/of Kariboo. Zo komen ook de onlinegebruikers over de vloer.

Vernieuwing

Alle Press Shops en Relay winkels worden geüniformiseerd en vernieuwd. Blankenberge was een van de eerste vernieuwde Press Shops. In 2018 gaan heel wat Press Shops volgens het nieuwe concept open.

Aangepast assortiment

Driekwart van het assortiment is min of meer vastgelegd. Een kwart hangt af van de lokale situatie. Door het toerisme aan de kust is daar bijvoorbeeld meer (Franstalige) pers, speelgoed, zonnemelk, er zijn meer gekoelde drankjes enzovoort. Sommige Press Shops hebben meer viennoiserie, broodjes, slaatjes, zuivelproducten, fruit en pasta's dan andere.

Nicolas meire, ceo van ubiway:

“We zitten in een golf van vernieuwing: de winkels, het productaanbod. Alles moet beantwoorden aan de noden en wensen van de hedendaagse klant. We openen ook nieuwe winkels. Vandaar dat we op zoek zijn naar gemotiveerde zelfstandige uitbaters die mee vorm willen geven aan de krantenwinkel van nu of die de overstap wensen te maken naar een gestructureerde keten."